هر چهارسال یکبار، انتخابات ریاست جمهوری به یکی از دغدغههای مهم کسبوکارهای کوچک و متوسط تبدیل میشود. دلیل آن هم ساده است: ممکن است بعد از انتخابات، سیاستهای کشور عوض شود و شرایط اقتصادی کشور به هزار و یک دلیل، متفاوت از امروز باشد. در این نوشته بهدنبال پیشبینی نیستیم ولی سناریوهایی را بررسی میکنیم که دانستن آنها میتواند به کسبوکار شما کمک کند.
یکی از چالشهایی که هر صاحب کسبوکار با آن درگیر است، انتخاب کمهزینهترین راه برای ادامهٔ درآمدزایی کسبوکار خود است. منظور از «هزینه» تمام هزینههای زمانی و مالی است. حتی میتواند خسارتها را هم دربر بگیرد. مثلا فرض کنید شخصی تصمیم بگیرد ملک خود را بفروشد و وجه آن را وارد بورس کند. در این صورت ریسک بیشتری را متوجه سرمایهٔ خود کرده است و اگر در بورس با افت ارزش دارایی مواجه شود، این خسارت را میتوان یک هزینهٔ تصمیمگیری در نظر گرفت. یعنی تصمیمی که شخص برای ورود به بورس و خرید یک سهم خاص گرفته است، هزینهای دارد که خودش را به صورت کاهش ارزش سرمایه نشان داده است.
سؤال مهمی که همیشه برای اقدامات اقتصادی مطرح میشود این است که کدام تصمیم کمترین هزینه را برای ما به همراه دارد؟ همانطور که مثال زدیم، یک تصمیم میتواند پیامدهای پیشبینی نشدهای داشته باشد. یکی از راههایی که میتوانیم دید بهتری نسبت به تصمیمات خود داشته باشیم، بررسی سناریوهای مختلفی است که ممکن است اتفاق بیفتد. فرض کنید یک انتخابات ریاست جمهوری در پیش داریم و بخواهیم یا نخواهیم، نتیجهٔ آن بر اقتصاد و بازار تأثیر خواهد داشت. به عنوان یک صاحب کسبوکار بودجهٔ محدودی هم داریم و میخواهیم تصمیمی بگیریم که کمترین هزینه را داشته باشد. بهتر است سناریوهای مختلف را مرور کنیم.
ارز، رمزارز یا بورس؟
احتمالا یکی از اولین گزینههای هر شخصی فکر کردن به نرخ ارز و وضعیت سبز و قرمز بورس است. نوسان قیمت ارز در سالهای اخیر باعث شد که زندگی و کسبوکار خیلیها تحت تأثیر قرار بگیرد. از طرف دیگر موج ورود به بازار بورس، یک رشد مقطعی و بهتبع آن سقوط شاخص کل را به دنبال داشت. این روزها هم که بحث رمزارزها، ماینر (ارزکاو)، قطعی برق و گرمی هوا داغ است!
مهمترین جنبهٔ مثبت این بازارها این است که هر شخصی با هر مقدار سرمایه میتواند وارد بازار شود. اما برای اینکه کمهزینهترین انتخاب را داشته باشیم باید به جنبههای دیگر هم فکر کنیم. یکی از جنبههای منفی بازار ارز و سهام، تأثیرپذیری زیاد آنها از اخبار و شایعات است. انتخابات ریاست جمهوری پیشرو یکی از وقایعی است که حتما روی این بازارها تأثیرگذار است و حقیقتا پیشبینی درستی از تأثیر آن امکانپذیر نیست. اگر نتوانیم پیشبینی کنیم باید چهکار کنیم؟
برای تصمیمگیری در مورد بازار ارز و سهام باید ببینید چقدر فرد ریسکپذیری هستید! یک نکتهٔ مشترک بین این سه گزینه وجود دارد و آن چیزی نیست جز ریسک! اگر خودتان را فرد ریسکپذیری میدانید که میتواند در لحظه تصمیمهای مالی درست بگیرد و خود را با نوسانات خبری هماهنگ کند، ورود به هر کدام از این بازارها و نوسانگیری میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد. اما اگر مثل اکثریت افراد جامعه اطلاعات جامعی در مورد بازار ارز و سهام ندارید، پیشنهاد میکنیم انتخابی با ریسک کمتر انجام دهید.
املاک و خودرو؛ آشنای دیرین ایرانیها!
یکی از گزینههای رایج سرمایهگذاری در ایران، املاک و خودرو است. اگرچه خودرو در خیلی از نقاط جهان کالایی سرمایهای محسوب نمیشود، در ایران به عنوان یک سرمایهگذاری زودبازده شناخته شده است. با بررسی آمارهای سالهای گذشته میفهمیم که این دو گزینه همیشه جزء انتخابهای محبوب ایرانیها بودهاند. ویژگی مهم ملک این است که معمولا در بلندمدت زیانده نبوده و از آن برای حفظ ارزش پول در مقابل اقتصاد بهشدت تورمی ایران استفاده میشود. اما انتخاب ملک و خودرو نیازمند داشتن یک سرمایهٔ اولیهٔ مناسب است؛ درست در تقابل با بورس و ارز.
تجارت الکترونیک و فروش آنلاین؛ ترکیب دیروز و امروز!
یکی از گزینههای جذابی که با گسترش اینترنت باب شده است، ورود به دنیای فروش آنلاین است. هر کسبوکاری بالاخره باید به فکر فروش محصولات خود باشد. قبل از اینترنت، فروشگاهها محدود به مکان جغرافیایی و زمان فعالیت خاصی بودند. به لطف گسترش اینترنت، حالا هر کسبوکاری که کالا یا خدماتی به مشتریان خود ارائه میکند میتواند از سراسر ایران (و حتی دنیا) و در هر لحظه از شبانهروز فروش داشته باشد.
راههای مختلفی برای ورود به این فضا وجود دارد: از راهاندازی پیج اینستاگرام گرفته تا متوسل شدن به سایتها و اپلیکیشنهای واسطه. البته راههای دیگری هم هست. مثلا به کسبوکارهایی که برای موفقیت در فضای آنلاین مصمم هستند، طراحی سایت با ویترین پیشنهاد میشود. نرمافزاری مثل سایت ساز ویترین به کسبوکارها کمک میکند تا بسیاری از دغدغهها و ریسکهای ناشی از تصمیمگیری برای ورود به دنیای آنلاین را از دوش خود بردارند.
استراتژیهایی که برای موفقیت در فروش آنلاین بهکار گرفته میشود هم تنوع بالایی دارند. مثلا افرادی که خودشان محصولی تولید نمیکنند میتوانند محصولات دیگر تولیدکنندهها را به کمک روشهای بازاریابی و تبلیغات به فروش برسانند. افراد با مهارتهای مختلف میتوانند با توجه به شرایط خودشان، در اینترنت به درآمد برسند. ذکر این نکته ضروری است که فضای اینترنت به همه امکان میدهد از منابع و مهارتهایی که دارند در راستای درآمدزایی شخصی حرکت کنند. چه بسا اشخاصی که کسبوکار ثبتشدهای ندارند و با کار کردن از خانهٔ خود به استقلال مالی رسیدهاند.
کدام راه کمهزینهتر است؟
در این نوشته سه سناریوی متفاوت را بررسی کردیم. هر کدام ریسک، سرمایهٔ اولیه و میزان اثربخشی متفاوتی خواهند داشت. انتخاب اینکه کدام راه برای شما بهتر است بیشتر به شناخت شما از خودتان برمیگردد. گزینهٔ ارز و سهام با اینکه میتواند بازدهی بالایی داشته باشد، ریسک بسیار بالایی نیز به همراه دارد. ملک و خودرو ثبات بیشتری نشان میدهند اما برای اکثریت جامعه قابل دسترس نیستند. فروش آنلاین کالا و خدمات بین این دو طیف قرار گرفته و به نظر میرسد دردسترسترین گزینه باشد. اگر برای راهاندازی فروش آنلاین کسبوکارتان به مشاوره نیاز دارید، با شمارهٔ ۰۲۱۶۶۰۹۴۳۷۸ تماس بگیرید تا کارشناسان ویترین راهنمای شما باشند.
** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است