بلینکن: اسرائیل حق مسلم دفاع از خود را دارد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با یک شبکه صهیونیستی، ضمن اشاره به تمایل واشنگتن برای بازگشت به الزامات برجامی، از تصمیم دولت این کشور برای تقویت توافق هسته‌ای از جمله تمدید بندهای غروب خبر داد.

به گزارش مشرق، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده بامداد پنجشنبه بار دیگر ادعای تمایل «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران در صورت متعهد شدن تهران به الزامات برجامی را تکرار کرد.

بلینکن در مصاحبه با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین، گفت: «بنظرم ما واضح گفته‌ایم که هر طرف برای بازگشت به تعهدات برجامی چه کارهایی باید انجام دهد، اما اینکه ایران واقعا آماده انجام دادن کارهایی است که برای بازگشت به پایبندی لازم است، هنوز یک سوال بی‌پاسخ باقی مانده است».

وی با پذیرش اختلاف نظر واشنگتن با تل‌آویو درخصوص نحوه جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی‌های هسته‌ای، اما اظهار داشت: «ما در این هدف و تعهد خود بر آن، اشتراک داریم. البته بر کسی مخفی نیست که طی مدت گذشته ما اختلاف نظرهایی درباره بهترین راه برای رسیدن به آن مقصود داشتیم تا مطمئن شویم ایران به سلاح [اتمی] دست پیدا نمی‌کند».

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» به نقل از این مصاحبه تلویزیونی، وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای ایران دقیقا آن چیزی را که باید انجام می‌داد محقق کرده بود، مدعی شد: «پیش از خروج [دونالد] ترامپ از توفق هسته‌ای، ایران برای تولید مواد کافی جهت ساخت سلاح اتمی به حداقل یک سال زمان نیاز داشت. اما اکنون ایران می‌تواند در زمان بسیار کوتاه‌تری به آن مواد برسد».

بلینکن با بیان اینکه در صورت احیای برجام، دولت بایدن به‌دنبال تقویت و طولانی‌تر کردن آن است، افزود: «تا فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه، اشاعه تسلیحات، حمایت از گروه‌های تروریستی و غیره را شامل شود. این می‌تواند شامل تمدید بندهای غروب نیز باشد».

این در حالی است که سه عضو ارشد کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا، با ادعای امتناع دولت این کشور از اجرای تحریم‌های سوریه برای دلجویی از ایران، تحقیقاتی را در این خصوص آغاز کردند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با انتقاد از به شهادت رسیدن تعداد زیادی از فلسطینی‌ها در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه مخصوصا کودکان، بر حمایت کاخ سفید از راهکار دو دولتی برای پایان دادن به مناقشات فلسطین-اسرائیل تاکید کرد.

این دیپلمات آمریکایی ضمن اشاره به تعهد بایدن به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: «ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که اسرائیل به ابزار مورد نیاز برای دفاع از خودش دست پیدا کند. مخصوصا در شرایطی که اسرائیل با حملات یک گروه تروریستی مواجه است».

بر اساس این گزارش، بلینکن با بیان اینکه کارهای زیادی برای اعتمادسازی بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی جهت آغاز مجدد مذاکرات سازش وجود دارد، تصریح کرد: «ما همچنان باور داریم که راهکار دو دولتی نه تنها بهترین روش بلکه شاید تنها راهی باشد که پیشرفت را ممکن می‌سازد، اسرائیل آینده‌ای داشته باشد و فلسطینی‌ها نیز دولت خود را داشته باشند».

وی همچنین اضافه کرد:‌ «تمرکز کنونی بر تلاش برای تقویت آتش‌بس و برطرف کردن نیازها و نگرانی‌های فوری است. اگر با گذشت زمان، ‌ شرایط بدین شکل رقم خورد، فضای بهتری برای تلاش جهت راهکار دو دولتی ایجاد می‌شود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    0 0
    دولت آینده ان شا الله، دولت حسن کلید ساز نیست ، دولت مقتدر انقلابی خواهد بود که پوزه شما برای مدت طولانی خونین خواهد شد
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    0 0
    عملا داره میگه توافق وین چند ماهه بیشتر نیست...و امریکا دوباره دبه می کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس