رامین مهمان‌پرست مهمانپرست

مهمانپرست درباره فایل منتشر شده ظریف گفت: این مسئله کوچکی نیست که بتوان از آن به سادگی گذشت.

به گزارش مشرق، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه درباره فایل منتشر شده وزیر امور خارجه گفت: به هر صورت این مسئله کوچکی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت و مسئولین وزارت خارجه باید سریعاً بررسی کنند و عامل انتشار این را پیدا کنند و بخاطر تبعاتی که این موضوعات می تواند در سیاست خارجی و روابط خارجی با کشورهای تاثیرگذار در این مقطع زمانی داشته باشد مسئولیت آنها را بیشتر می کند.

بیشتر بخوانید:

نقش ‎آشنا در انتشار فایل صوتی ظریف چی بوده؟

رامین مهمانپرست سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، در گفت و گو با روز پلاس، درباره مصاحبه منتشر شده از محمد جواد ظریف گفت: در اینجا چند سوال مطرح می شود. یک سوال این است که این مصاحبه به صورت معمول انجام شده یا خیر؟ اگر معمولی باشد انتشار آن نباید مشکلی داشته باشد. بنابراین، نباید موجب تعجب شود یا اعتراض و واکنش غیرطبیعی را به دنبال داشته باشد. اگر مصاحبه قرار نبود منتشر شود یعنی شرایط زمانی مناسب نبوده و مصلحت منافع ملی ما نبوده، طبقه بندی تلقی می شود. 

وی ادامه داد: یک اصلی در وزارت امور خارجه داریم و معتقدیم حتی اسناد کشف، حتی مطالب روزنامه در داخل وزارت خارجه باشد و شما یک قسمت های مشخصی را از آن علامت زده باشید آن مطالبی که کاملاً کشف برای داخل وزارت خارجه است، برای بیرون وزارت خارجه محرمانه تلقی می شود. درباره این مصاحبه هم باید این را روشن کنیم که اگر واقعاً قصد مصاحبه معمولی بوده انتشار آن نباید از نظر مسئولین وزارت خارجه مشکلی داشته باشد و باید مسئولیت آن را بپذیرند. اگر به هر دلیلی انتشار آن مصلحت نبوده بدین معنی است که بعنوان یک سند طبقه بندی و محرمانه تلقی می شود و باید از آن حفاظت می شد. 

بیشتر بخوانید:

شورای عالی امنیت ملی باید با ظریف برخورد کند

او تصریح کرد: این که این مصاحبه منتشر شده دو وجه دارد و باید آن را بررسی کرد. اگر سهواً منتشر شده یعنی از روی غفلت، عدم حفاظت کافی بوده کسی که تخلف کرده و اسناد محرمانه وزارت خارجه را لو داده بالاخره دچار تخلف شده و باید با آن فرد همانند کسی که تخلف سازمانی کرده برخورد کرد و به تخلف رسیدگی کرد. یک زمانی ممکن است بگویند عمداً منتشر شده که اگر سند محرمانه ای عمداً منتشر شده باشد خیلی جرم را سنگین تر می کند در این که چه انگیزه هایی پشت این کار بوده است. ممکن است کسانی با بدبینی به این مسئله نگاه کنند و اظهار کنند اصلاً این بخش های مختلف این مصاحبه عمداً منتشر شده و شبیه یک نوع مستند تبلیغاتی در فضای نزدیک به انتخابات از آن استفاده شده که اگر این چنین باشد، اگر با انگیزه های برد تبلیغاتی و انتخاباتی فردی این کار را عمداً کرده باشد که تخلف این دو برابر محسوب می شود و یک سند محرمانه را عمداً منتشر کرده و قصد بهره برداری انتخاباتی داشته است.

بیشتر بخوانید:

دولتی‌ها به جای تشکر از شهید سلیمانی به او اهانت می‌کنند

مهمانپرست تاکید کرد:من نمی گویم این چنین است، می گویم اگر این چنین باشد جرم سنگین تر می شود. در هر صورت دوستانی که در وزارت خارجه هستند خیلی باید مراقبت کنند چون در شرایط حساسی قرار داریم، سیاست خارجی ما در وضعیت بسیار حساسی باید نقش خود را ایفا کند. این که اظهارنظرهایی در جلسات خصوصی یا برای داخل وزارت خارجه می شود بعنوان سند محرمانه باید از آن به خوبی محافظت شود و هر غفلتی در این زمینه که خسارتی به منافع ملی وارد کند، متوجه بررسی و برخورد با عاملان این امر است و همانطور که بیان کردم این سند بعنوان سند محرمانه تلقی شود و کسی عمداً با هر انگیزه سیاسی، انتخاباتی یا ضربه زدن مستقیم به منافع ملی آن را منتشر کرده باشد، به نظر می رسد این تخلف جدی تر و حساس تر می شود و نوع پیگیری و برخورد با آن را باید خیلی محکم تر دنبال کرد.

ببینید:

فیلم/ وزارت خارجه: صوت منتشر شده ظریف محرمانه بود

وی در پاسخ به این پرسش، با انتشار این فایل و صحبت هایی که درباره بحث روسیه و رابطه پوتین و شهید قاسم سلیمانی مطرح شده رابطه ایران و روسیه به چه سمتی می رود با توجه به این که در آستانه جلسات وین هستیم؟ گفت: این را باید دوستان در وزارت خارجه پاسخ دهند که این نقطه نظرات از زبان بالاترین مقام دستگاه سیاست خارجی نقل شده و تبعاتی دارد. شاید نمونه های خارجی داشته باشد. در کشورهای دیگر هم شاهد بودیم که متن مذاکرات خصوصی وزیر خارجه با برخی از افراد لو رفته و این امر باعث یک تبعات سنگین سیاسی شده و برخی موارد به برکناری وزیر منجر می شد. به هر صورت این مسئله کوچکی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت و مسئولین وزارت خارجه باید سریعاً بررسی کنند و عامل انتشار این را پیدا کنند و بخاطر تبعاتی که این موضوعات می تواند در سیاست خارجی و روابط خارجی با کشورهای تاثیرگذار در این مقطع زمانی داشته باشد مسئولیت آنها را بیشتر می کند. من فکر می کنم باید مراقبت کرد و در این شرایط حساس نباید به راحتی مسائلی را مطرح کرد که می تواند در واکنش های بین المللی در مجموع به ضرر منافع ملی باشد.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه درباره خروج یاین فایل صوتی گفت: در این موقعیت زمانی بیان چنین مطالبی در مجموع به نفع کشور نیست. اگر این کار بر اساس غفلتی صورت گرفته این امر تخلف است و نشان می دهد در حفاظت از اسناد محرمانه وزارت خارجه ضعف هایی داریم و باید این رسیدگی شود. اگر با هر انگیزه ای فردی این سند که انتشار آن به مصلحت نیست، یعنی محرمانه تلقی می شود عمداً منتشر کرده باشد خیلی خطرناک است و نشان دهنده وجود عناصری است که اینها طبق یک طراحی منافع ملی را ضربه می زنند و باید حتماً رسیدگی شود ک چه فردی و با چه انگیزه ای این کار را کرده و می دانسته که چه کار می کند یا خیر، دنبال اهداف تبلیغاتی خاصی بوده یا فکر می کرده انتشار این به نفع کشور است و در واقع نمی دانست به منافع ملی ضربه می زند. در هر صورت این رسیدگی جدی می طلبد. 

منبع: روزپلاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    26 1
    باید به سرعت ظریف پرت کنید بیرون مملکت بی در پیکر شده
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      12 0
      نخیر، باید نگهش داشت محاکمه ش کرد چی چی رو پرتش کنیم بیرون با اون همه فایل و دیتای امنیتی
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      0 0
      ظریف بایداستیضاح شوددرمجلس بعد ازوزیرخارجه برکنار ومحاکمه شود اشدمجازات
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    13 0
    ننگ با رنگ پاک نمی شود آقای مهمانی دوست
  • علی IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    21 0
    هردم از این باغ ...ی میرسد..تف به این همه وطن فروشی
  • NL ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    14 23
    نیازی به توضیح وزارت امور خارجه نیست! چون هم وزارت خارجه مان ورشکسته است و هم از اقتصاد و سیاست گرفته تا اخلاق و دین جامعه مان ورشکست شده است متاسفانه! چاره کار کنار نهادن بازی های سیاسی و تبلیغاتی و منفعت طلبی های شخصی و حزبی است و اتحاد حول محور اسلام.
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    19 0
    دولتی که میوه شب عید را خراب می کند و دور می ریزد ولی به مردم نمی دهد نه مشروعیت دارد نه مقبولیت
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    6 0
    سخنگوی اصلاح طلب اسبق و گویا می‌خواهد کاندید شود!!
  • GB ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    3 11
    دو هدف در فایل صوتی است ÷-1- تیره کردن رابطه روسیه 2- ضدیت با متحجران . چون مردم بحدی از تنگی نظری و دخالت در زندگی خود در عذاب هستند . که براحتی قبول می کنند کشور زیر سلطه امریکا رود تا ازاد شوند
    • AT ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      7 0
      ظریف بستر سازی برجام موشکی و منطقه ای را با انتشار فایل صوتی اش شروع کرده است.
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 0
    بازی جدید اصلاحطلبان برای کاندیدا شدن ظریف.
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    16 0
    گندظریف خائن درامده صدای طبل رسوایی غرب گرهابه صدادرامده لعنت به هرچه وطن فروش ارزش ظریف به اندازه بندکفش سردارسلیمانی نیست ظریف توخیلی بی ارزشی ارزش ظریف به اندازه همان برجام نافرجام
    • AT ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      6 0
      ظریف بستر سازی برجام موشکی و منطقه ای را با انتشار فایل صوتی اش شروع کرده است. مانع بزرگ برجام منطقه ای سردار سلیمانی بود که بنا بدرخواست برجامیون بشهادت رسید و مانع بزرگ برجام موشکی شهید فخریزاده بود که ایشون هم قبل از مذاکرات وین بشهادت رسید و از سر راه تیم مذاکره کننده غربگرا برداشته شد و اکنون عاملان ترور این دو شهید دارند خودشان را افشاء می کنند وگرنه آمریکایی ها جرات جسارت به سردار سلیمانی و شهید فخریزاده را نداشتند.
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    10 0
    این سند به دستور شخص شخیص ... در این باره زمانی به بیرون آنهم رسانه سعودی درز کرده
    • AT ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      3 0
      دولت روحانی به دنبال این است تا با افزایش فشار به زندگی مردم، افزایش تلفات کرونا با ایجاد موج چهارم با آزاد گذاشتن سفرها، امتیازات بیشتری در مذاکرات برجام، با قبول برجام موشکی و منطقه ای بدهد. ظریف بستر سازی برجام موشکی و منطقه ای را با انتشار فایل صوتی اش شروع کرده است. مانع بزرگ برجام منطقه ای سردار سلیمانی بود که بنا بدرخواست برجامیون بشهادت رسید و مانع بزرگ برجام موشکی شهید فخریزاده بود که ایشون هم قبل از مذاکرات وین بشهادت رسید و از سر راه تیم مذاکره کننده غربگرا برداشته شد و اکنون عاملان ترور این دو شهید دارند خودشان را افشاء می کنند وگرنه آمریکایی ها جرات جسارت به سردار سلیمانی و شهید فخریزاده را نداشتند.
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    15 1
    این مردک ان زمانی که رزمندگان در جبهه های جنگ زیر بمب باران سلاحهای امریکایی و اروپایی به شهادت می رسیدند در امریکا کیف میکرد و درس می خوانند از بیت المال ارتزاق می کرد حالا خوش خدمتی اش به امریکارا علنی کرد الان هم رفته عراق تا از طریق سلیمانه عراق پازلش را کامل کند
  • AT ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    6 0
    دولت روحانی به دنبال این است تا با افزایش فشار به زندگی مردم، افزایش تلفات کرونا با ایجاد موج چهارم با آزاد گذاشتن سفرها، امتیازات بیشتری در مذاکرات برجام، با قبول برجام موشکی و منطقه ای بدهد. ظریف بستر سازی برجام موشکی و منطقه ای را با انتشار فایل صوتی اش شروع کرده است. مانع بزرگ برجام منطقه ای سردار سلیمانی بود که بنا بدرخواست برجامیون بشهادت رسید و مانع بزرگ برجام موشکی شهید فخریزاده بود که ایشون هم قبل از مذاکرات وین بشهادت رسید و از سر راه تیم مذاکره کننده غربگرا برداشته شد و اکنون عاملان ترور این دو شهید دارند خودشان را افشاء می کنند وگرنه آمریکایی ها جرات جسارت به سردار سلیمانی و شهید فخریزاده را نداشتند.
  • رضا IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    3 0
    وزارت خارجه چرا ؟! بايد يه مشت خاك بر سر اون مشاور شياد و دو بهم زن كرد كه مدعيه سال ها مسؤليت امنيتى داشته ! واقعاً در اين مملكت فلك زده چه ميگذره كه اينقدر بى در و پيكره ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس