کد خبر 1211680
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶

کمپانی هیوندای موتور با مسئولیت محدود، در حوزه‌ی تولید و توزیع وسایل نقلیه و ادوات مربوط به آن فعال است. این شرکت انواع خودروهای سواری، وسایل نقلیه‌ی تفریحی و وسایل نقلیه‌ی تجاری بزرگ و کوچک تولید می‌کند. هیوندای موتور در ۲۹ دسامبر ۱۹۶۷ تاسیس شد و مقر اصلی آن در سئول کره‌ی جنوبی واقع شده است. 

تاریخچه و مشخصات هیوندای موتور

تاریخچه‌ی هیوندای موتور

چونگ جو یونگ در سال 1947 شرکت مهندسی و ساخت‌ و ساز هیوندای را تاسیس کرد. شرکت هیوندای موتور بعداً در سال 1967 تاسیس شد. اولین مدل این شرکت، کورتینا، با همکاری فورد موتور در سال 1968 عرضه شد. هنگامی که هیوندای تصمیم به تولید خودرو گرفت، جورج ترنبول مدیرعامل سابق آستین موریس در Leyland British را استخدام کرد. آنها تیم طراحی بدنه‌ی کنت بارنت متشکل از مهندسان جان سیمپسون و ادوارد چپمن، جان کراستوایت مدیر روابط تجاری سابق به عنوان مهندس شاسی و پیتر اسلاتر به عنوان مهندس ارشد توسعه بودند. در سال 1975، پونی اولین اتومبیل کره ای، با استایلینگ جورجیو گیوگیارو از ItalDesign و پیشرانه‌ای با فناوری میتسوبیشی ژاپن عرضه شد. سال بعد، صادرات به اکوادور و مدتی بعد به کشورهای بلژیک، هلند و لوکزامبورگ آغاز شد.

هیوندای در سال 1984 پونی را به کانادا صادر کرد، اما این محصول به دلیل عدم موفقیت در رعایت استانداردهای آلایندگی ایالات متحده، به این کشور وارد نشد. فروش این محصول در کانادا بسیار فراتر از حد انتظار بود و در مقطعی پرفروش‌ترین خودرو در بازار کانادا شد. در سال 1985 یک میلیونُ مین اتومبیل هیوندای ساخته شد.

هیوندای در سال ۱۹۸۶ شروع به فروش اتومبیل در ایالات متحده کرد و خودروی اکسل این کمپانی به دلیل مقرون به صرفه بودنش از سوی مجله‌ی فورچن به عنوان "بهترین محصول شماره 10" معرفی شد. این کمپانی در سال ۱۹۸۸ با سدان سایز سوناتا شروع به تولید خودرو با فناوری خود کرد. در بهار 1990 مجموع تعداد خودروهای تولید شده توسط هیوندای به مرز چهار میلیون رسید! هیوندای در سال 1991 موفق به تولید گیربکس مخصوص خود و اولین موتور بنزینی اختصاصی خود با نام آلفا که نمونه‌ای ۴ سیلندر بود شد و بدین ترتیب زمینه‌های استقلال این شرکت در فناوری فراهم آمد. در سال 1996 نیز هیوندای موتور هند با مسئولیت محدود، با تاسیس کارخانه‌ای تولیدی در ایرونگاتوکواتای نزدیک چنای هند آغاز به کار کرد.

در سال ۱۹۹۸ هیوندای شروع به ایجاد تحولی اساسی در تصویر و آوازه‌ی خود کرد تا  بدین‌ترتیب خود را به عنوان یک برند جهانی معرفی کند. چونگ جو یونگ در سال 1999 رهبری هیوندای موتور را به پسرش چونگ مانگ کو واگذار کرد. شرکت مادر هیوندای یعنی گروه هیوندای موتور نیز سرمایه گذاری زیادی در کیفیت، طراحی، تولید و پژوهش‌های طولانی مدت وسایل نقلیه‌ی آن انجام داد. هیوندای ضمانت 10 ساله یا 160،000 کیلومتر پیمایش را برای خودروهایش در ایالات متحده ارائه می‌کرد و عملا دست به یک کمپین بازاریابی تهاجمی زد.

در سال 2004 ، هیوندای در یک نظرسنجی توسط J.D. Power و همکاران در رتبه‌ی دوم از نظر کیفیت قرار گرفت. هیوندای امروزه یکی از 100 برند برتر با ارزش دنیا است. این کمپانی همچنین از سال 2002 همواره یکی از حامیان مالی رسمی جام جهانی فوتبال در سراسر جهان بوده است.

در سال 2006 ، دولت کره جنوبی تحقیقی را در مورد چونگ مونگ کو به عنوان رئیس هیوندای آغاز کرد که وی را مظان اتهام فساد قرار داد. در 28 آوریل 2006 ، چونگ دستگیر و به اختلاس 100 میلیارد وون کره جنوبی (106 میلیون دلار آمریکا) متهم شد. در نتیجه معاون رئیس هیات مدیره‌ی هیوندای و مدیر عامل شرکت، کیم دونگ جین جانشین وی رئیس شرکت شد. در 30 سپتامبر 2011 یانگ سئونگ سوک بازنشستگی خود را به عنوان مدیرعامل هیوندای موتور اعلام کرد و در دوره جایگزینی موقت وی چونگ مونگ کو و کیم ایوک جو مشترکا عهده‌دار وظایف مدیرعاملی شدند.

تحقیق و توسعه

هیوندای ۶ مرکز در سطح جهان دارد که ۳ مورد از آن‌ها در کره‌ی جنوبی و ۳ مورد دیگر در ژاپن، هند و آلمان هستند. علاوه بر این، یک مرکز طراحی آمریکایی نیز در کالیفرنیا وجود دارد که طرح‌هایی را برای بازار ایالات متحده توسعه می‌دهد.

تجارت

در سال 1998 و پس از تحولاتی عظیم در صنعت خودروی کره که ناشی از گسترش جاه طلبانه‌ی آن و بحران مالی آسیا بود، هیوندای، شرکت رقیب یعنی کیا موتورز را خرید. این کمپانی در سال 2000 یک اتحاد استراتژیک با دایملر-کرایسلر ایجاد و همکاری خود را با گروه هیوندای قطع کرد. در سال 2001 شرکت کامیون دایملر-هیوندای شکل گرفت، اما در سال 2004 دایملر-کرایسلر با فروش سهم ۱۰.۵ درصدی خود به مبلغ 900 میلیون دلار، تمام سهم خود را به هیوندای واگذار کرد.

هیوندای در کارخانه‌های تولیدی در آمریکای شمالی، هند، جمهوری چک، پاکستان، چین، ترکیه و همچنین مراکز تحقیق و توسعه در اروپا، آسیا، آمریکای شمالی و حاشیه‌ی اقیانوس آرام سرمایه‌گذاری کرده است. هیوندای موتور در سال ۲۰۰۴ حدود 57.2 میلیارد دلار فروش را در کره‌ی جنوبی تجربه کرد که باعث شد به عنوان دومین شرکت بزرگ در کشور شناخته شود. در سال 2005 فروش جهانی شرکت با رشدی ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل به 2،533،695 دستگاه رسید. هیوندای در سال 2011، 4.05 میلیون خودرو در سراسر جهان فروخت و گروه هیوندای موتور پس از جنرال موتورز، فولکس واگن و تویوتا چهارمین خودروساز بزرگ جهان شد (افتخاری که با پیشی گرفتن از گروه خودروسازی فورد در سال 2009 کسب کرد). محصولات هیوندای در 193 کشور و از طریق حدود 5000 نمایندگی فروخته می‌شوند.

قدرت برند هیوندای همچنان در حال صعود است و با ارزش برند تقریبی 5.0 میلیارد دلار در نظرسنجی اینتربرند و بیزینس ویک در سال ۲۰۰۷، در بهترین برندهای جهان در رده‌ی شصت و پنجم قرار گرفت. تصور عموم از برند هیوندای در نتیجه‌ی پیشرفت چشمگیر در کیفیت خودروهای آن تغییر کرده و این کمپانی از سال 2011 تا 2013 سریعترین رشد را در بین برندهای خودروسازی جهان داشته است.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس