کد خبر 1208849
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
ظرف/آشنا

ظریف و وزارت خارجه می‌دانند که بالأخره وقتی به عنوان مصاحبه ادعاهایی مطرح می‌کنند، قرار بر این است که این گفتگو منتشر شود و نمی‌توانند از زیر بار این فضاحت شانه خالی کنند.

سرویس سیاست مشرق - پس از انتشار قسمتی از اظهارات ظریف در جریان یک مصاحبه توسط رسانه عربستانی، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه آن را یک فایل تقطیع شده و گزینشی از یک گفتگوی ۷ ساعته خوانده و در پاسخ به «مشرق» می‌گوید: این گفتگو مصاحبه‌ای داخلی در جهت حفظ اسناد کشور بوده و قرار نبوده هیچ‌گاه منتشر شود.

البته خطیب زاده در نشست خبری امروز خود بار دیگر به مسئله افشای فایل صوتی ظریف پرداخته و در ادعایی جالب‌توجه می‌گوید: از دو شب قبل متوجه شدیم که فایل در حال منتشر شدن است و دیروز هم دو شبکه خارجی آن را به‌صورت گسترده منتشر کردند. ظریف همواره گفته است آنچه انجام می‌شود، حول قوه عاقله نظام است.

از مدتی قبل دولت روحانی در حفظ و معرفی دستاوردهای ۸ ساله خود ساخت چند مستند و کتاب را در دست گرفته است.

تا پیش‌ازاین تولید محتوا و کارنامه سازی در میان دولت‌های پیشین رسم نبوده است. با قرار دادن اظهارات سخنگوی وزارت خارجه در کنار تلاش دولت برای اعتبار سازی در ۱۰۰ روز آخر می‌توان نتیجه گرفت که این گفتگو نه یک درد و دل‌ساده از سوی وزیر خارجه؛ بلکه اقدامی هدفمند در جهت انتشار آن به وقتش بوده است.

در عرف حرفه‌ای و رسانه‌ای هیچ مصاحبه‌ای انجام نمی‌شود؛ مگر آنکه قرار باشد روزی منتشر گردد، بر این اساس جواد ظریف آگاهانه ادعاهایی خلاف واقع بر زبان آورده و گروهی آن را برای انتشار در اختیار یک رسانه تروریستی قرار داده‌اند.

این شیوه جدید در تخریب سیاست‌های منطقه‌ای دقیقاً شبیه اقداماتی است که تا پیش‌ازاین از سوی روح‌ال... زم در رسانه «آمد نیوز» صورت می‌گرفت. رسانه آمد نیوز با همکاری مستقیم ۶ سرویس امنیتی و با محوریت سرویس فرانسه به فعالیت مشغول بود؛ یارگیری برای سرویس‌های جاسوسی و انجام نفوذ، جمع‌آوری خبر و مطلب، توزیع محتوای های سرویس‌های جاسوسی و هماهنگی بخشی از شیوه کار آمد نیوزی است.

در این روش با زدن مهر محرمانه بر چند خبر دروغین؛ محتوای جعلی را ساخته‌وپرداخته کرده و در بزنگاه‌های حساس امنیتی آن را منتشر می‌کنند؛ این شیوه «آشنا» بار دیگر در انتشار فایل ظریف لحاظ شده است.

انتشار این فایل پرتناقض و البته سراسر خلاف واقع از سوی وزیر خارجه راه را برای دوقطبی سازی انتخاباتی دولت بدون دستاورد تدبیر با کارکردی ضعیف و محبوبیتی زیر ۵ درصد بازکرده است. افشای فایل صوتی مکالمه وزیر خارجه ازسوی گروه دستاورد سازی دولت تدبیر نه اقدامی سهوی، بلکه تحرکی از پیش برنامه‌ریزی‌شده با محتوایی دروغین در جهت بازی سازی با افکار عمومی است.

مشرق در ادامه به تحلیل دلایل انتشار این فایل خواهد پرداخت...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    21 1
    خوشحالم خیییییییییییییلی خوشحالم دعاهام اجابت شد که تو رسوا شدی تو دشمنیت با سردار دل ها رو عیان کردی تو به دست خودت خودت رو رسوا کردی بی همه چیز خائن
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    15 0
    ظریف دنبال عدم مبارزه همه جانبه با داعش بوده...
  • آرش IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    17 0
    پمپئو گفته ما سلیمانی رو کشتیم خوبم کردیم که کشتیم اگه قبول ندارید برید از ظریف بپرسید..... خدا ریشه ی وجودی اصلاحات رو بخشکونه که نه برای ما آبرو گذاشتن نه شرافت ... خدا ...عذابش رو بهتون بچشونه با این رای دادنتون
  • محمدیار IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    10 0
    احسنت دقیقا همینه کسی که ذره ای عقل داشته باشه، نمیتونه با خوشبینی سر خودش رو کلاه بذاره که نفوذ در کار بوده. گیریم نفوذ شده (که نشده و خیانت بوده) چرا این غلط های زیادی رو کرده؟
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    12 0
    گفته هیچ زمانی میدان برای دیپلماسی هزینه نشد. آیا تو با دستور جان کری نگفتی کشتی حامل کمک‌های دارویی و غذایی از مسیر یمن برگرده؟؟ آخه تو چقدر دروغگویی؟؟ هسته ای که کامل هزینه دیپلماسی بی ثمر شما شد. دیگه چی میخوای برای نابود کردن؟؟
  • ایرانی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    12 1
    افسوس که امثال سلیمانی ها رفتند و چون ظریفهایی باقی ماندند . در مراسم تشیع سردار مردم نشان دادند که کدام سیاست و قهرمان را دوست دارند و کدام تفکر درست است مقاومت یا وادادگی . جناب ظریف اگر هزاران مثل تو و هم فکران تو قربانی شوید هیچکس خم به ابرو نمی آورد شما از پمپئوی شرور هم کمتر هستید لااقل حرف و عملشان یکی است .
  • FR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    10 0
    صد در صد عمدی و برنامه ریزی شده است دولت روحانی و شخص ظریف و آشنای آن که در ‌واقع وزیر اطلاعات روحانی ست گاندوهای متبحر مار خورده افعی شده هستند و تا کشور را بر باد ندهند دست بردار نیستند انقلاب نیاز به یک باز فر آوری جدی دارد
  • حسين DE ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    8 1
    رساندن اين فايل صوتى محرمانه بدست سعوديها حتمًا از جانب فردى صورت گرفته كه به مسائل امنيتى خيلى "آشنا" بوده .
  • مهرناز IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    4 0
    پنهان کاری در تفکر واقعی ودورنی افرادی مانندظریف " 8سال وزیر خارجه ایران بوده " سخت خواهد بود " بلاخره سربه بیرون می زند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس