کد خبر 1218385
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
بورس نمایه

بازار سهام اگر امروز و روزهای آینده هفته را با تقویت سمت تقاضا همچون دو روز قبل دنبال کند، چه بسا میتواند شاهد پایداری در روزهای آینده باشد. در این میان البته سمت عرضه همچنان پُرزور ارزیابی می شود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، روز یکشنبه اگرچه شاخص کل منفی شد و شاخص کل هم وزن نیز عقب گرد داشته باشد اما سیگنال های مثبتی از بازار دیده میشود. تعداد نمادهای دارای صف فروش به آرامی و تدریجی کم شده اما بازار همچنان نیازمند توجه بیشتر است. بر مبنای تازه ترین اخبار هم رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه ضمن تایید خبر بانک مرکزی مبنی بر واریز معادل ریالی مبلغ ۵۰ میلیون دلار به حساب معرفی شده این صندوق اعلام کرد: روز یکشنبه مبلغ ۱۰۳۴ میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی به حساب معرفی شده متعلق به این صندوق واریز شد. حالا با واریزشدن پول به حساب بورسی‌ها به نظر میرسد روز دوشنبه را میتوان منتظر واکنش بازار به این اتفاق بود. از دید فعالان بورسی این اتفاق به نقدشوندگی بازار کمک میکند، هر چند که اقتصاددانان نقدهای جدی به این نوع از سیاست‌های حمایتی مداخله‌گرایانه دارند.

بیشتر بخوانید:

مار و پله پرریسک در بازار سهام

بازار از نگاه برخی شاخص ها همچون P/E به نقاط حساس رسیده، که میتواند به معنای نقطه حمایتی باشد که در صورت شکست، شاهد رخدادهای متفاوت خواهد بود. اقدامات اخیر سیاست‌گذار در خصوص برداشتن دامنه نوسان نامتقارن، احتمال برداشتن دامنه نوسان برای برخی از نمادها، رفع تدریجی محدودیت ها در سمت تقاضا (البته به برخی سیاست‌ها نقدهای جدی هم وارد است) و برگزاری جلسات با صنایع مختلف بورسی (همچون برگزاری میز صنایع بورسی) از جمله مهمترین اقدامات سیاست‌گذار است که میتوان امیدوارنه به بازار در ماه های آتی نگریست. نکته اساسی درباره روند بازار نداتشن تعادل و پایداری در نقطه‌های روبه بهبود است و این را میتوان در یک ماه مانده به انتخابات به صورت واضح و آشکار مشاهده کرد.

تازه ترین نظرسنجی از تحلیلگران و فعالان بورسی حکایت از این دارد که به دلیل تجربه دفعات قبلی، نمیتوان برآورد دقیقی از روند معاملات در روزهای آتی داشت. با این وصف اگر تقویت سمت تقاضا در روزهای آیند حالت پایدار به خود بگیرد، میتوان بازسازی و تجدید بازار را انتظار کشید.

در انتظار تعادل نسبی

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

اگرچه روز یکشنبه هم شاخص‌کل و هم شاخص هم‌وزن، قرمزپوش شدند اما نکته‌های امیدوارکننده‌ای در معاملات  قابل مشاهده بود. اندک اندک از میزان نمادهایی که در صف فروش گرفتار هستند کاسته شده و در مقابل نمادهای بیشتری به صف خرید می‌رسند. به طور دقیق‌تر تا همین ده روز پیش حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نمادها صف فروش داشتند و حالا صف فروش نزدیک به ۵۰ درصد نمادها پابرجا مانده است.

از سوی دیگر اقبال عمومی به دو نماد مطرح گروه خودرو، افزایش یافته و هم «خودرو» و هم «خساپا» صف خرید سنگین و قابل توجهی داشتند. بررسی رالی‌های صعودی گذشته بورس نیز بیانگر این است که  روندهای صعودی، با صف خرید نمادهای لیدر به خصوص در گروه خودرو و بانک آغاز می‌شود. در نتیجه اگر شرایط این روزها ادامه داشته باشد، می‌توان انتظار داشت صف فروش‌ها کم‌کم برداشته شده و بازار به یک تعادل نسبی برسد. اما برای صعودی شدن بورس هنوز شرایط کافی مهیا نشده است.

 ارزش معاملات خرد چند روزی است که بین ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان است و این موضوع به نقدشوندگی بازار کمک کرده است البته باید به یاد داشت که ارزش معاملات بازار رمز ارز در ایران حدود ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان در هر روز است! پس بازار سرمایه برای جلب اعتماد عمومی همچنان راه سختی در پیش دارد. داغ شدن تنور انتخابات و مشخص شدن نتایج مذاکرات وین، می‌تواند عبور از این مسیر سخت را سرعت بخشد.

خون سرخ و پول سبزتر| افرادی که نباید جا بمانند

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

در کتاب retail doctors، آقای باب فلیپس جمله معروفی درباره خریداران اقتصادی دارد. او میگوید: آنها ممکن است بنفش (ژنده پوش و در ظاهر فقیر) باشند، ولی پول آنها سبز است.

این جمله معنایی فراتر از ظاهر خود دارد. او اینطور عنوان می‌کند که نباید افراد مختلف در جامعه را سطح بندی کرد و تمامی افراد را باید در امور اقتصادی دخیل نمود. همین سرمایه های خرد میتواند آثار عظیم بوجود بیاورد.

اما در چه صورت؟ در صورتی که ظل تفکر جیب بری، جای خود را به عدالت و توسعه بدهد. اما چطور؟ در مطالب قبل اشاره نمودیم که بازار با یک مقاومت مینور در نزدیکی سطح ۱۲۰۰ درگیر است که به نظر نمیرسد توان کلی بازار به شکستن آن نرسد و از آن عبور نکنیم.

طبیعتاً با توجه به اینکه ابر آینده بازار سبز است، روند صعودی خواهد بود و این مقاومت نیز شکسته می شود. لیکن امروز معاملاتی در گروه های مختلف رقم خورد که بررسی آن خالی از لطف نیست. در گروه خودرویی شاهد هجوم یکباره کدهای حقیقی و البته کد به کدهای حقوقی به حقیقی بودیم.

به یک باره نسبت خریدار و فروشنده چند برابر می شود و شاهد تغییر روند این سهم‌ها هستیم. آیا خون عده ای سرخ تر است؟ یا پولشان سبز تر؟ نباید مردمان و اهالی بازار را نا امید و حس از دست رفتن را در آنها تشدید کرد.

به هر صورت تحرک گروه خودرویی و علی الخصوص سهم #خساپا موجب تحرک در کلیت بازار و علی الخصوص سهام کوچک بازار خواهد شد. چرا که هنوز هم برای عده ای لیدر سنتی و سوپاپ اطمینان #خساپا محسوب می شود. اگر باور نکرده اید که صعود شروع شده است، شاید جای شما هم در این بازار نیست.

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس