کد خبر 1214488
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
بورس نمایه

متخصص بازار سرمایه بر این عقیده است که بسته حمایتی دولت از بورس تأثیر چندانی روی معاملات بورس ندارد و تنها پادزهر چند روزه است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، این روزها همه در رابطه با جلسات سازمان بورس با مجلس و ستاد اقتصادی دولت در رابطه با این بازار صحبت می‌کنند چرا که تصمیم‌های اخیر سازمان بورس شامل بسته‌های حمایتی از بازار بود که می‌تواند جو روانی بازار را تا حدی آرامش ببخشد و صف‌های فروش بازار را جمع‌کند، اما بسته حمایتی ۳+۷ بحث داغ این روزهاست که برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که تأثیر خاص خود را در بازار خواهند داشت.

بسته حمایتی ۳+۷، اوراق تبعی به شکل گذشته، افزایش سقف صندوق‌های درآمد ثابت و دامنه نوسان نامتقارن در بهترین حالتشان فقط چند روز انرژی مثبت به بازار می‌دهند

بیشتر بخوانید:

بورس قلک مهربان پس اندازهای خرد

بسته حمایتی ۳+۷ به این معناست که ۳ مورد از مصوبات در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیاز به قانون نداشته و مصوب شد و سایر موارد نیاز به قانون‌گذاری دارد و از مکانیزم جلسه سران قوا مصوب نهایی خواهد شد که البته، این ۷ مورد دو دولت مصوب شده است و به عنوان پیشنهاد دولت به شورای هماهنگی سران قوا ارائه شده است.

با این حال، کارشناسان زیای هم وجود دارند که عقیده دارند چنین بسته‌های حمایتی تأثیر چندانی روی بازار به صورت بلندمدت نخواهند داشت و تأثیر آن‌ها مانند دیگر قوانین بورس فقط چند روز بازار را مثبت خواهد کرد.

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ۳+۷ حمایت از بورس اظهار کرد: این طرح از نظر روانی این تفکر را که امنیتی برای بازار ایجاد می‌شود، تقویت می‌کند و مقداری سرمایه‌گذاران را امیدوار می‌کند، اما اینکه امیدوار باشیم تا مشکل بازار با طرح‌های این چنینی حل شود، نیاز به خوش‌بینی بیش از حد دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: به دلیل اینکه روند نزولی بازار فرسایشی شده است و سهامداران خسته شده‌اند، مایل هستند از هر فرصتی برای خارج کردن پول خود از بازار استفاده کنند و تا زمانی که سرمایه‌گذاران آن اطمینان خاطر را نداشته باشند که بخواهند روی بازار بورس به عنوان یک بازار بلندمدت حساب کنند و یا منتظر باشند که سهام خود را در آینده گران‌تر بفروشند، حال کلی بورس خوب نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر منع دولت از تأمین مالی از سهامداران خرد مطرح کرد: دولت یک بازیگر بزرگ است که صرفا فروشنده است، اما علاوه بر این، باید ابزارهای حمایتی قوی‌تری برای بازار در نظر گرفت تا جلوی ریزش بیشتر بورس را بگیرد، اما هر روشی تحت هر شرایطی نیاز به زمان زیاد دارد.

سوری بسته‌های حمایتی دیگر برای بورس را با یک مثال توضیح داد و گفت: من روی طرحی در حال کار هستم که این طرح در شهریور ماه در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد و بعد از مشورت با مسئولان، در حال آماده‌سازی کتبی برای ارائه به ریاست سازمان بورس است که در این طرح گفته می‌شود اوراق تبعی اختیار فروش را با قیمت یک ریال و به اندازه شناوری سهم‌ها عرضه شوند.

وی ادامه داد: این مسئله باعث می‌شود که اگر سهم‌ها افت قیمت پیدا کنند، بازدهی مؤثر این اوراق زیاد شود و بتواند پول را از بانک و صندوق‌های درآمد ثابت به سمت بازار سرمایه و سهام سرازیر کند، اما اگر بخواهیم از صندوق حمایتی دولت و یا جاهای دیگر در بازار سرمایه پول تزریق کنیم و خود دولت یا سازمان بورس با ورود پول از بازار حمایت کنند، بازار عملاً صف فروش خواهد شد و سهامداران بازار را ترک خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: با این حال، این پول به جای اینکه صرف مستقیم سهم شود، باید پشتوانه اوراق تبعی شود و آن زمان می‌توان بازار را از این حالت فرسایشی و سبقت در فروش نجات داد.

سوری در پایان خاطرنشان کرد: بسته حمایتی ۳+۷، اوراق تبعی به شکل گذشته، افزایش سقف صندوق‌های درآمد ثابت و دامنه نوسان نامتقارن در بهترین حالتشان فقط چند روز انرژی مثبت به بازار می‌دهند، اما طرحی که قرار است ارائه شود، می‌تواند مشکل بازار را حل کند؛ البته، بازار را تبدیل به یک بازار متعادل نمی‌کند، ولی می‌تواند صف‌های فروش قفل شده را از بین ببرد.

منبع:بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی محمودی پور IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    1 0
    با سلام اگر دولت یک سوزن به خود بزند همه چیز بورس درست می شود . در تیر ماه سال 98 دولت مالیات را از 5 دهم به 1 دهم تا پایان آن سال کاهش داد و دیدید چه معاملات داغی صورت گرفت . این راهکار است و تمام . دولت سهام شرکت هایش را در عرضه اولیه به قیمتی بالاتر ارزش واقعی به مردم بفروشد و بعد از یکماه صف خرید تصنعی آنگاه صف فروش شود و مردم ضرر کنند ،کار درست نمی شود . آدم از یک سوراخ چند بار گزیده شود ؟ باز هم تکرار می کنم کاهش مالیات . اگر شخصی سهمی را 10,000,000تومان بخرد و ببیند قیمتش نزولی شده و بخواهد درهمان روز با قیمت (سر به سر) بفروشد 123000 تومان متضرر می شود !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس