کد خبر 1222338
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۸
حسین شریعتمداری

مشارکت حداکثری اگرچه یک ضرورت حیاتی و نیاز ضروری است ولی مسئولیت آن بر عهده شورای نگهبان نیست. این شورا نمی‌تواند گزاره یاد شده را به شرایط ضروری نامزدها اضافه کند! ...

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: دیروز نتیجه نهایی بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شد و آقایان، سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی­‌زاده‌هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را به عنوان نامزدهایی که صلاحیت آنها برای تصدی پست ریاست جمهوری احراز شده است، معرفی شدند. برخی از نامزدها که احراز صلاحیت نشده بودند، از جمله آقایان لاریجانی، پزشکیان، جهانگیری، ضرغامی و ‌هاشمی در اقدامی درخور تحسین اعلام کردند که نتیجه اعلام شده را پذیرفته‌اند.

و اما، اعلام نتیجه نهایی بررسی‌های شورای نگهبان به فاصله کوتاهی پس از انتشار خبر، با واکنش‌های مثبت و منفی قابل ملاحظه و تقریباً بسیاری روبه‌رو شد. وجیزه پیش‌روی اشاره‌ای گذرا به چند نکته در همین خصوص است.

۱- وظیفه شورای نگهبان بررسی صلاحیت نامزدها و احراز یا عدم احراز صلاحیت آنها برای تصدی پست حساس و سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری است. شورای نگهبان خصوصیات، سوابق و عملکرد و ... نامزدها را با شرایطی که در قانون آمده است به بررسی و ارزیابی می‌نشیند و درصورتی که شرایط و خصوصیات آنها با آنچه در قانون به تصریح آمده است منطبق بود، صلاحیت آنان را مورد تائید قرار ‌داده و به عنوان نامزدی که صلاحیتش احراز شده است معرفی می‌کند. به بیان دیگر، دست شورای نگهبان برای اعمال- خدای نخواسته- سلایق شخصی بسته است.

۲- ممکن است برخی از نامزدها که صلاحیت آنها برای ریاست جمهوری - و نه پست‌های دیگر، نظیر وزارت و نمایندگی مجلس و امثال آن - احراز نشده است به نظر و یا عملکرد شورای نگهبان اعتراض داشته باشند. در این حالت، دو گزینه قابل تصور است. اول آنکه شورای نگهبان دلایل عدم احراز را برای عموم اعلام کند! که شورای نگهبان برای حفظ حرمت نامزدها و حفاظت از حریم خصوصی آنها، از این اقدام منع شده است و دوم اینکه دلایل یاد شده به اطلاع خود نامزدها برسد که این اقدام از سوی شورای نگهبان صورت گرفته و راه آن برای هیچ نامزدی مسدود نیست!

۳- گفته می‌شود انتظار آن بوده و هست که شورای نگهبان برای هر یک از جناح‌ها و سلیقه‌های سیاسی موجود در کشور، نامزد معرفی کند که باید گفت وظیفه قانونی شورای نگهبان احراز صلاحیت نامزدهای ثبت‌نام کرده - صرفنظر از وابستگی‌های حزبی و جناحی آنها- است. بنابراین، ابتدا باید نامزد واجد صلاحیت ثبت‌نام کند و سپس انتظار احراز صلاحیت داشته باشد! وظیفه شورای نگهبان سامان دادن به امور گروه‌ها و احزاب نیست!

۴- برخی نیز با تاکید بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌روی ابراز می‌دارند که رد صلاحیت برخی از نامزدهای یک جناح می‌تواند به مشارکت حداکثری آسیب برساند ! که در این خصوص باید گفت؛

الف- جناح مورد اشاره نیز نامزدهای احراز صلاحیت شده همسو با خود را دارد و چنانچه بر این باورند که نامزدهای اصلی آنها ثبت‌نام نکرده‌اند! باید خود پاسخگو باشند و این تقصیر یا قصور به شورای نگهبان ربطی ندارد.

ب-‌ مشارکت حداکثری اگرچه یک ضرورت حیاتی و نیاز ضروری است ولی مسئولیت آن بر عهده شورای نگهبان نیست. این شورا نمی‌تواند گزاره یاد شده را به شرایط ضروری نامزدها اضافه کند! و اساساً مصلحت‌اندیشی بیرون از شرح وظایف شورای نگهبان است. چرا؟! زیرا مصلحت‌اندیشی یک مقوله کیفی است و مادام که به کمیت و یک‌گزاره کمّی تبدیل نشده است قابل ‌اندازه‌گیری نخواهد بود و می‌تواند زمینه و مقدمه‌ای برای فشل‌شدن امور مربوط به احراز صلاحیت نامزدها باشد.

ج- فراهم آوردن زمینه مشارکت حداکثری بیش و پیش از همه بر عهده مسئولان و به‌ویژه مسئولان اجرایی کشور و عملکرد مثبت و یا منفی آنهاست. به عنوان مثال کسانی که با کم‌کاری و بی‌تدبیری‌خود، مردم را به صف مرغ می‌فرستند، به صف رای لطمه می‌زنند ! این سکه اما روی دیگری هم دارد. بخوانید !

د- نامزدهای مطرح برای ریاست جمهوری از کره مریخ که نیامده‌اند! آنها در مسئولیت‌های قبلی خود عملکردی داشته‌اند که برای مردم نیز شناخته شده است و از میزان دلبستگی و یا بی‌خیالی و بی‌تعهدی آنان در قبال مشکلات باخبرند. بنابر این اگر در میان نامزدها افرادی را ببینند که نشانه‌ها و سوابق مثبتی از دلسوزی و پاکدستی و پاکباختگی آنها در ذهن دارند، با میل و رغبت بیشتری پای صندوق‌ها خواهند آمد.

۵- اشاره به این نکته نیز که در برخی از اظهارنظرها مطرح شده، ضروری است و آن اینکه سال ۸۴ و در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم، آقای حداد عادل (رئیس ‌وقت مجلس شورای اسلامی) با ارسال نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب از ایشان درخواست می‌کند در صورت صلاحدید به شورای نگهبان توصیه کنند دایره نامزدهای واجد صلاحیت را بازتر کنند. در نامه آقای حداد عادل خطاب به حضرت آقا آمده بود:

« چنانکه مستحضرید شورای محترم نگهبان اسامی شش تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را که صلاحیتشان به تأیید آن شورا رسیده اعلام کرده است. اگر چه شورای نگهبان همواره سعی داشته وظیفه خطیر خود را بر اساس موازین شرعی و قانونی به انجام رساند، لکن گهگاه براساس رهنمودهای برخاسته از مصلحت‌اندیشی حضرتعالی در تصمیم خود تجدید نظر کرده است. اینک استدعا آن است در مورد اخیر نیز چنانکه تجدیدنظر در این امر را به مصلحت و مایه تقویت مشارکت عمومی بیشتر- که مخصوصاً مورد عنایت حضرتعالی در انتخابات ریاست جمهوری بوده- می‌دانید، شورای محترم نگهبان را به توسیع دایره نامزدهای واجد صلاحیت، دلالت فرمائید».

رهبر معظم انقلاب با اجابت این درخواست طی نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، نوشته بودند: « با سلام و تحیت و تشکر از زحمات آن شورای محترم در تلاش برای احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری دوره‌ نهم، با رعایت موازین قانونی در این امر، از آنجا که مطلوب آن است که همه‌ افراد کشور از صاحبان سلائق گوناگون سیاسی فرصت و مجال حضور در آزمایش بزرگ انتخابات را بیابند، لذا به نظر می‌رسد نسبت به اعلام صلاحیت آقایان دکتر مصطفی معین و مهندس مهرعلیزاده تجدید نظر صورت گیرد».

ماجرای یاد شده حکایت از آن دارد که رهبر معظم انقلاب بر توسعه دایره احراز صلاحیت‌ها با قید ضروری « رعایت موازین قانونی » تاکید دارند. بدیهی است که در عدم احراز صلاحیت برخی از نامزدهای اخیر چنانچه « موازین قانونی» کاملاً رعایت شده باشد، صورت‌مسئله با آنچه در سال ۸۴ اتفاق افتاده تفاوت جدی دارد و طبعاً ادامه ماجرا نیز با سال ۸۴ متفاوت خواهد بود.

و بالاخره در این باره گفتنی‌های دیگری نیز هست که به بعد موکول می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    53 19
    خدایا شکرت. همه دوران جوانی مان توسط رئیس جمهور های ناکارآمد که منافع حزبی، گروهی یا شخصی داشتند هدر شد، امروز امید به شروعی تازه جوانه زد. انشاءالله برای همه مردم خیر باشد.
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    40 5
    فقط به این سوال جواب بدید چطور شورای نگهبان صلاحیت آقای مهرعلیزاده در انتخابات مجلس 98 را رد کرده اما در انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایشان را تایید کرده است؟!
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      12 22
      ملاک حال فعلی افراد است...
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      0 0
      احتمالا اون موقع مدارکی کم داشته و الان آورده!!!
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      1 0
      مثلا خواستن بگن یک اصلاح طلب رو هم تایید کردیم.. دیدن بین اصلاح طلبا کمترین رای رو مهرعلیزاده داره تاییدش کردن
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      0 0
      ره پیک جوابشو داد بروببین.
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      0 0
      خوب توبه کرده و به راه راست هدایت شده
    • علامه IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      0 0
      با سلام به دوست عزیز شورای نگهبان در انتخابات مجلس چون در آن دوره خاص باید احراز صلاحیت را انجام میدادند در آن دوره مثلا برخی اشخاص پرونده باز در دادگاه داشتند که هنوز رائ صادر نشده بود و به همین خاطر این افراد صلاحیتشان احراز نمیشد اما بعدها پرونده خاتمه و رأی به نفع ایشان صادر شده و الان دیگر مشکلی برای احراز صلاحیتشان نبوده
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      15 20
      آقای مهرعلیزاده در سال 98 پرونده قضایی داشته و الان آن پرونده بسته شده بود. دیشب آقای سیامک ره پیک در گفتگوی ویژه خبری به این موضوع بدون اسم نام اشاره کرد و پاسخ داد.
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    46 15
    الان شورای نگهبان چطور آقایان قاصی زاده هاشمی و زاکانی را با شرایط مدیر و مدبر بودن تطبیق داده؟! با کدام سابقه مدیریتی؟؟؟!!!
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      3 0
      شما نگاه کنین آقای زاکانی و قاضی زاده بیشترین موضع گیریهارو علیه دولت داشتن واین یعنی دارای همه ملاکها هستن
    • مهدی درخشانی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      2 0
      ۱۳سال نمایندگی سابقه کمی نیستا . همه نامزد دا که نباید وزیر و .‌.... باشند
  • احمد IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    11 23
    خیلی عالی بود
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    15 16
    درود
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    23 22
    مثل همیشه عالی و متقن
  • ایرانی IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    49 84
    از شریعتمداری غیر از این انتظار نمیرفت.تحقیر مردم.خود دانشمند پندار.
    • علیرضا IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      27 40
      چرا تحقیر مردم ؟ ایشان واقعیت را نوشته و اقدام شورای نگهبان را با ارائه دلیل های مستند مر قانون دانسته و آیا قانونمداری تحقیر مردم است ؟ انصاف داشته باشید برادر عزیز
    • علی IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      17 19
      چرا تبین منطقی نظر شورای نکهبان توسط استاد شریعتمداری و نشان دادن کار قانونمند این شورا را تحقیر مردم می دانید ؟ فکر نکرده سخن نگوئید .
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      7 9
      خب تو "خودحقیرپندار"ی به کسی چه ربطی داره برو روانپزشک مشکلت رو حل کن
  • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    3 2
    چرا چنین فردی لیاقت نمایندگی رهبری در مذاکره با چین رو داره ولی برای ریاست جمهوری نه و یا چرا احمدی نژاد با اون وضعیت باید عضو مجمع باشه و یا زاکانی با اون همه انتخاباتش در مرکز مطالعات که باعث اعتراض نمایندگان فعلی هم شد چ جوری تایید شد،همتی با اون همه خالی بندیش در خصوص ارز و عملکرد فاجعه بارش چ طور رجل سیاسیه وقاضی زاده پزشک چ طور ... با این حرکت شورای نگهبان بزک برای سوء استفاده رسانه های معاند داده شد...
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    25 14
    ضرغامی رجل سیاسی نبود؟ زاکانی بود!!!
  • علیار IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    13 17
    برای کسانی که سوال مطرح است میگم که اون چیزی که به ذهن تو میرسه به ذهن اعضای شورا هم میرسه پس الکی فکر نکن که نکته جدیدی کشف کردی پس اعتماد کن و تابع قانون باش
  • مهرناز IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    0 0
    از اینکه شورای نگهبان افرادی که کارشان نشستن برسر سفره بیت المال بود " تا ثروت اندوزی کنند " برای خود شهرت طلبی ایجاد کنند " احراز صلاحیت برای ریاست جمهوری نکرد " دیگر در شرایط کنونی برای شرکت بیشتر در انتخابات " با وضعیت نامناسبی که دولت روحانی ایجاد کرد " مدارای عده ای که نگاه مردم دوستی ندارند " منافع جمع را به خطر می اندازند " و گوششان به BBC است " را در نظر گرفت.
  • GB ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    21 10
    توجیه قشنگی بود ولی اینکه ما هم اون رو باور کنیم نمی دانم
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      0 0
      خیلی از واقعیات و حقایق است که ببیشتر مردم دنیا باور نکرده اند ولی این از حقیقت بودن چیزی کم نمی کند
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    3 0
    مثل همیشه سفسطه
  • Ahmad IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    0 0
    به نظر من نباید در مقابل درخواست های غیر منطقی یه عده منفعلانه رفتار کرد. باید مسئولینی که دلسوز نظم اند طی نامه ها و یا اعلامی هایی از زحمات شورای نگهبان تشکر کنند و تصمیم ایشلن حمایت کنند. مثلا رئیس مجلس، رئیس یا هیات رئیسه مجلس خبرگان و...
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    10 10
    زنده باد اقای شریعتمداری مثل همیشه درست و کامل گفتن زنده باد شورای نگهبان که این دروغگو های پررو و باند باز و چپاول گر را رد ضلاحیت کرد کاش سال 92 و 96 هم ردضلاحیتشان می کرد تا مملکت اینقدر زیان نبیند اینها کلاهبردار هستن و سرمردم کلاه گذاشتن کاش محاکمه شوند
  • محمد IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    11 2
    برای من سواله ک آیا سعید محمد ب اندازه هیچ یک از تایید شدگان، کارنامه و صلاحیت لازمه قاونی رو نداشت؟
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    1 1
    fبرای اینکه یک کشوری مطلبی را به دولتی انتقال دهد باید از طریق نمایندگی سیاسی مطلب به وزارت خارجه منتقل شود اگر وزارت خارجه صلاح دید مطلب به روسای بالاتر منتقل میشود بهترین طریق انتقال مطلب غیر مستقیم است . چه بهتر این شخص بسر یکی از سران قواه باشد که مستقیم مطلب منتقل میشود. فرزندان مقامات ما در خارج از کشور حکم این وسیله ارزان و بیخطر و سریع هستند که آقای لازیجانی بهترین را دارد
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    13 4
    بابا بگو دلش خواست ول کن دیگه این گند کاری اصلا قابل دفاع نیست
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      0 0
      عجب !!!
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      0 0
      گند کاری یعنی همه کار بکنی تو زندگی جوانان بعد با پررویبی تمام کاندیدا بشی. وظیفه شورای نگهبان استفاده از فیلتر قانونه نه مصلحت اندیشی.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    0 0
    حدادعادل اشتباه کرد نامه نوشت ودیگران هم نباید با نامه نگاری دنبال پیگیری مقاصدخودشون باشن! حرمت شورای نگهبان هم بایدحفظ شود وقتی درست عمل کرده نباید تو کارش دخالت کرد،گندجدیدبه وجودمیاد که واقعا مردم حوصله اش رو ندارند!هرکسی سرش به کارخودش باشه بهتره!
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    0 0
    قلم فقط قلم حاج حسین شریعتمداری حفظه الله. بروند جلو بوق بزنند آنانکه فقط با اکانتهای فیک فقط قدرت دارند لیجار بگویند و عمق ندارند.
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    0 0
    شما که استناد میکنید به رعایت موازین قانونی! پس یعنی سال 84 شورای نگهبان اول موازینو رعایت نکرده که باعث شده صلاحیت دو نفر احراز نشه، بعد از نامه رهبری موازینو رعایت کرده و احراز صلاحیت انجام شده؟!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس