به گزارش مشرق ، روزنامه اعتماد با محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران و یکی از گزینههای احتمالی حضور در رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری به گفتوگو نشسته است. مهمتریم بخشهای این مصاحبه در ادامه آمده است.
مهمترین اولویتم توسعه حمل و نقل عمومی بود که محقق نشد
- توسعه حملونقل عمومی شهر، مهمترین اولویت من در شورا بود و متاسفانه در این دوره با همه تلاشهایی که صورت گرفت، به دلیل شرایط اقتصادی کشور و کملطفی دولت ضعف پیگیری شهرداری، برنامه تجهیز و توسعه ناوگان حملونقل عمومی در مترو و اتوبوس محقق نشد، البته کارهای مهمی صورت گرفت و افتتاحهایی را شاهد هستیم اما با انتظار مردم و نیاز جامعه به خصوص در شرایط کرونایی که نباید ازدحام در حملونقل عمومی به وجود بیاید، فاصله داریم.
در حوزه نامگذاری شاهد اتفاقات خوبی بودیم
نامگذاری بخشی از وظایف شوراست و کمیسیون نامگذاری که نمیتواند وظایف قانونیاش را رها کند و مثلا فعالیت عمرانی یا حقوقی انجام دهد، در حوزه نامگذاری شاهد اتفاقات خوبی بودیم، توجه به شخصیتهای فرهنگی در عین گرامیداشت شهدا و ارزشها، در این دوره اتفاق افتاد و تقریبا در همه حوزههای فرهنگی، هنری، علمی و ارزشی شاهد تجلیل از بزرگان و چهرههای ماندگار بودیم که بعضا خانوادههای شهدا در برابر تخریبهای سیاسی که در این حوزه علیه شورا انجام شد، از مدیریت شهری دفاع کردند.
ترافیک معضل همیشگی تهران است
مساله ترافیک، یک معضل همیشگی در تهران بوده است، البته در ایام اخیر به دلیل بیماری کرونا و خطر استفاده از حملونقل عمومی، شهروندان تمایل بیشتری به استفاده خودروهای شخصی دارند اما به صورت اصولی باید گفت ترافیک، نتیجه سیاست خودرومحوری در تهران است.
برعکس دنیا و منطق مدیریت شهری عمل میکنیم
در بسیاری از شهرهای توسعهیافته جهان، معضل ترافیک و آلودگی هوا را با توسعه حملونقل عمومی و مشکل کردن استفاده از خودروهای شخصی حل کردهاند اما در تهران، حتی بیش از برنامه بزرگراه ساخته شده است و با سوخت ارزان و یارانهای، مردم به استفاده از خودروی شخصی تشویق میشوند و در مقابل کمبود شدید و فرسودگی در اتوبوس و مترو وجود دارد و بودجه و اعتبارات آن پرداخت نمیشود، در واقع ما برعکس دنیا و منطق مدیریت شهری عمل میکنیم و نتیجه آن را هم در همین ترافیک میبینیم.
حدود نیمی از آلودگی هوا، نتیجه استفاده از خودروهای شخصی است که توضیح دادم، بخشی نیز به دلیل فعالیت صنایع آلاینده در شهرو حومه و بخشی هم به خاطر استفاده از گاز برای گرمایش است که تقریبا در دنیا منسوخ شده و از برق برای گرمایش استفاده میکنند.
امسال شاهد افزایش در آلودگی هوا نسبت به دهه اخیر بودیم و علت آن هم علاوه بر مسائل جوی، افزایش گوگرد در سوختهای مصرفی بود، ما شاهد فرسودگی در سیستم پالایش نفت هستیم و این فرسودگی موجب شده است که تولیدی مازوت پالایشگاههای ما ده برابر جهان و نسبت گوگرد در آن هم بیش از ده برابر باشد، یعنی ما صد برابر استاندارد گوگرد وارد هوا میکنیم که منشا اصلی بوی بد و آلودگی هوا در تهران است که باید با یک برنامه نوسازی، سیستم پالایشی کشور بهروز شود.
هیچ مسوول شهری دوچرخه را به عنوان راهحل مشکل ترافیک و آلودگی هوا معرفی نکرده
نمیخواهم از طرح «بیدود» دفاع کنم اما نباید جای مساله فرعی و اصلی را تغییر داد، نقش دوچرخه در ترافیک تهران با توجه به سراشیبی بودن معابر شهری، کمتر از یکدرصد است و هیچ مسوولی در شهرداری هم دوچرخه را به عنوان راهحل مشکل ترافیک و آلودگی هوا معرفی نکرده بلکه به عنوان یک کمک و اقدام شهروندی طرح شده که باید به اندازه اثرش از آن انتظار داشت.
شخصا تمایل ندارم وارد رقابت انتخاباتی شوم
مساله انتخابات ریاستجمهوری، یک موضوع شخصی و فردی نیست که یک نفر بخواهد راسا تصمیم بگیرد کاندیدا شود، ریاستجمهوری یک موضوع فراگیر و ملی است و اگر قرار است کسی در این حوزه موفق شود باید براساس خرد جمعی و حمایت نخبگان و مردم وارد شود، نه با منم منم زدن و شخصمحوری.
احزاب و گروهها، درحال تعامل هستند و نهاد اجماعساز برای اصلاحطلبان تشکیل شده که به جای فردگرایی، مصالح کلی کشور سنجیده شود، در این حوزه دو ایده مطرح شده است. یکی اینکه اصلاحطلبان قبل از ثبتنام به اجماع و کاندیدای اصلی برسند و اگر این کاندیدا رد شود، مشخص باشد که در انتخابات نماینده مستقیمی ندارند.
ایده دوم، بر ثبتنام چند نفر از شخصیتهایی که امکان تایید صلاحیت دارند، تاکید دارد، اگر هیچیک از آنها تایید نشود، تکلیف مشخص است، اگر یک نفر تایید شود بازهم مشخص است اما اگر دو یا سه نفر تایید شدند، آن کاندیداها بین خود فرد مقبول و اصلح را معرفی کنند. تاجایی که میدانم هنوز درباره اینکه کدام روش انتخاب شود، تصمیمی گرفته نشده است و من هم به صورت شخصی تمایلی برای ورود به این حوزه ندارم اما اگر از سوی این نهاد یا احزاب توصیهای به من شود، طبیعتا وظیفه دارم روی آن مطالعه و بررسی کنم.
محسن هاشمی مهر ماه سال گذشته گفته بود: آدم عاقل دیگر در این اوضاع نامزد ریاستجمهوری نخواهد شد و من هم نامزد نمیشوم؛ در حال حاضر مدیریت کشور کار بسیار سختی است و کسی که این توانایی را در خود میبیند به قول خارجیها «سوپرمن» است. من چنین توانایی را در خودم نمیبینم و دوستان به دلیل خدمات آیتالله هاشمی رفسنجانی محبت دارند و نام من را مطرح میکنند.
او اخیرا البته با چرخشی جالب توانایی خود در زمینه مدیریت اجرایی کشور را خوب توصیف کرده و گفته است: قصد تعریف از خود ندارم اما احساس بدی نسبت به توان خودم ندارم؛ اتفاقا فائزه هاشمی هر چند گفته که به من رأی نمیدهد اما توان من را تأیید کرده و گفته توانش برای این پست خوب است.