کد خبر 1225864
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۸
سرکوب احساسات روانشناسی نمایه

برای همه ما گاه پیش آمده که تمایل به جنگیدن و پرخاش کردن داشته یا حالت پرتنش در جسم و روح خود احساس کرده ایم، اما علتش را نمی دانستیم. همه اینها علائم پنهانی احساساتی است که در وجودمان نهفته شده است.

به گزارش مشرق، احساسات یکی از ویژگی های انسانی است و انسان موفق فردی است که بتواند احساسات مختلف خود را شناخته و آن را در دیگران نیز تشخیص دهد. هر زمانی که فرد بر شناختی از احساساتش موفق شود، می تواند دلیل ناراحتی و انرژی های منفی خود را نیز کشف کند. هر فردی باید بتواند احساسات خود را در موقعیت های مختلف بروز دهد. بخشی از این احساسات مثل شادی، هیجان و شوق مثبت و برخی دیگر چون غم و ناراحتی، انزجار، غبطه، کینه و حسادت منفی هستند که گاه با نشناختن آنها باعث رنجش دیگران می‌شویم.

بیشتر بخوانید:

چگونه از احساس فرسودگی کرونایی جلوگیری کنیم؟

گاه برایمان پیش می آید که بخشی از احساسات خود را به طور خودآگاه یا ناخودآگاه پنهان می کنیم. اما در مقابل پنهان کردن این احساسات علائمی چون خشم و عصبانیت، ناراحتی های جسمی و روانی برایمان به همراه می آورد. علت پنهان کردن این احساسات گاه از فرهنگ و بدنه خانواده هایی است که تفکیک های زیاد جنسیتی برای بیان احساسات دختران و پسران ایجاد کرده اند؛ مثل اینکه  «مرد که گریه نمی کنه» ، یا «دختر نباید بخنده».

بیشتر بخوانید:

راهکارهایی ساده برای مدیریت استرس در کرونا

بنابراین خیلی از بچه ها از کودکی یاد می گیرند که مثلا به جای اینکه غمشان را نشان دهند، عصبانی شوند یا به جای اینکه خوشحالی شان را بروز دهند، احساس ترس یا غم داشته باشند. همین حالت تا بزرگسالی نیز برای افراد باقی می ماند به همین دلیل ما بزرگسالان غمگین یا خشمگین زیادی را در اطرافمان می بینیم که اگر از آنها علت این احساس را بپرسیم، شاید خودشان هم ندانند که چرا همیشه غمگین یا همیشه عصبانی هستند.

گاه نیز علت برخی از این عدم نشان دادن احساسات نیز ترس از مواجه شدن با موقعیت هایی ناآشنا یا مشکلاتی در خانواده و اجتماع و یا حس عدم امنیت و یا استفاده از مکانیزم های دفاعی مراقبت از خود است. این مکانیزم های شیوه های غیرارادی و ناخودآگاه تحریف یا انکار واقعیت ها هستند که عموما از اضطراب ها و هیجان های منفی ناشی می شوند.

در این مدت شیوع ویروس کرونا نیز سرکوب احساسات به  گفته تحقیقات جهانی بین افراد زیاد شده چرا که افراد ارتباط کمتر حضوری با هم دارند و در طبیعت نیز کمتر حضور پیدا می کنند.

چند نشانه که شما در حال سرکوب خود هستید

چند نشانه سرکوب احساسات و انرژی

-احساس می کنید قلب شما تنگ یا بسته شده است مثل اینکه می گوید: به اتفاقات و مسال زندگی بی احساس هستید».

-میل شدید به کنترل کردن دارید

- تمایل به جنگیدن و پرخاش دارید.

- بدن شما بسیار پر تنش است.

- ممکن است در سمت چپ بدن خود دچار درد جسمی شوید.

راهکارهای مقابله با احساسات منفی

۱- سعی کنید با احساسات خود ارتباط برقرار کنید: برایمان پیش آمده که گاهی خودمان یا یکی از دوستان یا اعضای خانواده مان دچار خشم یا غم شدید است. اما آن را بروز نمی دهد و صحبت نمی کند. وقتی هم از او می پرسیم که اتفاقی افتاده یا برای خودمان پیش می آید که دچار عدم تعادل انرژی یا حال خوب در بدن شده ایم و نمی‌دانیم مشکلمان چیست. در اینطور مواقع خوب است که با احساسات درونی خودمان ارتباط برقرار کنیم به نوعی خود را کند و کاو کنیم تا علت را پیدا کنیم.

۲- سعی کنید عملی را که احساس و شهودتان می گوید را انجام دهید: مثلا اگر حال خوب شما با گل کاری در باغچه یا آشپزی خوب می شود چرا باید از آن فرار کنید؟ به جای وقت گذراندن با چیزهای دیگر که برایتان اتلاف وقت است به این دست کارها بپردازید.

۳- ورزش کنید و فراموش نکنید که ورزش کردن انرژی های درونی منفی را کاهش می دهد. هر روز زمانی را برای خودتان و برای ورزش کردن در نظر بگیرید تا خشم و ترس و ناراحتی های دیگر جسمی و روحی تان از این طریق تخلیه شود.

چند نشانه که شما در حال سرکوب خود هستید

۴- احساسات خودتان را بیان کنید: همیشه یک دوست یا یکی از اعضای خانواده را داریم که مواقع بحرانی و در زمانی که با هیچ کس نمی توانیم صحبت کنیم با او بتوانیم تا حد امکان از مشکلات و تنش های روحی مان بدون اینکه بخواهیم از او راه حلی بگیریم، صحبت کنیم بنابراین همیشه در دایره اطراف خود چنین کسی را داشته باشید تا همه چیز را در درون خود نریزید و احساسات منفی انرژی شما را قبضه نکند. 

۵- از حقیقت صحبت کردن را تمرین کنید.

۶- وارد طبیعت شوید و چند ساعتی را در طبیعت وقت بگذرانید: حضور در فضاهای سبز بین درختان و گل و گیاه ها انرژی انسان را مثبت می کند بنابراین حتما در طول هفته زمانی را برای گذراندن وقت در باغ و باغچه ها یا بین درختان، پارک ها یا کنار آب گذران تجربه کنید حال که این روزها شاهد کرونا هستیم و کمتر این شرایط فراهم است می توانیم در اطراف حیاط منزل یا حتی بهارخواب های خانه مان این فضا را ایجاد کنید حتی یک پیاده روی آخر هفته یا کوهنوردی هم می تواند حال دلتان را خوب کند.

۷- قرآن خواندن و ارتباط با خداوند: برقراری ارتباط با خداوند ، دعا و نیایش در همه ادیان به ویژه دین ما برای تخلیه انرژی و پیدا کردن احساسات مثبت بسیار حائز اهمیت است.

افکار منفی ، امواج سیال ذهن انسان

روانشناسان معتقد هستند که احساسات منفی از افکار منفی سرچشمه می گیرد. یعنی اگر یک روز از خواب با این فکر بیدار شویم که عجب روز بدی داریم و این فکر را تداعی کنیم خواه ناخواه آن روز برایمان منفی و پرتنش و پر از اتفاقات بد خواهد بود. همینطور این احساسات را به دیگر اعضای خانواده نیز انتقال خواهیم داد.

بنابراین اگر یک روز از خواب بیدار شویم و افکار و احساسات عاشقانه در ذهن پرورش دهیم، همینقدر انرژی خوب داریم و اگر سرشار از غم و اندوه با نفرت و دلزدگی بیدار شویم قطعا روز بدی همراه با خشم و ناامیدی خواهیم داشت.

مثالی از یک احساس منفی در زندگی زناشویی می زنیم: فرض کنید بیکار در منزل نشسته و  درباره همسرتان افکار منفی در ذهن دارید. این افکار به دلزدگی تبدیل می شود. اگر وقتی او به خانه می آید کمی ناراحت یا خسته باشد؛ می گوییم: «ای بابا من که هنوز با تو حرفی نزدم هنوز سلام هم نگفتم» اما او می گوید که امروز اصلا حوصله ندارد و با او صحبت نکنید.

مشاهده می کنید که اینجا این فکر منفی شما گسترش پیدا کرده و به همسرتان منتقل شده است. اما باز هم شما با یک فکر منفی دیگر درگیر می شوید که نکند همسرتان با کسی درگیر شده یا اصلا شما را دوست ندارد که اینطور صحبت می کند؟ دوباره این افکار به احساسات منفی حسد تبدیل می شود.

بنابراین می بینید که افکار و احساسات ما قدرت ماورایی دارند حال شما عکس این مثال را تصور کنید که صبح که همسرتان به سرکار می رود شما خدا را شکر میکنید که چقدر خوشبخت هستید که او را دارید و چقدر او مهربان و فداکار است و نکات مثبتش را به یاد می آورید. این افکار به احساسات مثبت تبدیل می شوند و به همسرتان منتقل می شود تا اینکه او به شما زنگ می زند و پیام های مثبت می دهد که به زودی با کلی خبرهای خوش به خانه می آید. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 3
  • زهرا IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    21 3
    سلام .واقعا مورد 7 خیلی کاربرد داره
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
      18 1
      100 درصد از همه بهتره . ارتباط با یگانه خالق هستی
    • Pytr IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
      0 0
      با توجه به شرایط و جامعه متفاوته برای آدمای مذهبی شاید این باشه
  • US ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    8 0
    این ها جوابش خیلی پیچیده است گاهی پرخاش نتیجه بد عمل کردن دیگرانه گاهی شرایط زندگی تابع جبره و مطابق میل نیست گاهی فرد به دلیل بیماری، شکست عشقی، ضربه عاطفی، محیط پرتنش و اطرافیان ناملایم و نامهربان به خشونت گرایش پیدا میکنه گاهی انزوا طلبی و ضعف قوه تشخیص و درک او را به ادراکات غلط سوق بدهد یا قطع ارتباط با دیگران شناخت او را از مردم منحصر به خاطرات تلخ گذشته کند گاهی فرد گذشته گرا و خاطره محور و افسرده خاطر است و گاه درگیر اعتقادات تعصب آمیز و وسواس اجباری و یا شستشوی رسانه ایی است گاهی شخصیت بی ثبات، هیجانی و جو گیر باعث برخی رفتارهای عجیل می شود گاه اختلالات هورمونی و سبک نادرست زندگی پس طورماری از علل بوجود میاد ولی اگه راه حل ها ما به ما کمک نکند با استفاده از مشورت با محارم خردمند خود را از آسیب ها نجات داده عمر را به حرص و غصه هدر ندهیم خیلی موثر خواهد بود به تجربه شخصی!
    • حسین US ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      0 0
      این که شما گفتید بهترین بود.من خیلی از این موارددر زندگی شخصی برایم پیش آمده ممنونم از این پیشنهادی که نوشتید.بسیارعالی نوشتید.
  • NL ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    7 1
    چند نشانه که شما در حال سرکوب خود ... این ما نیستیم ، بلکه جهانی گرای حریص است!
  • محمد IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    0 0
    ممنون،مفید بود،مخصوصا ارتباط با خداوند
  • دینا IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    1 2
    عالیه واقعا درست خیلی قشنگ بود منو آروم کرد
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
      3 2
      وقتی‌شماده‌سال‌از‌خدایک‌ چیزی‌خواستید‌وندادوانقدر اوضاع‌را‌برایت‌بدترکرد‌که‌خواسته‌اولیه‌رافراموش‌کنی‌ کجا‌حال‌خوب‌به‌وجود‌ماید
  • کاظمی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    2 0
    خواندن قرآن و ارتباط با خدا وخواندن دعاسبب انرژی مثبت و حال خوب و آرامش است الا بذکرالله تطمئن القلوب
  • ثریا یوسف دوست IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    1 0
    من در این جور مواقع سعی میکنم تنها باشم و با صدای بلند با خدا حرف میزنم و اروم میشم
  • سجاد محمدزکی IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    2 1
    مگر خدا در قرآن نگفته الا به ذکرالله تطمئن القلوب هیچ چیز مثل خدا به ما آرامش نمیدهد
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    0 0
    من دراین مواقع دلم نمیخواد با کسی رفت و آمد کنم وتوی جمع باشم. دوست دارم تنها باشم. بلند بلند گریه کنم و با خدا حرف بزنم و از وضعیت تلخ زندگی شکایت کنم، یعنی فقط گریه و دعا خواندن من آروم میکنه، وبه هیچکس اعتماد ندارم دردم و مشکلم بگم، چون فکر میکنم یا خوشحال میشن یا به من ترحم می‌کنند و دوست ندارن کسی به من ترحم کنه
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    1 0
    دقیقا همینجوره، دوست عزیز هم اشاره خوبی کرد،،ممنونم ،انشاالله که حال دل همه خوب باشه ،الهی امین،، با یاد خدا دلها آرام گیرد.
  • مرضیه IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    1 0
    واقعا صحبت‌های دوستان عالی بودو درست، ممنون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس