کد خبر 1216808
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳
ایران عربستان ایران

پایگاه خبری «میدل‌ایست‌آی» جزئیات جدیدی از مذاکرات میان مقام‌های ایران و عربستان سعودی در عراق ارائه کرده است.

به گزارش مشرق، یک رسانه مستقر در انگلیس جزئیات جدیدی از مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی در عراق منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید:

ظریف: برای روابط نزدیک با عربستان آماده‌ایم

مقام‌های مطلع عراقی به میدل‌ایست‌آی گفته‌اند جنگ در یمن بیشترین موضوع مورد بحث میان طرف‌ها بوده. این مسئله اصلی‌ترین محور گفت‌وگوهای میان نمایندگان ایران و عربستان در مذاکرات چهار ساعته‌ای بوده که هفته گذشته میان طرف‌ها برگزار شده است.

طبق این گزارش، سعودی‌ها در آن مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات حوثی‌ها (انصارالله یمن) به تأسیسات نفتی و اقتصادی خود بوده‌اند.

میدل‌ایست‌آی مدعی شده طرف ایرانی هم در مقابل خواستار کمک عربستان سعودی برای فروش نفت خود و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده است.

نمایندگان ایران و عربستان سعودی از ماه پیش نخستین دور گفت‌وگوهای مستقیم از زمان قطع روابط دیپلماتیک در سال ۲۰۱۶ را در بغداد پایتخت عراق برگزار کرده‌اند. 

یک مقام عراقی می‌گوید هدف از این گفت‌وگوها «پایان دادن به وضعیت درگیری‌ها و تنش‌ها» است.

دور جدیدی از این گفت‌وگوها هفته گذشته با حضور تعداد محدودی از مقام‌های عراقی برگزار شد.

این گفت‌وگوها در شرایطی برگزار شد که طرف‌های برجام از طریق مذاکرات جاری در وین به دنبال بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام هستند.

یک مقام ارشد عراقی از دفتر مشاور امنیت ملی این کشور گفته برای او تعجب‌آور نیست که تهران در حال دنبال کردن راهبرد جایگزین مذاکرات وین از طریق گفت‌وگو با عربستان سعودی است.

او گفت: «ایران با باز کردن مسیر جدیدی برای فروش نفت به دنبال بهره‌برداری کردن از وضعیت منطقه و گسترش دادن نفوذش به حیطه‌های جدیدی است.»

این مقام عراقی مدعی شده مذاکرات وین ممکن است چند ماه و حتی چند سال ادامه داشته باشد.

روزنامه «فایننشال تایمز» ۱۸ آوریل گذشته در گزارشی به نقل از «سه مقام» مدعی برگزاری  مذاکرات مستقیم میان مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در راستای تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه شده بود.

هدایت این گفت‌وگوها را «خالد حمیدان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی و «سعید ایروانی»، معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران به عهده دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس