الکاظمی

الکاظمی قرار بود نخست وزیر موقتی باشد که پس از برگزاری انتخابات از صحنه سیاسی خداحافظی می‌کند. ولی گویا مانند خیلی‌های دیگر این کرسی نیز مزه دیگری برای الکاظمی داشته است.

به گزارش مشرق، قاسم مصلح فرمانده عملیات الحشد الشعبی در الانبار شب گذشته از درون خانه خود در بغداد بازداشت شد. عملیات بازداشت توسط نیروهای مشترک آمریکایی و بخشی از نیروهای عراقی وابسته به الکاظمی به فرماندهی ابو رغیف صورت گرفت.

به سرعت در فضای مجازی خبرهای مبنی بر دلیل بازداشت مصلح مطرح شد که دلیل اصلی را مانع شدن از ورود نیروهای آمریکایی از سوریه به خاک عراق گزارش کردند. ولی به قطع این دلیل نمی‌تواند موجب بازداشت یکی از فرماندهان رسمی زیرمجموعه نیروهای مسلح عراقی شود.

از انتشار خبر بازداشت فرماندهان و سیاستمداران نزدیک به مقاومت با پیغام‌های خود در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای به صراحت از تخلف دولت در بازداشت این فرمانده سخن گفتند.

در واقع روند بازداشت مصلح کاملا غیر قانونی بوده است. پس از حکم دادگاه علیه وی باید دستور بازداشت به خود سازمان الحشد الشعبی ارسال می‌شد تا خود این سازمان این شخص را  به مراتب قانونی واگذار کند ولی هیچ کدام از این روندهای قانونی شکل نگرفته است.

پس از تهدیدهای فرماندهان و سیاستمداران نزدیک به الحشد الشعبی نیروهای این سازمان طی اقدامی ضربتی با تعداد زیادی از نیروهای خود وارد منطقه سبز بغداد شده و ورودی و خروجی‌های منطقه را کاملا در دست گرفتند.

پس از این حوادث برخی از گردان‌های الحشد الشعبی و نیروهای سازمانی و امنیتی این سازمان در مناطقی در بصره و برخی مناطق دیگر در جنوب عراق منتشر شدند. تا حدودی انتشار این نیروها آمادگی سازمان الحشد الشعبی را برای هر اتفاقی به رخ کشید!

ممکن است تا ساعاتی دیگر قاسم مصلح از زندان آزاد شود ولی پیامدهای بازداشت او ممکن است تا روزها گریبان‌گیر دولت الکاظمی باشد.

الکاظمی از اتفاق‌های رخ داده چه سودی خواهد برد؟ الکاظمی قرار بود نخست وزیر موقتی باشد که پس از برگزاری انتخابات از صحنه سیاسی خداحافظی می‌کند. ولی گویا مانند خیلی‌های دیگر این کرسی نیز مزه دیگری برای الکاظمی داشته است.

اتفاق‌های امروز می‌تواند سرپوشی بر حوادث روز گذشته تظاهرات بغداد باشد. الکاظمی با خیال اینکه این تظاهرات می‌تواند برای عقب افتادن موعد انتخابات به او برای ماندن در کرسی کمک کند برای این تظاهرات تبلیغ کرد ولی در پایان روز دو کشته و ده‌ها زخمی از تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی ورق این مسئله را علیه الکاظمی برگرداند.

تاثیر حوادث امروز بر روند سیاسی عراق

الکاظمی و برخی از احزاب و جریان‌های سیاسی پشتیبان وی گویا برای ماندن در کرسی نخست وزیری حاضرند دست به هر کاری بزنند حتی اگر این کار منجر به کودتا و یا وارد شدن نیروهای آمریکایی برای حمایت از منطقه سبز شود.

ساعات پیش رو بسیار ملتهب خواهد بود و در صورتی که یکی از طرف‌های درگیری کوتاه نیایند ممکن است کار به جاهای باریک کشیده شود.

برخی فرماندهان مقاومت از جمله هادی العامری و ابو فدک رییس ستاد الحشد الشعبی به همراه فرماندهان بلند پایه دیگر این سازمان در داخل منطقه سبز درون سازمان الحشد الشعبی جلسه‌ای برگزار کردند تا راه کاری مسالمت آمیز برای برون رفت از این مشکل بیابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 9
  • سهند IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    20 9
    الکاظمی مثل خیلی‌های دیگه مخواد نوکریش به امریکاییا ثابت کند غافل از اینکه نوکران قبلی.........
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    2 4
    شنیدم که آزاد شده . بعد مطلب چی بوده که منجر به گستاخی امریکائی ها شده . اینکه روال قانونی ذکر شده . جای سواله . منظور چیست . در آخر همین سکوت در دخالت. و آزادی عمل میشه سرنوشت اسرائیل . توسط اشغالگران. .اونوقت در جلسه حمایت از فلسطین هم شرکت میکنند . بدون گفتن کلامی ... همین رفتار خود گویاست . که حکایات در میان است . کاظمی علاوه مزه دار شدن .بخواست حامیان هم عمل میکند . مثل اجازه بازداشت غیر قانونی مصلح و بعد سکوت
  • BE ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    4 2
    ادعا کردن به دلیل ترور فعالان مدنی دستگیر شده است
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    4 3
    کاربرد نفوذ نرم وفرهنگی در عراق کارایی بیشتر و اثرات ماندگارتری نسبت به نظامی گری داره عراق سرزمین کودتاهاست نیروی فاتح اون آمریکاست باید نگرش متفاوتی به اون داشت.
  • علی IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    12 4
    الکاظمی ازشکست دوستان خود درفلسطین اشغالی باید ذرس میگرفت
  • IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    14 3
    الکاظمی که یکی از قاتلین حاج قاسم است متاسفانه با حمایت بعضی از مراجع در عراق که باعث کنار رفتن نخست وزیر قانونی عراق یعنی نوری مالکی شدند و همچنین نخست وزیر ماقبل الکاظمی را برکنار کردند روی کار امد و حالا همان مراجع باید اوضاع را ارام کنند.
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    20 17
    خوشم میاد خوب حالتون رو تو شیشه کرده هرچی گفتید نفوذ نفوذ و عمق استراتژیک، همهش تو عراق داره بر باد میره از اون طرف عربستان و بالا هم ترکیه بازار و احزاب عراق رو بدست گرفتند از شوروی که گردن کلفت تر نیستید آن همه استیلا بر اروپای شرقی یک شبه از دست رفت بشینید و این خراب شده رو اباد کنید
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      6 3
      صبر کن راهپیمایی اربعین نفوذ ایران را در عراق خواهی دید!
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    12 5
    باید نخست وزیر را به جنگ با باقیمانده داعش بفرستند تا ببیند یک من چقدر ماست داره
  • ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    6 4
    تو باید بری هری اینو من نمی گم قانون می گه همه می دونن
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    0 2
    مرگ بر الکاظمی ،خائن به کشور عزیز عراق ایندداعشی را از عراق بیرون کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس