توپخانه

اگرچه گلوله‌های هدایت لیزری توپخانه، در کشور ما حدود یک دهه سابقه دارند اما به نظر می‌رسد نسل جدیدی از سلاح‌های هدایت لیزری تولید ایران، آماده ورود به نیروهای مسلح کشورمان هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، توپخانه به عنوان یکی از ادوات رزمی مهم، از دهه ها پیش تاکنون در میدان رزم حضوری جدی داشته و در اکثر دوران ها به عنوان یک سلاح کم دقت شناخته می شد که یا در نقش یک محصول مخرب برای نابودی اهدافی با اندازه بسیار بزرگ به کار رفته یا در تعداد بالا و حجم شلیک سنگین استفاده می شد تا بر نقطه یا نقاط خاص مورد نظر اثر گذار باشد.

در دوره جنگ سرد و با بالا گرفتن رقابت تسلیحاتی بین دو قدرت شرق و غرب در حوزه نظامی، یکی از بحث های پیگیری شده، توسعه مهمات هوشمند بود. مثل همیشه در ابتدای مسیر این نیروی هوایی و مهمات هوا پرتاب بود که به سمت هدایت شونده شدن، رفتند. بحث سیستم های هدایت لیزری از آن دوران در مهمات هوا پرتاب توسعه خود را آغاز کرد و تا به امروز نیز همچنان در حال پیشرفت بوده و مهمات با این هدایت جزو گزینه های پر طرفدار به حساب می آیند.

البته این گزارش صرفا در خصوص مهمات توپخانه هدایت شونده بر اساس لیزر بوده و به سایر مباحث مربوط به مهمات هدایت شونده در رسته توپخانه چه به شکل گلوله یا راکت وارد نمی شود.

بیشتر بخوانید:

جهش بزرگ توپخانه ارتش با دستیابی به نسل جدید موشکهای زمین به زمین/ سامانه‌های جدید ایرانی به سطح رقابت با ATACMS آمریکا رسیدند +عکس

۵ استفاده متفاوت از گلوله توپ در ارتش‌های مهم جهان/ حالا توپخانه نزاجا سلسله اعصاب دشمن را از کار می‌اندازد+عکس

یکی از چالش های آمریکا در دوره جنگ سرد، امکان بروز درگیری در اروپای مرکزی با ارتش شوروی و ناوگان عظیم زرهی این کشور بود. یکی از گزینه های آمریکا برای مقابله از فاصله دورتر با این تهدید بزرگ، توسعه مهمات توپخانه ای با هدایت نیمه فعال لیزری بود. در دهه ۱۹۷۰ میلادی این کشور توسعه مهمات توپخانه ۱۵۵ میلی متری هدایت لیزری را آغاز کرده و در دهه ۱۹۸۰ میلادی نیز در نهایت با نام M۷۱۲ کاپرهد این گلوله ها وارد خدمت شدند. در جریان عملیات طوفان صحرا، ارتش آمریکا برای اولین بار از این مهمات علیه اهدافی متعلق به ارتش عراق استفاده کرد.

رونمایی از نسل جدید «گلوله‌های مدرن نقطه‌زن» در کشور/ ایران جزو 5 کشور تولیدکننده «مهمات هدایت لیزری توپخانه» در جهان+عکس

گلوله M۷۱۲ کاپرهد

این گلوله ۱۶ کیلومتر برد داشته و به غیر از آمریکا به تایوان، مصر، اردن و لبنان صادر شده است. اعلام شده ارتش لبنان نیز در چندین مورد درگیری مرزی با تروریست های تکفیری از این گلوله ها استفاده کرده است.

اتحاد شوروی با کراسنوپل پاسخ غرب را داد

به مانند بسیاری دیگر از پروژه های دوره جنگ سرد، هر حرکتی از یک طرف دیوار برلین، توسط طرف مقابل پاسخ داده می شد. پاسخ شوروی ها در این حوزه گلوله هدایت لیزری کراسنوپل بود که در ابتدا با کالیبر ۱۵۲ و سپس در کالیبر ۱۵۵ میلی متری برای بازارهای صادراتی عرضه شد که روسها از سال ۱۹۸۶ میلادی این مهمات را وارد خدمت کرده اند. این مهمات در سه مدل مختلف تولید شده است و در جدیدترین گونه آن Krasnopol-M۲ است که بردی در حدود ۲۵ کیلومتر داشته و بر اساس سیستم هدایت نیمه فعال لیزری هدایت می شود و یکی از نقاط قوت آن افزایش توان ضد زره این گلوله است. هندوستان، چین، سوریه و الجزایر از جمله دارندگان و کاربران این مهمات هستند.

رونمایی از نسل جدید «گلوله‌های مدرن نقطه‌زن» در کشور/ ایران جزو 5 کشور تولیدکننده «مهمات هدایت لیزری توپخانه» در جهان+عکس

نسل اولیه گلوله کراسنوپل ساخت شوروی سابق

رونمایی از نسل جدید «گلوله‌های مدرن نقطه‌زن» در کشور/ ایران جزو 5 کشور تولیدکننده «مهمات هدایت لیزری توپخانه» در جهان+عکس

 گلوله کراسنوپل ۲

در کشور روسیه، یک سری دیگر از مهمات توپخانه ای هدایت لیزری نیز به نام Kitolov-۲M نیز توسعه پیدا کرده که هم برای خمپاره های ۱۲۰ میلی متری و هم برای توپهای ۱۲۲ میلی متری عرضه شده است.  در کشور چین، مهمات سری کراسنوپل کپی شده و تحت عنوان مدل GP-۱ و GP-۶ با برد های نهایی ۲۰ و ۲۵ کیلومتر عرض شده اند. این مهمات در سالهای اخیر در جنگ داخلی لیبی مورد استفاده قرار گرفته اند.

کشور اوکراین نیز از دیگر تولیدکنندگان این سری از مهمات در جهان به حساب می آید. در حال حاضر این کشور سری مهمات Kvitnyk را در کالیبرهای ۱۵۲ و ۱۵۵ میلی متری با برد ۲۰ کیلومتر در اختیار داشته و برای صادرات نیز ارائه می کند.

رونمایی از نسل جدید «گلوله‌های مدرن نقطه‌زن» در کشور/ ایران جزو 5 کشور تولیدکننده «مهمات هدایت لیزری توپخانه» در جهان+عکس

گلوله GP-۱ ساخت چین

رونمایی از نسل جدید «گلوله‌های مدرن نقطه‌زن» در کشور/ ایران جزو 5 کشور تولیدکننده «مهمات هدایت لیزری توپخانه» در جهان+عکس

گلوله هدایت لیزری Kvitnyk  ساخت اوکراین

اکنون که با چهار تولید کننده این مهمات در جهان آشنا شدیم، می توان نقش و اهمیت دستیابی به چنین محصولی را در صنایع دفاعی کشورمان، بهتر متوجه شد. قبل از رفتن به سراغ ویژگی های یک محصول ایرانی، نگاهی به بحث نحوه هدایت و اهمیت این نوع مهمات خواهیم داشت.

گلوله‌های هدایت لیزری چگونه نقطه زنی می‌کنند؟

به صورت خیلی ساده و قبل از ادامه بحث، اشاره ای کوتاه به بحث نحوه هدایت این گلوله ها در میدان نبرد خواهیم داشت. هدف گیری در توپخانه‌های لیزری اینگونه‌است که با استفاده از یک تابنده لیزر که این تابنده میتواند زمینی یا هوایی (استفاده از پرنده های بی سرنشین یا با سرنشین برای هدفگذاری) باشد، پرتو لیزر به هدف تابانده می‌شود و گلوله پس از شلیک، رد لیزر را که بر روی هدف به صورت مخروطی ۳ بعدی خواهد بود دنبال کرده و در آن محل اصابت خواهد کرد. این گلوله ها دارای پره های در درون خود هستند که در مرحله مشخصی از پرواز باز شده و به امر هدایت بهتر گلوله تا رسیدن به هدف کمک می کنند.

رونمایی از نسل جدید «گلوله‌های مدرن نقطه‌زن» در کشور/ ایران جزو 5 کشور تولیدکننده «مهمات هدایت لیزری توپخانه» در جهان+عکس

نمایه کلی از نحوه عملکرد هدایت نیمه فعال لیزری در توپخانه

با توجه به توان بالای پهپادی در کشور ما در شرایط مختلف و اهدافی حتی بیرون از خط دید مستقیم نیروهای پیاده نیز می توان در دسترس گلوله های هدایت لیزری ما باشد. در عین حال عدم نزدیک شدن نیروهای دیده بان هم از لحاظ کاهش نیاز به نیروی انسانی و همچنین کاهش خطر برای نیروهای خودی یک امتیاز بزرگ در میدان نبرد به حساب می آید.

گلوله های هدایت لیزری مشخصا به نسبت گلوله های عادی توپخانه ای گزینه ای گران قیمت تر بوده اما دارای نکات مثبت خود نیز هستند. در زمان استفاده از این مهمات معمولا اولین شلیک برای هر هدف آخرین شلیک بوده و همان یک گلوله برای نابودی هدف کافی است. در شرایط نزدیک بودن نیروهای خودی به نیروهای دشمن یا پنهان شدن دشمن در بین مردم غیر نظامی (که سوابق زیادی از آن در درگیری های اخیر با تروریست ها در منطقه غرب آسیا ثبت شده) داشتن یک همچنین گزینه ای یک نقطه مثبت و اتکا مهم برای نیروهای خودی محسوب می شود.

یا در مواردی مثل هدف قرار دادن یک فرمانده عالی رتبه دشمن، جیپ یا تانک فرماندهی و مواردی که در صورت به خطا رفتن شلیک اول می تواند باعث از دست رفتن هدف اصلی شود باز هم این مهمات از جمله گزینه های راه گشا هستند. در بسیاری از موارد با هدف قراردادن سنگر یا خودروی فرماندهی دشمن در میدان نبرد، خطوط طرف مقابل از هم پاشیده و دشمن یا تسلیم شده و یا پا به فرار گذاشته است. در یک نگاه کلی و بزرگ تر اقتصادی ای بسا شاید در مقایسه یک گلوله هدایت شونده با یک گلوله غیر هدایت شونده تفاوت قیمت بسیار بالا باشد ولی در یک نگاه بزرگ تر ای بسا استفاده از این مهمات گران تر با حذف یک مهره کلیدی دشمن یا متوقف کردن مقاومت دشمن باعث پیروزی خاص و یا کاهش دیگر هزینه های درگیر شود.

جمهوری اسلامی ایران؛ از کراسنوپل اولیه تا مدل جدید و بصیر ایرانی

بحث مهمات هدایت شونده توپخانه در کشور ما به صورت اعلام رسمی به حدود یک دهه قبل و سال ۱۳۹۰ بر می گردد و زمانی که در زمستان این سال از گلوله های هدایت شونده بصیر با برد ۲۰ کیلومتر رونمایی شد. این گلوله در حقیقت یک محصول ایرانی مشابه نسل اولیه گلوله کراسنوپل بود. در سال ۱۳۹۳ و در جریان یک همایش در حوزه مهمات هوشمند، سردار پاکپور به داشتن مهمات سری کراسنوپل این گونه اشاره می کند: "استراتژی‌ها بر مبنای هر بمب یا هر موشک برای یک هدف است و امروز ما شاهدیم که توپ‌های ما با استفاده از گلوله‌های مثل کراسنوپل که با لیزر هدایت می‌شوند، نقطه‌زن شده‌اند و ما به سمت همین دکترین هرگلوله، بمب یا موشک برای یک هدف حرکت می‌کنیم. "

رونمایی از نسل جدید «گلوله‌های مدرن نقطه‌زن» در کشور/ ایران جزو 5 کشور تولیدکننده «مهمات هدایت لیزری توپخانه» در جهان+عکس

گلوله هدایت لیزری بصیر

در تیر ماه سال ۱۳۹۸ در یکی از درگیری های با تروریست ها در مرزهای شمالغرب کشور نیز چندین اصابت بسیار دقیق ثبت شد و به نظر اولین استفاده عملیاتی در مرزهای کشور ما از این مهمات به این مورد بر می گیرد.

رونمایی از نسل جدید «گلوله‌های مدرن نقطه‌زن» در کشور/ ایران جزو 5 کشور تولیدکننده «مهمات هدایت لیزری توپخانه» در جهان+عکس

هدف قراردادن مواضع گروهک تروریستی در شمالغرب کشور توسط گلوله های هدایت لیزری سپاه

در عین حال مهمات نقطه‌زن توپخانه از جمله گزینه های بسیار کارگشا برای نیروهای ایرانی مستقر در سوریه بوده و همان طور که در فیلم زیر مشاهده می‌کنید در چندین مورد اصابت های بسیار دقیقی را بر روی مواضع تروریست‌ها داشته است. نیروهای ارتش سوریه و تیم های آتش روسی نیز در جنگ اخیر در چندین مورد با استفاده از این مهمات ضربات مهلکی را به تجمعات، سنگرها و انبارهای مهمات نیروهای تروریستی وارد کردند.

اما در جریان بازدید اخیر محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع، گلوله توپخانه جدیدی دیده شد که در حقیقت مدل جدید سری کراسنوپل به حساب می آید.به نظر می رسد این مدل با ۲۵ کیلومتر برد یکی از برد بلندترین گلوله های هدایت لیزری توپخانه در جهان محسوب می شود و همان طور که در ابتدای متن هم اشاره شد توانایی های ضد زره آن گسترش پیدا کرده است.

امروزه با توجه به توسعه سیستم های دفاع فعال و سخت شدن کار موشک های ضد زره، توسعه این توان در کشور ما می تواند در حقیقت یک کمک مهم در بخش توپخانه و به صورت خاص به بخش ضد زره باشد. پروفایل پروازی حمله از بالای این مهمات کمک می کند تا به نقاط ضعف تانک - حتی در انواع دارای زره های نسل جدید- حمله شده و درصد موفقیت و انهدام هدف را شدیدا افزایش دهد.

رونمایی از نسل جدید «گلوله‌های مدرن نقطه‌زن» در کشور/ ایران جزو 5 کشور تولیدکننده «مهمات هدایت لیزری توپخانه» در جهان+عکس

 گلوله کراسنوپل ۲ با رنگ سفید در نمایشگاه دستاوردهای دفاعی دیده می شود - پوشش روی گلوله و جستجو گر آن برای مقاصد نمایشی برداشته شده است

با این اوصاف، اضافه شدن این گلوله به سازمان رزم نیروهای مسلح ایران می‌توان گفت که سپاه و ارتش در حوزه گلوله‌های هدایت لیزری، در استاندارد و جایگاه یک قدرت جهانی ظاهر می‌شوند و از این پس، کشورمان به عنوان پنجمین کشور تولید کننده گلوله‌های هدایت لیزری در جهان شناخته خواهد شد. طبیعتا می‌توان تصور کرد با کمک کشورمان و دستیابی نیروهای مقاومت به چنین محصول مهم و خاصی، قدرت مقابله با توان زرهی و زمینی دشمنانی چون رژیم صهیونیستی چقدر ارتقاء خواهد یافت؛ ان‌شاء الله.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 27
  • دانشجوی شریف CA ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    این خوراک حوثی ها و حماسه . بزنید این اسرائيل کودک کش و عمو زاده های سعودی اش را .
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      حیف اون دانشگاهی که امثال تو را توش راه داده واقعا حیف
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      44 6
      ان شاء الله تعالی
    • مهدی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      11 14
      ضمن تبریک به ایران برد مدل های امریکایی 70 کیلومتره و ما اگه نرسیم به اون برد واقعا مشکل خواهیم داشت
    • RO ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      27 6
      همه درس خونده های شریف که مثل مریم رجوی .... وطنفروش نمیشن .....
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      4 24
      مشرق با این تیتر زدنت ندزدنت.دایم هم که دنبال تفنگ واسحله وموشک هستی
  • CA ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    43 25
    آقا جدی این دولت جوان انقلابی اگه اومد، این کارت ملی ه ما رو بیزحمت لطف کنن ممنون میشم، یه دنیا تشکر از این پیشرفت لیزری، ولی بعد از کارت ملی
    • دادار IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      10 19
      ناقلا نکنه میخوای بری رای بدی
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      18 3
      حالا خودت چیکار بلدی ؟؟؟ خوب وظیفه تامین و تولید و تراشه کارت ملی را تو به عهده بگیر به یه همت دو سه ساله و گرد اوری چند متخصص برجسته بهش میرسی بجای ولگردی و مفت خوری و طعنه زدن پاشو برا کشورت کار کن
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      17 3
      خدا رو شکر کنید که مدیریت و اجرای فناوری های نظامی دست مدیران و مجریان کارت ملی نیست و گرنه امنیت ملت ایران به فنا بود (بجای طعنه زدن).
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      11 1
      بعضی از اقلام نیاز به تولید در هر کشور ندارد و حتما باید خرید. زیرا صرفه اقتصادی ندارد.مثل مواد اولیه کارت ملی .مثل چوب بستنی که در دنیا 3 شرکت چوب بستنی کل دنیا را تولید میکنند. و همه تولید چوب بستنی ندارند.در ایران هم برای کارت نمیشه کارخانه چند صد میلیاردی ساخت برای تولید حداکثر 100 میلیون کارت به خاطر همین خریداری میشه. حالا مشکل تحریم درسته که باید رفع بشه ولی اینکه ما کارت ملی نمیتونیم تولید کنیم دلیل نمیشه که به قول شما لیزر و فناوریهای دیگر رو هم تولید نکنیم
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    12 8
    افساد طلبان(حالا که دیدن،هم تائید صلاحیت شورای نگهبان ورهبری را ندارند وهم رای مردمی رابخاطر عملکرد غارتگرانه وویرانگرانشون،ندارند)میخواهند القا کنند،رهبر،حکومت،مقننه ودولت آینده یکدست،میخواهندبطور موقت ودوساله(برای بدست آوردن پترودلارهاوکمی گشایش وضعیت اقتصادی مردم وکشورتوافق برجام را به نام خودشان کنندواقدام به(توافق نیم بند
  • فراجناحی IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    14 9
    پهپاد در لحظه می تواند هدف را مورد اصابت قرار دهد و این گلوله ها هر چند لیزری و دقیق هستند اما نیاز به گرا و مختصات دارند و همین، زمان غافلگیری دشمن را کم می کند.
    • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      23 3
      حرف شما درسته اما سرجنگی این گلوله قدرت انفجار بیشتری نسبت به بمب ها و موشک های قابل حمل توسط پهپادهای فعلی داره... در ضمن حجم آتش نامحدود رو هم در اختیار فرماندهان عملیات میذاره ...با کمک یک پهپاد، یک گردان توپخانه توان آتشباری دقیق و نامحدود (از نظر میزان مهمات) دارند
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      5 2
      برادر عزیز با پهباد هم عالی میشه خوب .پهباد می‌ره بالی هدف نقطه تیر و زاویه و مختصات میده ...هدایت لیزی هم این کارو انجام میده ن ب کارای پهباد نمی‌رسه پهباد بدن دست نیروها عالی میشه
  • مهدی IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    45 0
    به امید روزی که تمام سلاحهای بشر بدون استفاده بمانند و صلح عالمگیر بشود وجهانیان دنبال آسیب رساندن به دیگری نباشند؛ صدالبته باید تااونروز کاملا قوی ماند
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      4 22
      خرید یا ساخت تحت لیسانس (مونتاژ ) ما رو سازنده نمیکنه؟ و اینکه به جز این چهار کشور بیش از ۱۰ کشور دیگه هم ت لید کننده مهمات تو پخانه ای لیزری هستن منجمله ترکیه آفریقای جنوبی برزیل انگلستان فرانسه بلژیک سوئد ژاپن و....
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    23 8
    واقعا عالی بود.دانشمندان ومهندسین عزیز نیروهای مسلح کارتون عالی بود. ای کاش همه نخبه های ایران چه داخل وچه خارج کشورهستندبیان و کمک کنندتا ایران قوی بشه حتی کسانی که معترض هستندبیان وکمک کنندتا ایران ساخته بشه.
  • US ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    9 29
    تخریب محیط زیست
    • دودی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      17 8
      برو بجهنم کنکلکباز آمریکایی بز آوردی
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      22 6
      ساکت شو یانکی اونموقع که اربابت بمب اتم انداخت اون لابد خوب بود چرت نگو مرگ بر امریکا
  • SE ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    18 2
    ماشاءالله
  • رضا خزلی IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    18 3
    خداوند رحمان یار و یاور نیروهای مسلح ما باشد که الحق و الانصاف با در نظر گرفتن جمیع شرایط، بهترینند در تمام جهان.
  • علی IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    14 3
    ما شاء الله به ایران
  • مهرناز IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    14 5
    ارتش کشور هرچه قوی تر " دشمنان با درایت بیشتر به ایران نگاه خواهند داشت.
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    9 32
    خوبه خودتون هم اعتراف میکنین و میگین کراسنوبل سفید.یعنی خودتون چیزی ندارین و مال روسیه رو آوردین و یه اسم بیخود عربی انداختین روش پزشو میدین و گوش فلک رو کر میکنین
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      20 5
      چرت نگو احمق انقدر ابهلی که با وجود اذعان اربابت به قدرت دفاعی ایران بازم حرف مفت میزنی دلم میخواست جوابتو بدم ولی در اون حد نیستی
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      18 6
      انقدر ابهلی که با وجود اذعان اربابت به قدرت دفاعی ایران بازم ور ور میکنی بیسواد نادان ! این نمونه اونه پس حرف مفت نزن بی شناسنامه
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      23 4
      علم را بجویید ولو در چین ما شرمی نداریم که جوینده علم در هر جا باشیم اما همیشه شاگرد نمیمانیم تو هم شرمی نداشته باش که طالب بی شرفی در هر کجا باشی
    • پرویز DE ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      6 3
      دوست عزیز من نه عنوان موافق و مخالف بلکه در جواب تفسیر شما عرض میکنم ، کروسنوبل عنوان نوع این گلوله است ، خیلی کشورها این نوع گلوله را میسازند شما به مزخرفات مشرق کاری نداشته باش ، در تمام کشورهای سازنده این نوع مهمات کروسنوبل هستند ، در واقع یک گلوله برای یک هدف
  • کوروش IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    14 10
    این توپها رو یک پهباد و یا یک هواپیما و هلیکوپتر از فاصله ۳۰ کیلومتری به بالا با یک موشک هدایت شده میفرسته رو هوا.استفاده از اینها فقط برای دشمنانی خوب است که نیروی هوایی نداشته باشند.اینها دیگه در مقابل ارتشهای مجهز و پیشرفته دنیا حرفی برای زدن ندارند
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    7 31
    اونوقت میگند ایران کشور صلح طلبه صنعت ما فقط در زمینه سلاح و موشک و جنگ افزار جنگی
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      2 27
      واقعا حرف حق زدی وقتی از بچه میرسند دوست داشتی بابات باشه ولی موشک نداشته باشیم بچه ای که اصلا نمی دونه موشک چی و چه کاربرد هایی داره فوری میگه بابام نباشه چه توقعی میشه داشت از اینها البته بچه مقصر نیست چون بشه گفته بودند چی بگه اونم فوری گفت بابام نباشه. بله باور کنید اینجا ایران کشوری که روزگاری نه چندان دور همه حسرتش را میخوردند به چه روزی افتاده
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      13 3
      بدون توان نظامی، صلح عادلانه و پایدار برقرار نخواهد شد.
    • امیرو IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      19 2
      بنده خدا یه کم اون عقل رو بکار بگیر و نزار بدون استفاده بمونه .اگر اینارو نداشتیم الان باید از ترس زیر پتو این حرفهاتو می زدی
    • جانم فدای ایران IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      14 3
      اهان پس بودجه امریکا ۱۵۰ برابر ما اصلا جنگ طلب نیست بمب اتم بهترین هلیکوپتر و جنگنده نسل ۵ و ....... این تجهیزات برای دفاع میخای همینا رو هم با بودجه ۶ میلیاردی نسازند بعد تروریست ها بیان خواهر تو اسیر کنن واقعا اوج حماقتی
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      17 3
      اول یه نگاه به کشورهای اطرافت بکن ببین چقدر دارند در صنعت نظامی سرمایه گذاری می کنند بعد نظر بده
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      18 2
      تا کور شود هر آنکه نتواند دید
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      1 9
      در پاسخ اقای امیرو شما ابان ۹۸ خواب بودی چه اتفاقی افتاد به قول شما ها که همش میگید دشمن تماگ دنیا دلش در ابان ۹۸ برای مردم بی دفاع ایران سوخت فکر کن ببینی خودت دشمن نیستی
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      1 6
      این اقای امیرو ایرانی نیست و دشمن مردم ایران در صحبتهایش کاملا واضح
    • ... IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      2 3
      احمق جون آخه صنایع نظامی نبود که الان داشتن خانوادتو به اسارت میبردن. هر وقت اونا متوقف کردن ما هم میکنیم.
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      2 3
      نه بابا آمریکا صلح طلبه که ۱۰۰۰ کیلومتر از اون ور دنیا اومده اینجا و پایگاه زده و داعش درست کرده
  • سرباز گمنام IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    6 4
    کاشکی اصلن جنگی نبود که اسحله ای هم ساخته نمیشد کسی کشته نمیشد ببینین این چندوقت چقدر بچه توی افغانستان وفلسطتین کشته شدن جنگ بده گلوله بد ه
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      6 5
      احمق اسمتو عوض کن اگه اینا نباشن اون چیزی که تو مثل ** ازش میترسی سرت میاد
    • RO ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      4 2
      چه بیماری متوهمانه ای ....قابیل با چی هابیل را کشت ....میگن سنگ .....ولی میخوام رازی باستانی را باهات درمیون بگذارم ....سنگ نبود.....هابیل را خفه کرد .....منبع ،از مکاشفات فروید .....
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    4 2
    تو همچی خوبه جزء 5کشور اولیم اصل قضیه که عدالت ومعیشت وکرامت مردمه کجای کاریم،تورم وبی ارزشی پول،ساخت خودرو و.....که ماشاالله نگو دست همه را از پشت بستیم
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    3 1
    یه تعدادی شو بتونید روی کشندهای چهار چرخ مناسب قرار بدید که تحرک هم بهش اضافه شه
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    6 2
    من مطمئنم برادران در نابود کردن اسرائیل موفق خواهند شد
  • امیرو IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    7 6
    این گلوله ها جون میده برای اسرائیلی کشتن
  • DE ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    10 2
    ای قدرت لیزری اون برق مارو وصل کن !!!
    • جانم فدای ایران IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      3 6
      تو که ایران نیستی دوما برق دو روز قطع شد دیگه چند روزیه نرفته حماقت نیست که سنگ پای قزوینه
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      7 7
      برا وصل شدن برق، لیزر میزر جواب نمیده، فقط کلید! فقط کلید کارسازه! علی برکت الله
    • s,vk IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      6 6
      برا البانی نشین ها برق نداریم خخخخخ
    • RO ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      4 3
      برق شما را توش بتن ریختن .....اونم برای آفتاب تابان ....اونم با تضمین امضا جانی.....
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    5 5
    این پیشرفت خوبیه و در حال وارد شدن به سازمان رزم هست ظاهرا.ولی وقتی اینهمه تنوع کالیبر تو توپخانه وجود داره و اهتمامی برای جایگزینی توپ های قدیمی نیست اثر بخشی زیادی نداره.
    • مهران رئیسی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      5 1
      خیلی از کشور ها این چیزارو میخرن. ما مجبوریم بسازیم( که البته بهتره) .اصولا تحریم ها روند پیشرفت کشور رو در همه زمینه ها با هم خیلی کند میکنه . بیشتر کشور ها در بعضی از زمینه ها فناوری رو وارد میکنن یا محصول رو وارد میکنن و سریع تر رشد میکنن اما برای ایران تحریم ها مانع شده. قراردادهای راهبردی مثل قرارداد خیلی کشور ها با چین وآمریکا به نفع اون کشوره.
  • انو شیروان IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    8 3
    خاک تو سر اون عده ایی که اگر این مال خارج بود الان شروع می کردند به به بع چه چه کردن ولی مال ایران م گن فایده نداره اینا همون احمقایین که می رن آب معدنی خارجی رو ۴۰۰تومن پول می دن جاش واقعا غرب زده اند
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    0 5
    اون دانشگاهی که تو توش بودی هم از طویله کمتر بوده حیف طیویله....خطابم به جوابیه کاربر ۱۱۰۰
  • نوی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    5 3
    اینو کردا ۱۰۰ سال پیش تولید میکردن و عامل اصلی پیروزی روسیه و انگلیس و فرانسه توجنگ جهانی اول شدن ولی اونا به کردا پشت کردن چون از نبوغشون وحشت داشتن
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      1 4
      این توپ لیزریه نه توپ معمولی
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    6 2
    کسانی هستند که هنوز به جوانان و قدرت آنها ایمان ندارند و سعی میکنند روحیه ذلت و انفعال را در آنها تقویت کنند و بگویند شما در دنیا هیچ جایگاهی ندارید انشالله خداوند سزای عملشان را میدهد
  • سعید IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    6 1
    درود بر مردان سپاه وارتش ایران دلیر مردان غیور
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    7 2
    چی بودیم( در به در دنبال خرید سیم خاردار در دهه 60) چی شدیم (قوی ترین توان نظامی منطقه و توان صادرات تسلیحات). ماشااااااالله حزب الله
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    4 6
    ایران در تجهیزات نظامی مزینت ندارد . اما پرداختتن به تجهیزات نظامی نان خوبی از بیت المال دارد
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    4 3
    نصب و راه اندازی توپخانه خیلی وقت گیره، باید این گلوله ها بصورت اتومات گلوله گذاری بشه یا مثل کاتیوشا تعداد زیادی گلوله آمده باشه برای شلیک
  • سرباز ولایت IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    4 2
    اگه همت کنید این ایستگاه لیزر را رو پهپاد پیاده کنید و با قبضه لینک کنید نور الی نور میشه به امید خدا
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    6 3
    هر کی و وظیفش اقتصاد دان با نظامی چه سنخیتی دارن اینو بچه ها هم تو بازیا یاد گرفتن
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    2 4
    کاش لااقل از همون کشورهای غربی الگو میگرفتید و متوجه میشدید قدرت نظامی چقدر مهمه. ضمنا اگر ساختار و مدیریت درست بشه مطمئن باشید پیشرفت در فناوری نظامی سرریز میشه در حوزه های دیگه/
  • مهرداد IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    4 1
    یازهرا(س)
  • حیدری IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    3 2
    خیلی عالی است اگر برد آنها بیشتر شود بهتراست
  • رضایعقوبی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    3 3
    جانم فدایه ایران خسته نباشین شیران ایران میهن
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    1 2
    أحسنت
  • سید IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    1 3
    واقعا دمتون گرم خییییلی ممنون
  • هادی IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    0 4
    عالیع . ولی چرا یه خونه سالمو زدن ناکارش کردن اونجا میشد یه نفر زندگی کنه یا حداقل انباریی چیزی میشد استفاده . کجارو زدن
  • Mahdivalipor IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    1 2
    طبیعتا باید قدرتمندانه پیشرفت کنیم در همه بخشها
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    4 3
    یادت رفت ترکیه مفلوک را یک جوری قاطی کنی و سازنده جا بزنی
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    3 3
    کپی هست زنگ اش عوض شده
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      1 2
      آلبانی چه خبر
    • امیر IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
      0 0
      کپی نیست بومی سازی شده.... مثل چین.... اوکراین......
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 2
    به سلامتی تحریم تسلیحاتی برداشته شد
  • شریف IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 3
    جنگ جنگ تا پیروزی.
  • حجت IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    4 0
    من نه سواد کافی دارم نه تا حالا یه دونه دلار دیدم ببینم تو دستم چجوریه ولی زمان حکومت سابق رو دیدم والان هم دارم می بینم شما که این همه سواد دارید مخالف وموافقید عوض دعوا یه فکری بحال معاش مردم بکنید
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    موتوری شانس آورد
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    1 0
    گلوله های توپ با هدایت ماهواره ای دقت بیشتری دارند، امیدوارم مقدمات ساخت این گلوله ها فراهم شود.
  • ماهیل IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    درسال1366درمهران عراق از توپهایی به طرف مااسفاده میکرد که چندین دوستان مارابه شهادت رساندن که مااز وجود چنین ادواتی بی خبر بودیم.افرین بردانشمندان مااینشائ الله که موفق تر باشید
  • ماهیل IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    0 0
    انبنده خدایی که میگه چرااین ادوات آدم کش درست میکنن زاهرا توی جنگ نبوده.ندیده انروزهایی که ما هیچ امکانات دفاعی نداشتیم بچه هادرحال غذا گرفتن از ماشین غذا بودن ناگهان یه توپ وسط ماشین میخورد همه بچه ها شهید میشدن شاید بگی تو چرا ماندی بخدا قسمت بود الان هم این ادوات رو نداشتیم هزار بار ایران درخطر می افتاد بقول آن هنرمند بازیگر نزنی میزننت پس خدا قوت میگم به عزیزان زحمت کش ومیبوسم خاک آن شهیدانی که دراین راه جان خودشان را ازدست دادن.
  • ماهیل IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    0 0
    آن آقایی که میگه چرا این ادوات آدم کش رو درست میکنن.زاهرا آن آقا توی جنگ نبوده و ندیده دران زمان ما بدون امکانات دشمن از تمام کشور های پیش رفته. ادوات می‌گرفت اگر این امکانات رو ما داشتیم جنگ رو یک ماهه تمام میکردیم بقول آن بازیگر سینمایی نزنی میزننت .پس باید دست مریزا بگیم به آن دانشمندان من خاک پاک آن شهیدان دانشمندی که در این راه جان خود را ازدست دادن میبوسم
  • رسول FI ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    ولی نگفتید که اولین سازنده های اینها سوئدی ها بودند و ایران به کمک سوئد به این نوع توپخانه ها دست یافت که خیلی معمولی است برای هر کشوری که از کشور دیگری تکنولوژی بگیرد با حتی تصاحب کند با سرقت اطلاعات دقیق آن مثل کاری که چین و کره شمالی و همه انجام می‌دهند دو این دوره زمانه که همه اطلاعات تسلیحات تو کامپیوتر بایگانی شده آمد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس