وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع واردات 24 میلیارد دلاری کالا را ساخته و پرداخته رسانه‌ها دانست! اما منظور مهدی غضنفری از این حرف چه بود؟ آیا او اصل تخصیص این رقم به واردات از سوی دولت را تکذیب کرد یا این که به نحوه اطلاع رسانی از آن انتقاد داشت؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، غضنفری که این روزها به دلیل کم کاری در کنترل بازار، شایعه خروجش از دولت را تکذیب کرده بود ،در جدیدترین سخنان خود، گرانی ها را به گردن وزارت جهاد کشاورزی، دلالان ارز و توطئه های خارجی نسبت داده بود، اما این بار پا را فراتر گذاشت و به تقلید از وزیر اقتصاد که پیش از این عبور قیمت سکه از یک میلیون تومان را به گردن پیامک محدود یه رسانه انداخته بود، تلاش کرد تا رسانه ها را مقصر دیگر افزایش قیمت ها معرفی کند.

او که بیش از همه وزرای دولت با اهالی رسانه دوست است، معلوم نیست که چرا به این وادی وارد شده و در یک روز تعطیل برای رسانه ها، تیغ تیز انتقادهایش را به سوی آنها گرفته است.

غضنفری از اینکه به گفته او "سطح مطالب روزنامه‌ها آنقدر نازل شده که اگر فردی در یک جلسه سخنی غیرکارشناسانه به زبان براند، مسئول جلسه به او می‌گوید «آقا! حرف روزنامه‌ای نزن» ابراز تاسف کرده و گفته است: این موقعیت خوبی برای رسانه‌های ما نیست؛ رسانه‌هایی که رکن حمایت از تولید ملی در دست آنهاست"، اما خود او خوب می داند که کار رسانه چیزی جز انتقال گفته و کرده ها نیست.

اگر به گفته او "بهترین نیروها با استفاده از بهترین ابزارهایی که در کار اطلاع‌رسانی وجود دارد، داده‌هایی را به مخاطب منتقل می‌کنند که صحیح نیست" به این دلیل است که همکارانش در بخش های مختلف وزارتخانه به جای آن که اطلاعات صحیح را در اختیار رسانه ها قرار بدهند، مرتب در حال ارسال تکذیبیه و جوابیه برای مطالبی هستند که صنعتگران و صاحبان تولید آنها را اعلام می کنند.

نگاهی گذرا به سیل این جوابیه ها که دوستان آقای غضنفری در روابط عمومی وزارتخانه برای رسانه ها ارسال می کنند، نشان می دهد که این افراد به جای رساندن اطلاعات صحیح، بیشتر به دنبال مچ گیری هستند؛ آن هم برای انتشار اخباری که از سوی مقام های مسوول به دست رسانه ها می رسد!

به گفته غضنفری "امروز رسانه‌ها باید حق مردم را ادا کنند و به مسائل آنها بپردازند". باید به ایشان گفت که رسانه ها اتفاقا همین کار را انجام می دهند. فقط در یک نمونه می توان اشاره کرد که طی دو هفته گذشته، دست کم ده بار خبر ارزان شدن شیر از سوی مقامات مختلف در وزارتخانه تحت مدیریت ایشان اعلام شده، اما هنوز قیمت این محصول در 90 درصد کارخانه های تولیدی تغییری نکرده است. با این وجود ظاهرا آقای وزیر انتظار دارند همه رسانه ها مانند روزنامه ایران عمل کنند و از شیب تند کاهش قیمت ها خبر بدهند!

نکته دیگر اینکه در زمانیکه انجمن خودروسازان ایران از کاهش 30 درصدی خودرو در سال 91 با ارائه آمار واسناد خبر می دهد اما موضع گیری غضنفری در این رابطه نیز در نوع خود جای سوال دارد ، وی در پاسخ به این سوال می گوید :خودروسازان برنامه هاي مشخصي در خصوص توليد و ارتقا كيفيت دارند ، تحريم هم موضوع جديدي نبوده و در گذشته هم شاهد آن بوديم .

وي درعين حال می گوید :مسائل تحريم علاوه بر خودروسازي ساير بخش ها را نيز شامل مي شود اما با توجه به اينكه حوزه صنعت در اختيار بخش خصوصي است آنها خود با راهكارهاي مقابله با تحريم را به خوبي آشنا هستند و اگر قادر به خريد مستقيم قطعه اي از كشوري نيستند ، آن را به صورت غير مستقيم تهيه مي كنند .

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهارات اخیر خود واردات 24 میلیارد دلاری کالا را ساخته و پرداخته رسانه‌ها دانسته است. به گفته او "از بانک مرکزی خواسته شده همانند پارسال مجوز واردات 24 میلیارد دلار کالا بدهد که 90 درصد آن هم مواد اولیه و در واقع مورد نیاز واحدهای تولیدی بوده است. همین!" باید از ایشان پرسید که خبر تخصیص این رقم به واردات را چه کسی اعلام کرد؟

معاون اول رییس جمهور کسی بود که برای نخستین بار این خبر را رسانه ای کرد. در همان زمان انتقادهای جدی به اعلام این خبر وارد شد، چرا که به گفته کارشناسان، اعلام عمومی آن، به طرف ها خارجی این امکان را داد تا با سوء استفاده از تخصیص این رقم کلان، محصولات خود را با قیمت بیشتری یه ایران بفروشند.

از سوی دیگر، آیا تیم رسانه ای دولت و وزارت بازرگانی، نمی توانست برای انعکاس درست این خبر، رسانه ها را هدایت کند؟ آیا چنین خبری باید در یک محفل عمومی و بدون توجه به تبعات آن منتشر می شد یا این که به روش درستی با مشخص کردن جزییات واردات با این مبلغ اتخاذ می شد؟

همچنین نمی توان ادعای وزیر محترم درباره تخصیص 90 درصد این رقم به واردات مواد اولیه را پذیرفت، چرا که درست در روزهای اوج گرانی گوشت و مرغ و شیر، خبر تخصیص 24 میلیارد دلار به واردات منتشر شد و به هر خواننده ای باید حق داد که تصور کند بخش قابل توجهی از این رقم مربوط به تنظیم بازار در این بخش است.

متاسفانه دولت نهم و دهم در مواقعی که با اهمال های خود، تنظیم بازار را به هم زده و نوسان های شدیدی در آن ایجاد کرده اند، همواره به جای اعتراف به اشتباه و کمک گرفتن از متخصصان برای حل مشکل، تلاش کرده اند آن را به گردن توطئه گران داخلی و خارجی بیاندازند. یک روز این توطئه گران از بانک ها سر در می آورند، یک روز از دلالی های میدان فردوسی و یک روز هم رسانه ها!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس