آمریکا

یک کارشناس شورش‌های مسلحانه نسبت به شکل‌گیری شورش‌های مسلحانه در ایالات متحده در صورت عدم اجرای سریع اصلاحات در پلیس و ایجاد عدالت قضایی در این کشور هشدار داد.

سرویس جهان مشرق - راشاتودی در گزارشی با بررسی وضعیت بحرانی این روزهای آمریکا نوشت: تمیتوپ اوریولا کارشناس شورش‌های نظامی در صحرای آفریقا و سردبیر مشترک مجله امنیت آفریقا و دانشیار دانشگاه آلبرتا نوشت: با توجه به سال‌ها تجربه خود در زمینه مطالعه شورش‌های مسلحانه در سراسر جهان معتقد است که ایالات متحده بالقوه در آستانه فاجعه است.

آمریکا تا پنج سال آینده گرفتار شورش‌های مسلحانه سازمان‌یافته خواهد شد

شورش مسلحانه تا ۵ سال آینده

وی با اشاره به اتفاقات اخیر نظیر تیرانداز مرگبار به بریونا تیلور، مرگ دردناک جورج فلوید و شلیک مرگبار به دانته رایت را نمونه‌هایی از شرایط اجتماعی و سیاسی اسفناک آمریکایی‌های سیاهپوست عنوان کرد و نوشت: در صورت عدم مداخله و اصلاحات اساسی در شرایط اجتماعی در ایالات متحده، ممکن است وضعیت کنونی به شورش مسلحانه در ۵ سال آینده منجر شود و به احتمال زیاد، شاهد شکل‌گیری گروه‌های مسلح ضدپلیس باشیم.

آمریکا تا پنج سال آینده گرفتار شورش‌های مسلحانه سازمان‌یافته خواهد شد

شباهت قیام مسلحانه آمریکا با دیگر بخش‌های جهان

وی با بررسی گسترش جنبش زاپاتیستا در مکزیک و یا جنبش نظامی دلتای نیجر در نیجریه معتقد است که مشابه این قیام‌های مسلحانه در ایالات متحده روی خواهد داد. در ابتدا گروه‌های مختلفی که به تدریج شکل گرفته‌اند، ائتلاف‌هایی ضعیف و بدون رهبری متمرکز، شکل خواهند داد. این ساختار قدرت فاقد تمرکز هم اکنون در جنبش‌های عدالت اجتماعی نظیر آنتیفا وجود دارند.

آمریکا تا پنج سال آینده گرفتار شورش‌های مسلحانه سازمان‌یافته خواهد شد

بی‌عدالتی علیه سیاه‌پوستان عامل اصلی شورش‌های مسلحانه علیه پلیس

اوریولا به این واقعیت اشاره می‌کند که نمی‌توان تنها به یک عامل مستقیم به عنوان ریشه این اتفاقات اشاره کرد. بلکه عوامل مختلف اجتماعی سیاسی و اقتصادی باید به صورت همزمان تلفیق شده تا ریشه‌های تشکیل جنبش‌های سازمان‌یافته شناسایی شود.

وی به ظلم‌های فرانسلی توسط حکومت آمریکا اشاره می‌کند که این پیش‌زمینه در کنار احساسات تأثیرگذار در مورد بی‌عدالتی‌های کنونی و یادآوری مکرر خشونت وحشیانه پلیس فراهم آورنده توضیح کافی برای شرایط تا رسیدن به نقطه درگیری مسلحانه است.

اوریولا می‌گوید: زخم‌های عمیق به شکل قتل توسط پلیس و یا سایر اقدامات وحشیانه در کنار سیستم ضعیف بهداشتی برای سیاه‌پوستان در بخش‌هایی نظیر کووید-۱۹ و یا نرخ زنده ماندن پایین از بیماری سرطان، بنزین بیشتری بر روی آتش می‌ریزد. این نظام ضعیف درمانی باعث تشدید نرخ بالای اسفناک بیکاری میان جامعه سیاه‌پوستانی شده که در تاریخ ایالات متحده همواره با چالش‌های اقتصادی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند.

آمریکا تا پنج سال آینده گرفتار شورش‌های مسلحانه سازمان‌یافته خواهد شد

شورش‌های خرابکارانه علیه پلیس

اوریولا در ادامه به نرخ بالای و غیرقابل مقایسه زندانی شدن در میان سیاه‌پوستان اشاره می‌کند که می‌تواند به عنوان دلیلی برای ایجاد شورش‌های احتمالی شناخته شود. تعدادی از تحقیقات نشان می‌دهد که ۸ درصد جمعیت ایالات متحده دارای سوءسابقه قضایی هستند، اما این نرخ در میان سیاه‌پوستان این کشور با رشدی صعودی به ۳۳ درصد می‌رسد. وی می‌افزاید: هرگونه جنبش ضد پلیس در ایالات متحده احتمالاً به صورت شورش‌های خرابکارانه شهری خواهد بود. وی معتقد است حملات در ابتدا نامنظم خواهد بود و احتمالاً از سلاح‌های کوچک و تجهیزات انفجاری ارتقا یافته بهره گرفته می‌شود و عمدتاً اهدافی که نماد اعمال قانون هستند، هدف گرفته خواهد شد.

آمریکا تا پنج سال آینده گرفتار شورش‌های مسلحانه سازمان‌یافته خواهد شد

پیش‌بینی‌هایی که به حقیقت پیوستند

این پیش‌بینی‌ها تا حدود مشخصی در تابستان ۲۰۲۰ میلادی و به دنبال قتل جنایت‌بار جورج فلوید تحقق یافته‌اند. در آن آشوب‌ها، شاهد شکل‌گیری تعداد زیادی منطقه خودمختار در شهرهایی نظیر نیویورک، سیاتل و پورتلند در نخستین ماه‌های شورش بودیم. اما در پوشش رسانه‌ای به ویژه راهپیمایی‌های «جان سیاهان مهم است» این واقعیت نادیده گرفته شده بود.

آمریکا تا پنج سال آینده گرفتار شورش‌های مسلحانه سازمان‌یافته خواهد شد

کنترل اوضاع از دست همه خارج خواهد شد

اوریولا برای نشان دادن عمق فاجعه این واقعیت را برملا می‌کند که ایالات متحده دارای بالاترین میزان شهروندان مسلح در دنیا و ۱۲۰.۵ اسلحه به ازای هر ۱۰۰ نفر و یا در مجموع بیش از ۳۹۳ میلیون اسلحه است. نکته نگران‌کننده این است که با وخیم‌تر شدن شرایط و فراگیر شدن تدریجی جنبش‌های مسلحانه، رهبران سیاه‌پوست قادر نخواهند بود تا از افزایش خشونت‌ها جلوگیری کنند.

این کارشناس شورش‌های مسلحانه در پایان هشدار می‌دهد که در شرایط کنونی فرضیه شورش اجتناب‌ناپذیر است و در واقعیت تنها با انجام اصلاحات کامل در نیروهای پلیس و دستگاه قضایی می‌توان از پدید آمدن آن جلوگیری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 13
  • پیروزه IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    51 21
    امریکا هر چه به سرش بیاید بازم کمه
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      4 2
      پس برجام ما چی میشه؟
    • شاکی IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      8 0
      ای دیونه ها . اینا فکر میکنن همشون رمبو هستن . یک مشت خل و جل
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    28 18
    ان شاءالله
    • اردشیر IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
      1 1
      الله بزند به کمرت کشتار غیر نظامیان و فروپاشی قانون در یک کشور دیگر چه خیری برای ما دارد؟ گرچه هیچ چیزی جنایات آمریکا در افغانستان و عراق را توجیه نمی‌تواند بکند اما هیچ چیزی هم نمی‌تواند موجب حمایت یک آدم عاقل و با شرف از پیدایش شورش‌های مسلحانه در یک کشور مستقل شود.
  • ایرج IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    31 19
    نژادپرستی در همه کشورها وجود دارد حتی کشورهای اسلامی که دم از انسانیت میزنن
    • قریشی IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      20 18
      سوزش داشت؟!!!
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      10 6
      اولا آمریکایی ها ادعای حقوق بشر ، آزادی بیان و ... دارند کشورهای دیگر خصوصا کشورهای اسلامی چنین ادعایی ندارند دوما تو کدوم کشور اسلامی نژادپرستی هست ؟ فقط 1 کشور نام ببر .
    • محمد IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      9 8
      قریشی جون ظاهرا منتظرید کسی بسوزه و تو امریکا اتفاقی بیوفته ولی ده ها ساله خودتون سوختین. خخخخ
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    22 18
    ۳۳ درصد؟ یعنی نزدیک به نصف سیاهپوستان آمریکا سابقه زندان دارند و این به طور کامل نشان میدهد که سیاه پوستان جرم و جنایت بیشتری مرتکب میشوند.در ضمن آمریکا به دست سفید پوستان آمریکا شده نه سیاه پوستان
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      20 13
      اگر فقرا نباشند ثروتمندان هرگز به ثروت نمی‌رسند. سیاهان در مزارع جنوب کار کردند طوری که عمرشان از زمان برده شدن حداکثر ۱۵ سال بود و تاجران شمال دسترنجشان را صادر کردند و به ثروت رسیدند.
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      23 14
      یه سیاهپوست برای سرقت یه تکه نان به زندان میوفته اما یه سفیدپوست به جرم کشتن یه سیاهپوست آزاد میشه!
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    13 8
    باشه
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      7 9
      تمام اصلاح طلبا تا ۵ سال اینده یتیم و بی کدخدا میشن؟. :))))))
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 6
    همان بهتر که از هم بپاشه بدرک
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    8 7
    اگه این پیش بینی که خود آمریکائیها کردن تحقق پیدا کنه اصلاح طلبایی مثل تاجزاده چه خاکی تو سرشون بریزن ؟!
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    8 7
    ایران باید محور مقاومت در آمریکا رو هم فعال کنه. بهترین گزینه همین برادران سیاهپوست مسلح هستند. ان‌شاءالله به زودی حزب الله آمریکا اعلام موجودیت کنه
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    9 4
    چقدر اين حرف تكراريه. يادتون مياد مي گفتيد بعد از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري امريكا، يا كشور امريكا تجزيه ميشه يا دچار جنگ داخلي؟ چه اعتماد به نفسي داريد شماها!
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    8 2
    آمریکا اگر امروز از هم پاشیده نشه ، حتما تا فردا بعد از ظهر پاشیده شده
  • علی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    8 5
    مگه اسم این سایت مشرق نیوز نیست ؟ اگه هست که چرا دارید اخبار غرب و آمریکا رو میگید ؟ (نکته جالب اینکه اخباری که منفی هست در مورد اونها رو میزارند)
    • US ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      2 3
      بابا تو دیگه خیلی تعطیلی! شایدم ۱۰-۱۲ سالته برو گیمتو بازی کن به این چیزا کار نداشته باش کوچولو
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    2 7
    اعتراضات شدت خواهد گرفت اما سرکوب می شه چون سازمان های اطلاعاتی امنیتی داخلی آمریکا از نظر تعداد نیرو ، نخبگی نیرو ، تجهیزات چه کمی چه کیفی خیلی خیلی قوی تر از سیا هستند چون ترس آمریکایی بیشتر از درونه تمام مکالمات مردم آمریکا در هر بستری بدون اجازه قاضی شنود می شه روش قفل و لیست سیاه را هم استفاده می کنند اینترنت هم که مال آمریکاست و بهش 100 درصد مسلطن مردم آمریکا با سایر ابزارهای نظارتی جاسوسی مثل پهبادها هم دائما کنترل می شن یعنی حتی قبل اینکه بخوان کاری کنند دستگیر می شن درنتیجه اگر واقعا بخواد اتفاقی بیافته که مهارنشدنی بشه باید جمعیت میلیونی مسلح بیرون بریزه که این اتفاق بالاخره می افتد ولی بعیده که تو این دهه باشد احتمالا حدود 2050 که آمریکا به اوج ضعف اقتصادی و نارضایتی های اجتماعی می رسد سال های فروپاشی آمریکا از درون باشد .
  • مهدی شیرازی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    10 4
    اصلا چنین نخواهد شد!
  • پوریا IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 3
    وضعیت آمریکا نگران کننده است قانون سلاح تو آمریکا تغییر نکنه وخیم میشه و اگر تغییر می شد قبلا تغییرات و اصلاحات می دادند ترامپ از این رییس جمهور هم زرنگ تر بود این قانون میمونه
  • پوریا IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    5 3
    آمریکایی ها چند اشتباه کردن1.نباید آمریکا ایالتی اداره میشد 50تا ایالت داره هر کدوم پرچم رییس جمهور مرز مشخص تلویزیون مستق انگار50تا کشوره باید استانی اداره میشد2.نباید این همه مهاجر تو آمریکا می بود هر کدوم تو یک محله هستن و سیاه پوست که هست3.قانون حمل سلاح آزاد آخه چرا آزاد هستش این خود به خود درگیری میاره
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    6 6
    آفرین به نیروهای مقاومت واشنگتن و حومه
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    11 4
    بازم مطلب کم آوردید رفتید سراغ اینجور مطالب از بدو تاسیس آمریکا اسلحه آزاده و مردم آمریکا مسلحن
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      7 10
      بازم دچار سوزش شدی حرف مفت زدی! همه گروه های مسلح سفیدپوست و سیاه پوست در حال سازماندهی خودشون هستن. دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره
  • احمدی نژادی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    6 2
    کارشناسها از حرفهای مفت زیاد می زنند شما خیلی جدی نگیرید. وذوق مرگ نشیدلطفا"
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    2 6
    انشالله زودتر خواهد بود .. کسانی که کشورهای زیادی را غارت کردند وکشتند. و کماکان مشغولند بنام دموکراسی و حقوق بشر. ... به همین دلائل. باید جواب پس بدهد .... و میدهد
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    2 6
    اووه پنج سال دیگه، تا اون موقع خدا میدونه این آمریکا چقدر دنیا رو قهوه ای خواهد کرد، قهوه ای تر از الان البته، یک روز زیادتر نفس کشیدن آمریکا یعنی خسارت بیشتربشریت
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    1 8
    اینکه امریکا در حال فروپاشیه دلیل نمیشه که ما دست روی دست بذاریم! ما باید در مسیر توسعه قدم برداریم تا اگر پنج شش سال دیگه امریکا رفت به قعر، ما بریم به صدر
  • فرهنگ IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    12 0
    دیگه بس کنید آمریکا و غرب ربطی به شما نداره شما به فکر بدبختیهای مردم خودمان باشید.
    • رجب IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      1 4
      اههه راستی ربطی نداره؟ پس چطور وقتی اونجا رو قبله ی آمالتون قرار میدین و مرتب میکوبید تو سر ایران و مملکتتون رو با مقایسه با اونجا تحقیر می کنید ربط داره ولی نوبت به بخش بد غرب و آمریکا که میرسه فوری ناراحت میشین میشین به ما چه مریوط؟!!
  • جمال IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    6 0
    چرته
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    8 0
    انوقت ایران چی میشه؟؟؟
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    5 0
    توهم زدید
  • متین IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    4 1
    شما کلاه خودتو سفت بچسب نزار باد ببره .والا ..چهل ساله هی میگین امریکا میترکه ..هر سال بهتر میشه اونی که داره روز به روز بدبختر میشه ماییم
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 1
    مطمئنم این اتفاق میوفته ولی نه تا ده پونزده سال آینده که امریکا دیگه قدرت اول نظامی واقتصادی نیست و نارضایتی های مردم ازنظام سرمایه داری به اوج نرسیده درکل از نظر من محرک اصلی مردم نارضایتی اقتصادی و چنددستگی های سیاه-سفید و بورژوا-پرولتاریا و راست-چپ خواهد بود ازونجاکه توی سه دهه هفتاد-هشتاد-نود میلادی کمونیست هاواقمارشون رو اعدام میکردن هیچ آینده سیاسی بجز سرمایه داری وجود نداره و علت اصلی ناآرامی ها همینه. بدبختانه برای ایران هم همچین آینده ای متصورم چون برای آینده سیاسی ایران به هیچ وجه اتحادی وجود نداره و چنددستگی ازهمین حالا نمایانه البته راه حل هم داره که هیچ کس مثلا توانتخابات پیش رو بهش نپرداخته.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس