کد خبر 1212433
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
تورم با سفره مردم چه کرد؟ /جهش ۱۵۲ درصدی قیمت روغن نباتی

بررسی وضعیت ۵۳ قلم کالای مهم در سبد مصرف خانوار در فروردین ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه پارسال نشان می دهد که نرخ اغلب کالاها با رشد چشمگیری مواجه شده است.

به گزارش مشرق، بررسی قیمت ۵۳ قلم کالا در فروردین ماه سال جاری که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده نشان می‌دهد که عمده کالای مصرف مردم یعنی برنج ایرانی درجه یک با قیمت ۳۵ هزار و ۴۸۳ تومان نسبت به ماه قبل (اسفند ۹۹) ۱.۶ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل (فروردین ۹۹) ۴۸.۱ درصد، برنج خارجی درجه یک با قیمت ۲۴ هزار و ۵۴۰ تومان نسبت به ماه قبل یک درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۳۷.۴ درصد و ماکارونی با قیمت ۶ هزار و ۲۴۵ تومان نسبت به ماه قبل یک درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۷.۵ درصد رشد را تجربه کرده اند.

قیمت کنسرو ماهی ۹۲ درصد رشد داشت

همچنین گوشت گوسفند در فروردین ماه امسال با قیمت ۱۳۶ هزار و ۳۹۹ تومان عرضه شده که نسبت به اسفند ۵.۲ درصد و نسبت به فروردین پارسال ۳۹.۴ درصد رشد قیمت داشته است. قیمت گوشت گاو یا گوساله نیز ۱۲۳ هزار و ۱۹۲ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۵.۶ درصد و نسبت به ماه مشابه پارسال ۴۷.۴ درصد، قیمت مرغ ماشینی ۲۷ هزار و ۳۸۹ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۵.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۳۵.۶ درصد، قیمت ماهی قزل آلا ۵۷ هزار و ۵۱۲ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۴.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۱.۹ درصد و کنسرو ماهی تن نیز ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱.۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۲.۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین در فروردین ۱۴۰۰ قیمت تخم مرغ ماشینی ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۶.۱ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۴.۲ درصد افزایش داشته است.

افزایش بیش از ۶۰ درصدی نرخ انواع لبنیات

در بخش لبنیات نیز شاهد رشد نسبی قیمت‌ها بوده ایم؛ به شکلی که قیمت شیر پاستوریزه ۱۱ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۰.۳ درصد، قیمت شیر خشک ۳۵ هزار و ۹۶۶ تومان که نسبت به ماه قبل ۳.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۰.۶ درصد، قیمت ماست پاستوریزه ۱۳ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۰.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۲ درصد، دوغ پاستوریزه ۱۱ هزار و ۷۴۷ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۴.۳ درصد، قیمت کره پاستوریزه (کره حیوانی) ۱۰ هزار و ۲۸۳ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱۹.۹ درصد و قیمت پنیر ایرانی پاستوریزه ۱۹ هزار و ۶۶۶ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۶.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین قیمت خامه پاستوریزه ۱۳ هزار و ۱۲۶ تومان بود که نسبت به ماه ۰.۳ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۲۵.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

افزایش ۱۵۱ درصدی نرخ روغن نباتی

قیمت روغن مایع ۱۶ هزار و ۴۶۵ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۵.۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۹.۲ درصد و قیمت روغن نباتی جامد ۲۳ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۵۱.۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

قیمت قند و شکر ۸۵ درصد افزایش داشت

قیمت شکر نیز ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۵.۶ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۵ درصد و قیمت قند ۱۵ هزار و ۷۷۵ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۴.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۵ درصد رشد داشته است.

قیمت رب گوجه فرنگی ۲۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۰.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶.۶ درصد و قیمت چای خارجی بسته ای نیز ۹۹ هزار و ۳۵۱ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۲.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نرخ حبوبات

همچنین در بخش حبوبات بیشترین افزایش قیمت سالانه (فروردین ۱۴۰۰ نسبت به فروردین ۹۹) مربوط به نخود با ۱۲۶ درصد، عدس با ۱۱۳ درصد و لپه با ۱۰۶ درصد است. قیمت لوبیا چیتی نیز ۸۳.۱ درصد و قیمت لوبیا قرمز ۸۴.۸ درصد افزایش داشته است.

در بخش میوه و صیفی جات نیز بیشترین افزایش قیمت سالانه مربوط به پرتقال با ۱۰۵ درصد، موز با ۸۴.۲ درصد، هویج با ۱۲۱ درصد و خیار با ۹۹.۴ درصد است.

مغز گردو ۸۰ درصد افزایش قیمت داشت

همچنین نرخ آجیل نیز با رشد همراه بوده است؛ به شکلی که قیمت مغز گردو ۲۵۷ هزار و ۹۹۲ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۰.۷ درصد، قیمت پسته ۲۳۷ هزار و ۵۹۸ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰ درصد و قیمت مغز بادام درختی ۲۴۹ هزار و ۲۵۶ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۱.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش مهر، در جداول زیر نرخ ۵۳ قلم کالا همراه با تغییرات ماهانه و سالانه آمده است.

تورم با سفره مردم چه کرد؟ /جهش ۱۵۲ درصدی قیمت روغن نباتی

تورم با سفره مردم چه کرد؟ /جهش ۱۵۲ درصدی قیمت روغن نباتی

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    9 0
    تورم 2000 درصدی سفره ای برای مردم باقی نذاشته . گوشت پر ، ماهی پر ، آجیل پر ، تا حتی برنج پر . مونده یه نون . اینم آخر عاقبت " تکرار تکرار " کردن و رای دادن بر ملاک کنسرت و رقص
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    9 0
    شما از کارگران میگید ؟ بله واقعا درسته ، من که یکسالو نیمه بیکارم و بیمه هم ندارم چه کنم ؟ بمیرم ؟ باشه ، ولی روم نمیشه ، شرمنده زن و بچم هم ده برابر میشم . با این پول قبر و خرج مردها واسه خاکسپاری و ... روم نمیشه حتی بمیرم . بنازم به این غرورهایی که با دیدن زن و فرزند خورد میشه بجای اینکه باعث افتخار بشه .
  • عزیز درویش IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    3 0
    شما از کارگران میگید ؟ بله واقعا درسته ، من که یکسالو نیمه بیکارم و بیمه هم ندارم چه کنم ؟ بمیرم ؟ باشه ، ولی روم نمیشه ، شرمنده زن و بچم هم ده برابر میشم . با این پول قبر و خرج مردها واسه خاکسپاری و ... روم نمیشه حتی بمیرم . بنازم به این غرورهایی که با دیدن زن و فرزند خورد میشه بجای اینکه باعث افتخار بشه .
  • حمید رضا IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    10 0
    خدا دولت بی تدبیر ودوروغگو رانابود کند
  • FR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    3 0
    هیچ کاری نکرده اینا دروغ میگن مگه سفره داشتین شما من از قدیم تو سینی غذا میخوردم یه تخم مرغ ویه پیاز یا یه خیار یهکم ماست یا یه گوجه با یه خورده پنیر یا یه تخم مرغ با یه سیب زمینی سفره میخواد چیکار
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    مملکت ما فقط برای سرمایه دار خوب شده.. مگر قرارمون این بود
  • ناشناس IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    کار خاصی نکرد مشرق جان، فقط جمعش کرد....
  • یک ایرانی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    وقت ان نرسیده که خودمردم دست به کا رشوند وجلوی این گرانی را که دولت نمی تواند کنترل کندبگیرد کاری چهار تا از اینو را وسط خیابان شلاق بزنی وبعد اجناس را مصادره نمایید همه چیز درست میشه دولت محترم دست بکار شو قبل از اینکه مردم دست بکارشوند۵۸۳۶

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس