تیم‌های ایرانی در عربستان و چند ابهام بزرگ!/ سعودی‌ها هم به ایران می‌آیند؟

پنج سال از تصمیم AFC مبنی بر انجام دیدار نمایندگان ایران و عربستان در کشور بی‌طرف می‌گذرد و بدون هیچ توضیحی اعلام شد که باید دیدارهای دو نماینده ایران حاضر در لیگ قهرمانان در عربستان برگزار شود.

به گزارش مشرق، ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۹۴ بود که سرانجام فشارهای سعودی‌ها جواب داد و کنفدراسیون فوتبال آسیا رسما گزینه کشور ثالث را به عنوان میزبان بازی‌های نمایندگان ایران با عربستان انتخاب کرد، پس از دی ماه سال ۹۸ بود که لغو میزبانی از تمامی تیم های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در دستورکار AFC قرار گرفت.

گام اول محرومیت نمایندگان ایران در میزبانی از عربستانی‌ها

کنفدراسیون فوتبال آسیا آن زمان در بیانیه خود نوشت: «متاسفانه باید اعلام کنیم که تنش بین ایران و عربستان همچنان ادامه دارد. حکومت عربستان هنوز ممنوعیت سفر شهروندان خود به ایران را لغو نکرده و این شامل فوتبال هم می شود. هیچ تغییری در روابط دو کشور به وجود نیامده و همین باعث شد چنین تصمیمی را بگیریم.»

با لابی آل‌سعود در کنفدراسیون فوتبال آسیا، فوتبال ایران از میزبانی مقابل تیم‌های باشگاهی عربستانی محروم شد، اتفاقی که با توجه به تعداد بالای تماشاگرانی ایرانی در دیدارهای آسیایی در نهایت به سود سعودی‌ها بود و از نظر قدرت‌نمایی نیز نشان داد که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران در مقابل لابی و مافیای عربستانی‌ها در AFC عاجز مانده‌اند.

دومین تصمیم AFC؛ لغو کامل میزبانی نمایندگان ایران

۲۹ دی ماه سال ۹۸ بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم خود را درباره میزبانی تیم های ایرانی در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا اعلام کرد و بر اساس آن فوتبال ایران از میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا طبق مصوبه کمیته مسابقات AFC محروم شد؛ اتفاقی که با واکنش چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا همراه شد و در نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شد که در صورت پافشاری AFC مبنی بر سلب میزبانی از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا، از این رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کنند.

در نهایت اما ۳۰ دی ماه سال ۹۸ بود که دبیرکل AFC در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران راهکار حل مشکل میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا را به فدراسیون فوتبال ارائه و اعلام کرد که در گام نخست، تیم‌های استقلال و شهرخودرو، پلی‌آف اول خود را در زمین بی‌طرف برگزار کنند. در گام دوم نیز تیم‌های ایرانی که در مرحله گروهی حضور دارند، در سه بازی دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به عنوان تیم مهمان در زمین رقبای خود بازی کنند تا بر این اساس موضوع بازی در زمین ایران در این زمان نیز به نوعی حل شده باشد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا هم‌چنین پیشنهاد داد که پس از این مراحل، در ماه‌های آینده مجددا درباره میزبانی ایران تصمیم‌گیری خواهد شد. در این صورت اگر با میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا موافقت شد، سه بازی پایانی تیم‌های ایرانی در ایران برگزار می‌شود و تیم‌های ایرانی می‌توانند در سه دیدار متوالی از رقبای خود در خانه پذیرایی کنند.

بیشتر بخوانید:

تب سوپر لیگ اروپا به کشورهای عربی رسید

این اتفاق در حالی رخ داد که برخی از مسئولان ورزش کشور از این رفتار AFC به عنوان عملیات فریب یاد و اعلام کردند که در صورت آغاز مسابقات هرکدام از نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا و انصراف آن ها در دور برگشت بر اساس آیین نامه برگزاری مسابقات، ۲ سال محرومیت همراه با حداقل ۵۰ هزار دلار جریمه در انتظار تیم های ایرانی خواهد بود که قابل اعتراض هم نیست و در صورت کناره گیری قبل از شروع رقابت ها در کمتر از ۳۰ روز، حداقل جریمه ۲۰ هزار دلاری مدنظر قرار خواهد گرفت و جریمه های احتمالی دیگر بر عهده کمیته های انضباطی و اخلاق است.

البته این شرایط شامل حال بازی‌های رو در رو با نمایندگان عربستان نمی‌شد و تصمیم کنفدراسیون آسیا در خصوص برگزاری دیدار نمایندگان ایران و عربستان در کشور ثالث کماکان پابرجا اعلام شد.

کرونا برنامه را به هم ریخت!

در نهایت دیدارهای مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا با حضور نمایندگان ایران در کشور ثالث برگزار شد و دو دیدار از مرحله گروهی نیز به همین ترتیب پیش رفت تا اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا ادامه رقابت ها به تعویق افتاد و تصمیم بر این شد تا برگزاری مسابقات به صورت متمرکز در کشور قطر دنبال شود.

وقتی سیاسی کاری AFC مشهود است

در تصمیم سیاسی، جهت‌گیری و اعمال نفود کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر سلب میزبانی از نمایندگان ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا هیچ شک و شبهه ای باقی نمانده است چراکه شواهد به خوبی چنین مسئله ای را نشان می دهد؛ ابتدا اینکه در گام نخست، در حالی رقابت نمایندگان ایران مقابل نمایندگان سعودی در کشور ثالث برگزار شد که سایر رقابت های نمایندگان ایران به میزبانی کشورمان برگزار می شد.

دومین مورد اینکه حتی علی رغم تظاهرات گسترده در هنگ کنگ، اما دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم ملی فوتبال این کشور در مرحله مقدماتی جام جهانی قطر در هنگ کند برگزار شد. سوم اینکه ریاض درگیر حملات موشکی بود و با این وجود میزبانی از عربستانی ها سلب نشد.

در پایان نیز علی رغم اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا در رابطه با برگزاری ایمنی مسابقات در ایران درخواست تضمین کرده بود و این تصمیم از سوی وزارت ورزش و جوانان به AFC ارائه شد، اما باز هم نتیجه تغییری نکرد و از آن زمان تاکنون نیز علی‌رغم برگزاری مناسب و ایمن دیدارهای ملی و باشگاهی فوتبال ایران مقابل تیم‌های غیرعربستانی، کنفدراسیون فوتبال آسیا رای خود را به صورت رسمی تغییر نداده است.

اطلاعات جدید از مناقشه فوتبال ایران و عربستان سعودی

حضور نمایندگان ایران در عربستان و برگزاری مسابقات آن ها در لیگ قهرمانان آسیا در شهرهای ریاض و جده، حاکی از اتفاق جدیدی است و آن حضور باشگاه‌های ایرانی در کشور عربستان پس از تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال ۱۳۹۴ مبنی بر انجام مسابقات نمایندگان ایران و عربستان سعودی، در کشور ثالث است.

بر اساس اطلاعات دقیقی که در اختیار قرار گرفته، در رای صادر شده در سال ۹۴، هیچ بازه زمانی در رابطه مناقشه فوتبالی ایران و عربستان از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تعیین نشد و مشخص نبود که تا چه مدتی امکان انجام دیدارهای رفت و برگشت تیم های ایرانی و عربستانی در این دو کشور وجود ندارد و باید رقابت‌ها در کشور ثالث و بی‌طرف برگزار شود. 

این اتفاق که به درخواست عربستان سعودی از سوی AFC مدنظر قرار گرفت و هیچ بازه زمانی برای آن تعریف نشد، پابرجا تلقی شده مگر آن که درخواستی در رابطه با حل مشکلات طرفین و درخواست تغییر تصمیم قبلی به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شود.

با این وجود، در سال جاری و زمانی که اعلام شد دیدار برخی نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا در کشور عربستان سعودی برگزار خواهد شد، توضیح بیشتری در این زمینه ارائه و مشخص نشد که تکلیف تصمیم قبلی چیست و آیا مشکلات دو طرف در این رابطه برطرف شده است یا خیر؟ اینکه آیا قرار است بازی ها به روال سابق بازگردد و نمایندگان عربستان سعودی نیز در ایران حاضر می‌شوند؟

قاعدتا فدراسیون فوتبال ایران باید در این رابطه واکنش نشان می داد و به طور مثال به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام می کرد که وضعیت قبلی اعلام شده مبنی بر برگزاری دیدار نمایندگان ایران و عربستان در لیگ قهرمانان آسیا چه تغییر وضعیتی پیدا کرده است؟

آیا برگزاری رقابت های فعلی در عربستان سعودی که با حضور تیم های ایرانی همراه شده است، معافیت مقطعی برای عربستانی‌ها است یا سیاست قبلی  AFC تغییر کرده و این تغییر بنا بر چه شواهدی رخ داده است؟

در نامه‌ای که به تازگی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ایران ارائه شد، آمده که رقابت های لیگ قهرمانان آسیا که قرار است در کشور عربستان سعودی برگزار شود مشروط بر تایید کمیته اجرایی است که قاعدتا از سوی این کمیته نیز مورد تایید قرار گرفته و هم اکنون رقابت های در حال برگزاری است.

مشخص نیست به چه دلیلی تصمیم بر این شده که رقابت های لیگ قهرمانان آسیا برای تیم های ایرانی در کشور عربستان برگزار شود، چرا که در گذشته مشخص شده بود برگزار شدن مسابقات در کشور ثالث به دلیل مسائل امنیتی است، اما اکنون مشخص نیست که مسائل امنیتی برطرف شده است یا خیر؟ که کنفدراسیون فوتبال آسیا چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و از سوی فدراسیون فوتبال ایران پذیرفته شده است!

فدراسیون فوتبال ایران در این رابطه از کنفدراسیون فوتبال آسیا توضیحی نخواسته است که تصمیم اتخاذ شده از سوی AFC بر اساس چه اصول و ارزیابی بوده است و حتی اگر چنین اتفاقی رخ داده باید از سوی فدراسیون فوتبال اطلاع رسانی شود. این در حالی است که طی چند سال گذشته از سوی فدراسیون فوتبال ایران چند بار درخواست لغو تصمیم قبلی مبنی بر انجام دیدار نمایندگان فوتبال ایران و عربستان سعودی در کشور ثالث مطرح که با رد درخواست از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا همراه شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس