چرایی تعطیلی کارخانه‌ «ایران ترانسفو» و اقدامات دستگاه قضایی برای احیای این واحد تولیدی

مدیر جوان کارخانه تولید مواد شوینده: پیشنهاد ما تولیدکنندگان این است وام‌هایی به‌عنوان سرمایه در گردش به تولید کنندگان با نرخ بهره چهار درصد با باز پرداخت ۱۰ ساله ارائه شود تا رونق اقتصادی شکل بگیرد.

به گزارش مشرق، این روزها که به انتخابات نزدیک می‌شویم، برخی از مشکلات و مسائل برای‌مان بااهمیت جلوه می‌کند، موضوعاتی که تبدیل به یک پدیده لاینحل شدند و دولت تدبیر و امید نتوانسته برای‌شان دارویی تجویز کند.

گرانی مواد اولیه موجب ذوب شدن چرخ تولید می‌شود

یکی از مهم‌ترین مسائل روز در حوزه اقتصادی مسائل و مشکلات پیش پای تولیدکنندگان و کارآفرینان است، تولیدکننده چه در حوزه خرد کار کند چه کلان نقش مهمی در چرخه اقتصاد کشور دارد.

در آستانه انتخابات بد نیست پای درددل تولیدکنندگان استان‌مان بنشینیم و از آن‌ها بخواهیم درخواست‌شان را از رئیس جمهور آینده بیان کنند، اگر مشکلی دارند راه حلش را می‌دانند بازگو کنند، البته شاید برخی ناامید شده یا از گود خارج شده باشند ولی هستند کسانی که در گردنه اقتصادی کشور سرپا ایستاده‌اند.

گرانی مواد اولیه موجب ذوب شدن چرخ تولید می‌شود

در مازندران نیز تولیدکنندگانی هستند که می‌توانند چشم‌انداز خوبی برای بنگاه، کارخانه و یا شرکت خود ترسیم کنند، ولی وجود یک‌سری دست‌اندازها چوب لای چرخ‌شان می‌گذارد از این رو سعی می‌کنند تنها شرایط فعلی خود را حفظ کنند، یکی از این موارد شرکت تولیدی شوینده‌ها در ساری است که با تغییر روزانه مواد اولیه و نوسان قیمت سروکار دارد..

گرانی مواد اولیه موجب ذوب شدن چرخ تولید می‌شود

آقای مجتبی یوسفی‌لفورکی ۳۹ ساله، مدیرعامل و سرمایه‌گذار شرکت آکند شیمی خزر واقع در صنعتی ساری، با ۲۰ سال تجربه در بحث تولید مواد شوینده، از ورزشکاران و تلاشگرانی است که پس از تحمل سختی‌های فراوان توانست مدیر یک کارخانه تولیدی باشد، در سال ۱۳۹۶، کل کارخانه در چهار صبح به‌دلیل آتش‌سوزی از بین رفت و او حدود ۳.۵ میلیارد تومان متضرر شد، ولی پس از گذشت دو هفته با استفاده از ذهن و تصمیم عقلانی و خرج کردن از اعتبارش توانست مواد اولیه و دستگاه‌های مربوط به تولید را پیش خرید کرده و کار را از سر بگیرد تا جایی که امروز به‌عنوان کارآفرین نمونه معرفی شد.

گرانی مواد اولیه موجب ذوب شدن چرخ تولید می‌شود

وی  می‌گوید؛ این شرکت در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد و بنده که فارغ‌التحصیل رشته شیمی بودم و سابقه کار ۱۰ ساله در شرکت شوینده بودم به‌همراه شریک کاری‌ام در سال ۱۳۸۶ اقدام به خرید شرکت کردیم.

* تولید ۲۰ نوع محصول با نام تجاری

وی اضافه می‌کند؛ تا سال ۱۳۸۶ محصول تولیدی شرکت تنها سفیدکننده بود، ولی بعد ورودمان با ایجاد توسعه تغییراتی صورت گرفت تا جایی که در حال حاضر حدود ۲۰ نوع محصول شوینده اعم از مایع ظرفشویی، دستشویی، لباسشویی و ... به‌جز پودر و صابون با نام تجاری " پژند" تولید می‌کنیم‌، از آتش‌سوزی کارخانه اگر بخواهیم بگویم اتفاقی بود که می‌توانست مرا از بازار اقتصاد به‌دور کند ولی مم با حفظ روحیه و خرج کردن از اعتبارم مجدد سرپا شدم.

یوسفی با اشاره به جزئیاتی از بازار عرضه محصولات تولیدی این شرکت، تصریح می‌کند؛  بخشی خروجی شرکت در بین  ۵ هزار و ۴۰۰ مغازه در استان توزیع می‌شود، قسمتی دیگر با مدیریت ۱۵ نماینده کاری ما در خارج از استان به‌فروش می‌رسد، مهم‌تر از همه اینکه تعدادی دیگر به کشورهای ترکمنستان و عراق صادرت می‌شود، که الان اوضاع صادرات با پایین آمدن قیمت دلار کاهش پیدا کرده است.

گرانی مواد اولیه موجب ذوب شدن چرخ تولید می‌شود

این مدیرعامل یادآور می‌شود: در حال حاضر این شرکت حدود  ۴۰ نفر پرسنل بیمه شده فعال دارد، خرسندیم که موفق به کسب افتخاراتی از قبیل واحد نمونه صادرات در سال ۱۳۹۲ و کسب عنوان کارآفرین برتر به‌طور پی در پی را به ارمغان آوردیم.

*صادرات تولیدات مقرون به صرفه است!وام ۱۸ درصدی دریافت نمی‌کنیم

این فعال اقتصادی با اشاره به جزئیاتی از مشکلات صادراتی ادامه می‌دهد؛ به لحاظ اقتصادی بنا بر تغییرات قیمت ارز، سیاست در بحث صادرات در تغییر است، شرکت ما در سال گذشته حدود ۶۰ هزار کارتن مواد شوینده با قیمت رقابتی صادر کرد، فایده‌اش این است که با دریافت پیش‌پرداخت برای سرمایه در گردش نیاز به دریافت تسهیلات و وام نداریم.

گرانی مواد اولیه موجب ذوب شدن چرخ تولید می‌شود

یوسفی با اشاره به اینکه تاکنون از هیچ نوع تسهیلاتی بهره نگرفته است، بیان می‌کند؛ در کشورهای توسعه یافته دولت بسته همایتی عفو دارایی و عفو بیمه‌ای برای چندین سال اول را برای کارفرمایان دارد تا کمکی شود تا کارفرمایان بتوانند رونق اقتصادی ایجاد کنند و همچنین وام‌های بدون بهره با شرایط پرداخت ۱۰ ساله ارائه می‌کنند تا واحد تولیدی سریع‌تر شکوفا شوند چون معتقد هستند چرخ صنعت باید حرکت داشته باشد تا اشتغال‌زایی و توسعه مالی و آرامش روانی کشور را فرا بگیرد، ولی اینجا وام‌هایی که سازمان صنعت، معدن و تجارت که به واحدهای تولیدی پرداخت می‌کنند، دارای نرخ سود ۱۸ درصدی است در حالی که این نوع تسهیلات در تمام دنیا حداکثر با نرخ چهار درصدی اعطا می‌شود.

گرانی مواد اولیه موجب ذوب شدن چرخ تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت آکند شیمی خزر تاکید می‌کند؛ یکی دیگر از مشکلات در بحث ثابت نبودن قیمت است، برای عرضه محصولات قیمت ثابتی نداریم، چرا که در طی چند ماه اخیر روزانه شاهد تغییرات قیمت مواد اولیه و بسته‌بندی بودیم و این روی بهای تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد، گاهی اوقات مجبور می‌شویم محصول را به ازای بهای تمام شده بدون دریافت سود به فروش برسانیم.

*عدم تعامل ارگان‌های نظارتی با تولیدکنندگان/ لزوم حمایت از تولیدکنندگان واقعی

این مدیر جوان همچنین بیان می‌کند؛ برخی از ارگان‌های نظارتی متاسفانه همکاری و تعامل خوبی با تولید کنندگان ندارند و بلافاصله واحدها را به دستگاه‌های قضایی معرفی می‌کنند و این عدم همکاری و رفع موانع موجب می‌شود تا واحدهای تولیدی دلسرد شده و رفته رفته از جذب نیروی بیشتر و توسعه خط تولید دست بردارند چون بر این باور هستند که قبل از نتیجه گرفتن ارگان‌ها سهم‌خواهی خودشان را دارند و منتظر هستند تا به کارفرمایان را تحت فشار زیاد قرار دهند که این موضوعات بارها در صنایع پیش آمده و در نهایت منجر به تعدیل نیروی انسانی آن واحد و یا جریمه مالی واحد تولیدی شده است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان واقعی جهادی کار می‌کنند، می‌گوید؛ گویا ما پشت سنگر قرار داریم تا از تیر و ترکش‌ها در امان بمانیم، جالب است بدانید که از ۲۲۰ واحد واقع در شهرک صنعتی ساری تنها ۳۸ واحد فعال هستند، برخی تسهیلات را گرفته و به هر زخمی زدند جز تولید!  با این حال ما در سال گذشته یک واحد جدید تولیدی اضافه کردیم و امیدواریم بتوانیم در بحث تولید شامپو، انواع کرم، لاک‌پاکن و غیره موفق عمل کنیم، برای این اقدام درخواست تسهیلات توسعه‌ای به سازمان صمت ارائه دادیم یک سالی است در صف پشت نوبت قرار داریم! 

گرانی مواد اولیه موجب ذوب شدن چرخ تولید می‌شود

*برای ارتقای تولید نیاز به دریافت وام با نرخ بهره ۴ درصد داریم/ افتتاح فاز دوم کارخانه ۱۵۰ نفر را مشغول به‌کار می‌کند

یوسفی با تاکید بر اینکه کیفیت محصول برای‌مان اولویت دارد، اظهار می‌کند؛ قیمت تمام شده محصول وابسته به قیمت مواد اولیه است، با افزایش در قیمت مواد اولیه نباید از کیفیت محصول کم کرد، با وجود همه این مسائل ما از جمله شرکت‌هایی بودیم که بعد از یک بار زمین خوردن به دلیل آتش‌سوزی ای که در سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد ظرف ۴۵ روز باانگیزه مشکلات‌مان را حل کردیم، تا جایی که مستند این جریان ساخته و در صدا و سیما منتشر شد.

این مدیرعامل در پاسخ به این سوال که درخواست‌تان از دولت آینده چیست؟ می‌گوید؛ پیشنهاد ما تولیدکنندگان این است وام‌هایی به‌عنوان سرمایه در گردش به تولید کنندگان با نرخ بهره چهار درصد با باز پرداخت ۱۰ ساله ارائه شود تا رونق اقتصادی در تمامی نقاط ایران شکل بگیرد و این رونق امنیت اجتماعی و سطح رفاه جامعه را به‌همراه خواهد داشت، چرا که اگر حمایت نباشد این قطار اقتصادی ما را به مقصد نمی‌رساند.

گفتنی است، آقای یوسفی از آن دسته از تولیدکنندگانی است که با تمرکز بر روی هدف به پیشرفت و ارتقای کارخانه، نوآوری در تولید محصول و همچنین افزایش تعداد کارگران فکر می‌کند، همچنین طبق تخصص زمینه را برای آشناکردن مردم با روش‌های درست استفاده از مواد شوینده فراهم می‌کند، ولی در این مسیر میدان را خالی از حمایت‌کنندگان می‌بیند، وی توانست کارخانه‌ای را که در آتش سوخت مجددا احیا کند ولی نمی‌تواند در افزایش دمای ناشی از گرانی مواد اولیه مانع از ذوب شدن چرخ تولید شود.

این روزها تولیدکنندگانی که تنها با تکیه بر توام شخصی و داخلی بنگاه و کارخانه سرپا ماندند امیدشان به رئیس جمهور بعدی است که تا شاید به شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها جامه عمل بپوشاند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس