کد خبر 1219005
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۸
دادگاه نمایه

یک حقوقدان تشریح کرد اگر پدر مقتول خود قاتل باشد قانون چه حکمی برای او در نظر گرفته است.

به گزارش مشرق، میثم شکوهی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زمانی که پدر قاتل باشد، ولی دم چه فردی می‌شود، اظهار کرد: اولیا دم فی الواقع افرادی هستند که اختیار قصاص یا عفو قاتل را دارند.

وی افزود: مطابق ماده ۳۵۱ قانون مجازات اسلامی، اولیا دم، همان ورثه مقتول هستند؛ لذا در هر مورد برای تعیین و تشخیص اولیای دم می‌بایست وراث فرد مقتول را شناسایی کرد.

این حقوقدان گفت: در فرض سوال که فرزندی توسط پدر خود به قتل رسیده، با عنایت به ماده ۸۸۰ قانون مدنی که طبق آن، قتل از موانع ارث است، لذا دیگر وراث مقتول جز پدر، اولیا دم او هستند.

بیشتر بخوانید:

لحظه هولناک انتقال جسد «بابک خرمدین» در چمدان +فیلم

اگر فرزندی توسط پدر خود به قتل رسیده، با عنایت به ماده ۸۸۰ قانون مدنی که طبق آن، قتل از موانع ارث است، لذا دیگر وراث مقتول جز پدر، اولیا دم او هستند شکوهی ادامه داد: مثلاً اگر مقتول دارای فرزند یا فرزندانی باشد و در طبقه اول ارث، وارث دیگری جز فرزندان و پدر نداشته باشد؛ فرزندان وی اولیای دم او خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که یکی از شرایط ثبوت قصاص در قتل عمد، انتفاع ابوت، و به عبارتی، فقدان رابطه پدر و فرزندی میان قاتل و مقتول است؛ لذا در فرض مورد سوال، اولیا دم حق و اختیاری در قصاص ندارند؛ لکن می‌توانند دیه را مطالبه کنند.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر قتل عمد باشد یا غیرعمد در اصل ماجرایی که در سوال قبل توضیح دادید، تفاوتی شامل می‌شود یا خیر، گفت: خیر، تفاوتی وجود ندارد و در هر حال ورثه مقتول هستند که می‌توانند دیه او را مطالبه کنند.

شکوهی با اشاره به اینکه اگر مادر قاتل باشد، آن وقت چه فرقی در ماجرا است، گفت: چنانچه مادر قاتل فرزندش باشد، باز هم اولیای دم مقتول، وراث دیگر او (جز فرد قاتل) هستند و برای تشخیص آن بایستی به طبقات و درجات ارث مراجعه کرد.

دیه و زندان در انتظار پدری که قاتل است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر ثابت شود قتل عمد رخ داده، حکم و رأی دادگاه چگونه می‌شود، گفت: چنانچه فرزندی توسط پدر خود به قتل برسد، در صورت تقاضای اولیای دم، قاتل به پرداخت دیه محکوم خواهد شد و از حیث جنبه عمومی جرم، چنانچه به تشخیص دادگاه اقدام مرتکب موجب اخلال در نظم و امنیت جامعه باشد یا آنکه بیم تجری مرتکب یا دیگران وجود داشته باشد، قاتل به تحمل سه تا ده سال حبس تعزیری نیز محکوم خواهد شد.

این حقوقدان تصریح کرد: در قتل و جنایات غیر عمد (اعم از شبه عمد و خطای محض)، بازهم در صورت تقاضای وراث، دادگاه حکم به پرداخت دیه صادر خواهد کرد.

شکوهی در پایان گفت: همچنین با وجود شرایطی، مانند آنکه قتل غیر عمد، ناشی از تقصیر مرتکب باشد، دادگاه می‌تواند مرتکب را مطابق قانون تعزیر نماید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    16 58
    پیرمرد هشتاد ساله رو چه مجازاتی آخه. کاش آزادش کنند چند روز آخر عمر. خدا خودش به حساب همه رسیدگی میکنه
    • IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      27 7
      شما علم و دانش قضایی داری حکم میدی ،جایی که سواد نداریم و به ما مربوط نمیشه نظر ندیم چیزی نمیشه
    • محسن ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      34 4
      چطور همین آدم توانسته یک انسان را بکشد و جسدش را مُـثـله کند اما وقتی پای مجازات به میان بیاید دیگر پیرمرد است و هشتاد ساله و ...؟
    • NL ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      4 5
      قاضی حتما سن رو تو حکم دخیل میکنه تو روایات امده شخصی که توان خوردن شلاق رو نداشت ضغث درموردش اجرا شد. مجازات شونده قانونا باید توان تحمل مجازات رو داشته باشه
    • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      3 35
      پیرمردی که 53 سال از فرزندش مواظبت کرده حتما مرد مهربانی است. و حتما این پسر کاری کرده که مستحق قتل بوده است. حمایت از جانوری که کارش حرف! زدن با نوامیس مردم و سوء استفاده از موقعیت دانشگاهی بوده است عین جنایت است. دم آن پدر و مادر هم گرم که منتظر پلیس و رافت اسلامی نماندند.
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      3 3
      قتل با الهام از خاشقچی انجام شده بوده
    • امیر IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      11 1
      زود نمیشه قضاوت کرد ظاهرا به قتل دونفر دیگه هم اعتراف کردند مملکت قانون داره بزارید قانونی کارشونو انجام بدند نه احساسی به هر حال امیدوارم همه ما به اون حد از تعالی روح و روان برسیم که شاهد وقایع این چنینی در جوامع بشری نباشیم
    • بازپرس IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      5 0
      بگید ک حرفتون شوخی بود.چون اگه غیر این باشه باید از لخاظ روانی ارزیابی بشید..
    • یاحسین IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      3 0
      بله شما استاد علم حقوق تشریف داری مشخصه!۳ نفرو کشته عمو ساقیت موتوریه؟
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      2 0
      یعنی چی آزادش کنن. سه نفرو کشته مرده روانیه :| به نظرم خبر های جدید رو هم بخونید که گفتن قبلا با دخترش چیکار کرده:| به نظرم اصلا اون دو نفر آدم نیستن، هرچقدر هم که آدم بد باشه هیچ کسی اجازه اینو نداره که از زندگی کردن محرومش کنه. شما واقعا حرف های اون پیرمرد رو باور میکنید؟ کسی که بچه هاشو بدون اینکه حتی یه لحظه پشیمون بشه تیکه تیکه کرده تازه اداش هم در میاره، شما واقعا حرف هاشو باور دارید...
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      1 0
      خدا اون دنیا رسیدگی میکنه ولی اگه امثال این حیوان مجازات نشن دیگه سنگ روی سنگ بند نمیشه باید عبرتی باشه برای بقیه
  • CA ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    0 19
    بنظرم بشه بخاطر عدم کنترل روانی تخفیفی در مجازات داد چون خودش از نظر روانی مجازات خواهد شد. نفرت پراکنی لیبرالی عامل این قتل هست.
    • سهام IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      4 0
      هیج کس نبود که واقعیت رو ببیمه فقط خدا میدونه و بس و مقتول دیگه وجودنداره که از خودش دفاع کنه ولی ای کاش قانونی وضع بشه که همچین افرادی رئ به اشد مجازات برسئنه
    • سلیم IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      3 0
      پس با این حساب همه قاتلا رو ازاد کنیم که عذاب وجدان بگیرن؟
    • سایان IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      3 0
      انگار قرصاتو نخوردی یارو
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    7 0
    این پدره هم میدونسته که زیادمجازات سنگینی نداره واسه همین انقدبا قصاوت این کاررو انجام داده شما فکر کن کشتن فرزند خودش خیلی سخته چه برسه به اینکه تازه بشینی بااره اون رو تیکه تیکه کنی مادره رو بگوکه فکرمیکرده داره گوشت خوردمیکرده واسه قیمه اصلا دلش نسوخته
  • BE ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    4 1
    این قتل از اول تا آخرش مبهمه میتونه قتل کار کس دیگه ایی باشه و پدر و مادر به خاطر این که آفتاب لب بومند فداکاری کرده باشند اصلا دختری و رابطه ایی در کار نباشه و برای انحراف ذهن پلیس و مردم مطرح شده باشه شاید دعوا بر سر ارث و میراث بوده و منجر به قتل شده اخیرا قتل های خانوادگی به دلیل ارث زیاد شده متاسفانه و باید دید کاراگاهان می توانند حقیقت رو برای مردم روشن کنند چون باور کردنش غیر ممکنه در ضمن کارگردان معروف و فعال سیاسی و تاثیر گذاری هم نبوده، سابقه دار هم نبوده، به گفته دوستانش بسیار نجیب و خجالتی و باادب و مهربان بوده به خاطر دلتنگی برای پدر مهاجرت نکرده رابطه خوبی با پدر و مادر و دوستان داشته پس باید دید اصل قضیه چیست که آن نیاز به گذر زمان داره چون طبیعت اکثر قتل ها همینه طول میکشه تا حقایق برملا بشه حالا اذهان رو منحرف می کنند از حقیقت ولی مشکوکه!
  • US ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    15 1
    این چه قانونیه که برای قتل عمد فقط 10 سال زندان می بره.خوبه همه قاتل ها رو بیارن ایران محاکمه کنن.
    • ABC IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      1 3
      منظورتون پدرو مادرهای قاتل که فرزنداشون رو می کشن بود فکر کنم وگرنه بقیه رو که قصاص می کنن
  • یوسف GB ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    4 0
    علت رو باید شناخت نه معلول ، اینکه مردی تحصیلکرده معاش کافی برای مستقل بودن نداره ومجبور میشه تا ۵۰ سالگی با والدین زندگی کنه میتونه ۶۰ یا ۷۰% دلیل این شقاوتها باشه که بدبختانه الان ۶۰ یا ۷۰% خانواده ها بدلیل وضع مشابه با فرزندان سی چهل ساله بیکار وآویزان به والدین سر میکنند که طغیان این معضل در قتل این فرزند میباشد ، اما دولتی که خصوصاً در این ۸ سال این طغیانها رو باعث شده که معاش مردم در رانتها وچپاولهای کهکشانی را بلعیده ومجداً در فرار به جلو تمام چپاولگرا رو بسیج وکاندید کرده را باید در این چنین فجایع مجرم اصلی شناخت۔التماس تفکروانتشار
  • عسگر IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    11 0
    یجا خونده بودم یه مرد جوون تازه بچه دار شده بود بچش گریه میکرد اعصابش خورد شد با مشت و لگد بچه بینوا رو کشت. این ادم مستحق سربریده شدن نیست؟؟
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    6 0
    هر کس مرتکب قتل عمد شود باید قصاص شود عده ای انسان نما همیشه دنبال تبره و رضایت گرفتن از خانواده های مقتولین است که این یک نوع خیانت به امنیت جامعه و مردم است نباید به مجرمان و قاتلین هیچ رحمی کرد علت اصلی انتشار جرم و جنایت در کشور عدم برخورد قهری و به سلابه نکشیدن مجرمان است.
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    5 0
    اولیای دم داماد که دیگه اونا نیستن پس حق قصاص برای اولیای دم داماد محفوظه
  • BE ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    6 0
    به خاطر قتل دامادش احتمال قصاص بشه!
  • رز IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    3 0
    باید پدر در ملا عام اعدام شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس