کد خبر 1217142
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
آیا کووید ۱۹ منجر به عارضه ‌"ناخن کوویدی" می‌شود؟

ایجاد شیار و خطوط روی ناخن‌ها در بسیاری از بهبودیافتگان کرونا دیده شده است و برخی آن را از عوارض این بیماری می‌دانند، در حالی‌که مطالعات نشان می‌دهد این عارضه منحصر به کووید نیست.

به گزارش مشرق از پایگاه خبری هلث، از اوایل شیوع ویروس کرونا، عوارض مختلفی از جمله ریزش مو، کاهش انرژی و کاهش حس چشایی و بویایی گزارش شده است و محققان وجود عوارض جدید و عجیبی را در مورد بهبودیافتگان کووید ۱۹ محتمل می‌دانند.

بسیاری از بهبودیافتگان کرونا عارضه جدیدی را گزاش می‌دهند که "ناخن کوویدی" نام دارد و به صورت خطوط و شیارهایی روی ناخن مشاهده می‌شود.

محققان انگلیسی این عارضه را مرتبط با کووید نمی‌دانند و بروز آن را پس از عفونت هرگونه ویروس، آسیب و بیماری زمینه‌ای امکان‌پذیر می‌دانند.

محققان دلیل وجود شیار روی ناخن را توقف در رشد ناخن و رشد مجدد آن می‌دانند که معمولا پس از بهبودی از یک عفونت ویروسی شایع است.

بیماری‌های دیگری نیز می‌توانند عامل این پدیده باشند و عوامل محیطی را نمی‌توان بی‌تاثیر دانست.

بر اساس این مطالعه بیماری‌های ناخن می‌تواند هشداری برای یک بیماری سیستمیک باشد، برای مثال ناخن‌های قاشقی شکل می‌تواند نشانه کم‌خونی یا وجود بیش از اندازه آهن خون باشد. جداشدن ناخن از بستر ناخن می‌تواند نشانه پرکاری تیرویید باشد.

آیا کووید ۱۹ می‌تواند عامل ایجاد شیار و خطوط ناخن باشد؟

بر اساس این مطالعات کووید ۱۹ می‌تواند منجر به  تغییر شکل ناخن و ایجاد شیار شود.

این عارضه معمولا به دنبال تب شدید و توقف رشد ناخن‌ها دیده می‌شود و می‌تواند علائم ویروسی دیگری داشته باشد؛ یعنی نمی‌توان تغییر شکل ناخن را منحصرا به کووید ربط داد و می‌توان آن را پس از هرگونه عفونت ویروسی محتمل دانست.

کمبود روی و دیستروفی ناخن

مطالعات اخیر محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان می‌دهد کمبود روی (zinc) یکی از مهمترین دلایل دیستروفی ناخن (زردشدن و ایجاد شیار روی ناخن) است.

دیستروفی ناخن بر اثر عوامل مختلفی از جمله عوامل فیزیکی شامل ضربه و فشار، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی، سوءتغذیه، بیماری‌های پوستی و عفونت‌های قارچی ایجاد می‌شود.

نقص سیتم ایمنی به ویژه در بیماری‌هایی نظیر ایدز و اختلال در گردش خون نیز از دیگر عوامل این عارضه هستند.

این عارضه با علائم مختلفی بروز می‌کند که معمولا به شکل‌شیارها و خطوطی موازی یا افقی است که روی ناخن نقش می‌بندد و می‌تواند خفیف یا شدید باشد. تغییر رنگ و تغییر استحکام ناخن (شامل شکنندگی یا سفت‌شدن) از دیگر علائم رایج این عارضه هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 0
    ناخن های هم همیشه همینطور بوده و هیچ بیماری خاصی ندارم
  • IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 0
    ت
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    1 0
    یه بزی داشتیم ناخن هاش هممینجوری شد مرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس