کد خبر 1223150
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵
اعتراف رسمی ماکرون به نقش داشتن فرانسه در نسل‌کشی روآندا

رئیس‌جمهور فرانسه رسماً اعلام کرد که نقش کشورش در کشتار هزاران نفر از مردم روآندا در سال ۱۹۹۴ را می پذیرد.

به گزارش مشرق به نقل از یورونیوز، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه طی سخنرانی خود در مقر یادبود نسل‌کشی کیگالی در روآندا که بقایای اجساد ۲۵۰ هزار نفر از  ۸۰۰ هزار قربانی نسل‌کشی روآندا در آنجا دفن شده است، رسماً نقش کشورش در این فاجعه انسانی را پذیرفت.

بیشتر بخوانید:

دیدار سیسی و ماکرون درباره تحولات فلسطین و سد النهضه

امانوئل ماکرون در خصوص نقش کشورش در نسل‌کشی روآندا گفت: «فرانسه نقش و مسئولیت سیاسی در قبال روآندا دارد، زیرا در کنار عاملان نسل‌کشی ایستاد و حامی آنها بود.»

رئیس‌جمهور فرانسه در عین حال از پذیرش «همدستی» کشورش در نسل‌کشی روآندا امتناع کرد و افزود: «بزرگترین خطای فرانسه این بود که برای مدتی طولانی واقعیت را ندید.»

هفته گذشته کمیسیونی متشکل از ۱۴ مورخ که در سال ۲۰۱۸ به دستور امانوئل ماکرون به‌منظور تحقیق درباره نقش فرانسه در نسل‌کشی روآندا تشکیل شده بود، گزارش ۱۲۰۰ صفحه‌ای خود را منتشر کرد که بر اساس آن، دولت وقت فرانسه  در نسل‌کشی روآندا نقش داشته اما همدست عاملان نسل‌کشی نبوده است.

در پی انتشار گزارش مذکور، برخی مورخان مستقل تحلیل مطرح‌شده در این گزارش را سطحی خوانده و تأکید کردند که تحقیقات مورخان فرانسوی و انگلیسی نشان می‌دهد که نظامیان فرانسه مستقیماً همدست عاملان نسل‌کشی روآندا -که طی آن ۸۰۰ هزار نفر در کمتر از ۳ ماه قتل  عام شدند- بوده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    0 8
    آفرین ، حداقل اینقدر شرافت داره که از گذشته و جنایتی که مرتکب شدند اظهار پشیمانی کنه
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      3 0
      اول از مستعرات آفریقایی شون خارج شوند و غرامت این نسل کشی به خانواده های بازماندگان بدهند و دیگر در امور داخلی کشورها دخالت نکنند، بعد ادعای پشیمانی کنند.
  • حسين DE ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    5 1
    دولت وقت فرانسه در نسل كشى رواندا نقش داشته اما همدست عاملان نسل كشى نبوده است ، پيدا كنيد پرتقال فروش را ،به اين ميگن طنز تلخ تاريخ در طى سه هفته ٨٠٠ هزار نفر ، زن و كودك و پير و جوان قتل عام شدند،مورد تجاوز قرار گرفتند،بيرحمانه سلاخى شدند و حالا مدافعان حقوق بشر گزارش منتشر ميكنند.
  • IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    4 0
    ابلیس! چه کیسه‌ای برای این کشور بدبخت دوختی؟
  • سیامک DE ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    8 0
    اصلأ در روی کره زمین کشور و یا مکانی وجود ندارد که نژاد سفید اروپایی آنجا را تصرف کرده باشد و میلیونها و یا صد ها هزار نفر از مردمان آن کشورها را قتل و عام نکرده باشند.
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    7 0
    ای قاتلان وحشی بی همه چیزعالم.. اف بر ذات خبیثتون پس چرا ادعای حقوق بشرهم میکنیدودموکراسی ازقدیم تابحال وحشی ودرنده بودید. الانم بدترنسل کشی میکنید. درلیبی وعراق وسوریه وافغانستان ویمن. این عذرخواهی کردن برای کسی یا زمانی گفتن ک ادم شده باشن سران وحوش غرب نه هنوزم ک هنوزه درنده وقاتل هستن لعنت به غرب وعاشقان غرب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس