فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| محدودیت های بی سابقه مدعیان آزادی بیان علیه فلسطینی‌ها در فضای مجازی

شبکه های اجتماعی غربی برخلاف شعارهای آزادی بیان، طی سال های اخیر محدودیت های بی سابقه ای علیه فلسطینی ها و قدس شریف درفضای مجازی وضع کرده اند.

به گزارش مشرق، یکی از موضوعات پرطرفدار و پرکاربرد فضای مجازی در جهان اسلام در سال های اخیر، فلسطین و رهایی قدس از دست رژیم صهیونیستی بوده است و در طی این سال ها اطلاع‌رسانی در خصوص جنایت‌های رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان و دفاع از حقوق فلسطینیان از طریق فضای مجازی، باعث شده که پشتیبانی گسترده‌ای از فلسطینی ها در میان نهادهای آموزشی، اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های حمایت از حقوق زنان، احزاب سیاسی و دولت‌های مختلف حتی در کشورهای غربی، شکل گیرد.

بیشتر بخوانید:

بمباران اخبار جعلی علیه منافع ملی اراده مردم را نشانه رفته است

از اقدامات برجسته فلسطینی ها برای اطلاع رسانی از جنایت رژیم صهیونیستی در فضای مجازی که توجهات زیادی را کل دنیا به خود جلب کرد، می توان به اقدام جنی تمیمی معروف به جنی جهاد، در فیلم‌برداری از جنایات روزانه اشغالگران علیه فلسطینیان و بارگذاری آن روی شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد که مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفت و پشتیبانی‌های قابل ملاحظه‌ای از حقوق فلسطینیان را به دنبال داشت. همچنین اقدام آهنگ‌ساز و فعال فلسطینی، محمد عساف در ساخت نماهنگ «خون من فلسطین است» و انتشار آن از طریق یوتیوب، که در اوج خشونت‌های اشغالگران علیه فلسطینیان، بیش از ۴ میلیون بار مشاهده شد، نمونه دیگری از مصادیق استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای دفاع از حقوق فلسطینیان بوده است.

محدودیت گوگل علیه فلسطینی‌ها

فعالیت های گسترده کاربران در فضای مجازی برای دفاع از حقوق مردم فلسطین، باعث شده، انواع و اقسام سانسور و محدودیت ها از طریق مدعیان آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات علیه فلسطینی ها و قدس اعمال شود. برای نمونه در سال های اخیر موتور جستجوی گوگل در پی دستوراتی که از شبکه توزیع آموزش پیشرفته(‌ADL) و سازمان صهیونیزم آمریکا(ZOA) دریافت می‌کند، ربات‌های موتور جستجوی خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ است که محتواهای موافق فلسطینی‌ها و اسلام را در فضای مجازی سانسور کرده و در عوض مطالب ضد اسلامی خود را در صدر موضوعات جستجو قرار دهد.

همچنین درباره ضدیت گوگل با مساله فلسطین و قدس، خبرگزاری فرانسه سال گذشته گزارش داد که موسسات رسانه ای و رسانه های اجتماعی در سراسر جهان به زبان‌های مختلف از جمله زبان عربی خبر داده اند که نام فلسطین از نقشه گوگل ( Google Maps ) حذف شده است. این مسئله خشم گسترده کاربران شبکه‌های مجازی را به دنبال داشت به طوری که هزاران کاربر عرب زبان در توییتر با انتشار نقشه فلسطین اعلام کردند که حتی اگر گوگل و اپل این نقشه را حذف کنند موجودیت آن حذف نخواهد شد.

محدودیت شبکه اجتماعی اینستاگرام

شبکه اجتماعی اینستاگرام در پی حوادث و اتفاقات اخیر قدس، پست ها و مطالب مرتبط با محل شیخ جراح در قدس را حذف کرد. پس از این اقدام غیرقانونی، این شبکه اجتماعی در پستی با عذرخواهی بابت اختلالات پیش آمده نوشت: ما اکنون اختلال را برطرف کردیم. به دلیل این اختلال بسیاری از استوری های حاوی پست‌های چند بار به اشتراک گذاشته شده، هایلایت ها و آرشیوها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. ما از تمام این کاربران عذر خواهی می‌کنیم به خصوص افرادی که مشغول افزایش آگاهی درباره رویدادهای مهم در سراسر جهان هستند.

اینستاگرام در توئیتی دیگر اطلاعاتی درباره این اختلال ارائه داد و نوشت: «روز ۵ می ما گزارش‌هایی از کاربران کلمبیایی دریافت کردیم که محتواهای آنان در استوری ها نشان داده نمی‌شود و برخی پست‌های قدیمی تر در هایلایت ها و آرشیو حساب کاربری شأن حذف شده بود. در ابتدا هیچ توضیحی برای این رویداد وجود نداشت. ما به طور خاص دنبال دلایلی بودیم که چرا محتوای مرتبط با اعتراضات صلح آمیز تحت تأثیر قرار گرفته بود. روز بعد (۶ می) گزارش‌های مشابهی از انتشار محتوا دریافت کردیم، اما این بار گزارش‌ها مربوط به کانادا و آمریکا بود. چند ساعت پس از آن، گزارش‌هایی از سوی کاربرانی دریافت کردیم که توجهات را به رویدادهای محله شیخ جراح در قدس جلب می‌کردند. دراین زمان متوجه شدیم با یک اختلال روبرو هستیم. اما می‌دانستیم این اختلال مربوط به یک کشور یا موضوع خاص نیست. در همین راستا می‌خواستیم تمام افراد از این موضوع آگاه شوند. هرچند هنوز مشغول بررسی اختلال و دلایل آن هستیم.»

مسدود شدن اکانت فلسطینی ها توسط توییتر

علاوه بر اینستاگرام، توییتر نیز خط سانسور و اعمال محدویت علیه قدس و فلسطینی ها را دنبال کرده است؛ به طوری که اکانت های فلسطینی ها محدود شده و هشتگ ها نیز توسط این شبکه اجتماعی مسدود شده است. این محدویت ها در حالی است که در سال های اخیر هشتگ های ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی مانند «میثاق فلسطین»، «التطبیع خیانه» و «مغربیون ضد التطبیع» و شهید قدس «شهید حاج قاسم سلیمانی» در توییتر و سایر شبکه های اجتماعی در صدر پرکاربردترین موضوعات سیاسی در فضای مجازی در بین کاربران عرب زبان و جهان اسلام بوده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس