وقتی شیخ روی زمین افتاد دشمنان خود را به او نزدیک کرده و با استفاده از سرنیزه فرق سرش را شکافتند و کاسه سرش را جدا کردند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، شیخ محمدحسن شریف قنوتی که در روزهای آغازین جنگ به « شیخ شریف » شهرت یافت به تاریخ ۳ تیر ۱۳۱۳ در روستای قصبه از توابع اروندرود آبادان متولد شد. شیخ در دوران کودکی به کسب علوم و معارف دینی روی آورد و مقدمات اسلام را نزد عمویش عبدالستار اسلامی آموخت و سپس ادامه دروس حوزوی را در حضور عبدالرسول قائمی در آبادان فراگرفت.

سپس برای تکمیل تحصیلات حوزوی وارد حوزه علمیه قم شد و محضر درس آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی و نیز امام خمینی (س) را درک کرد و تا مرتبه اجتهاد پیش رفت.
وی مبارزات سیاسی خود را از زمان فعالیت فدائیان اسلام آغاز نمود و همکاری های اندکی با آن گروه، به ویژه شهیـد سیـد مجتبی میرلوحی ( نواب صفوی ) داشت.

با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی در ۱۳۴۲، فعالیت های سیاسی شریف قنوتی شدت بیشتری یافت. او با وجود جو خفقان حاکم در زمان پهلوی، در مساجد به سخنرانی و افشاگری می پرداخت و آشکارا به دفاع از امام خمینی پرداخته و اعلامیه ها و رساله ایشان را با یاری دیگر همرزمانش در بین مردم توزیع می کرد.

محمدحسن شریف قنوتی در ۱۳۵۵ خانواده اش را به بروجرد انتقال داد و خود با استفاده از نام مستعار « شریف طبع » فعالیت های سیاسی اش را ادامه داد.

شید شریف قنوتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اردکان فارس رفت و بنا به درخواست مردم منطقه مسئولیت نمایندگی شورای شهر را عهده دار شد و با یاری آیات بهاءالدین محلاتی و عبدالرحیم ربانی شیرازی به فعالیت های عمرانی و اجتماعی مشغـول گردید. در اوایل سـال ۱۳۵۹ به بروجرد رفت و به عنوان نماینده ویژه دادستان انقلاب اسلامی بروجرد مشغول خدمت شد.

با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شیخ ابتدا ستاد کمک رسانی به مناطق جنگی جنوب و غرب کشور را در بروجرد به راه انداخت و در ۳ مهر ۱۳۵۹ با کاروان آذوقه اهدایی مردم بروجرد به خرمشهر اعزام گردید.

پس از بازگشت ، در بسیج نیروهای مردمی و اعزام آنان به جبهه های نبرد فعال شد. در اواسط مهر به همراه تشکلی از جوانان بروجرد به خرمشهر رفت و خود لباس رزم پوشید و با تشکیل گروه های چریکی الله اکبر و گروهان های مقاومت، خرمشهر را برای چندمین بار از خطر سقوط حتمی نجات داد.

شیخ شریف علاوه بر فرماندهی برخی از محورها در خرمشهر و هدایت نیروها، مسئولیت تأمین مهمات نیروها را هم عهده دار بود. در روز ۲۴ مهر ۱۳۵۹، وی به هنگام رساندن مهمات به یکی از نقاط درگیری در خیابان چهل متری خرمشهر، به مقر عوامل بعثی وارد شد. نیروهای بعثی وانت ایشان را زیر رگبار گلوله بستند.

سرانجام شیخ بر اثر اصابت گلوله به آرنج ها و زانوها و گردن از پای درآمد. وقتی شیخ شریف روی زمین افتاد، دشمنان خود را به او نزدیک کرده و با استفاده از سرنیزه فرق سرش را شکافتند و کاسه سرش را جدا کردند.

روحمان با یادش شاد

شیخ محمدحسن شریف قنوتی

شیخ محمدحسن شریف قنوتی

شیخ محمدحسن شریف قنوتی

شیخ محمدحسن شریف قنوتی(با عینک در تصویر مشخص هستند)

شیخ محمدحسن شریف قنوتی

شیخ محمدحسن شریف قنوتی(سمت چپ تصویر)

شیخ محمدحسن شریف قنوتی (نفر چهارم از راست)

شیخ محمدحسن شریف قنوتی(نفر وسط)

شیخ محمدحسن شریف قنوتی

شیخ محمدحسن شریف قنوتی(نفر اول از راست)

شیخ محمدحسن شریف قنوتی

شیخ محمدحسن شریف قنوتی

شیخ محمدحسن شریف قنوتی در کنار فرزندانش

شیخ محمدحسن شریف قنوتی(نشسته نفر دوم از راست)

شیخ محمدحسن شریف قنوتی(در کنار فرزندانش)

مراسم ختم شیخ محمدحسن شریف قنوتی


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • عبدالکريم ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    5 2
    درود و رحمت خداوند بر شهدای هشت سال جنگ تحمیلی
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    5 2
    روحانیت همیشه مرهون زحمات نمونه امثال این شهید بزرگوار بوده و هست.
  • محمد هادي ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    2 2
    بسمه تعالي درود بر روان پاك شهيداني كه خالصانه نداي حق شنيدن و مظلومانه چون مولايمان حضرت علي (ع ) و خانم فاطمه زهرا (س) به جوار رحمت حق نائل شدن مردان و زناني چون مولايمان حسن و حسين و ائمه اطهار و پيروانشان چون شهيد اول ، شيخ كركي ، شهيد ثاني و هزاران شهيد گمنام و .... به اميد ظهور حضرت مهدي و سعادت حضور در ركابش براي ايجاد عدالت و بندگي خداوند التماس دعا
  • s ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    1 1
    روح تمامی شهدا شاد ولی عجب روحانی با حالی بوده عکس با کراوات نمیدونم آقایان الان به کراوات گیر میدن
  • محمدعلی ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    2 1
    می گویند شهید همت چشمان زیبایی داشت.بخاطر اینکه اصلا به نامحرم و صحنه ی گناه نگاه نکرده بود و شبها در نماز شب بسیار گریه می کرد.وقتی هم که شهید شد سرش، از قسمت زیر چشم جدا شد.خدا چشم های حاج همت را برای خودش می خواست.. حکایت این شیخ شهید بزرگوار هست...
    • US ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
      0 0
      خدا شفات بده... جای این پرت و پلا ها که دستمابه تمسخر و توهینه، کمی عقلتو مثل آقای همت بکار بنداز نادون!
  • مجید ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    2 2
    ایشان موقع شهادت به زبان عربی و با صلابت تمام صدامیان را خطاب قرار میداد و آنها را به راه اسلام فرا می خواند به نقل از کتاب دا ، خدا او را با مقتدایش امیر المومنین محشور فرماید
  • دانشجو ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    1 2
    بنویسین روحانی. چرا نوشتین آخوند!!!
  • شهاب ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    3 1
    اعرالله جمجمتک
  • ملا ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    1 2
    خداوند با بزرگان محشورش نمايد، خوشا به حالش نيست كه شاهد باشد اقايان اخوند بنام دين چطور خون ملت را در شيشه ميكنند و بعضا به مال اندوزي و عده اي نيز از ترس نان و جان خفقان گرفته اند. خرمشهر بعد از سالها اباد نشد ولي فلسطين و امريكاي لاتين و افريقا از پول مردم بيچاره نوسازي گرديد... .
  • امیر ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    2 2
    ایشان در دوران ستمشاهی برای رد گم کردن و گمراه کردن ماموران ساواک تغییر لباس داده بود. لذا برخلاف نظر جنابعالی دلیل بر با حال بودن! (از نوعی که شما می گویید) نداشته و نیز هیچ ربطی به مساله جواز کراوات ندارد.
  • سالار ابادانی ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    4 1
    من شاهد فداکاری و شجاعت شهید قنوتی بودم اینکه امام ره میفرمود " آخوند یعنی اسلام " به برکت وجود اخوندهای عادل و ساده زیست و شجاع مثل ایشان بود . او اولین روحانی شهید در دفاع مقدس است که با دلاوران ابادانی گروه الله اکبر را تشکی و به دفاع پرداخت . اما بدانید نامی از این بزرگوار در موزه شهدا بنیاد شهید خیابان طالقانی برده نشده است !
  • ناشناس ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    3 1
    برای کسی که منفی داده متاسفم
  • امین ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    2 1
    کاش همه روحانیون به این درجه از خلوص می رسیدند. در ضمن عکس کودکی ایشون بسیار زیبا و نورانی بود.
  • سعيد ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    1 0
    آقاي محمد علي بزرگوار كسي كه از شهيد همت با آن عظمت ياد مي كند هيچ وقت علاقه اي به آمريكا و پرچم آمريكا ندارد مخوصا زماني كه خودمون پذچمي به اين زيبايي داريم. قربون اسم قشنگت!!
  • روستای اُلی شمالی(بوشهر) ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    2 0
    نمیدونم اگه من بودم اون زمان عین شهدا شجاع بودم یا نه؟
  • علی ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    2 0
    ایشان و امثال او افتخار روحانیت ما هستند. خوشا بحال او و جایگاه همه شهدای دفاع مقدس.
  • اسماعیل ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    1 0
    خیلی زیبا بود
  • سوسان ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    1 0
    وآن روز خواهند پرسید به کدامین گناه کشته شدم رحمت خدا بر شهدای راه حق
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    0 0
    چه ربطی داره! یعنی بقیه علمای زمان شاه هم کروات میزئند تا شناسایی نشن! چرت نگو عمو! یه اشتباهی کردن گفتن کروات نماد غرب و مشکل داره! کجای اسلام اینوو نوشته؟ دفاع الکی نکنین!
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    2 0
    روحم با يادش شاد شد شادي روحش صلوات
  • سحر ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    1 1
    خوش به حاله شهدا اونها کجان ما کجاییم
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    1 1
    معنی اخوندیعنی دانشمند
  • العبد ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    1 0
    شادی رو ح همه شهداء ی انقلاب و جنگ تحمیلی، 3 صلوات با توجه عنایت بفرمایید.
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    1 0
    عزیزجان آباد نشدن خوزستان دلیلش چیز دیگری هست!! حمله سفیانی به این استان...
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    0 0
    به فتواي مراجع تقليد کروات حرام است کسي که از فقه شيعه اطلاعي ندارد بهتر است اظهار نظر نفرمايد اين تعبير که کجاي اسلام اين رو نوشته اند تعبيري کاملا عاميانه است
  • شهیدگمنام IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    واقعامقامشون بالاست ومن افتخارمیکنم که پدرم طلاب وروحانی مملکت وایران هستن شهدای مدافع حرم نمادعزت واحترامن من دعامی کنم هرکس شهادت نصیبش بشه اول لیاقت دوم شهادت واقعازندگیشون ومقامشون بالاست من دعامیکنم پدرم هم راه ایشون روداشته باشن وشهادت نصیبشون بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس