کد خبر 1215597
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
بورس نمایه

کارشناس ارشد بازار سرمایه از تغییر مجدد دامنه نوسان به عنوان یک حرکت رو به عقب یاد کرد و مطرح کرد: تمرکز فعالان بازار باید روی موارد دیگری باشد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، مدت‌ها بود که تمام کاسه و کوزه‌های افت بازار، پایین آمدن نقدشوندگی بازار و هر مسئله دیگری که در بازار سرمایه به وجود می‌آمد بر سر دامنه نوسان بازار می‌شکست؛ دامنه‌ای که از بدو ورود دهقان دهنوی به اتاق ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار پا به عرصه معاملات گذاشت، پایش به معاملات باز شد.

بیشتر بخوانید:

پایان کار سبز بورس؛ رشد خوب شاخص

اما بالاخره در جلسه روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر افزایش تدریجی و پیروی مطالعات صورت گرفته در خصوص متقارن سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم نهایی گرفته شد و از همین رو، دامنه نوسان به جای ۶+ و ۴- به مثبت و منفی ۵ تغییر یافت و در آینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد.

در اولین روزهایی که تصمیم گرفته شد تا دامنه نوسان در معاملات بورس اعمال شود، جو مثبتی ایجاد شد و بازار چندین روز سبز شد، ولی باز هم از رونق بازار کم شد و با دامنه نوسان نامتقارن شاهد کند شدن نقدشوندگی بودیم و حالا، باز هم شاهد تغییر دامنه نوسان و جو مثبت دوباره در بازار هستیم که شاید در کوتاه‌مدت بتواند بازار را مثبت کند.

به هر حال، نظر کارشناسان در رابطه با تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا متفاوت است.

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با قوانین جدید وضع شده در سازمان بورس اظهار کرد: تغییر دامنه نوسان یک بازگشت به عقب محسوب می‌شود، اما یک تصمیم درست است و سازمان بورس با عجله‌ای که در یک سال گذشته داشت، به دلایل شرایطی که بر بازار حکم‌فرما بود این تصمیم‌ها را گرفت و ماحصل این تصمیمات کم شدن نقدشوندگی بازار بود.

وی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته ارزش معاملات روزانه ۱۴ هزار میلیارد تومان بود، در حالی که این میزان امسال به ۲ تا ۴ هزار میلیارد تومان رسید و با شرایط جدید امیدوار هستیم که نقدشوندگی وضعیت بهتری پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه تغییر دامنه نوسان تغییر بنیادی نیست، گفت: دامنه نوسان قرار نیست که روند بازار را مثبت و یا منفی بکند، ولی اثر در نقدشوندگی و هیجان بازار دارد.

دلبری درباره آثار تغییرات قوانین بورس مطرح کرد: درباره اثرگذاری تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا باید دید که با این تغییرات به دنبال چه نوع کارایی هستیم که یک نوع از کارایی‌های آن، نقدشوندگی است که قطعا این تغییرات کمک خواهد کرد تا نقدشوندگی و ارزش معاملات بهتر شود، فاصله قیمت بین خریداران و فروشندگان کاهش پیدا کند و هزینه انجام معاملات هم کمتر شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که تمرکز فعالان بازار باید بر روی حوزه‌هایی مانند قیمت‌گذاری دستوری و جذب رضایت سرمایه‌گذاران باشد تا سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذاری بلندمدت تشویق شود چراکه نوسانگیری روزانه کمک زیادی به بازار نمی‌کند و تشکیل سرمایه در یک سال اخیر چندان زیاد نبوده است و این میزان باید بیشتر باشد.

منبع:بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس