کد خبر 1208055
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۶
مشاور امنیت ملی عراق به ادعاهای فرمانده سنتکام پاسخ داد

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق به ادعاهای کنت مک کنزی فرمانده نیروهای آمریکا در آسیای غربی واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، اظهارات جنجالی مک کنزی که با تفسیری جدید از توافقات ایالات متحده و عراق گفته بود آمریکا به حضور در عراق در "چارچوب گفت‌وگوی استراتژیک" و "به درخواست بغداد" ادامه خواهد داد؛ واکنش های بسیار زیادی را درپی داشت.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نیز در بیانیه ای که خبرگزاری رسمی عراق (واع) منتشر کرد اولین واکنش سیاسی را از سوی دولت عراق به ادعاهای مک کنزی نشان داد.

الاعرجی در بیانیه خود بار دیگر بر مفاد بیانیه مشترک پس از گفتگوی استراتژیک تاکید کرده و با بیان اینکه "هیچ پایگاه خارجی در عراق وجود ندارد" ماموریت ائتلاف آمریکایی در عراق را "استشاری" عنوان و خاطرنشان کرد که تصمیمات ملی کشورش در داخل این کشور اتخاذ می شود.

مشاور امنیت ملی عراق در ادامه بیانیه خود آورده که "عراق متعهد به نتایج دور سوم گفتگوی استراتژیک است و عقب نشینی نیروهای رزمی خارجی طبق یک جدول زمانی و براساس توافق دو طرف است".

به گزارش ایرنا؛ ادعاهای مک کنزی واکنش های دیگری را هم امروز در عراق به دنبال داشت.

ابتدا قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق عراق این اظهارات را دلیل دیگری بر دروغگویی آمریکایی ها عنوان کرد و خواستار واکنش دولت عراق نسبت به اظهارات مک کنزی شد.

سخنان فرمانده سنتکام از آنجا مورد مناقشه قرار گرفت که وی مدعی شده بود در گفتگوی استراتژیک دو هفته پیش بین واشنگتن و بغداد، "دولت عراق هیچ درخواستی مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی ارائه نداده است"؛ درحالیکه نه تنها این دور بلکه دو دور قبلی گفتگوهای دو کشور نیز با محوریت همین مساله انجام شده بود و حتی در بیانیه مشترک وزیران خارجه دو کشور نیز به این مساله بطور صریح و واضح اشاره شده بود.

در پی این سخنان ژنرال آمریکایی، سرلشکر یحیی رسول سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق نیز ابراز داشت که کشورش "به هیچ سرباز جنگنده و رزمی آمریکایی یا خارجی در نیروی زمینی احتیاج ندارد و برنامه زمان بندی برای عقب نشینی نیروهای خارجی توسط کمیته های فنی در چارچوب گفت‌وگوی استراتژیک تعیین می شود".

گفتنی است گفت‌وگوی عراق و آمریکا از همان ابتدا توسط نیروهای مقاومت با عینک بدبینی نگریسته شده و فرصتی برای دست و پا کردن بهانه به منظور توجیه تداوم حضور اشغالگران در عراق قلمداد گردید که اظهارات مک کنزی ثابت کرد این بدبینی بی دلیل نبوده است.

نیروهای آمریکایی علیرغم توافق با بغداد برای تامین امنیت خود توسط دولت عراق و کاهش سطح ماموریت نیروهای خارجی به "استشاری" در یک هفته اخیر بدون هماهنگی با دولت عراق حداقل دو سامانه پدافندی در سفارت خود و پایگاه ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بغداد نصب کردند که نارضایتی و واکنش منفی زیادی را در محافل سیاسی عراق به دنبال داشت.

بر اساس قانون عراق مستند به مصوبه پارلمان که بیش از یک سال از زمان تصویب آن می گذرد؛ نظامیان خارجی باید این کشور را ترک کنند اما آمریکا تاکنون از اجرای آن به بهانه های مختلف سرپیچی کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس