بانک ملی یکی از بانک‌های ارائه‌کننده تسهیلات خرید خانه است که در کنار بانک مسکن و بانک سامان، وام مسکن را به متقاضیان پرداخت می‌کند. وام مسکن این بانک با نام طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران هم شناخته می‌شود که شرایط تقریبا مناسبی را در اختیار زوج‌های متقاضی قرار می‌دهد. بانک ملی، تسهیلات مسکن را با ارائه خدمتی به‌نام «حساب سپرده سرمایه گذاری خاص گواهی مسکن» به مشتریان خود ارائه می‌کند که درنهایت به دریافت وام منجر می‌شود. در ادامه این مطلب، با شرایط دریافت وام مسکن بانک ملی و همچنین وام جعاله بانک ملی و سقف آن آشنا می‌شوید.

شرایط وام مسکن بانک ملی یا طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران چیست؟

برای دریافت وام مسکن بانک ملی چه حسابی افتتاح کنیم؟

وقتی صحبت از وام خرید مسکن می‌شود، همه به یاد بانک مسکن و تسهیلات متنوع آن می‌افتند. درواقع اکثر افراد گمان می‌کنند که وام مسکن را فقط می‌توان از بانک مسکن دریافت کرد. تسهیلاتی که معمولاً هر چند سال با تغییراتی همراه است و هزارویک قانون و تبصره جدید به آن اضافه می‌شود. همان‌طور که گفته شد، بانک‌ ملی هم از اواخر سال ۹۶، پرداخت وام مسکن را به‌صورت رسمی در مجموعه خدمات خود قرار داده است.

برای دریافت وام مسکن بانک ملی، باید حساب سپرده سرمایه گذاری خاص گواهی مسکن افتتاح کنید. این حساب، مانند حساب‌های سرمایه گذاری با سود کوتاه مدت است که با انتخاب بین سه طرح، می‌توان آن را افتتاح کرد. تفاوت طرح‌های حساب، بر اساس مبلغ سرمایه گذاری و مدت ماندگاری سرمایه مشخص می‌شود.

بانک ملی در صفحه اختصاصی طرح ویژه، شرایط هریک از انواع حساب سپرده گواهی مسکن را ذکر کرده است که در تصویر زیر، هر سه طرح را مشاهده می‌کنید. (منبع عکس: وب‌سایت بانک ملی ایران)

شرایط وام مسکن بانک ملی یا طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران چیست؟

طرح اول: در طرح اول باید ۱۶ میلیون تومان در حساب سپرده‌گذاری کنید. حداقل مدت سپرده‌گذاری یک ماه است و بانک هم به شما ماهیانه ۱۰‌درصد سود می‌دهد. به ازای هر ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان که در این طرح سپرده‌گذاری کنید، یک سهم اوراق به طور ماهیانه دریافت خواهید کرد.

طرح دوم: در طرح دوم باید حداقل ۱۶ میلیون تومان سپرده‌گذاری کنید که باید به مدت سه ماه در حساب سپرده باقی بماند. در این طرح بعد از گذشت ۳ ماه و به ازای هر ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان سپرده، به شما اولین برگ اوراق تسهیلات را می‌دهند و بعد از آن، هر ماه یک برگ دریافت می‌کنید. نرخ سود سپرده در این طرح ۱۲ درصد است.

یادتان باشد در ۲ طرح بیان شده، ماندگاری میانگین ماهیانه برمبنای حداقل مانده در هر روز را محاسبه می‌کنند و اوراق، طبق آن محاسبه به شما تعلق می‌گیرد. در هر دو طرح، حداقل مانده حساب شما نباید کمتر از ۱۶ میلیون تومان شود.

طرح سوم: طرح شماره ۳ بانک ملی هم به این شکل است که شما با افتتاح یک حساب ۵ هزار تومانی هم می‌توانید وارد طرح شوید. بانک در این طرح فقط متعهد است که به شما سود ۱۰‌درصدی بدهد. اوراق تسهیلات هم در طرح سوم براساس امتیازی که کسب می‌کنید و با توجه به منابع مالی شعبه بانک ارائه می‌شود. امتیاز کسب شده هم به میزان سپرده‌گذاری و مدت زمان ماندگاری بستگی دارد.

شرایط اختصاصی طرح شماره ۲ حساب سپرده گواهی مسکن بانک ملی

در طرح شماره ۲، برای تخصیص هر برگ اوراق، ماندگاری میانگین ماهانه بر مبنای حداقل مانده در هر روز، ملاک قرار داده می شود. البته مانده حساب مشتری در هیچ روزی نباید کمتر از ۱۶۰ میلیون ریال باشد. در این طرح به ازای هر ۲۲۳ میلیون ریال در میانگین، پس از سه ماه برای اولین‌بار یک برگ اوراق گواهی حق تقدم به مشتری تعلق می‌گیرد. پس از آن و به شرط حفظ شرایط، ماهانه یک برگ حق تقدم دیگر تعلق خواهد گرفت.

سود سپرده‌های طرح شماره ۲ به‌صورت ماهانه و میزان ۱۰ درصد به حساب مشتری واریز می‌شود. به‌علاوه، ۲٪ باقیمانده در مقاطع سه ماهه واریز می‌شود. البته شرط واریز مبلغ مذکور آن است که در طول سه ماه، کمترین مانده روزانه مشتری پایین‌تر از ۲۲۳ میلیون ریال نباشد.

اگر مشتری طرح شماره ۲ باشید و قبل از سررسید سه‌ماهه تمام یا بخشی از سپرده را برداشت کنید، نرخ سود مشابه با سپرده سرمایه‌گذاری عادی و ۱۰٪ محاسبه می‌شود.

هرگاه مانده مشتری در طول دوره به کمتر از حداقل مانده اعلام شده برسد، تخصیص اوراق تا زمان افزایش موجودی متوقف خواهد شد.

نکته مهم نهایی این‌که افراد می‌توانند چند حساب سپرده سرمایه گذاری خاص گواهی مسکن را برای دریافت وام مسکن بانک ملی در یک شعبه و به نام یک شخص، افتتاح کنند.

سود وام مسکن بانک ملی

طبق آخرین اطلاعات و جزئیاتی اعلام‌شده از سوی بانک ملی برای سال ۹۹، سود وام مسکن این بانک برابر با ۱۷.۵‌درصد و دوره بازپرداخت حداکثر ۱۲ ساله خواهد بود. در ضمن فراموش نکنید که با دریافت این تسهیلات، سند ملکی شما به‌عنوان وثیقه نزد بانک می‌ماند.

با سپرده‌گذاری در طرح ویژه مسکن بانک ملی، در حقیقت بر اساس میزان سپرده و مدت ماندگاری آن در حساب، اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات خرید مسکن را دریافت می‌کنید. ارزش هر یک از اوراق بانک ملی در این طرح، ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن است. شما این اوراق را یا خودتان استفاده می‌کنید یا در فرابورس به دیگران می‌فروشید. امکان انتقال اوراق به دیگران در بانک ملی هم فراهم است. قیمت اوراق مسکن بانک ملی در خرید و فروش به افراد دیگر یا فرابورس، بر اساس قیمت روز بازار محاسبه می‌شود.

شرایط وام مسکن بانک ملی یا طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران چیست؟

سقف تسهیلات مسکن بانک ملی

نکته مهم بعدی که باید در جریان باشید سقف اعطای وام مسکن در بانک ملی است که به دو دسته تهران و شهرستان تقسیم می‌شود. سقف تسهیلات برای تهرانی‌ها به‌ازای هر نفر برای خرید هر واحد مسکونی ۶۰ میلیون تومان و برای زوج‌ها ۱۰۰ میلیون تومان است که به ترتیب نیاز به ۱۲۰ برگ و ۲۰۰ برگ اوراق مشارکت دارد.

در شهرستان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به یک نفر ۵۰ میلیون تومان و به زوج‌ها ۸۰ میلیون تومان تسهیلات تعلق می‌گیرد. در شهرهای کوچک زیر ۲۰۰ هزار نفر این رقم به ترتیب ۴۰ و ۶۰ میلیون تومان می‌شود.

وام جعاله بانک ملی بانک ملی چیست؟

بانک ملی برای هر نفر ۱۰ میلیون وام جعاله پرداخت می‌کند. دریافت وام جعاله بانک ملی برای زوجین نیاز به ۴۰ برگ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن دارد. مدت بازپرداخت این تسهیلات جعاله حداکثر ۳۶ ماه است و سودش هم همان ۱۷.۵ درصد محاسبه می‌شود.

نکته مهم نهایی این‌که از لحظه تقاضا برای دریافت اوراق حق تقدم وام مسکن، ۲ سال فرصت دارید که با آن اوراق اقدام به دریافت وام کنید. به بیان دیگر، اعتبار این اوراق ۲ سال است و بعد از آن باطل می‌شود. درضمن همان‌طور که گفته شد می‌توانید اوراق‌تان را به نرخ روز در بازار فرابورس و از طریق شرکت‌های کارگزاری بفروشید.

حالا با دانستن این اطلاعات، دیگر تنها گزینه دریافت وام خرید آپارتمان یا هر ملک دیگر، بانک مسکن نخواهد بود و می‌توانید روی بانک ملی هم به‌عنوان یک گزینه حساب کنید. می‌توانید شرایط وام مسکن بانک ملی و بانک مسکن را با هم مقایسه کرده و وام مسکن مناسب را انتخاب کنید. البته در حال حاضر سقف وام اعطایی در بانک مسکن بیشتر است، اما شاید شرایط وام بانک ملی برای برخی افراد، مناسب‌تر باشد.

نظر شما چیست؟ آیا وام مسکن بانک ملی می‌تواند مسیر خانه‌دار شدن را برای خانواده‌ها هموارتر کند؟

منبع : https://divar.ir/blog/bank-melli-house-loan-conditions/


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس