سخنگوی وزارت امور خارجه چین

سخنگوی وزارت امور خارجه چین از ژاپنی‌ها درخواست کرد از تصمیم برای رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس آرام بازگشته و عذرخواهی کنند.

به گزارش مشرق، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین از دولت ژاپن درخواست کرد از تصمیم برای رهاسازی پساب یک نیروگاه اتمی در اقیانوس آرام برگشته و عذرخواهی کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «توشیمیتسو موتگی» وزیر امور خارجه ژاپن روز سه‌شنبه با اعتراض به تصویری که لیجیان در حساب توئیتری خود به اشتراک گذاشته بود گفت، توکیو شدیداً نسبت به این اقدام معترض بوده و خواستار حذف این پیام است.

لیجیان در این پیام توئیتری، یک نقاشی قدیمی ژاپنی را که چند قایق‌ران را درون دریا نشان می‌دهد، تغییر داده و به‌جای قله معروف ژاپن، رآکتور نیروگاه فوکوشیما را ترسیم کرده است. همچنین شکل امواج آب به شکل جمجمه و پنجه و سر کرکس تغییر کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به اظهارات موتگی گفت: «پرسیده بودید که آیا این توئیت را پاک و عذرخواهی خواهم کرد. ممکن است متوجه شده باشید که آن را به بالای [صفحه توئیتر] الصاق کرده‌ام».

لیجیان در ادامه گفت: «این نقاشی درخواست به حق مردم را نشان می‌دهد. این دولت ژاپن است که باید از تصمیم غلط خود بازگشته و عذرخواهی کند. ژاپن کار غلطی انجام داده است و حالا دیگران حتی اجازه ندارند درباره آن صحبت کنند؟».

نقاشی اصلی ژاپنی موسوم به «موج کاناگاوا»

جدال لفظی چین و ژاپن بر سر تخلیه پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما

تصویر منتشر شده در حساب توئیتری لیجیان

جدال لفظی چین و ژاپن بر سر تخلیه پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما

این دیپلمات چینی افزود: «مدتی است که کل جهان در حال اعتراض است و برخی مقامات ژاپنی ادای افراد گنگ را درآورده و وانمود می‌کنند که چیزی نمی‌شنوند، با این حال از یک تصویرگری ناراحت می‌شوند».

در پی وقوع زلزله به قدرت ۹ درجه در مقیاس ریشتر و سونامی متعاقب آن در تاریخ ۱۱ ماه مارس ۲۰۱۱ در شمال شرقی ژاپن، گداخت هسته‌ای ۶ رآکتور نیروگاه «دائیچی» در مجاورت شهر فوکوشیما، منجر به انفجار آن شد. به‌طوری که تشعشعات اتمی آن حتی به سواحل روسیه نیز رسید.

دولت ژاپن پیش‌تر اعلام کرده بود، قصد دارد پساب رادیواکتیو این نیروگاه را در یک بازه زمانی دو ساله، تدریجاً به داخل اقیانوس آرام رها کند. مقامات ژاپنی می‌گویند این پساب‌ها تصفیه شده‌اند و با استانداردهای ایمنی بین‌المللی مطابقت دارند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته اعلام کرد که از طرح ژاپن برای رها سازی پساب نیروگاه فوکوشیما حمایت می‌کند.

لیجیان در واکنش به این تصمیم، در نشست خبری خود در پکن علیه تصمیم دولت ژاپن برای ریختن فاضلاب نیروگاه اتمی شهر فوکوشیما گفت: «اقیانوس آرام، فاضلاب ژاپن نیست».

 وزارت امور خارجه چین اواخر فروردین سفیر ژاپن را فراخوانده و هشدار داد:‌ «این تصمیم احتمالاً قوانین و مقررات بین‌المللی را نیز نقض می‌کند. این اقدام درخور یک کشور مدرن و متمدن نیست. چین نارضایتی عمیق و مخالفت جدی خود را علیه آن، اعلام می‌کند».

ژیانگهائو از ژاپن درخواست کرد در تصمیم خود بازنگری کرده و کمیته‌ای متشکل از کارشناسان بین‌المللی از جمله متخصصان چینی را برای تصمیم‌گیری درباره پساب این نیروگاه تشکیل دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    9 5
    بفرما چین دنیا رو با کرونا درگیر کرده زبونشم درازه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس