مالیات

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ۵ درصد فرار مالیاتی طبیعی است، گفت: رونق تولید، هدف طرح مالیات بر عایدی سرمایه است.

به گزارش مشرق، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه قرار است سرمایه‌ها به جای خروج از مسیر تولید وارد عرصه تولید و اشتغال شود، گفت: اکنون ۱۸۷ کشور قانون مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا می‌کنند و براساس تجربیات جهانی این قانون مفید بوده است. نبود چنین قوانینی موجب بی ثباتی اقتصادی است و اگر قانون مالیات بر عایدی سرمایه داشتیم سرمایه‌ها در بازار سکه و ارز و خانه و خودرو نمی‌چرخید.

وی با اشاره به این که تورم در این حوزه‌ها ۳۰ درصد در مقایسه با دیگر بخش‌ها بیشتر است، اضافه کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه درباره املاک با انواع کاربری، وسایل نقلیه موتوری زمینی، مسکوکات طلا و شمش و ارز خارجی اجرا می‌شود. در سال نخست کسی که ملک را بخرد و بفروشد ۴۰ درصد براساس اختلاف خرید و فروش باید مالیات بپردازد و در بخش وسایل نقلیه موتوری، مسکوکات طلا و شمش و ارز خارجی میزان مالیات در سال نخست ۳۰ درصد است، اما در سال‌های بعد به صورت پلکانی مالیات کاهش می‌یابد و در سال چهارم به حداقل می‌رسد. مالیات بر عایدی سرمایه به مازاد نیاز افراد اختصاص می‌یابد.

دریافت مالیات از کالای سوداگری / باغ‌ها و زمین‌های خارج از شهر مشمول مالیات نمی‌شوند

این مقام مسئول ادامه داد: براساس این قانون اگر کالاهایی نیز وارد شود که به کالای سوداگری تبدیل شود به آن‌ها نیز مالیات بر عایدی سرمایه تعلق می‌گیرد. برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه به سامانه مؤدیان پایانه‌های فروشگاهی و سامانه املاک و اسکان نیاز داریم. باغ‌ها و زمین‌های خارج از بافت شهرها مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه اگر سامانه مؤدیان پایانه‌های فروشگاهی اجرایی شود هیچ مشکلی در دریافت مالیات از مسکوکات طلا و شمش نداریم، توضیح داد: با ایجاد زیرساخت‌هایی که برای قانون مالیات بر عایدی بر سرمایه ایجاد می‌شود می‌توان به آسانی و سرعت قانون مالیات بر مجموع درآمد را نیز اجرا کرد. دستگاه‌های اجرایی در تدوین طرح مالیات بر عایدی سرمایه همکاری کردند و در مسیر به ثمر رساندن این طرح هماهنگی لازم وجود دارد.

به گفته طغیانی نگاه ما به قانون مالیات بر عایدی سرمایه درآمدزایی برای دولت نیست گرچه در برخی کشورها از این محل ۷ تا ۸ درصد درآمدهای دولت افزایش یافته است. جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه حدود ۲ ماه دیگر در صحن علنی مجلس برای تصویب مطرح می‌شود. اقتصادی که در آن ره صد ساله را در یک شب طی کنیم، این اقتصاد به نتیجه نمی‌رسد و این موجب شده است در سال‌های اخیر سرمایه گذاری بخش خصوصی به منفی ۶ درصد کاهش یابد.

فرصت ارائه اظهارنامه الکترونیکی افراد حقیقی؛ ۳۱ خرداد

محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز گفت: آنچه که به عنوان طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بخشی از لایحه‌ای است که از طرف دولت در سال ۹۸ به مجلس ارائه شد. مالیات به عنوان ابزار کنترل کننده و جلوگیری از سوداگری و رسیدن به عرضه و تقاضای واقعی است که اگر کسی برای سود وارد بازار مسکن، طلا و ارز و خودرو شود به عنوان مصرف کننده واقعی تلقی نمی‌شود و باید بالاترین نرخ مالیات را پرداخت کند.

وی ادامه داد: سوداگران در این عرصه باید حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد درآمدشان را به عنوان مالیات پرداخت کنند، اما اگر سرمایه آن‌ها تا پنج سال دست نخورده بماند مالیات آن‌ها به ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. یک سری محدودیت‌ها براساس قانون در ارائه داده‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد که اگر این محدودیت‌ها رفع شود کار سازمان امور مالیاتی آسان‌تر می‌شود. فرصت ارائه اظهارنامه‌های الکترونیکی برای اشخاص حقیقی تا ۳۱ خرداد است.

عایدی بر سرمایه برای همه پایه‌های مالیاتی

مرتضی زمانیان، کارشناس اقتصادی نیز در این برنامه گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه بهتر است برای همه پایه‌های مالیاتی در نظر گرفته شود تا فرصت‌های سوداگری از بین برود. با اجرای این طرح سوداگری کم می‌شود و وارد حوزه‌های دیگر نیز نمی‌شود.

زمانیان با بیان این که مالیات بر بورس می‌تواند به این بازار ثبات دهد، ادامه داد: مالیات بر عایدی سرمایه در بورس مانع رفتارهای هیجانی در این بازار می‌شود. مالیات بر عایدی سرمایه موجب کاهش ساخت و ساز در بخش مسکن نمی‌شود، اما سوداگری را در این بازار با مشکل روبرو می‌کند و اگر سوداگری از بازار مسکن حذف شود نوسانات در این بازار کاهش می‌یابد.

به گفته وی آنچه که برای ما مهم است ایجاد شرایط مناسب سرمایه گذاری با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه است. اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه مهم‌تر از اجرای قانون مالیات بر مجموع درآمد است. در همه جای دنیا پدیده‌ای به نام فرار مالیاتی وجود دارد، اما ۵ تا ۱۰ درصد فرار مالیاتی در یک بازار جای نگرانی نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    0 0
    از کجا مطمئنی پنج درصده؟ اگر شما آمار دقیق داشتی ازش که دیگه اسمش فرار نبود!
    • حاج سالار IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      0 0
      منظورش عدم فرار 5درصدی بود یعنی اونایی که مالیات میدن 5درصد و اپنایی که نمیذن 95درصدن که این طبیعی هست
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    0 0
    فساد دقیقاً در جایی هست که طبیعی و بی اهمیت شمرده میشود. یک درصد هم قابل تحمل نیست!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس