اس-400

یک دیپلمات ارشدآمریکا از ارائه گزینه‌های جایگزین برای سامانه اس-۴۰۰ خریداری شده از سوی ترکیه جهت لغو تحریم‌های این کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه ایالات متحده گفت، آمریکا گزینه‌های دیگری را به ترکیه برای لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به دلیل دستیابی به سامانه موشکی «اس -۴۰۰» از روسیه ارائه داده است.

 به نوشته وبگاه «احوال» شرمن در مصاحبه با شبکه خبری «سی. ان. ان ترک» گفت: «ما گزینه‌های دیگری به ترکیه ارائه داده‌ایم، آنها دقیقاً می‌دانند که اگر بخواهند از زیر این تحریم‌ها خارج شوند چه باید بکنند. ما در مورد راه‌های برداشتن گام‌های لازم صحبت کرده‌ایم و تصمیم گیری از سوی ترکیه خواهد بود. امیدوارم که بتوانیم راهی پیش رو پیدا کنیم.»

شرمن در روزهای گذشته از آنکارا بازدید کرده بود و این اولین سفر یک مقام دولت بایدن به ترکیه محسوب می‌شود.

این منبع خبری نوشت، حدس و گمان‌هایی وجود داشت که ترکیه می‌تواند اس-۴۰۰ را به جمهوری آذربایجان یا قطر منتقل کند، اما تاکنون چنین پیشنهادی از طرف آنکارا ارائه نشده است. واشنگتن در دسامبر سال ۲۰۲۰ مطابق قانون آمریکا، مقام‌های ترکیه را بابت خرید اس-۴۰۰ از روسیه تحریم کرد. به دنبال این مسئله S-۴۰۰ ترکیه از پروژه ساخت جنگنده اف-۳۵ نیز حذف شد.

«جیمز جفری» فرستاده پیشین آمریکا در سوریه اخیرا از ترکیه خواسته بود که از خرید سامانه روسی اس-۴۰۰ صرف نظر کند. جفری گفت که این مسئله، «یکی از مهمترین موضوعاتی است که طی سالهای اخیر، روابط بین دو کشور را تیره کرده است».

وی بعید دانست که آمریکا یا ترکیه بر سر این موضوع، امتیازی به یکدیگر بدهند و حل این مسئله را دشوار ارزیابی کرد.

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: «از نظر ترکیه، این، یک تصمیم حاکمیتی است... اما به موجب قانون ایالات متحده، این وضع، نقض قانون مبارزه با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها(قانون کاتسا CAATSA) است».

جفری همچنین تأکید کرد که خرید اس-۴۰۰ توسط ترکیه، «تهدیدی برای یکی از مهمترین برنامه‌های نظامی و دیپلماتیک کشور ماست».

وی در عین حال گفت که بهترین کاری که ترکیه می‌تواند در حال حاضر انجام دهد و از ضررهای این وضعیت بکاهد این است که به سامانه‌های موشکی بسنده کند و سلاح روسی بیشتری نگیرد. این دیپلمات آمریکایی همچنین تصریح کرد، آمریکا اما تحریمها را حفظ خواهد کرد، ولی این تحریمها تأثیر خطرناکی بر اقتصاد ترکیه ندارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    16 3
    به اذربایجان منتقل کنند خیلی عالی میشه در برابر تهدید های بالستیک اذربایجان میتونه از خودش دفاع کنه
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    1 1
    وعده های خدا برای کفار و دشمنان خدا و نظام اسلامی ایران و انقلابش داره محقق وشد انشاءالله خدایا بیشتر
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    3 2
    شما امریکائیهای پدرسوخته به همقطارهای خودتون رحم نمیکنید. دیگه کسی که عضوی از ناتو باشه بایدزیرچتر امریکا باشه. ولی هژمونی امریکا رو به افول است
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    22 4
    ترکیه تنها کشور با جنم منطقه نه به روس چین باج میده نه به غرب
  • CA ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    11 1
    آمریکا خیلی غلط کرد
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    10 3
    مثل اینکه آمریکایی ها از هیچ چیز شرم ندارند در همه چیز دخالت می کنند البته پیشنهاد خیلی مصحک است که نشان از بی تدبیری دارد
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    6 7
    انها قصد حمله به ترکیه را دارند از این رو می خواهند تجزیه کنند و ترکیه سیستم دفاعی نداشته باشد
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    12 3
    باید به مقامات ترکیه باید برسانید که هزینه دفاع کردن خیلی کمتر از هزینه حمله کردن است و نباید تسلیم فشارهای اسرائیل و امریکا شود
  • رضایی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    14 4
    ترکیه تنها کشوری هست که در برابر تجزیه خاورمیانه ایستاده با اینکه متحد غرب بود. همین صهیونیست و امریکا توسط گروههای تروریستی کردی میخوان عراق و سوریه رو تجزیه کنن ولی ترکیه مخالفت کرده.
  • حق IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    1 0
    این آمریکا اینقدر ضعیف شده که به ترکیه التماس میکنه از دشمن آمریکا سلاح نخره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس