پرسپولیس و سپاهان؛ بازی فتنه برانگیز با چاشنی مرگ جوانمردی / کرونا متشکریم!

دیدار تیم های پرسپولیس و سپاهان مسابقه ای بود با حواشی زشت و فتنه برانگیز در فوتبال ایران.

به گزارش مشرق، بعد از اتفاقات زشت و حواشی زننده بازی سپاهان و پرسپولیس حالا باید از حضور ویروس کرونا در کشور تشکر کنیم! شاید بپرسید چرا چنین چیزی می گوییم چون ویروس کرونا حداقل در روز 19 اردیبهشت 1400 باعث شد خونی بر زمین نریزد،چشمی کور نشود! خودرو خبرنگار و عکاسی آتش زده نشود و...

فقط کافی است چند لحظه تصور کنید که مسابقه دو تیم سپاهان و پرسپولیس یکشنبه شب با حضور تماشاگران برگزار می شد. به نظر شما در چنان جو  پرتنشی چه اتفاقاتی روی سکوها و بین تماشاگران دو تیم رخ می داد؟! حتی فکر کردن به این سوال فرضی تن آدم را به لرزه می اندازد. 

پرسپولیس و سپاهان؛ بازی فتنه برانگیز با چاشنی مرگ جوانمردی

وقتی کاپیتان پرسپولیس که بازیکنی پخته و باتجربه است و حتی سابقه بازی در تیم سپاهان را هم دارد اینچنین وارد معرکه می شود وتن به حواشی فتنه برانگیز فوتبال می دهد، وقتی بازیکنان سپاهان هم با تمام اسم و رسمی که در فوتبال کشور دارند مثل پسربچه های دبیرستانی دنبال بازیکنان حریف می کنند چه انتظاری می توانستیم از نوجوانان تماشاگر حاضر در ورزشگاه داشته باشیم؟! 

بیشتر بخوانید:

نویدکیا: مطرح کردن موضوع نیمکت پرسپولیس از طرف من، اشتباه بود

اتفاقات حیرت انگیز، غیرفوتبالی و زشت دو تیم پرسپولیس و سپاهان دیگر فراتر از حواشی زرد شده است. این حواشی را باید اتفاقاتی فتنه انگیز و اسف بار دانست. تنها مرور برخی از اتفاقات حیرت انگیز بین دو تیم بیانگر آن است که مسابقه پرسپولیس و سپاهان را نباید فوتبال نامید چه برسد به اینکه بخواهیم آن را ال کلاسیکو بدانیم و با جذاب ترین رقابت باشگاهی جهان آن را مقایسه کنیم.

پرسپولیس و سپاهان؛ بازی فتنه برانگیز با چاشنی مرگ جوانمردی

هنوز علاقمندان به فوتبال نام سرباز احمدی را به یاد دارند. سربازی که برای برقراری نظم و انضباط به ورزشگاه آورده شد اما پرتاب نارنجک دستی باعث شد که او بینایی یک چشمش را از دست بدهد. سه امتیاز که هیچ، واقعا هیچ جام قهرمانی ارزش یک چشم انسان را ندارد اما باور می کنید سرباز مملکت که شاید حتی به فوتبال هم علاقه ای نداشت چشمش را بخاطر حماقت برخی از تماشاگران از دست داد!

طنز تلخی است اگر بگوییم که واقعا از حضور ویروس کرونا حداقل در این یک روز و شاید 90 دقیقه نباید ناراحت بود. این ویروس قاتل در کمال ناباوری این مرتبه حافظ جان شماری از تماشاگران ایرانی شد! مگر یادتان رفته که همین دو سه سال پیش باز هم یک تماشاگر دیگر از ناحیه چشم مصدوم شد. خودرو برخی عکاسان و خبرنگاران در اصفهان به آتش کشیده شد.

اینجا بحث تهران واصفهان نیست، بحث قومیت نیست. بحث این است که برخی فوتبال را با میدان جنگ اشتباه گرفته اند و حتی تماشاگران هموطن خود را گاهی به چشم بیگانه می نگرند.

پرسپولیس و سپاهان؛ بازی فتنه برانگیز با چاشنی مرگ جوانمردی

فوتبالیست هایی که در پایان مسابقه 19 اردیبهشت 1400 مانند بازیکنان آماتور به جان هم افتادند را چطور می توانیم بهترین و باکیفیت ترین بازیکنان فوتبال باشگاهی بدانیم؟! فیلم هایی که از درگیری بازیکنان در پایان مسابقه در فضای مجازی منتشر شده عمق فاجعه را نشان می دهد.

قصه آب های آلوده، غش کردن داور به سمت یکی از دو تیم و کارت به کارت برای یکی از داوران تنها بخشی از نمایش رقت انگیز و فتنه برانگیز دو تیم سپاهان و پرسپولیس است. دو تیمی که خود را قطب های فوتبال کشور می دانند و واژه فرهنگی را در نام باشگاه خود یدک می کشند اما در رفتار و گفتار ستاره هایشان حداقل در بازی رودرو نه تنها اثری از یک الگوی ورزشی مناسب نمی بینیم بلکه گاهی رفتارهایی را از خود نشان می دهند که حتی قلم از توصیف آنها شرم می کند.

پرسپولیس و سپاهان از چه زمانی اینقدر با هم دشمن شده اند؟! مگر یادمان رفته که فوتبال قرار است زمینه ساز دوستی بیشتر مردم باشد نه مایه تفرقه و فتنه برانگیزی! مگر یک جام قهرمانی چقدر ارزش دارد که اینگونه بازیکنان مثلا حرفه ای فوتبال ایران به دنبال کتک کاری در بیرون زمین هستند تا مثلا تعصب شان را به تیم باشگاهی شان نشان بدهند.

 بازیکن متعصب هنر و استعدادش را در زمین مسابقه با ارایه فوتبالی با کیفیت نشان می دهد نه با مشت گره کرده و عربده کشی بیرون از زمین مسابقه. واقعا درک این موضوع برای ستاره هایی که درآمد میلیاردی دارند اینقدر سخت است؟!

پرسپولیس و سپاهان؛ بازی فتنه برانگیز با چاشنی مرگ جوانمردی


برد و باخت، شادی وغم در فوتبال وجود دارد هیچ تیمی شکست ناپذیر نیست و هیچ تیمی برای همیشه قهرمان نمی ماند. برزیل مهد فوتبال مدرن و زادگاه ستاره های تکنیکی جهان در کشورش در جام جهانی 7 گل از آلمان خورد اما نه ستاره ای کتک کاری کرد نه تماشاگری سنگی پرت کرد و نه چشمی کورد شد و خودرویی به آتش کشیده شد.

قصد شعار دادن نداریم. فوتبال با کری هایش، با حواشی لطیف و بامزه اش با بردها و باخت هایش زیباست و اولین ورزش پرمخاطب جهان است. هیچکس نمی گوید عاشق فوتبال است چون در این ورزش بازیکنانش باهم بزن بزن می کنند. هیچکس نمی گوید اگر بازیکنی از دایره ادب و معرفت خارج نشد به تیمش تعصب ندارد اما رفتار زننده را همه محکوم می کنند.

چون همه می دانند فوتبال یک بازی است. بازی برای دوستی و لذت بردن مردم از یکدیگر. زبان مشترک علاقمندان ورزش برای دوستی بیشتر نه تولید فتنه و نفرت.

کاش مدیران دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان خودشان در تنبیه بازیکنان خاطی پیشقدم شوند و نیازی به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نباشد. اگر مدیران دو باشگاه واقعا خود را فرهیخته و خادم ورزش و جوانان می دانند بهتر است در عمل این مساله را نشان بدهند و فرهنگ بالای پهلوانی و منش ایرانی و اسلامی مان را به نمایش بگذارند. جام ها و قهرمانی ها و بردها همه روزی فراموش می شوند اما آنچه در یادها باقی می ماند مرام و معرفت مردان بزرگی است که هیچ گاه برد را فدای ارزش های اخلاقی نکردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • رضا IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    13 14
    وقتی داوران وظیفه دارند در هر حال بازی را برای تیم سوگلی بابا مسعود دربیاورند نتیجه اش همین می شود
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
      11 6
      چقدر ورررر میزنی.
    • سجاد IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
      7 1
      الان بازی بنفع پرسپولیس درومد؟بازی بسیار دیگه کامل ببین،اصلا تا الان فوتبال بازی کردی یا فقط درازکش از تلوزیون دیدیش؟
    • اولانگاااااااااااااااااااااا IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
      5 0
      چقدر لوس و چندش اورید شماها ، جدا میگم ، شما که عرضه ندارید ذوب اهتنو ببرید بشینید سرجاتون و حرف از بابا نزن که بابا اونی بود که 8 سال پرسپولیس رو ضعیف نگه داشت تا شما از خفت زیر پرسپولیس نجات پیدا کنید و براتون یه نماد بسازه ! بشینید سرجاتون و اندازه کوپن تون ور بزنید کوچولوهای نچسب همیشه در حال گریه و بی عرضه
    • ... IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
      0 1
      شماهم ببازید و بگید داور فلانه...
    • محسن IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
      0 0
      نه فقط سجادتوبازی کردی عمو
  • 10098 IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    6 6
    شما مثل اینکه به فتنه خیلی علاقه دارین هااااا حتی تو ورزش هم دنبال فتنه هستید کلا خیلی باحالین !
  • علی IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    8 5
    اولا سید جلال برای میانجی گری رفته بعد متاسفانه میهمان آزاری در اصفهان و تبریز باب شده بعد تا اینجا یکی از تیم های که بیسترین ضرر داوری دیده پرسپولیسه در اصفهان دوتا پنالتی برا پرسپولیس نگرفتند کبسه جان همینطور مثل همیشه نظریه پردازی نکند انوقت جلوی هتل فحاشی از بلند گوی استادیوم ۰۰۰۰اصفهان تبریزمتاسفانه دچار بی اخلاقی هستند
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
      3 7
      چرت نگو پنالتی برای سپاهان گرفته نشد
    • ناشناس IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
      1 1
      داش این مسئله چه ارتباطی به تبریزها داره ما را قاطی دعوای خودتون نکنید ممنون
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    4 1
    مافیای فوتبال ایران تیم سیمان سه پاهان.هر بار که میزبان پرسپولیس شده از این حواشی غیر ورزشی درست کرده.کسی هم نمیتونه جلو وحشی بازی اینارو بگیره
    • ناشناس IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
      0 0
      دقیقا
    • محمودلنگ سوراخ کن IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
      1 1
      لنگ چقدرگرون شده نمیدونم شایدتواصفان گرونه کسی ارزون سراغ داره؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    2 0
    این فوتبال باید جمع شود نه خودشون بازیکنند نه مدیران مدیر زمان مایلی کهن هم تیم خوب بود هم مربی هم وطنی وخدایی ومردمی حالیشون بود الان پول.لللللللللللل.مردم و وطن کیلو چند؟
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    5 0
    نگاه کنن هم استقلالیا هم سپاهانیا.. پرسپولیس دشمن زیاد داره از چه لهاز چون حــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــسود زیاد داره یکی مثل همه استقلال و سپاهان.. دهنتونم بببندید ورم نزنید.. شمایی که 2 تا از زباهنی خوردید که ما5 زدیم بهشون با شما هم هستم
  • بیب بیب IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    1 0
    سدجلال از خود راضی.
  • شبنم IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    1 0
    تمام فتنه های سالهای اخیر فوتبال زیر سر ششتقلالی ها هست. ششتقلالی ها دوست شله زردی ها نیستند. واقعا حرامتان باشد اصفهانی ها خانه های میلیاردی با ماشینهای میلیاردی در شمال اصفهان.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    3 0
    اگه استقلال بود فوری از شخص رئیس جمهور تا بیاد پایین مثل صف مرغ صف میبستن برا محرومیت تا به بازی فردا نرسن ولی حالا چون لنگ دولتی هست بیخیال شدن
  • یاسر کرمی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    اون اقایی که میگی اصفهان و تبریز میهمان ازاری باب شده یه سرچی بکنه ببینه توی تهران از پایین و بالا چقدر سنگ میزدن به سپاهانی ها مشکل ما فقط‌پرسپولیس نه هیچ تیم دیگه هر تیمی بیاد اصفهان قدمش روی چشمه ماس و احترامشم حفظ میشه لطف حرف مفت نزنید
  • ک.ر IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    1 0
    بیشرفا هرکاری بکنید پرسپولیس کبیرو نمتونید شکست بدید
  • داش غلام IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    همش زیررسر افشین ه
  • J IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    1 0
    چطوره این تیم‌ها به تهران میان مشکلی نیست اما پرسپولیس کبیر هرجا میره براش داستان درست میکنن
  • لنگی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 1
    خدایی کسی به پیروزی نگه لنگی خداروخوش نمیادممنون
  • پیمان شامرزی IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    کلا پرسپولیس همیشه زورش به تیمی نمی افته اینطوری آشوب میکنه...خبر نگار کارش فیلم گرفتنه مگه اون میتونه به وحید امیری بگه بازی نکن مسلماجواب نه می باشد پس وحید امیری هم‌نمی تونه..تیم از طرف حکومت داره تقویت میشه بخاطر همین فکرشون راحته ..اگه تیم های دیکه بودن الان محروم شده بودن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس