کد خبر 1216819
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴
امتحانات جبرانی برای دانش آموزان مبتلا به کرونا/جزییاتی از طراحی سئوالات

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: به طراحان سوالات گفتیم شرایط آموزش غیرحضوری را در نظر بگیرند و نباید طراحی سوالات مشابه آموزش حضوری باشد.

به گزارش مشرق، غلامرضا کریمی مشاور و دستیار اجرایی وزیر آموزش و پرورش در حوزه سنجش و ارزشیابی در شبکه خبر درباره تدابیر برگزاری امتحانات پایان سال دانش آموزان اظهار کرد: به دلیل آنکه بیشتر کلاس‌ها غیر حضوری بود امتحانات پایان سال هم غیرحضوری است البته به جز پایه‌های نهم و دوازدهم.

بیشتر بخوانید:

اعلام زمان دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی

وی افزود: امتحانات غیرحضوری توسط معلم با نظارت مدیر مدرسه انجام می‌شود، در دوره ابتدایی، معلم طی سال تحصیلی برای هر دانش آموز پرونده ایجاد کرده و کل فرآیند او را ثبت می‌کند یعنی دانش آموز براساس ارزشیابی در طول سال رصد می‌شود.

کریمی گفت: در متوسطه اول، معلم آزمون‌ها را برگزار می‌کند که به صورت سیستم تدارک دیده توسط مدرسه به صورت مجازی خواهد بود یا اینکه معلم خودش دانش آموزان را ارزیابی و نمره آنها را تعیین می‌کند.

امتحانات غیرحضوری در ۱۰ پایه تحصیلی

مشاور و دستیار اجرایی وزیر آموزش و پرورش در حوزه سنجش و ارزشیابی ادامه داد: تمام آزمون‌ها به جز دو پایه نهم و دوازدهم غیرحضوری است و از آنجایی که بیشتر کشور شرایط قرمز و زرد قرار دارند در ۱۰ پایه تحصیلی امتحانات غیرحضوری و ارزشیابی پایان سال بر عهده معلم است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم حضوری است آن هم در شرایطی که دانش آموزان یک سال آموزش غیر حضوری داشتند؟ متذکر شد: امتحانات حضوری برای این دو پایه طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است، در پایه نهم انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان براساس نمرات امتحانات است بنابراین امتحانات حضوری برگزار می‌شود.

امتحانات حضوری با مخاطرات اندک به نفع دانش آموزان

کریمی ادامه داد: آموزش و پرورش چندین بار اعلام آمادگی کرد تا دانش آموزان در طول سال تحصیلی حتی یک روز هفته به مدرسه بیایند اما به دلیل حساسیت افکار عمومی و اجازه ندادن ستاد ملی کرونا، امکان حضور در مدرسه فراهم نشد؛  امتحانات حضوری دو مایه نهم و دوازدهم به نفع دانش آموزان است اگر چه مخاطرات اندکی دارد.

مشاور و دستیار اجرایی وزیر آموزش و پرورش در حوزه سنجش و ارزشیابی با تاکید بر اینکه در پایه نهم باید امتحانات حضوری باشد، گفت: در این صورت براساس معیارهای دقیق می‌توانیم بگوییم کدام دانش آموز به رشته ریاضی، تجربی، انسانی یا هنرستان برود اگر اینگونه نباشد با موج  بزرگ اعتراض خانواده‌ها مواجه می‌شویم.

کریمی در پاسخ به این پرسش که دانش آموزان ۹ ماه آموزش مجازی داشتند در این شرایط آزمون حضوری چقدر به واقعیت نزدیک است؟ عنوان کرد: نگفته‌ایم دانش آموزان تمام آنچه در کتاب درسی است را فرابگیرند، براساس شرایط کرونا و آموزش‌هایی که دانش آموزان دریافت کردند سوالات طراحی  می‌شود و شرایط برای همه دانش آموزان برابر است.

طراحی سوالات براساس آموزش غیرحضوری

وی با تاکید براینکه شرایط سخت تحصیلی در طراحی سوالات در نظر گرفته می‌شود، بیان کرد: به طراحان سوالات گفتیم شرایط آموزش غیرحضوری را در نظر بگیرند و نباید طراحی سوالات مشابه آموزش حضوری باشد، به دانش آموزان اطمینان خاطر می‌دهم این موارد در نظر گرفته شده است و به دنبال سختگیری بی مورد نیستیم به دنبال این هستیم آزمون استاندارد باشد و شرایط برای همه دانش آموزان یکسان باشد. 

کریمی با اشاره به اینکه سوالات پایه نهم در درون استان طراحی می‌شود، گفت: اگر کل استان شرایط قرمز داشته باشد یک سوال طراحی می‌شود اما اگر اینگونه نباشد شرایط براساس منطقه شکل می‌گیرد.

 قسمت‌های حذف شده کتاب در امتحانات نمی‌آید

مشاور و دستیار اجرایی وزیر آموزش و پرورش در حوزه سنجش و ارزشیابی با اشاره به اینکه برای کمک به دانش آموزان بخشی از محتوای کتاب‌های درسی در تمام پایه‌ها به عنوان محتوای آزاد در نظر گرفته شده است و جزو امتحان نیست، تصریح کرد:حذفیات برای پایه اول تا ۱۲ است و در دو پایه نهم و دوازدهم از بخش‌های حذف شده کتاب درسی سوال طراحی نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امتحانات پایه نهم در مدرسه‌ای که دانش آموز درس می‌خواند، برگزار می‌شود، گفت: برای پایه دوازدهم ۶۷۵۰ حوزه امتحانی داریم که ۲۷۷۰ حوزه اضافه کردیم و استاندارد نشستن دانش آموز از هر طرف  دو متر است همچنین پروتکل‌های بهداشتی کاملا رعایت و مدرسه گندزدایی می‌شود، در تمام حوزه‌های امتحانی یک مربی بهداشت حضور خواهد داشت تا نکات بهداشتی را کنترل کند. 

امتحانات جبرانی برای مبتلایان به کرونا

کریمی با اشاره به اینکه ممکن است دانش آموزی کرونا داشته باشد و برای آنها فرصت دوباره برای شرکت در امتحانات فراهم می‌شود،عنوان کرد: امتحانات جبرانی پایه نهم پایان تیر و اوایل مرداد برگزار می‌شود بنابراین دانش آموزانی که مبتلا یا مشکوک به کرونا هستند آزمون جبرانی دارند و نیازی نیست در امتحانات خرداد شرکت کنند.

مشاور و دستیار اجرایی وزیر آموزش و پرورش در حوزه سنجش و ارزشیابی ادامه داد: دانش آموزان  پایه دوازدهم می‌توانند در امتحانات جبرانی شهریور شرکت کنند و اگر مستندات پزشکی ارائه داده و کمیسیون شورای عالی آموزش و پرورش  مصوب کند نمره شهریور برای خرداد ثبت می‌شود.

کریمی درباره برگزاری آزمون عملی هنرستان‌ها گفت: برگزاری آزمون‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از طریق مدرسه و معلم انجام می پ‌شود و فقط آزمون‌های عملی حتما باید حضوری باشد و برای این آزمون‌ها تا نیمه مرداد مهلت دارند.

وی با تاکید بر اینکه دیپلم ایران حتی برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور مورد تایید است،  گفت: بر این اساس آزمون استاندارد مورد تاکید ماست ضمن اینکه ۸۵ درصد رشته‌های دانشگاهی  داخل کشور هم از طریق معدل دیپلم پذیری دانشجو دارند.

کریمی درباره طراحی سوالات به طور چهار گزینه‌ای بیان کرد: چنین چیزی به طور کلی برای امتحانات حضوری صحت ندارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    1 0
    رای بی رای
  • حسین IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    2 0
    امتحانات نهایی باید به تعویق بیفتد.
  • اولیا دانش اموز IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    1 0
    اجازه نمیدیم بچهمان امتحان بده
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    1 0
    متاسفم برای چنین به اصطلاح وزیری که بیماری زمینه ای مراقبان ومعلمان رادرنظر میگیرد ولی دانش آموزان بیمار زمینه ای رو نه کاش سر عزیزاش بیاد تا بدونه من مادر که بچم مشکل قلبی داره چه استرسی دارم
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 0
    نمیدونم چه اصراری هست برای امتحانات حضوری چرا به دست خود گرفتارمان میکنید برای کرونا....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس