محمود فارس

بعد از جمال الزبده، طراح موشک‌های دوربرد و پیشرفته مقاومت، محمود فارس دومین نخبه علمی فلسطینی است که در جریان تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه هدف ترور اشغالگران قرار گرفت و به شهادت رسید.

به گزارش مشرق، سیاست ترور یکی از آخرین گزینه‌های محور غربی -صهیونیستی برای مقابله با جریانهایی است که این محور، قدرت مقابله از طریق جنگ نرم در برابر آنها را ندارد. تجربه تاریخی نشان می‌دهد که ترورها اصولا زمانی اتفاق می‌افتد که قدرتهای مداخله جو از تقابل با رویکرد استقلال‌طلبی کشورهای در حال توسعه ناکام مانده و نمی‌توانند بر اساس ابزارهای دیپلماتیک، سیاسی و حتی هژمونی جنگ نرم و مداخله غیر مستقیم به اهداف خود در کشورهای مذکور دست پیدا کنند. سیاست وحشیانه ترور، استراتژی معمول رژیم صهیونیستی است که تنها منحصر به دانشمندان ایرانی نبوده و همه نخبگان به ویژه در جامعه اسلامی را مورد هدف قرار می‌دهد.

رژیم صهیونیستی هم‌زمان با آغاز مهاجرت یهودیان از سراسر جهان به سرزمین فلسطین، سیاست خود را بر اساس ترور شخصیت‌های تأثیرگذار فلسطینی و جهان اسلام پایه‌ریزی کرد. تشکیل سازمان‌های تروریستی هاگانا، ایرگون و اشترن که باهدف ایجاد رعب و وحشت در میان ملت فلسطین با شرکت نسل اول اسرائیل صورت گرفت، آنها یک شعار کاملاً مشخصی را دنبال کردند و آن «کشتار بیشتر – امنیت بیشتر» بود. از سال ۱۹۲۰ به بعد که مهاجرت یهودیان از غرب به فلسطین روند سریع‌تری به خود گرفت، شعار رهبران جریان‌های صهیونیستی برای کشتار مردم فلسطین پررنگ‌تر شد و ده‌ها هزار فلسطینی بی‌دفاع قربانی حملات سازمان‌های تروریستی صهیونیستی شدند. از سال ۱۹۵۰ که سازمان جهنمی موساد به‌عنوان یک سازمان اطلاعاتی جاسوسی به دستور دیوید بن گوریون، نخست‌وزیر وقت اسرائیل تأسیس شد، ۳ مجموعه تروریستی حرفه‌ای تحت عنوان کیدون، سیرت متکال و گروه ۸۳۰۰ مستقیماً زیر نظر نخست‌وزیر و تحت اشراف موساد فعالیت تروریستی خود را آغاز کردند.

دومین دانشمند شهید فلسطینی در جنگ ۱۲ روزه/ با مهندس و طراح پهپادهای مقاومت فلسطین آشنا شویم+عکس

دلیل این امر این است که رژیم صهیونیستی هرگز نمی‌خواهد کشورهای اسلامی و عربی به‌ویژه کشورهای ضد صهیونیستی در زمینه فناوری‌های هسته‌ای و نظامی به جایگاه قابل اتکایی برسند.

برتری فنّاوری هسته‌ای و نظامی، حفظ امنیت پایدار رژیم صهیونیستی، تضعیف کشورهای محور مقاومت و مقابله با جنبش‌های ضد صهیونیستی فلسطین و جهان اسلام، بخشی از راهبردهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود.

دومین دانشمند شهید فلسطینی در جنگ ۱۲ روزه/ با مهندس و طراح پهپادهای مقاومت فلسطین آشنا شویم+عکس

در این میان مهندسان و دانشمندان فلسطینی همواره یکی از اهداف اصلی اشغالگران قدس در سیاست ترور رژیم صهیونیستی بوده است که به روش‌های متعدد برای حذف نخبگان این سرزمین به ویژه آنهایی که در همکاری با گروه‌های مقاومت هستند، تلاش کرده است.

شناسایی و هدف قرار دادن نخبگان فلسطینی در جریان جنگ و درگیری در فلسطین اشغالی از جمله روش‌هایی است که صهونیست‌ها برای ترور دانشمندان فلسطینی به کار می‌گیرند که موارد اخیر آن در جریان جنگ ۱۲ روزه غزه بود. علاوه بر «جمال الزبده» پروفسور فلسطینی و طراح موشک‌های دوربرد و پیشرفته مقاومت فلسطین که در روز دوم عملیات «شمشیر قدس» به شهادت رسید، «محمود فارس» مهندس فلسطینی و متخصص در ساخت و توسعه هواپیماهای بدون سرنشین در گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس دیگر نخبه فلسطینی بود که هدف ترور اشغالگران قرار گرفت و به شهادت رسید.

دومین دانشمند شهید فلسطینی در جنگ ۱۲ روزه/ با مهندس و طراح پهپادهای مقاومت فلسطین آشنا شویم+عکس
شهید محمود فارس، مهندس پهپادی مقاومت فلسطین

مهندس محمود فارس روز چهارشنبه ۱۲ مه ۲۰۲۱ در جریان تجاوزات طی جنگ دوازده روزه غزه در جریان تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی به همراه گروهی از نیروهای مقاومت در گردانهای عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس به شهادت رسید.

محمود فارس، مهندس پهپادهای فلسطین که بود؟

محمود فارس در منطقه خان یونس در خانواده‌ای ثروتمند متولد شد که همه اعضای آن به یادگیری و علم علاقمند بودند و برای تحصیل در رشته مهندسی مکانیک به دانشگاه لاذقیه در سوریه رفت و یکی از برجسته ترین فعالان این دانشگاه محسوب می شد.

او در سال ۲۰۰۵ فعالیت خود را در بخش نظامی حماس در پروژه ساخت پهپادها و جمع آوری امکانات فنی و نیز آموزش مهندسان در این رشته برای آینده فلسطین و امت اسلامی آغاز کرد.

این مهندس فلسطینی در سال ۲۰۰۷ از دانشگاه فارغ التحصیل شد و پیشنهاد عضویت در گردانهای عزالدین القسام در بخش بازسازی و صنعتی سازی نظامی را دریافت کرده و پس از پیوستن رسمی به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، فعالیت خود را به عنوان یکی از مهندسان ارشد در پروژه هواپیماهای بدون سرنشین آغاز کرد.

دومین دانشمند شهید فلسطینی در جنگ ۱۲ روزه/ با مهندس و طراح پهپادهای مقاومت فلسطین آشنا شویم+عکس

او بلافاصله پیشنهاد عضویت در حماس را پذیرفت و با اشتیاق این فرصت را برای خدمت به ملت و آرمان فلسطین غنیمت شمرد و در کنار شهید «محمد الزواری» مهندس تونسی (شهید مهندس محمد الزواری، دانشمند و مخترع صنعت هواپیمایی، رئیس سازمان هوانوردی جنوب تونس و یکی از بنیانگذاران باشگاه پرواز و هواپیمایی تونس بود که در تاریخ ۱۹۶۷ میلادی در شهر صناقس کشور تونس متولد شد و از سال ۲۰۰۶ میلادی به عضویت گردان های شهید عزالدین قسام در کشور فلسطین درآمده بود که در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی توسط عوامل سازمان جاسوسی موساد در مقابل منزلش واقع در مرکز شهر صناقس کشور تونس به شهادت رسید که بعد از شهادت وی مجلس کشور تونس خواستار جرم شناخته شدن اقدام به عادی سازی روابط با اسراییل شد)، مشغول به کار شد و در توسعه بسیاری از پروژه ها در زمینه ساخت و مدرن سازی پهپادها دست راست او بود.

دومین دانشمند شهید فلسطینی در جنگ ۱۲ روزه/ با مهندس و طراح پهپادهای مقاومت فلسطین آشنا شویم+عکس

محمود فارس برای کسب دانش و توانبخشی به صنعت نظامی فلسطین به کشورهای مختلف سفر کرده و تخصص و تجربه خود را در اختیار مردم غزه که در محاصره شدید به سر می برند و نیز گروه های مقاومت قرار داد. او نقش محوری در تولید مدل های جدید هواپیماهای بدون سرنشین و نیز آموزش مهندسان فلسطینی در این رشته داشت.

خدمت به فلسطین و شهادت در راه وطن هدف اصلی فارس بود

همسر محمود فارس یک پزشک و دختر یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در خارج بود. او درباره همسرش می گوید: محمود تحصیلات خود را در رشته مهندسی مکانیک در سوریه گذراند و میان سایر همکلاسی‌هایش شاگرد ممتاز بود. همچنین یک دانشجوی فعال به شمار می رفت که هدف بالایی داشت و با آرزوی رقم زدن آینده‌ای متفاوت برای سرزمین خود تلاش می‌کرد. ما در سال ۲۰۰۸ در سوریه با یکدیگر آشنا شدیم؛ یعنی زمانی که محمود تحصیلات خود را با رتبه ممتاز به پایان رسانده و به صفوف جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پیوسته بود.

او ادامه می دهد: محمود پس از پیوستن به مقاومت فلسطین شروع به توسعه توانایی های علمی خود کرد و ما در سال ۲۰۰۹ ازدواج کردیم و در سال ۲۰۱۱ به غزه بازگشتیم؛ زیرا او هدف بالایی داشت و می خواست از علم خود در زمینه هواپیما برای سرزمینش استفاده کند. در همان سال بود که تهدیداتی از جانب دشمن اشغالگر دریافت کردیم که به ما هشدار داده بود به غزه برنگردید، اما محمود توجهی به تهدیدهای دشمن نداشت، دشمن صهیونیستی حتی در گذرگاه غزه ما را تهدید کرد اما همسرم باز هم توجهی نکرد.

همسر این مهندس فلسطینی در ادامه توضیح می دهد، همسرم همه تلاش خود را در غزه به کار برد و تمرکز او روی آموزش مهندسان فلسطینی بود. در سال ۲۰۱۴ خانه ما در خان یونس هدف حملات دشمن قرار گرفت و ما به غزه نقل مکان کردیم، اما محمود هرگز از هدف خود و تلاش هایش در راه آرمان فلسطین عقب نشینی نکرد. محمود در کارهای خود همواره پر انرژی و صادق بود  و همراهانش همیشه می گفتند او جان تازه ای به ملت غزه بخشید و مقاومت همان هدفی بود که قصد داشت آن را به مردم معرفی کند.

همسر محمود فارس تاکید می کند: او همیشه می گفت ما به دنبال شهادت هستیم و برای آخرت خود کار می‌کنیم، دنیا خانه‌ای موقت است و نابود شدنی. همسرم از خداوند شهادت در راه وطن را میخواست و خدا این هدیه را در بالاترین شکل به او عطا کرد. خدا نمی خواست که او روی زمین باشد و می خواست او را به بهشت ببرد.

وی در ادامه اینگونه می گوید: رک و پوست کنده بگویم من همیشه می دانستم که محمود به شهادت میرسد، من در طول ۹ سال گذشته تنها دوبار خانواده خودم را دیدم و همسرم برای من پدر، برادر و دوست  و همسر بود. همه اهالی خانواده من در خارج هستند و محمود تنها کسی بود که به من اطمینان خاطر می‌داد.

همسر این شهید فلسطینی درباره  شهادت همسرش می‌گوید: من این خبر را از رسانه های صهیونیستی شنیدم که تصویر محمود را منتشر کرده بودند اما باور نکردم تا این که تا اینکه صبح روز بعد خبر شهادت او را برایم آوردند.

نام محمود فارس پس از «نبرد سجیل» بر سر زبان صهیونیست ها افتاد و پس از اینکه آزمایش پهپادها تحت نظارت او و شهید محمد الزواری انجام شد، اسرائیلی ها فارس را شناخته و برای مدت طولانی تحت تعقیب سرویسهای جاسوسی رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

اشغالگران صهیونیست تلاش زیادی برای ترور او طی دهه گذشته انجام دادند و در سال ۲۰۱۴ منزل او را در مقابل چشمان خانواده اش در منطقه خان یونس به کلی تخریب کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    19 8
    اینا که هرچی فرمانده و دانشمند بوده زدن!!
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    23 4
    چرا باید دانشمندانی تا این حد بزرگ چه در ایران و چه در جبهه مقاومت به راحتی ترور شوند یا اینکه شرایط محافظت از این سرمایه را درست نمی دانیم یا اینکه سرویس های جاسوسی دشمنان آنقدر قوی هستتد که به راحتی به این دانشمندان دسترسی دارند
    • امیرو IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
      27 3
      جواب شما اینه که اونا در ایران و کشورهای نیروی مقاومت جاسوسهای داخلی دارند
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    19 5
    خداوند بیامرزتش
  • احسان CH ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    28 11
    ذیو طوری جنگ رو پیروز شده؟ چندتا فرمانده و نخبه اسراییلی کشته شدن؟
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
      16 25
      شما که از جنگ چیزی نمیدونی حرف نزن مهم اینه تو همین جنگ پدر اربابتون دراومد
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
      29 9
      ۱۷:۵۱ تو که از منطق وصحبت چیزی سرت نمیشه لطفا دهنت را ببند
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    27 13
    حالا هی مقاومت بگه نه به جایی اسیب نرسیده. دروغه. دقیقا مثل مسولین ایرانن همه چی رو برعکس میگن
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
      7 24
      حالت خوبه؟ چی زدی؟
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    10 3
    روح شان شاد،راه شان پایدار و پیروز، ولی تراخدا این جوخه های ترور عوامل موساد رو هم برای همه رو کنید.اونها هرگز نباید این قدر راحت به این موضوعات حتی فکر هم بکنند.
  • نوید IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    7 2
    سلام خدا به ارواح طیبه شهدا
  • امیرو IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    11 5
    در این ماجرا قصاص میتونه معنایش این باشه که رزمندگان نیروی مقاومت در جواب به این ترورها دانشمندان کثیف صهیونیستی را به قعر جهنم ملحق کنند.بلند بگو ان شاءالله
  • US ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    13 3
    یوزی کوهن رییس سابق موساد در مراسم تودیع اش گفت به قلب ایران نفوذ کردیم و اعتماد به نفس آن ها را گرفتیم.مشرق که برای همه چیز گزارش داره نمیخواد راجع به این حرف های رییس سابق موساد اظهار نظری بکنه
    • NL ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
      7 2
      اظهار نظر مشرق کیلویی چند؟!
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      0 5
      جنگ زد و خورد داره فعلا که تل اویو زیر اتش بود و ساکنینش تو پناهگاه اینجا هم متاسفانه وطن فروش زیاده ضربه میزنند
  • سلام IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    4 7
    خود این دانشمندا دوست دارند تو خط مقدم باشن_ما دانشمندای خیلی خیلی زیادی داریم وترور هم نمیشن
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    3 5
    باید دوش پرتاب در اختیار. فلسطینیان گذاشت
  • جاویدایران NL ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    1 7
    دقت کنید به حرفهای جدید رئیس موساد. دوکار رو باید ایران انجام بده، اول اینکه غلط میکنن ایران باید دقیقاً در جهتی حرکت کنه که اونها میخوان ایران رو‌از حرکت در اون مسیر بازبدارن، دوم هم اینکه توروخدا مراقب باشیداین موساد رو ناکام بذارید، با دقت میشه طرح های اونهارو ناکام گذاشت، فقط باید لایه های چندگانه حفاظتی درست بشه که اگه یکی جاسوسی کرد یکی باشه که اونو رصد کنه، همه مکانهای حساس ایران و همه افراد امنیتی باید ۲۴ ساعته کنترل بشن و افراد امنیتی ایران باید هر کجا که میرن یکی هم باشه که اونارو تعقیب کنه، و بعدش برای اونی که داره تعقیب میکنه هم یکی باشه که باز اونو تعقیب کنه و این لایه باید چند بارادامه پیداکنه تا سیستم امنیتی ایران محکم ونفوذ ناپذیر بشه، اگه اراده باشه راحت میشه جلوی خرابکاری و جاسوسی رو گرفت، اگر تک تک مأموران امنیتی ایران یکی باشه که اونهارو یک به یک تعقیب و‌کنترل ۲۴ ساعته کنه دیگه درچه زمانی میتونن خیانت و جاسوسی کنن؟؟؟؟ برای هر یک نفر مأمور امنیتی ایران باید یک نفر باشه که اونو کنترل ۲۴ ساعته کنه و همچنین یک نفر دیگه هم باشه که نفر قبلی رو کنترل کنه و این بایدچندبارتکراربشه.
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    4 5
    وقتی تصویر این دانشمندان را افشا میکنید نتیجه اش این میشود چرا برای به نشان دادن قدرت موشکی و پهپادی تصاویر پرسنل این واحد ها را نشان می دهید دشمن روی این عکسها کار میکند روی حتی آبدارچی این واحد ها کار میکند بعد نگید چگونه ضربه می خورید فرقی ندارد ایران هم همین طور کا اینشاالله دقت بیشتری شود یا وقتی از یک خبر نگار استفاده میکنید دشمن روی آن زوم میکند فیلمها را میتوانید بصورت غیر مستقیم نشان دهید
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    3 4
    رژیم غاصب متاسفانه افراد کلاش و دزد و دوتابعیتی و سیاستمدار بیخاصیت را ترور نمیکنه و فقط افراد علمی را ترور میکنه و منجر به این میشه یک کشور با بیش از 80میلیون جمعیت از جنبه مقاله علمی و اختراع و تولید واکسن و ... در حد کشور 6میلیونی شود و دائم دزد و کلاشی رشد کند و عقب افتاده مغزی و معلول و مطلقه و زندانی و مجرم و خشکسالی و خروج اموال مردم از کشور توسط بورس و ... فقط زیاد شود فقط.
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    1 5
    از مطلب شهادت آن مجاهد مهندس متخصص که توسط گوشی اهدائی دائی خائن هم خانه ای او کشته شد . که چند روز قبل در اینجا منتشر شد . میشود برداشت کرد متاسفانه درون مخصوصا گروههای مسلح نفوذی خائن وجود دارد و در هنگام نیاز بکار گرفته میشوند . که ممکن است خارج شوند و یا ادامه دهند . جمع شهدائی. با فرمانده بهر دلیلی. قصد جابجائی داشتند . کافی بود تلفن یکی از جاسوسان بطریقی و بموقع فعال شود و نظر اسرائیل مبنی بر شناسائی و هدف قرار دادن فرماندهان حماس و جهاد . از جمله خودرو را منهدم و یا یکی از سرنشینان را مورد هدف قرار دهذ . که در همین صحنه هدف قرار گرفتن فقط یک نفر از سرنشین های خودرو میتواند جای سوال باشد . که وظیفه حراست و امنیت گروهها است روی این موضوعات بیشتر کار کنند. . و افراد درگیر را بهتر بشناسند . تو این وضعیت بلحاظ ورود نیروهای داوطلب امکان رسوخ و نفوذ وجود دارد و نیاز به اطلاعات کامل نفرات. عضو دارد که تا از اینگونه خسارات سنگین جلوگیری شود . که با توجه به امکانات محدود . زمان لازم است تا ضمن شناسائی . گروهها پالایش و با خیال راحت تری به جهاد خود ادامه دهند . . بهر جهت خسارت بزرگی هست که یک فرد دانای متخصص آنهم در آن وضعیت محاصره از دست برود . همچنین فرمانده میدانی که حتما با شناسائی قبلی مورد حمله قرار میگیرند . روش اسرائیل اینگونه است . اما حتما همچون شهید فخری زاده عزیز ما نفرات زیادی را آموزش دادند . این شهدا متخصص هم بدیگران نکته های موثر و دقیق فنی را آموخته اند و جایشان خالی نمیماند و پرچم بر زمین نمیماند . همین ترس و واهمه ریز و درشت حاضرین در سرزمین های اشغالی و اتفاقات سیاسی. و برکناری احتمالی با قوت بالای نتانیاهو و محاکمه او و درخواست محاکمه توسط برخی سیاسیون اروپا بابت نقض حقوق بشر دولت اسرائیل. و تقریبا جوایگب سربالا دادن برخی سیاسیون آمریکائی در پی خواسته های اشغالگران .( اگرچه نظر بر اشخاص بظاهر مثل نتانیاهو دارند که خسته کننده شده و حمایتشان از اسرائیل ادامه خواهد یافت ) نشان از پایان یافتن رژیم غاصب . با توجه به هزینه های هنگفت سیاسی اقتصادی و بردن آبرو در جهان ابا اعتراضات گسترده مردم جهان . انشاءالله نتیجه خون شهدا . بزودی شاهد سرنگونی و نابودی اسرائیل باشیم. . بامید و فضل خداوند تبارک و تعالی پاسخ شماره یک
  • CA ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    6 0
    بعد این مشرق نیوز میاد مقاله میزاره پیروزی اطلاعاتی مقاومت، همیشه راستگو باشید خیلی خوب ه ها
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    1 5
    دقیقا چیو کشف کردن ؟چندتا راکت و چندتا کلاغ مقوایی؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس