لاریجانی

ظاهرا دولت‌ بی‌کارنامه برای تضمین پیروزی شرکای خود، هیچ امیدی جز به انعطاف دولت بایدن و تیم مذاکره‌کننده او ندارد تا با همدستی در یک «نمایش» توافق، احیای برجام را به افکار عمومی داخل ایران بفروشند.

سرویس سیاست مشرق- حدیث بسیار معروفی از رسول اکرم(ص) وجود دارد که اکنون بخشی از فرهنگ‌ عمومی و مثل‌های عامه شده است: لا یلسع المومن، من جُحْرٍ مرتین(مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود)

متاسفانه به نظر می رسد که دولت، جریان‌های سیاسی حامی آن و شبکه تبلیغاتی داخلی و رسانه‌هایی که در خارج از کشور به نفع آن کار می کنند، دست به دست هم داده‌اند تا این اصل بدیهی، عقلانی و ایمانی را وارونه کنند و ملت ایران را به گزیده شدن از یک سوراخ وا بدارند.

حسن روحانی، روز چهارشنبه (15 اردیبهشت)، در جلسه هیات دولت، با ادبیاتی که به شدت یادآور دعاوی و شعارهای سال 94 (سال امضاء برجام و تصویب آن در مجلس) بود، مدعی شد که «به مردم اعلام می‌کنم که تحریم شکسته شده است».

روحانی دوباره وعده «شکستن تحریم‌» داد /چرا اعتدالیون از واگذاری قدرت هراسان هستند؟

روحانی بار دیگر به بهانه ایام شهادت حضرت علی ابن ابی‌طالب(ع)، با تفسیر به رای ماجرای شهادت آن حضرت و توصیه‌های آن امام همام در بستر شهادت، به روال معمول خود گریزی به مسایل روز زد و خواستار «وحدت» همه گروه‌های سیاسی و مهربانی و یکدلی آن‌ها با هم شد. این دعوت به وحدت و همدلی البته همان‌گونه که انتظار می رفت دوباره به چیزی متصل شد که همانا ناموس و هویت دولت اعتدال است: مذاکره و توافق

روحانی گفت:

"این شیوه زندگی را امیرالمومنین (ع) به ما نشان می‌دهد و در این شب‌های قدر، باید افراط، تفریط را کنار بگذاریم، شفقت، عدالت، دوستی و... را جایگزین آنها کنیم و بعد از ماه رمضان جامعه متحد، دوست و برادر را کنار همدیگر ببینم."

وی سپس افزود:

"با هر بهانه کوچکی مساله را بزرگ نکنیم و در کنار آن مساله‌ای که با دست خودمان بزرگ کردیم، بذر کینه را در جامعه نیفشانیم. دل‌های ما پاک باشیم و کنار هم قرار بگیریم، همه برادریم و مسلمانیم و ایرانی هستیم. همه تابع انقلابیم و برای سرافرازی ایران باید تلاش کنیم و این وصیت امیرالمومنین (ع) مولای متقیان به ما است."

البته واضح است که منظور روحانی از «بهانه کوچک»، فایل صوتی جنجالی ظریف است. این که رییس‌جمهور مساله به این بزرگی را، که حتی موضعگیری خاص و اختصاصی رهبر معظم انقلاب را علیه اظهارات ضد منافع ملی ظریف به دنبال داشت، «بهانه کوچک» می خواند و منتقدان را به «بزرگنمایی» متهم می کند، نشان از پافشاری رییس دولت بر اظهارات اشتباه، ضدملی و ضدامنیتی وزیر خارجه کابینه‌اش دارد. البته این امری غیرمنتظره و بدیع نیست، چرا که بر هیچ اهل نظری پوشیده نیست که «ذهنیت» ظریف، ذهنیت حسن روحانی و ذهنیت حاکم بر دولت اعتدال و همفکران و حامیان آن است. از دل همین ذهنیت، گزاره‌های خسارت‌بار و منفعت‌سوزی چون «هر توافقی، بهتر از عدم توافق است» بیرون می آید.

رییس جمهور بعد از شرحی از اقدامات دولت در حوزه اقتصاد، به جان کلام و هدف اصلی خود رسید (که تیتر گزارش خبرگزاری دولت از اظهارات روحانی هم برگرفته از همین قسمت است)، و مدعی شد که «تحریم‌ها شکسته است».

روحانی گفت:

" در زمینه تحریم کاری که مذاکره کنندگان ما در وین انجام دادند کار بزرگی بوده و طرف مقابل اگر به طور کامل به قانون، به تعهدات و به قطعنامه ۲۲۳۱  برگردد به نظر من زود تمام می شود. مذاکرات در چارچوب و حرکت درستی در حال انجام است و مسیر، مسیر درستی است."

روحانی با لحنی حماسی افزود:

"مردم ثمره ایستادگی، صبر و مقاومت خود را در وین میبینند و اگر گزارش درست باشد و جناح بازی نباشد و گزارش را درست به گوش مردم برسانیم، نشانه عظمت ملت ایران و نشانه این است که طرف های ما در برجام فهمیدند راهی جز اجرای قانون و مقررات بین المللی وجود ندارد. این پیروزی دولت در ماه‌های پایانی است."

رییس دولت سپس نتیجه گرفت:

" به عنوان رئیس دولت به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است و اگر همه با هم متحد باشیم به زودی تحریم برداشته می شود و طرف ما می داند راهی جز بازگشت به قانون مقررات و تعهدات خود و موافقتنامه برجام وجود ندارد."

نکته جالب و البته تلخ ماجرا این‌جاست که هنوز دوران آشکار شدن «خسارت محض» برجام به نیمه‌ی یک دهه هم نرسیده، حسن روحانی بار دیگر نه تنها با همان ادبیات اغراق‌آمیز و «حماسی» سال‌های 94 تا 96 از فتح الفتوح «شکست تحریم‌ها» می گوید، که در شیوه‌ای به شدت انحصارطلبانه انتظار دارد که هیچ کس کوچک‌ترین نقد و نظری درباره عملکرد دولت در سیاست خارجی بیان نکند و هیچ «منبع مطلعی» (غیر از کانال عراقچی) درباره روند در حال رخ دادن در وین، اطلاع رسانی نکند و حتی رسانه‌ها به اخبار و گزارش‌ها و اظهارنظرهای مطرح شده در منابع خبری بین‌المللی هم استناد نورزند!

روحانی دوباره وعده «شکستن تحریم‌» داد /چرا اعتدالیون از واگذاری قدرت هراسان هستند؟

از قضاء، همین خبرهای «خوش» و لحن حماسی رییس‌جمهور درباره آن چه که در وین جریان دارد، به شدت موجب نگرانی است، چرا که سناریوی وین 1400 را به وین 94 بیش از پیش شبیه کرده است. ذوق زدگی آقای روحانی در اعلام «شکست تحریم‌ها»، یعنی هیچ خبری از «عبرت»، اصلاح خطاهای راهبردی گذشته و بستن منافذ و رخنه‌های قبلی نیست و درب تیم مذاکره‌کننده عینا بر همان پاشنه قبلی می چرخد.

روحانی دوباره وعده «شکستن تحریم‌» داد /چرا اعتدالیون از واگذاری قدرت هراسان هستند؟

روحانی دوباره وعده «شکستن تحریم‌» داد /چرا اعتدالیون از واگذاری قدرت هراسان هستند؟

روحانی دوباره وعده «شکستن تحریم‌» داد /چرا اعتدالیون از واگذاری قدرت هراسان هستند؟

روحانی دوباره وعده «شکستن تحریم‌» داد /چرا اعتدالیون از واگذاری قدرت هراسان هستند؟

واقعیت ماجرا این است که ما در دوران جنگ سرد، یا ماقبل عصر «انقلاب اطلاعاتی» به سر نمی بریم که کانال‌های کسب خبر و اطلاعات منحصر به آن‌ چیزی باشد که عباس عراقچی یا خطیب‌زاده ارایه می دهند و همواره از «پیشرفت» و «چشم‌انداز روشن» و «سازنده بودن» حرف می زنند. طرف آمریکایی به صراحت اعلام کرده که حاضر به «لغو» تحریم‌ها نیست و تنها با «تعلیق» برخی تحریم‌ها در بازه‌های چند ماهه موافقت می کند و اصولا «راستی‌آزمایی» مورد نظر ایران را قبول ندارد. این مساله آن اندازه روشن و عیان و «اظهارشده» در رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی است که انکار و تکذیب آن توسط عراقچی یا حمله و تخریب پرس‌تی وی وصدا و سیما توسط دولتی‌ها هیچ چیز را تغییر نمی دهد.

سوالی که در این‌جا به وجود می آید این است که چطور دولتی که 8 سال تمام با رخوت، انفعال، کُندی در تصمیم‌گیری و اجرا، ضعف نظارت، عدم خلاقیت در حل درونزای مسایل اقتصادی کلان کشور، غفلت تقریبا کامل نسبت به تولید ملی، نداشتن ابتکار عمل در دیپلماسی جایگزین برجام و تعامل با شرکا و متحدان  و...رکوردها را جا به جا کرده و فریاد و فغان همه را درآورده، در سه ماهه پایانی عمر خود، این‌چنین فعال و بی قرار پیگیر مذاکرات وین و به نتیجه رساندن آن «به هر قیمت» و در «کوتاه‌ترین زمان» است؟

تنها به عنوان یک مصداق، یادآور می شویم که طبق نظر کارشناسان، اگر در هر توافق جدید، شکاف‌ها و نقایص توافق قبلی برطرف نشود و تضمین‌های لازم گرفته نشود و راستی‌آزمایی‌ها صورت نگیرد، آمریکا می تواند با وعده تعلیق تحریم‌ها به لحاظ قانونی به ساختار برجام بازگردد و بعد بدون آن که واقعا به تعهدات خود عمل کند، از امکان استفاده از «مکانیسم ماشه» به عنوان عضو توافق برخوردار شود و تحریم‌های شورای امنیت را نیز برگرداند. داشتن چنین نقشه‌ای از  سوی آمریکا نه تنها محتمل، که تقریبا قطعی است. و البته لازم به یادآوری است که وجود حفره‌ای بزرگ به نام «مکانیسم ماشه» که عملا ما را از حق طرح شکایت از طرف‌های ناقض تعهدات محروم می سازد، «شاهکار» همین تیم دیپلماسی بود که امروز در وین مدعی ضربه فنی کردن تحریم‌هاست!

دولت اعتدال و حامیان اصلاح‌طلب آن(جبهه متحد غربگرایان) بسیار مدعی «دموکراسی»، «مردمسالاری»، «اصالت رای و انتخاب مردم» و شعارهای گوشنواز این‌چنینی هستند. حال مساله این‌جاست که دولتی، به نمایندگی از جریانی، دو دوره و به مدت 8 سال مقدرات مدیریتی و اجرایی کشور را در دست داشته و خوب یا بد در ماه‌های پایانی عمر خود به سر می برد. این که مثل هر رقابت مردمسالارانه، ممکن است بعد از 8 سال مردم اقبالی به جریان مستقر نداشته باشند و به دنبال حرف و سخن و برنامه جدیدی از جریان رقیب دولت مستقر باشند، امری جاافتاده و معمول در همه سیستم‌های مبتنی بر آرای عمومی است.

حال نکته این جاست که چرا دولت اعتدال این‌چنین مساله انتخابات 1400 را به مساله «مرگ و زندگی» و «تنازع بقاء» تبدیل کرده است؟ چرا دولت و حامیان آن برای تخریب رقیب و اقناع افکار عمومی که «منجی» و تنها «راه چاره» ملت و کشور کسی جز آن‌ها نیست، در حال زیر پا گذاشتن خطوط قرمز مصالح و منافع کشور هستند؟ چرا دولت برای بقای «جریانی» در راس قوه مجریه، دوباره و عینا همان حربه‌ها و شعبده‌های تبلیغاتی سال‌های 92 و 96 را در دستور کار گذاشته تا جریان رقیب به هیچ قیمتی به قدرت نرسد؟

 آیا به سنت مردمسالاری و رجوع به آرای عمومی، 4 یا 8 سال برکنار ماندن از قدرت اجرایی این اندازه برای این جریان نشدنی و طاقت‌فرسا است؟ یا اصولا مساله چیز دیگری است؟

آیا اعتدالیون و شرکای آن‌ها از چیزی «هراس» دارند که حاضر به ترک قدرت در شرایط عادی و طبیعی نیستند؟ آیا در کارنامه 8 سال خود واجد نقاط تاریک و ابهاماتی بزرگ هستند که می‌خواهند به هر قیمت تشکیل «دولت سوم روحانی» را بر نظام و کشور تحمیل کنند؟ آیا رازهای ناگفته‌ای در عملکردهای 8 ساله در آرشیوهای قوه مجریه وجود دارد که نباید به هیچ عنوان دست «غیر» بیافتد؟

روحانی دوباره وعده «شکستن تحریم‌» داد /چرا اعتدالیون از واگذاری قدرت هراسان هستند؟

دولتی بی‌دستاورد و بی‌کارنامه که حتی برای مذاکره کردن و حتی برای فروختن این مذاکره به افکار عمومی هم خلاقیتی ندارد و طابق‌النعل از همان سناریو و همان ادبیات گذشته استفاده می‌کند. چنین دولتی، ظاهرا برای قانع‌کردن رای‌دهندگان به این که به چهره‌ای از سنخ و خمیره اعتدالیون رای دهند تا میراث‌دار روحانی باشد و اسرار، هویدا نکند، هیچ امیدی جز به انعطاف دولت بایدن و تیم مذاکره‌کننده او ندارد تا با همدستی در یک «نمایش» توافق، احیای برجام را به افکار عمومی داخل ایران بفروشند.

این که «برکات» این نمایش دیپلماتیک قرار است در نهایت در حساب اعتباری کدام‌یک از چهره‌های رنگارنگ اصلاحی و اعتدالی و حتی ظاهرا «اصولی»؟! اعلام‌حضور کرده در انتخابات جای بگیرد، چندان مهم نیست. مهم آن است که نامزد مربوط صاحب «سِرّ» جریان تسلیم و استحاله باشد و روند «نرمالیزاسیون» ادامه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    20 1
    روحانی(آذر۹۲): دیوار تحریم‌ها ترک برداشته! روحانی(تیر۹۴): در دی ماه ۹۴ تمامی تحریم‌ها، لغو خواهد شد! روحانی(اردیبهشت۹۶): تحریم‌ها برنمی‌گردد! روحانی(اردیبهشت۹۷): یک موجود مزاحم از برجام خارج شد! روحانی(اردیبهشت۱۴۰۰): اعلام می‌کنم تحریم شکسته شد! دولت راستگویان!!!!!
    • SE ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      27 0
      اینها ملیجکهای استکبار هستند بی آنکه بدانند
  • FR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    17 0
    پاسخ تيتر خبر : چون ميدانند دادگاهي و محاكمه خواهند شد ! همين الان با سيف رييس سابق بانك مركزي كه تمام اعضاي فاميلش در استراليا بسر ميبرند شروع شد ! رييسى مچكريم ، بلاخره اين قوه قضاييه با باستيل نشينان سابق فرق داره !
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    54 0
    جون میخواهند هرچی درداخل وخارجه انباشت کردند هرچی پست ومقام را اشغال کردنندهرچی ودزدی خیانت جنایت خرابکار غارت ...کردنند را حفظ کنند
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    1 6
    چرا تندرو ها برای گفتن قدرت عجول هستند
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      4 0
      اصلاح طلبان تهوع آور کندرو کاسبان حقیقی تحرسم و مذاکره!!!
    • SE ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      1 0
      چون باید هرچه سریعتر مانع ادامه خیانتهای فاجعه باراین جماعت اصحالاتی شد
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    8 0
    روحانی در8سال فقط سه تا کار کرد(1- هرروز دنبال تله برجام،یتن کردن وبازکردن پیچ ومهره های پیشرفتها بود-2-هرروز دنبال دفاع وجلوگیری از اعدام برادران وهم باندیهای مفسدش بود-3-هرروز یک دروغ بزرگتر از روز قبل گفت ودولت را اینقدر بدهکار کرده ومال روی هم انباشت کردند که دولت بعد در8سال فقط باید دنبال خسارات،فسادها،خیانتها،جنایتها،غارتها وخرابکاریهای دولت روحانی باشد)
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    7 0
    اعتماد مردم به دولت ترک برداشته نه تحریم ها!!!!!!!!تمام اینها جنجال انتخاباتی برای حفظ پست تدارکاتچی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!است
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    12 0
    در دروغگویی ومردم رامثل خود حساب کردن ،مادری نظیرش نزائیده!!!!!!
  • شیرازm IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    5 0
    اخ جون میده برای شلیک موشک شهاب 3یا4..این جمع اوکی بشه باموشک انقلاب وملت هم نفس راحتی خواهندکشید
  • احمد IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    5 0
    دقیقا در پیک پنجم تحریم های لغو شده روحانی قرار داریم اگه جلوگیری نشه کشتیمون دیگه واقعن ب گل میشینه.
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    7 0
    سال ۸۸ موسوی بدون اینکه نتیجه شمارش اراءاعلام شود خود را ریس جمهور اعلام کرد دیدید چه بلایی سر مردم در امد این دفعه هم روحانی بدون اینکه نتیجه اعلام شود باره دیگر اعلام پایان تحریم ها را میدهد اولش ۱۴ میلیارددلار و چند ده هزار میلیارد تومان هزینه برداشت حالاخدا عاقبت این حرکت را ختم بخیر کند
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    2 2
    ایجاچرارهبری ورودنمیکنه تاهمه چیزازدست نرفته
  • SE ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    7 0
    هراسان از ازدست دادن قدرت و فرصت در هاپولی کردن دهها تن طلا و دهها میلیار دلار زبون بسته هستند. هر جه بد و بیراه هم بشنود ارزشش را دارد
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    2 0
    آقای روحانی! از تراث شیعی دست بردار! وبه نامسلمانهای شعبده باز مافیای اقتصادی سیاسی فرهنگی هم گوشزد کن در قالب یک مسلمان شیعه،مطامع نظر کفار را در لفافه آیات و روایات نپوشانند (یا الا عبد الله، بِأَبِى أَنْتَ وَ أُمِّى یَابْنَ رَسُولِ الله أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِى الأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَالأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِیَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیَابِهَا.) آقای روحانی شما که انواع کتب شرک آمیز و ضاله را با پول بیت المال در مرکز پژوهشهای تشخیص مصلحت بچاپ رساندید از همانها برای فریب مردم استفاده کنید.(در این عصر و زمان دوستانتان باید اودیسه و پشم زرین رافراموش کنند که از آن نمد خیالی کلاهی برای آنان نخواهد بود)
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    4 0
    توطئه ی کشاندن آقای رییسی به انتخابات و گرفتن قوه قضاییه از ایشون و تبدیل ایشون به مهره ی سوخته در راستای همین ترس از دوران بازخواست این افتضاح ۸ ساله است
  • علی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    1 2
    اگر این دولت است که برای دلبری از امریکا ناموسشان را هم تقدیم می کنند
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    2 3
    بجان شما اصول گرایان اصلا وحشتی از ترک کرسی قدرت ندارند .
    • DE ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      3 0
      آره به شرط اینکه قبلا آشتی ملی بشه و تمام پرونده های دزدی و غارت و وطنفروشی و کدخداپرستی ...غربگدایان و اصلاح تبه کاران سوزانده بشه و دسترسی به سابقه شون قطع بشه و تمام رانتخواران و پولشویان و اسپانسرهای انتخاباتی اصلاح تبه کاران بتوانند از کشور خارج شوند آنوقت قدرت را بعد از 34 سال تحویل میدهند .
    • عبدال IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      0 0
      بیا،اینم قدرت.
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    5 0
    رئس جمهور بزرگی که دایم امید میدهد و مردم نیاز به امید دارند برای همین تکرار. تحریمها شکسته شد ، فتح الفتوح عملی شد و غرب را شکست دادیم و میدیم وخلاصه. با این ویروس منحوس. امیدواری هم خوبه مردم شاد باشید ، انشاالله در اینده. برجام ۲و ۳ که الان عراقچی اونجاست در نوشتن متن تحریمها. کم کم سالهای دیگر میشکنیم هی میشکنیم
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    5 0
    شرت راکم کن تحریم پیش کش عجب رویی دارداین یارودیگر مثل چوپان دروغ گو شده ای نمیتوانی ماراگول بزنی تابه کاندید مورد نظرت رای بدهیم کورخواندی مافردی مثل سعید محمد رامیخواهیم
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    2 0
    باز من فکر کردم قضیه فایل صوتی ظریف از نظر روحانی اینقدر کوچکه که اصلا منظورش اینها نبوده بلکه منظورش دوستی با استکبار باشه مثلا موشک و یمن و ... که مشکل بزرگی نیست بیاید با تفاهم و دوستی با آمریکا اونها رو کنار بزاریم !!
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    4 0
    هرکس که قورت داره معمولا قدرت را رها نمیکنه حتی اگر دنیایی ازشذمتنفر ودرضرر باشه چه برسه به این اعتدالیون.
  • جعفر IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    7 0
    باسلام واحترام مدیر مسول سایت خوب مشرق نیوز اولا"اینکه روحانی بظاهر انتقاد پذیر هست ودرعمل دیکتاتور هست.به زعم او امام زمان ر امیشه نقد کرد ولی اورا نه درثانی بسیار وقیح هست که حتی حاضر نیست یه عذرخواهی ساده بکنه وهمچنان برمواضع غلط خودپافشاری میکنه
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      0 0
      قدرت شیرینه و آدم را بازیچه دست خودش میکنه تا جایی که شخص از قالب اصلیش که که انسان با اخلاق بوده در میاد کلا هرکس که منافعش در قدرته در هر لباسی براش سخته قدرت را ول کنه حالا یا با مرگ شرش کم میشه یا با دوره ای که مسئولیت داره تمام میشه اما بااینکه برای این اشخاص مهم نیست ولی آه و نفرین خیلی پشت سرشان هست!منتها به چه قیمتی این قدرت را این نادانان میخواهند حفظ کنند زندگی مردم را فدای قدرت طلبی می کنند باید به حال این کوچک ها! گریست!
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      0 0
      معمولا همه دیکتاتورها اینطورند به ظاهر میگن از من انتقاد دارین بگین ولی در واقع طرف را تارو مار می کنند !
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    3 0
    من یه تشکر هم به مدیرمسول مشرق نیوز بدهکارم که به موقع وشفاف وبی طرف ازاطلاع رسانی میکنه
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    3 0
    از اظهارات رئیس جمهور معلوم که افشای نوار بدونه شک کار همین دولت بوده، قبل از پایان کار دولت خزانه به بهانه ورود واکسن داره کاملا خالی می شه و الان هم می دانه هرگز نمی تونه تحریم ها را برداره اما می تونه انرژی هسته ایی را کاملا از بین ببره در حال تدارک همین کارن تا دولت بعد با ضعف بسیار و کار شکنی فراوان کار خود را آغاز کنه.
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    اصلاح طلبان واعتدالیون!!!!لرد مسلک واشرافی را ملت در زمان هاشمی،خاتمی وروحانی به چشم دیده است.آزموده را آزمودن خطاست!!!!!
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    قابل توجه مشرق نیوز . ملایم صحبت کردن و دم از اعتدال زدن به معنای اعتدال نیست . اعتدال بهترین حالات روحی انسان است . تمامی خرابی های دنیا بخاطر افراط و تفریط است . انسان معتدل داری اخلاق کریمه دارد . به کسی ظلم نمی کند . از دست و زبانش کسی نمی رنجد . ابروی کسی را نمی برد . تمامی حدود را رعایت می کند . عمده گرفتاری های ما از اول انقلاب بخاطر عدم تعادل بوده است . متاسفانه عده ای خود را معتدل نامیدند که معتدل نبودند .
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      0 0
      اعتدال را از کسانی باید توقع داشت که همراه مردم باشد نه کسی که طاقت کوچکترین انتقادی را ندارد و فقط در صدد مطرح کردن خودش و اینکه من برای مردم خیلی کار کردم باشد مگر یک ریاست جمهور یا یک مسئول راس کاری گذاشته میشود برای انجام کار مردم و خدمت به کشورش نیست؟نمیدانم این تیپ آدما چرا تاریخ را نمی خوانند که بدانند سرنوشتشان نهایت نیستی و نابودی هست و برای چهار روز در قدرت ماندن همه چی را فدا می کنند! کاش وقتی کسی قدرتی دارد خداوند جنبه و ظرفیت آن قدرت را هم بهش بدهد!
  • DE ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    برجام برای همه کشورها نه فقط ایران اگر دیگران انجام دادند ایران هم همینطور
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    2 0
    آخه عقل کل چی ازجون این مملکت،مردم وبیت المال میخواهید!!!؟؟؟ بخاطر(ایران وایرانی،انقلاب،اسلام،امامان شهید،امام علی ع امام حسین ع،شهدا،رهبر) اگر(امثال ظریفها،جهانگکیرها،هاشمیها خاتمیها،لاریجانیها،ربع ونیمهای پهلوی وتمام ربع ونیمهای دیگر...)تائید صلاحیت بشوند ...بیشتراز30سال حضوردارندواگر بخواهندهرکسی رای بیاوردوتمام (پیشرفتهای کشور رابتن وپیچ ومهره هایش را بازکند-اقتدار،استقلال،تولید،خودکفایی،امنیت...رابگیرند وفقط بیکاری،بیگاری،وبرای پرکردن جیبهای خودشان وهم پیمانانشان بیایند...)
  • ع IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    شما‌که‌ ادلا‌ دارید‌‌ اگر‌ هم‌ نتیجه‌بخش‌ برای مردم‌ باشد‌نتیجه‌ گفتگوها‌ بود‌نه‌...
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    مردمی آگاهم آرزوست!!!! هرچند کازمودم از وی نبود سودم، من جرب المجرب حلت به الندامه... از جریان سیاسی حراف بی عمل طلبکار کاخ نشین جز این انتظاری نبود. بیشتر مردم گول خوردند. دوباره گول نخورن صلوات...
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    چوپان دروغگو هم اینقدر دروغ نگفت واقعا چند بار باید گله را گرگ بخورد تا از دروغگویی دست بردارند
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    چقدر دروغ؟ مردم هم زود باور، برنج ۴۰ هزار تومانی ،شکر ۱۵ هزار تومانی ، گرانی خودرو و گرانی دهها قلم دیگر در اردیبهشت ۱۴۰۰ کار خود دولت است اگر تحریم شکسته چرا قیمت ها را بالا می برای و اگر به تحریم ربط ندارد چرا آب خوردن مردم را هم به تحریم گره زده اید ؟؟؟؟؟تیترهای دروغ روزنامه های کاسب و غربگرا با پول ملت و کارگر زحمتکش
  • سیدرضا IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    بنظر می‌رسد روحانی با عملکرد ۸ساله مردم گندکاری احمدی نژاد رو فراموش ودزدیهای وگندکاریهای مشایی وگروه احمدی نژاد هیچ بحساب آمد.وحالا با این روند مذاکرات و وعدهای توخالی مخرب بعداً معلوم شونده میخواهد ظریف گندکاریی بکند که مردم جنایات بی کارخانگی روحانی در مقابل امیرکبیر ومصدق شدن ظریف بهیچ بیاید ومردم فراموش کنند ۸سال گذشته برمردم چه سختیهایی روا شده
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    انشاالله با رفتن‌همیشگی شماازمدیریت دیوار تحریم هم شکسته میشود
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    دولت روحانی=عاقبت اعتمادبه بوقلمون که سروصدای فراوان وهفت رنگی دربر رو داره؟ پس ملت عزیز ازوضع فعلی راضی هستین؟ به شکنندگان تحریم،ازادطلبها،حقوخواران وعالمان وابستگی،صاحبان ثروتهای عظیم رای بدید
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    روحانی خوب می داند آمریکا ساختار تحریم ها را حفظ خواهد کرد و آن چیزی که توافق خواهد کرد در حد دادن مشوق ها و لغو تحریم های غیر مفید آن هم با راستی آزمایی زمان دار سه ماهه یا شش ماهه است پس چرا دست از فریب های نخ نما نظام و مردم بر نمی دارد .آمریکا اگر نیاز به برجام دارد اگر نگران دست یابی ایران به بمب های هسته ای است بهتره هزینه کند دیگر امیدی به امتیاز گیری از دولت و تیم مذاکره کننده نداشته باشد آبی از این دولت برای آنها نخواهد جوشید چون چیزی دیگر نمانده که تقدیم کنند
  • رضا IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    همین دولت خوبه والا اصلا کاری به کسی نداره هرکی هرچیزی داره هرقیمتی دلش بخواد میفروشه چهل و پنج هزار تومن هم که داره میده حالا هی ناشکری کنید الان تو قطب شمال هندوانه کیلو دوازده هزار تومن اینجا پنج هزار تومن توقطب جنوب خیار کیلو بیست هزار تومن اینجا کیلو هشت هزار تومن حالا هی ناشکری کنید
  • SE ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    0 0
    اگر از رئیس جمهور های اینده ،تست روانی گرفته شود ،قبل از اینکه اجرائ شوند !خیلی از مسائل حل رود! این !میبایستیازش تست های پزشکی گرفته میشد. از همان اول با دروغ های بزرگ به سر کار امد.متاسفانه !!
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    0 0
    منظور حسن از شکست خانم وندی شرمن بوده که زیر فشار مذاکرات ظریف و عراقچی شکسته شده است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس