واکنش مرکل و مقام‌های آلمانی به افشای جاسوسی مشترک دانمارک و آمریکا از اروپا

صدر اعظم آلمان شفافیت درباره جاسوسی‌های آمریکا با کمک دانمارک از اروپا را درخواست کرده و مقامات پارلمان آلمان هم خواستار رسیدگی به این مسئله شدند.

به گزارش مشرق به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، کمک های دانمارک به آمریکا برای جاسوسسی از مقام های اروپایی حیرت دولت آلمان را برانگیخته است.

"استفان زایبرت"، سخنگوی دولت آلمان از تلاش برلین برای شفاف سازی درباره این مسئله خبر داده است.

زایبرت همچنین گفته است: دولت آلمان نمی خواهد این پرونده را به صورت علنی مورد ارزیابی قرار دهد، اما برای شفاف سازی این مسئله با نهادهای مربوطه در سطح ملی و بین المللی در ارتباط است. به گفته وی دولت کمیته های پارلمان آلمان را که مسئول سازمان های اطلاعاتی هستند در جریان این ارزیابی ها قرار خواهد داد.

شبکه تلویزیونی دی آر دانمارک روز یکشنبه در گزارشی به نقل از چندین منبع آگاه فاش کرد که آژانس امنیت ملی امریکا در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ با همکاری سازمان اطلاعات خارجی دانمارک از مقام‌های ارشد اروپایی از جمله آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان جاسوسی کرده است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم در سخنانی گفت: ما امروز هم مانند گذشته شفافیت بیشتر درباره جاسوسی سرویس های اطلاعاتی خارجی در آلمان را درخواست می کنیم. وی از این مسئله که وزیر دفاع دانمارک از این پرونده فاصله گرفته است ابراز آسودگی خیال کرد.

دولت فعلی در دانمارک از این پرونده جاسوسی فاصله گرفته و وزیر دفاع این کشور در این باره گفته است: دولت فعلی دانمارک درباره این مسئله همان دیدگاه را دارد که نخست وزیر سابق ما لارس لوکه راسموسن در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ ابراز داشته و آن این است که "شنود سیستماتیک از متحدان تنگاتنگ ما غیر قابل قبول است."

بسیاری از نمایندگان پارلمان آلمان هم بعد از انتشار گزارش هایی درباره جاسوسی آمریکا با کمک دانمارک از مقام های اروپایی و آلمانی خواستار رسیدگی و در نظر گرفتن عواقبی درباره آن شدند.

"بنیامین استراسر"، از نمایندگان حزب لیبرال دموکرات پارلمان آلمان در این باره گفته است: چنین رفتاری نباید تحت شرکای غربی و بخصوص در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود داشته باشد.

مقام های امنیتی در آلمان هم دولت و بی احتیاطی مقامات را مسئول به وجود آمدن چنین شرایطی دانسته و به این مسئله انتقاد وارد کرده اند.

یک کارشناس امنیتی در این باره گفته است: سیاستمداران آلمانی از کانال های ارتباطی ایمن کم استفاده می کنند. یک کارشناس دیگر هم مرکل رابه برقراری تماس های تلفنی بی نظم و انظباط متهم کرده است.

"آگوست هانینگ"، رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت آلمان هم گفته است: سیاستمداران ما از خطوط آزاد درباره مسائلی صحبت می کنند که نباید درباره آن سخن بگویند.

"سویم داگدلان"، از نمایندگان بلند پایه حزب چپ آلمان همکاری سرویس های اطلاعاتی دانمارک با آمریکا برای جاسوسی از شهروندان آلمانی را غیر قابل تحمل و غیر قابل توجیه ارزیابی کرده و خواستار شفاف سازی کامل و بررسی این مسئله شده که تا چه اندازه سازمان اطلاعات و امنیت آلمان در این جاسوسی های غیر قانونی مشارکت داشته شده است.

وی تاکید کرد که اقدامات سرویس های اطلاعاتی غربی برای برنامه های جاسوسی غیر قانونی ایالات متحده باید فورا متوقف شود.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که واشنگتن باید در خصوص گزارش‌های منتشر شده مبنی بر جاسوسی از متحدان اروپایی خود توضیح بدهد.

ماکرون که پس از یک نشست مجازی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود، در خصوص اخبار فاش شده درباره جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مقامات بلندپایه چند کشور اروپایی گفت: «شنود مکالمات متحدان پذیرفتنی نیست. این یک رویه قابل‌ قبول میان متحدان نیست.»

وی در ادامه تصریح کرد: «فرانسه و آلمان خواستار توضیحات کامل آمریکا درباره آنچه اتفاق افتاده، هستند.»

وزیر دفاع سوئد نیز در اظهاراتی خواستار تحقیقات کامل درباره این مساله شده است. وزیر دفاع نروژ نیز این اتهامات را جدی ارزیابی کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس