کد خبر 1213146
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۳

______________________
بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ اغْسِلْنی فیهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَطَهِّرْنی فیهِ مِنَ

خدایا شستشویم ده در این ماه از گناهان و پاکم کن در آن از

الْعُیُوبِ وَامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَی الْقُلُوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ الْمُذْنِبینَ

عیب‌ها و آزمایش کن در آن دلم را به پرهیزکاری دل‌ها ای نادیده گیرنده لغزشهای گنهکاران

شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان از آیت الله مجتهدی (ره):

اللَّهُمَّ اغْسِلْنِی فِیهِ مِنَ الذُّنُوبِ

خدایا مرا از گناهان شستشو بده، شما وقتی می‌خواهید به مهمانی بروید، خودتان را پاکیزه و تمیز می‌کنید و شستشو می‌دهید، باید بدانیم که در ماه رمضان همه میهمان خداوند هستیم، آیا خودمان را از آلودگی‌های معنوی تمیز کرده ایم، آیا دل‌هایمان را از زنگار گناه شستشو داده ایم؟ «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ و شما میهمان سفره پر برکت الهی هستید و باید خودمان را برای این ضیافت آماده می‌کردیم تا با دلی پاک به این میهمانی برویم، لذا از خداوند می‌خواهیم که ما را از گناهان شستشو بده و لیاقت آن را بدهد که از این میهمانی استفاده کنیم.

اگر یک مرتبه با اخلاص ازخدا بخواهید که شما را از آلودگی گناه پاک کند، خدا می‌پذیرد باید مثل کودکی که اشک ریزان نزد پدر می‌رود و طلب بخشش می‌کند، به محضر الهی رفت و عذر خواهی کرد.

وَ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الْعُیُوبِ؛ خدایا مرا از عیب‌هایی که به آن مبتلا هستم پاک کن

غیبت، ریا، تکبر، عجب، حسد و … اینها همه عیب هستند، عمل معیوب مورد پذیرش درگاه الهی نیست.

ارزیابی اعمال

اعمال ما باید از هفت آسمان بالا برود و در هر آسمانی برای هر عیبی می‌گویند «قف» به معنی «ایست» و مأموران الهی در آسمان اول به نامه عمل ما نگاه می‌کنند و اگر دیدند امروز من غیبت کرده ام می‌گویند: بروید و «اضربوا هذا العمل بوجه صاحبه» این عمل را بر صورت صاحب آن بزنید و عمل در آسمان اول متوقف می‌شود، عمل بعضی‌ها از آسمان اول می‌گذرد چون اهل غیبت نبودند، ولی باز ملائکه آسمان دوم می‌گویند «قِف» عمل را بررسی می‌کنند و متوجه می‌شوند که این شخص «عُجب» داشته است، بعض دیگر اهل عُجب هم نبوده اند و عمل به آسمان سوم می‌رسد و باز دستور به توقف می‌دهند و اگر آن شخص اهل «حسد» نبود به آن عمل اجازه می‌دهند که به آسمان چهارم برود و در آنجا برای رذیله «تکبر» عمل را متوقف می‌کنند، اگر اهل مراقبت نباشیم اموری مانند؛ ریاست، ثروت و علم تکبر می‌آورند.

سیره امام رضا (علیه السلام)

در روایت آمده است؛ زمانی که حضرت علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) میل به غذا داشتند تمامی غلامان را دعوت می‌کردند و با هم غذا می‌خوردند؛ شخصی گفت: یا علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) این امور برای شما خوب نیست، چرا با فقرا غذا می‌خورید؟

حضرت فرمودند: همه ما اولاد حضرت آدم هستیم و تفاوت درجات انسان‌ها به تقوی است.

در یکی از ایستگاه‌ها نیز توقف می‌کنی تا ببینند آیا این عملت از روی ریا بوده یا نه!

مفهوم ریا به زبان ساده

دلاکی عالمی را کیسه می‌کشید و در حین کیسه کشیدن از عالم پرسی: ریا یعنی چه؟

آن عالم گفت: همین که کیسه می‌کشی و می‌خواهی چرک‌های مرا به من نشان بدهی تا پول بیشتری بگیری، همین نشان دادن عمل را ریا می‌گویند (قدیم‌تر ها وقتی کیسه می‌کشیدند، اگر چرک بیشتری در می‌آوردند انعام بیشتری می‌گرفتند و این عالم می‌خواست با زبان خود این دلاک با او حرف بزند)

خلاصه در هر آسمانی، عمل را از یک جهت بررسی می‌کنند.

خدایا از تو می‌خواهیم عمل ما را قبول کنی و اگر دنبال عمل خالصی مثل اعمال امیرالمومنین (علیه السلام) می‌گردی این حسرتی است که بر دل می‌ماند!.

انواع بندگی

بندگی خدا سه قسم است: نوع اول، از ترس جهنم است، و گاهی به طمع بهشت است، و نوع سوم؛ «تعظیما لله» است چون خداوند شایسته پرستش است باید او را بزرگداشت.

وَ امْتَحِنْ قَلْبِی فِیهِ بِتَقْوَی الْقُلُوبِ؛ خدایا قلب و دل مرا آزمایش کن به تقوی دل نه زبان

ممکن است زبان ما حرف از تقوی بزند ولی قلب و دل ما از آن بی خبراست و بهره‌ای از تقوی نداشته باشد، شخصی صد میلیون تومان در جاده پیدا کرد و آن را به صاحبش برگرداند این مسائل از آثار تقوی است.

معنی تقوی:

دین چراغ قرمز و سبز دارد، چراغ قرمز مرز حرام است و چراغ سبز محدوده مباحات است؛ تقوی یعنی از چراغ قرمزها عبور نکن.

رعایت چراغ قرمزها هم دو نوع است گاهی راننده بخاطر ترس از جریمه ترمز می‌کند و گاهی بخاطر احترام به قانون مملکت، که دومی افضل است.

یَا مُقِیلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِین؛ ای خدایی که همه لغزش‌های گنهکاران را اقاله می‌کنی

معنای اقاله:
جنسی را که از کاسب خریدی و می‌خواهی پس بدهی، مستحب است که فروشنده از مشتری پس بگیرد به این عمل اقاله گویند.
اقاله در مورد خداوند یعنی؛ خدایا گناهان ما را رایگان ببخش.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس