کد خبر 1224311
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵

به گزارش مشرق محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت: باید از نامزدی رئیس کل بانک مرکزی در انتخابات استقبال کرد. چون هم اقتصاد را می داند و هم در دولت مستقر، مسئولیت مهمی داشته است. آقای همتی ضمنا اهل مطایبه هم هست. اما شوخی در میانه بحثی جدی، پسندیده نیست.

این را همتی، بهتر از هر کس می داند. و به همین دلیل هم به رئیس برنامه و بودجه گفت: "نوبخت شوخی کرده که دولت از بانک مرکزی استقراض نکرده .  در دو سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی داده‌ایم که بدهی دولت است و باید ظرف سه سال برگردد.  این در حالی است که ما بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم".

ما گویا نامزدی انتخابات موجب شده، تا این بار آقای همتی مرتکب یک شوخی خنده آور اما نا به جا شود؛ او ضمن متهم کردن آقای جلیلی، گفته "بانی وضع موجود کسانی هستند که مدعی دولت سایه هستند. اینها و نهادهای دیگر در وضعیت امروز کشور شریک هستند. معطل کردن FATF اگر آسیب به کشور نیست، پس چیست؟".

اولا ظرف پنج سال گذشته، ۳۹ بند از ۴۱ بند برنامه اقدام امضا شده (غیر قانونی) با FATF اجرا شده، اما با وجود این همکاری یکطرفه، تحریم ها نه تنها کم نشده بلکه چند برابر هم شده؛ و نه همتی و نه ظریف و نه هیچ دولتمرد دیگر، حاضر نیست تعهد بدهد که در صورت اجرای دو بند دیگر، تحریم ها کم می شود.

ثانیا با عرض پوزش، کنایه آقای همتی به دکتر جلیلی، نا مربوط و فرار از مسئولیت است. او به نحوی سخن می گوید، که انگار مثلا جلیلی دلار بی زبان ۳۷۰۰ تومانی را با برجام، به ۳۳ هزار تومان و حالا ۲۴ هزار تومان رسانده؛ و نه دولت روحانی، که همتی متولی ارزی و بانکی و مالی آن است!

یا مثلا جلیلی بوده که نقدینگی ۴۳۰ هزار میلیارد تومانی را به ۳۷۰۰ هزار میلیارد (بیش از هشت برابر) رسانده و رکورد های تورمی ۴۰ تا ۵۰ درصد را  به ثبت رسانده! یا جلیلی بوده که ۱۸ میلیارد دلار و ۳۳ میلیارد دلار ارز پاشی کرده و ذخائر کمیاب را دست رانت خواران سپرده و تورمش را سر سفره مردم آورده است!

پاسخ همتی به نوبخت را یک بار دیگر بخوانید. دولت، ۱۳ میلیارد دلار را به بانک مرکزی بدهکار است و این بانک، بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد.

به عبارت دیگر دولت، با تایید غیر مسئولانه آقای همتی، بدهی هنگفتی را برای دولت جدید به ارث گذاشته و با تولید نقدینگی (بدون پشتوانه و بدون هزینه کرد برای تولید)، تورمی سنگین را به مردم تحمیل کرده است.

احتمالا آقای همتی اگر بنا نداشت نامزد انتخابات شود، گوشه ای از این واقعیات تلخ را که خود جزو مسئولان آن است، بازگو نمی کرد. او به خاطر این چشم پوشی بر کژ کارکردی دولت، به مردم بدهکار است و باید فارغ از مطایبه اش، رسما عذرخواهی کند.

این حق تضییع شده ده ها میلیون نفر است و با نمایش دیرهنگام اختلاف -یا احتمالا جنگ زرگری- میان روحانی و همتی، رفع و رجوع نمی شود.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    13 4
    چرا نتیجه دادگاه ولی ا…سیف و احمدعراقچی توسط دادگاه انقلاب اعلام نمیشه؟!!! چرا نتیجه دادگاه مفسدین و متهمین موسسه مالی اعتباری فرشتگان-کاسپین منجمله محمدعلی تفکر و علی ابراهیم بای سلامی غارتگران اموال مردم ، سپرده گزاران و همدستانشان در بانک مرکزی توسط دادگاه انقلاب اعلام نمی گردد؟!!!
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    6 15
    آقای ایمانی اولین نقد درست در مورد همتی همین فرمایش شما است ولی این را در نظر بگیرید اینقدر این چند روز اتهام های بی معنی به همتی زده اند که متاسفانه ایشان گارد خطا گرفته است همتی اگر به دولت الصاق نشده بوده عنان ارز مثل ونزوژلا شده بوده ایشان با محدویت در نقل و انتقال ریال و محدویت واردات بدرستی گلوگاهها را کنترل کرد و جلوی خیلی از خطاهای روحانی را گرفت اگرچه مقداری هم از دست او خارج شد و ایشان از جنس دولت روحانی نبود اگرچه اصلاحاتی است ولی شخصیت مستقل دارد همین عدم انصرافش از کاندیداتوری نشان مردیت اوست پس بهتر است نقد سازنده مثل جنابعالی داشته باشیم تا توییت های فله ای و اینکه ویرانی عملکرد روحانی را بگردن ایشان بیاندازیم ایشان عملکرد خوبی در کنترل ارز داشت فقط همراهی کلامی در تشویق به بورس در جلوگیری از محدویت دامنه نوسان خطای بزرگ ایشان بود البته مقصر اصلی آنهم دژپسند بود
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      6 4
      چندسالته؟!
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      3 11
      احسنت، دقیقا همینطوره واقعا اگه مدیریت آقای همتی نبود بر بانک مرکزی نبود مطمئنا با توجه به این تحریم‌های کمر شکن وضعیت قیمت ارز خیلی بدتر از امروز بود. ایشون از معدود مدیران شایسته این دولت هستند
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    وقاحت این جماعت تمونی نداره توهین به شعور و فهم مردم توسط اصلاح طلبا تمومی نداره . مردم رو مثل خمیر بازی فرض کردن که میشه با هر دروغی شکلشون داد . امیدوارم مردم توی انتخابشون جواب حسابی بهشون بدن .
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    9 4
    مشرق خبریه؟ ترسیدی چرا؟
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      0 0
      راس میگی خب والا دولتی که دلار ۳ تومنی رو کرد ۳۰ تومن بایدم ترسید
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      0 0
      خودت ترسیدی انگار
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      2 0
      از چی ترسیده دقیقا ؟؟
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      0 0
      اره میترسیم از دولت سوم روحانی. من که خیلی میترسم که جوانی ام را در تورم و گرانی و فساد سر کنم
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    اونموقع که درراس کار وامور مملکت بودید،ازاین دعواهای حتی زرگری نمیکریدوهمش هندوانه زیربغل هم میگذاشتید-حالا این دعواها بدردچی میخوره
  • حقگو IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    خودتون می گید دو قطبی بد هست بعد دنبال این هستید که دو قطبی همتی _ رئیسی ایجاد کنید برای افزایش مشارکت ! البته بماند که همتی در حد و اندازه نقشی که براش تعریف کردید نیست .
  • سیاوش IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    چرا روحانی این بیچاره رو از نون خوردن انداخت؟!
  • احمد دلاوری IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    بنده با شخص همتی کاری ندارم . با مسولیت پذیرفتن اقتصاد دان ها مخالفم چون این اقایان در این شصت سالی که روی کار آمده اند هر روز از روز پیش بدتر عمل کرده اند
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    7 0
    همتی و روحانی ودیگر افساد طلبان سرو ته یک کرباسند
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    2 0
    بدی جلیلی اینه که خیلی مظلومه . همه کاسه کوزه ها رو سرش میشکونند و هیچ جوابی هم نمیده و این سکوتش باعث میشه فکر کنند حق با دیگرانه درحالیکه این بنده خدا اصلا نقشی نداشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس