کد خبر 1209842
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
تاثیر تورم بر شاخص کل بورس/ حجم نقدینگی سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به رشد نقدینگی طی چند سال گذشته، نقدینگی سال ۱۴۰۰ حدود ۴ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه  در پاسخ به این پرسش که رابطه بین تورم و رشد نقدینگی با شاخص کل به چه صورتی است؟، اظهار کرد: بین رشد نقدینگی و تورم رابطه مستقیم وجود دارد.

او افزود: در صورت افزایش رشد نقدینگی در کشور، پول در دست مردم افزایش می‌یابد و سپس افزایش تقاضای کالا در کشور و در نهایت رشد قیمتی کالاها و اجناس را داریم، در نتیجه تورم بالاتری را تجربه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

جزئیات تزریق منابع جدید به بازار سهام

آسایش بیان کرد: اما به طور خاص نمی‌توان شاخص کل و تورم را به طور یک بعدی نگاه کرد و باید سایر متغیرهای دیگر را نیز در نظر گرفت، از جمله، اتفاقات سیاسی و اقتصادی که در کشور می‌افتد، همه بر روی شاخص بورس تاثیرگذار است.

او افزود: در چند سال گذشته از سال ۹۶ تا ۹۹، که ما رشد کل شاخص بورس را تجربه کردیم، می‌بینیم که هر چقدر در ۳ – ۴ سال گذشته، نرخ تورم افزایش یافته، شاخص بورس نیز، صعود بالاتری را تجربه کرده است.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص میزان رشد بازار سرمایه در ۴ سال اخیر اظهار کرد:  در سال ۹۶ تقریباً ۲۴ درصد، در سال ۹۷ تقریبا ۸۵ درصد، در سال ۹۸، تقریبا ۱۰۶ درصد و در سال ۹۹ حدود ۱۵۵ درصد رشد شاخص کل بازار سرمایه بوده است؛ که اگر بر مبنای تورم بررسی کنیم، می‌بینیم که بازار سرمایه رابطه مستقیمی با تورم داشته است. زیرا، تورم ما در سال ۹۶ تقریباً ۹.۶ درصد، در سال ۹۷ تقریبا ۱.۲ درصد، در سال ۹۸ تقریبا ۴۱.۰۲ درصد و در سال ۹۹ حدود ۳۶.۵ درصد بوده است.

تاثیر تورم بر شاخص کل بورس

آسایش در پاسخ به این پرسش که، در سال ۱۴۰۰ کشور چه رشدی در نقدینگی و تورم تجربه خواهد کرد؟، گفت: کارشناسان با توجه به رشد نقدینگی که کشور طی چند سال گذشته تجربه کرده، در حدود ۴ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ نقدینگی پیش‌بینی کرده‌اند.

او بیان کرد: دولت در سال ۹۹ اوراق بدهی بسیار زیادی را منتشر کرد و قطعاً برنامه‌ریزی‌های خاصی را دولت فعلی برای کنترل نقدینگی دارد، زیرا، این میزان نقدینگی سبب افزایش تورم زیادی خواهد شد. راهکارهایی از جمله، سیاست‌های انقباضی را قطعاً دولت برای کنترل نقدینگی در نظر خواهد گرفت. همچنین ممکن است برای کنترل نقدینگی در سال ۱۴۰۰، از بازار سرمایه هم استفاده شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت در سال ۱۴۰۰ باید عواملی از جمله، نقدینگی، تورم، رشد اقتصادی و رکود را در نظر بگیرید. کشور ما متاسفانه همزمان با تورم و رکود همراه است؛ بنابراین، برای کنترل نقدینگی باید سیاست‌هایی را اتخاذ کرد و هیچ جایی بهتر از بازار سرمایه نیست.

او در پایان تصریح کرد: با حمایت‌های دولت می‌شود، بخشی از نقدینگی کشور را به سمت تولید برد و همچنین باید شرکت‌های جدید وارد بازار سرمایه شوند تا باز مردم با سرمایه‌های خرد وارد بازار سرمایه شوند. متاسفانه طی چند ماه گذشته اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه از بین رفته و این اعتماد سازی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که امیدواریم دولت جدید این سیاست را در نظر داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس