کد خبر 1216001
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
ورود سیمان به بورس کالا، رغبت به سرمایه گذاری را افزایش می‌دهد

کارشناس بازار سرمایه گفت: علت مخالفت دولت با ورود سیمان به بورس کالا، عدم همخوانی فروش با بهای تمام شده در صنعت سیمان است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مخالف دولت برای ورود سیمان به بورس کالا اظهار کرد: علت مخالف دولت با ورود سیمان به بورس کالا، عدم همخوانی فروش با بهای تمام شده در صنعت سیمان است که تولیدکنندگان سیمان را با چالش‌های اساسی مواجه کرده و عمده خواسته تولیدکنندگان حذف قیمت گذاری دستوری در این صنعت است.

بیشتر بخوانید:

دو سیگنال متفاوت از بورس

او بیان کرد: افزایش نرخ محصولات نمی‌تواند پاسخگوی خواسته اصلی تولیدکنندگان و افزایش حاشیه سود شرکت‌ها باشد، در همین راستا برای تعیین قیمت سیمان معادل یک سی ام سبد میلگرد، بورس کالا از سوی شرکت‌های سیمانی افزایش قیمت درخواست کرده بود که در نهایت به افزایش قیمت ۴۰ درصدی برای محصولات تولیدکنندگان منجر شد که در نتیجه، نتوانست به خواسته اصلی شرکت‌های سیمانی و سرمایه‌گذاران پاسخ مطلوبی بدهد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزیت بورس کالا اظهار کرد: یکی از مزیت‌های اصلی بورس کالا، شفافیت اطلاعات و قیمت گذاری عادلانه است و سرمایه گذاران زمانی که شفافیت اطلاعات در معاملات را می‌بینند، قطعا رغبت و علاقه بیشتری نسبت به سرمایه گذاری خواهند داشت.

او بیان کرد: از مهم‌ترین علت‌هایی که باعث مخالفت ورود سیمان به بورس کالا شده است، عدم موافقت سودجویان و دلالان این صنعت است که با ایجاد رقابت منفی و عدم پرداخت مالیات، چندین برابر از تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و سهامداران منفعت کسب می‌کنند.

ادهم در پاسخ به این پرسش که، اگر سیمان وارد بورس کالا شود، آیا تاثیر مثبتی روی سهام سیمانی‌ها ایجاد می‌شود؟، گفت: قطعا تاثیرات مثبتی در رویه صنعت سیمان خواهد داشت، چرا که، از خواسته‌های بسیار مهم یک دهه اخیر شرکت‌های سیمانی ورود به عرصه مهم بورس کالا است، چرا که سیمان را از حالت قیمت گذاری دستوری خارج می‌کند و موضوع عرضه و تقاضا در صنعت سیمان حاکم خواهد شد.

او بیان کرد: مزیت مهم دیگر ورود سیمان به بورس کالا، شفافیت صادرات محصولات سیمانی است. تولید سیمان به صورت کامل پاسخگوی نیاز داخل کشور است؛ بنابراین شرکت‌ها، برای توسعه و مشارکت در سطح جهانی با ارائه محصولات با کیفیت‌تر در کنار رفع نیازمندی‌ها داخلی می‌توانند صادرات داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: ورود سیمان به رینگ صادراتی، شفاف سازی قیمت، رشد صادرات سیمان کشور، افزایش فضای رقابتی در بازار داخل، جلوگیری از رقابت منفی، حضور سرمایه گذاران خارجی در مکان با اعتباری مثل بورس کالا، مشخص شدن کلیه روند معامله و نحوه پرداخت‌ها را فراهم می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس