شیخ جراح

قوانین رژیم صهیونیستی به نفع شهرک‌نشینان عمل می‌کند، زیرا فقط به یهودی‌ها اجازه می‌دهد تا مدعی مالکیت بر مناطقی شوند که به ادعای خودشان متعلق به آنها بوده است، حال آنکه فلسطینی‌ها از چنین حقی محرومند.

سرویس جهان مشرق - پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی انگلیس در گزارشی به شرح تاریخچه تلاش‌های رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی به منظور آواره کردن و بیرون راندن خانواده‌های فلسطینی از بیت‌المقدس شرقی را پرداخت.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


این پایگاه انگلیسی می‌نویسد: نام محله شیخ جراح از نام طبیب شخصی صلاح‌الدین سردار اسلام گرفته شده که ظاهراً پس از تصرف شهر به دست مسلمانان در آنجا ساکن شده است. محله فلسطینی‌نشین شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی اشغالی که با اخراج قریب‌الوقوع ساکنین از طرف اسرائیل مواجه است، زمانی یک باغستان خوش آب‌وهوا در فاصله کمتر از یک کیلومتری شمال دیوارهای باستانی شهر قدیم بیت‌المقدس بود.

در اوایل قرن بیستم، خانواده‌های متمول فلسطینی اقدام به احداث خانه‌های مدرنی در این منطقه کردند و از خیابان‌های باریک و شلوغی و هیاهوی خانه‌های متراکم خود در شهر قدیم رهایی یافتند. نام این محله از نام طبیب شخصی صلاح‌الدین سردار اسلام گرفته شده که ظاهراً پس از تصرف شهر به دست سپاه اسلام در جریان جنگ‌های صلیبی با مسیحیان در سال ۱۱۸۷ در آنجا سکونت گزیده است.

چرا انتفاضه جدید فلسطین از منطقه شیخ جراح آغاز شد؟

آوارگان فلسطینِ سال ۱۹۴۸

تعداد ۲۸ خانواده فلسطینی در سال ۱۹۵۶ در این محله ساکن شدند. این خانواده‌ها بخشی از یک جمعیت ۷۵۰۰۰۰ نفری بودند که صهیونیست‌ها در جریان جنگ سال ۱۹۴۸ ــ که نزد فلسطینی‌ها با عنوان «نکبت» یا «مصیبت» شناخته می‌شود ــ آنها را از شهرهای عرب‌نشین به اجبار بیرون راندند. این شهرها بعداً اسرائیل را تشکیل دادند.

بیت‌المقدس شرقی توسط پادشاهی هاشمی اردن اداره می‌شد و کرانه باختری تحت حاکمیت این کشور قرار داشت. اردن در سال ۱۹۵۶ با تائید آژانس امور آوارگان فلسطینی سازمان ملل (UNRWA) خانه‌هایی برای این ۲۸ خانواده احداث کرد.

در دهه ۱۹۶۰، این خانواده‌ها توافقی با دولت اردن منعقد کردند که به موجب آن مالک زمین‌ها و خانه‌ها می‌شدند و سند رسمی این املاک پس از سه سال به نامشان می‌شد. آنها در عوض از وضعیت آوارگی خود چشم‌پوشی می‌کردند.

با این حال، توافق مذکور دوام چندانی نداشت، چرا که اسرائیل بطور غیرقانونی کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی را در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد و کنترل این سرزمین‌ها از دست اردن خارج شد. در حال حاضر، ۳۸ خانواده فلسطینی در محله شیخ جراح ساکن هستند که چهار خانواده با تخلیه قریب‌الوقوع مواجهند و سه خانواده دیگر نیز انتظار می‌رود روز ۱ آگوست از این محله بیرون رانده شوند. بقیه خانواده‌ها نیز مراحل مختلف پرونده خود را در دادگاه سپری می‌کنند و در دادگاه‌های اسرائیل با گروه‌های قدرتمندی از شهرک‌نشینان اسرائیلی درگیر هستند.

چرا انتفاضه جدید فلسطین از منطقه شیخ جراح آغاز شد؟

توسل صهیونیست‌ها به دروغ و بهتان برای «حوزه مقدس» بیت‌المقدس

در ادامه این گزارش آمده است: از زمان اشغال بیت‌المقدس شرقی به دست اسرائیل در سال ۱۹۶۷، سازمان‌های متعلق به شهرک‌نشینان اسرائیلی ادعای مالکیت اراضی در منطقه شیخ جراح را مطرح نموده‌اند و شکایات موفقی را به منظور بیرون راندن فلسطینی‌ها از این مناطق تنظیم کرده‌اند.

دو گروه از شهرک‌نشینان با تنظیم شکایاتی مدعی شدند که یهودیان سفاردی در سال ۱۸۸۵ در دوران حاکمیت عثمانی‌ها مالک این اراضی بوده‌اند. حکومت عثمانی‌ها در سال ۱۹۱۷ پایان یافت.

اسرائیلی‌ها همچنین مدعی شده‌اند که اراضی فلسطینی در کمتر از یک کیلومتری شهر قدیم بیت‌المقدس متعلق به آنهاست.

قوانین اسرائیل به نفع شهرک‌نشینان عمل می‌کند

اسرائیل یک راهبرد بزرگ شهرک‌نشینی موسوم به «حوزه مقدس» دارد که مجموعه‌ای از شهرک‌ها و پارک‌ها پیرامون شهر قدیم بیت‌المقدس با الهام از اماکن مورد اشاره در انجیل را شامل می‌شود. در ماه نوامبر، دادگاهی در اسرائیل به نفع گروه شهرک‌نشین اسرائیلی موسوم به آترت کوهانیم رأی داد و حکم اخراج ۸۷ فلسطینی از منطقه بطن الهوی واقع در سلوان در جنوب مسجدالاقصی را تائید کرد.

چرا انتفاضه جدید فلسطین از منطقه شیخ جراح آغاز شد؟

این گروه که هدفش گسترش حضور شهرک‌نشینان در داخل مناطق فلسطینی‌نشین بیت‌المقدس شرقی و در درون و پیرامون شهر قدیم است، با طرح شکایتی علیه ساکنان بطن الهوی مدعی شده بود که این اراضی در دوران عثمانی تا سال ۱۹۳۸ در مالکیت یهودیان یمنی قرار داشته‌اند و انگلیس در سال ۱۹۳۸ این یهودی‌ها را به خاطر بروز تنش‌های سیاسی جابجا کرده است.

قوانین اسرائیل به نفع شهرک‌نشینان عمل می‌کند، زیرا فقط به یهودی‌ها اجازه می‌دهد تا مدعی مالکیت بر مناطقی شوند که به ادعای خودشان تا قبل از سال ۱۹۴۸ متعلق به آنها بوده است، حال آنکه فلسطینی‌ها از چنین حقی محرومند.

فلسطینیان از مالک به مستأجر تبدیل شده اند

میدل ایست آی در بخش دیگری از این گزارش نوشت: دیوان عالی اسرائیل با صدور حکمی از چهار خانواده ــ شامل ۳۰ بزرگسال و ۱۰ کودک ــ خواست که تا روز ۶ مه خانه‌هایشان را تخلیه کنند. این خانواده‌ها تقریباً به مدت چهار سال مشغول رفت‌وآمد به دادگاه بودند. دادگاه به سه خانواده دیگر ساکن همان منطقه نیز تا ۱ آگوست فرصت داد تا خانه‌های خود را تخلیه کنند.

گروه‌های شهرک‌نشین اسرائیلی در سال ۱۹۸۲ از دادگاه خواستند تا ۲۴ خانواده فلسطینی ساکن شیخ جراح را از آنجا اخراج کند. این خانواده‌ها در سال ۱۹۹۱ وکیل و نماینده حقوقی اسرائیلی خود را متهم کردند که امضای آنها را بر روی اسنادی جعل کرده که نشان می‌دهند مالکیت اراضی متعلق به شهرک‌نشینان است.

از آن زمان تاکنون، دادگاه‌های اسرائیل با ساکنان فلسطینی منطقه شیخ جراح به‌عنوان مستأجر رفتار کرده است و این ساکنان با حکم‌های تخلیه مواجه شده‌اند، امری که راه را برای مالکیت شهرک‌نشینان بر خانه‌های آنها هموار می‌سازد.

چرا انتفاضه جدید فلسطین از منطقه شیخ جراح آغاز شد؟

درخواست از اردن برای اثبات مالکیت فلسطینی‌ها بر شیخ جراح

در سال ۲۰۰۵، دادگاه اسرائیل اسناد مربوط به دوران عثمانی که سلیمان درویش حجازی از ساکنان شیخ جراح در اثبات مالکیت خود ارائه داده بود را رد کرد. در سال ۲۰۰۲، تعداد ۴۳ فلسطینی از این منطقه اخراج شدند و شهرک‌نشینان اسرائیلی املاک آنها را تصرف کردند. در سال ۲۰۰۸، خانواده الکورد از منطقه اخراج شد و در سال ۲۰۰۹ خانواده‌های حانون و قاوی بیرون رانده شدند و در سال ۲۰۱۷ نیز خانواده شماسنه توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی از خانه خود رانده شدند.

فلسطینی‌ها از اردن خواسته‌اند تا مدارک و اسناد رسمی را در اثبات مالکیت آنها منتشر کند. در ماه آوریل، ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن به منظور ممانعت از موج جدیدی از اخراج‌های گسترده، اسنادی دال بر مالکیت فلسطینی‌ها بر املاکشان در منطقه شیخ جراح را ارائه داد.

هفته گذشته، دولت اردن در راستای تقویت موضع خانواده‌های فلسطینی ساکن شیخ جراح نزد دادگاه‌های اسرائیل، ۱۴ توافقنامه مربوط به دهه ۱۹۶۰ که با این خانواده‌ها منعقد شده بود را تائید نمود.

در پایان این گزارش آمده است: دادگاه‌های اسرائیل از آغاز سال ۲۰۲۰ دستور اخراج ۱۳ خانواده فلسطینی ساکن منطقه شیخ جراح را داده‌اند و این منطقه در هفته‌های اخیر به کانون اعتراضات و تحصن‌ها در همبستگی با فلسطینی‌های ساکن منطقه تبدیل شده و توجه فلسطینی‌ها و فعالان اسرائیلی و بین‌المللی مخالف اشغال را به خود جلب کرده است.

چرا انتفاضه جدید فلسطین از منطقه شیخ جراح آغاز شد؟

افزایش تنش و سرکوب وحشیانه اعتراضات توسط نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی

گفتنی است شهر قدس در طول ماه مبارک رمضان شاهد درگیری بین نظامیان صهیونیست و نمازگزاران فلسطینی بود اما طی روزهای گذشته شدت این درگیری‌ها افزایش چشمگیری داشته است. علاوه بر این، تصمیم رژیم صهیونیستی برای اشغال خانه‌های ۵۰۰ فلسطینی در محله «شیخ جراح» در قدس نیز بر آتش این تنش‌ها افزوده است. در روز قدس این درگیری‌ها به اوج خود رسید. هلال‌احمر فلسطین اعلام کرده، در پی یورش نظامیان صهیونیست و تعرض به نمازگزاران در مسجدالاقصی و نیز سرکوب تحصن‌کنندگان در محله «شیخ جراح» قدس بیش از ۲۰۰ نفر زخمی و مجروح شدند.

چرا انتفاضه جدید فلسطین از منطقه شیخ جراح آغاز شد؟

درگیری‌های شدید در مسجدالاقصی پس از آن رخ داد که تعداد زیادی از پلیس رژیم صهیونیستی پس از اتمام نماز مغرب به مسجدالاقصی یورش بردند و نمازگزاران را مجبور کردند به زور از این مسجد شریف خارج شوند. از سوی دیگر، تعدادی از فلسطینی‌هایی که در محله شیخ جراح تحصن کرده بودند، در سرکوب نظامیان رژیم صهیونیستی بازداشت شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    5 5
    اکنون متاسفانه ظاهرا مقاومت در غزه .. با دو جبهه مواجه هست . یکی با اشغالگران . و از آن شاید تلختر با وادادگان فریبخورده داخل فلسطین همراه با صهیونیست ها . که اتفاقا در همه دوران و در اکثرا جاها دیده میشود . احتمالا دور بر خودمان دقیق شویم نمونه اش پیدا میشوند . فدای حضرت امیرالمومنین علی ع که سر بچاه میبرد
  • IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    1 3
    اگر بخاطر داشته باشید . موضوع انتخابات فلسطینیان که بعد از گفت گوهای فراوان از جمله در مصر و لبنان و کش و قوس ها و چند دوره اجرا . داشت بمرحله آخر میرسید . که یکمرتبه اسرائیل اعلام کرد اجازه برگزاری در قدس را نمی دهد . بلافاصله . انگار انتظار خبر از غیب را داشت . محمود عباس گفت با این اوصاف . انتخابات وجهی ندارد . چون اگر ما اینرا بپذیریم . یعنی تائید عمل و نظر ترامپ که قدس را پایتخت اسراییل شناخت . یعنی با یک حرکت موضوع مهم انتخابات بنظر میرسید بکنار رود . و از طرفی عباس هم از نتایج قبلی سودی نبرده بود و میبایست کنار رود .. که هنوز مدتی نگذشته بود که موضوع و حوادث شیخ جراح پیش آوردند و افتادذبه ماه مبارک رمضان و از نیمه ببعد تظاهرات بعد از نماز در قدس و شیخ جراح و ... شروع و ادامه یافت . تا با سیاست بازی در رام الله . وضعیت همین است که خبر دارید
  • CA ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    6 7
    متاسفانه با وجود همه ادعاها باید اعتراف کنیم که بازنده این جنگ گروه حماس خواهد بود،‌پس بهتره از همین الان آتش بس رو بپذیریم
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      2 7
      شماها همون گروهی هستید که میگفتید بازنده جنگ ایرلن-عراق هم ایران است اما دیدید اخرش حتی در مرز های عراق هم پیشروی کردیم و زمانی که معادله جنگ کاملا تغییر کرد یک عده خائن(که اللن هم سر پست هستند!) امام رو مجبور به قبول اون عهدنامه کردند
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      1 6
      چند روز دیگر صبر کن تا ناله و زوزه صهیونیست ها را بشنوی
  • دکتر سید سجاد هاشمی نسبdrhashminsab@g IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    3 13
    ایا مسلمانان دیگر نقاط عالم هیچ مسئولیتی ندارن که تماشاچی شده اند مسئولین مصر ایران لبنان همه کشور هاداوطلبین کمک به مظلومین فلسطین را ازاد و کمک کنند تا دیر نشده به برادرانشان کمک کنند
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    0 6
    غلط کردن یهودیا کل اون مناطق درزمان هخامنشیان متعلق به ایرانیان بوده است
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      6 0
      قبلش هم مال کنعانیان و آرامیان بوده است.
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    0 3
    همین بد بختی هم در کشور ما توسط متحجرین اتفاق می افتد. متاسفانه این متحجرین فاقد دانش ومهارت هم هستند. وبد از ان بسیار پر طمع می باشند. بهمین خاطر دزدی ها و فساد گسترده در کشور بصورت سازمان یافته در امده است
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    11 1
    نظیر همین کار را یک زمانی اعراب با ایرانیان کردند چرافقط پرونده های اشغالی که درآن اعراب موردتهاجم قرار گرفتند بایدبازشود چرا هیچیک از عرب تباران حاکم هرگز نمی پرسد تیسفون پایتخت هزارساله ایران چرا هنوز در اشغال اعراب است.
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      1 5
      چون محل تیسفون که در اصل از اول بخشی از بابل بود. چون همینکارها را ایرانیان با عیلام و آشور و بابل و اورارتو و مارلیک کردند. آیا نمی خواهید بپرسید چرا عیلام و اورارتو هنوز در تصرف آریاییها است؟ وقتی منطق و حق و باطل برایتان بی معنی می شود و نژاد پرستی های احمقانه جاهلی جایش را می گیرد البته این کامنتها را می گذارید. حکومت های ستمگر ساسانی را خودش مردم ایران را در ماجرای مانی و مزدک به خاک و خون کشید حمایت می کنید و نمی فهمید چرا مردم ایران به جای مبارزه با اعراب دروازه های شهرها را به رویشان باز می کردند و نمی خواهید بفهمید اعراب هرگز هیچ ملتی را از جایگاه خودش اخراج نکردند و این خود مردم مناطق فتج شده بودند که بتدریج دین و حتی زبان فاتحان را پذیرفتند، البته کارتان به این مقایسه های دوره جاهلیت می کشد.
    • CH ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      1 5
      کل عراق هم مال بابل و آشور بود که ایرانیها اشغالش کردند!
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    4 7
    بزرگترین دشمن فلسطینیان غربگراهایشان از جمله محمود عباس است
  • هیچکس IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    5 5
    شهر به دست مسلمانان فتح شد ؟؟؟؟؟؟؟؟ ساکنان اون شهر همین یهودیان نبودند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      4 6
      نه. این یهودیان فعلی همانها هستند که بعد از کشتار های هادریان و تییتوس در قلمرو امپراطوری روم پراکنده شدند و حالا برکشته اند و ادعای ارث و میراث می کنند. یهودیانی که در فلسطین ماندند تدریجا مسیحی و مسلمان شدند و البته عده ای از آنها هم تا قبل از تشکیل اسراییل همچنان اینجا یهودی بودند.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    0 5
    دو تا پیشنهاد جذاب ....یکی حمل فیلر هواپیما روی موشک برای فریب سیستم پدافند اسرائیل ....دوم موشک کایت بود که نیروی هوایی هر سال میاره رژه .....بصورت کاتریج بمبلت از کنار پخش میکنه .....میخوام تو نسل جدید راکت های غزه استفاده بشه (موشک در حال حرکت روی هدف بمبلت پخش کنه).....
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    1 3
    اگه سند سازی یهودی ها اینقدر جواب میده ما ایرانی ها هم یهودی های زمان مردخای و کلکه استر رو محکوم میکنیم و اسرائیل باید خونبهای 70 هزار ایرانی رو که مردخای و استر قتل عام کردن به اضافه ی نسل هایی که ازشون قرار بوده به دنیا بیان و جلوشو گرفتن رو باید بپردازه.باید اجاره و خراج اون سال‌های هخامنشی رو که در ایران خوردن و بردن رو به روز به جمهوری اسلامی ایران برگردونن. خلاصه کل جهان طلبکار صهیونیست هاست. راکفلرهای یهودی و مونسانتو که اینهمه آدم رو با بذرهای تراریخته و سموم خطرناک سرطانی کردن و کشتن اینها هم حسابه و باید خونبها بدن. ما هم با این خون بها کلی زمین در دنیا مالک میشیم.
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    0 4
    و بقیه تماشا کنند چه حسی بهت دست میده؟ جواب / تو داری به مردم توهین می کنی . فقط نظرت را بگو . کی به تو حق داده به دیگران توهین کنی ؟ تو که بویی از انسانیت بردی کل ماجرا را تعریف کن همه ارشاد بشوند . به گونه ای صحبت می کنی که فکر می کنی باید سر همه را ببری . این چه ادبیاتی هست ؟ با این ادبیاتی که دارید همه مردم را طرد می کنید . ما ایرانی هستیم و در یک یا چند مسئله ممکن است اختلاف دیدگاه راشته باشیم . با ید با عقل و منطق اسلامی با هم صحبت کنیم تا رابطه برادریمان به هم نخورد . یا اینکه فکر می کنید با ید ما را نابود کنید . بخاطر یک حرف و نظر . لطفا سعه صدر داشته باشید .
  • پوریا IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    1 10
    الان جهان دریای مشکلات هستش فلسطین و اسراییل هم همین طور البته ایران هم مشکلات داره نباید منکر شد الان همه کشورهای جهان همشون مشکلات دارن اما خدایی تقسیمات کشوری ما مشکل داره تلاش کنیم اصلاح کنیم بلندمدت آسیب زننده است همه کشورها در جهان تنوع دارن و مشکلات فراوان دارند
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    0 5
    نتیجه ۶۰ سال مذاکره
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    0 0
    باید پایگاه اتمی صهیونیسمها روبزنیم تا برای همیشه صهیونیزم نابودومحوبشه و(استکبارشرق وغرب،آمریکا،اسرائیل وعربستان)ازمنطقه گورشان را گم کنندوالتماس کنند برای مذاکره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس