کد خبر 1205487
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
چرا کومان شایسته تقدیر در بارسلوناست؟

شب گذشته رونالد کومان موفق شد با قهرمانی در جام حذفی اسپانیا به طلسم 2 ساله بی جامی بارسلونا پایان دهد.

به گزارش مشرق، بامداد روز گذشته بارسلونا پس از یک سال و 11 ماه توانست سرانجام جامی را بدست آورد و مسی این طلسم را بشکند. آنها آخرین بار در لالیگا در اردیبهشت 98 قهرمان شده بودند. آن زمان ارنستو والورده هدایت بارسا را برعهده داشت و هنوز خبری از ستین و باخت 8 بر 2 به بایرن مونیخ نبود. سوارس در این تیم گلزنی می‌کرد و موضوع رفتن مسی اصلا در خیال هم نمی‌گنجید. 

اما در سال 2020 تمام این اتفاقات رخ داد و بارسلونا یک فصل مفتضحانه را به ثبت رساند. بارتومئو بدهی 1.17 میلیارد یورویی را به بار آورد و مجبور شد چوب حراج به بازیکنانی مثل سوارس، راکیتیچ و ویدال بزند و آنها را در مجموع به ارزش 1.5 میلیون یورو بفروشد. مسی نیز در این شرایط اعلام خروج کرد و بحران در بارسلونا به اوج خود رسید. اعتراض‌ها نسبت به بارتومئو به خیابان‌ها کشیده شد و طرفداران برای عزل رئیس باشگاه بارسلونا اقدامی به نام «فراتر از جنبش» را به راه انداختند. نتیجه این کار هم باعث شد تا بیش از 20 هزار امضا جمع شود و رای عدم اعتماد نسبت به بارتومئو صادر شود و این شخص از سمت خود استعفا دهد. 

کومان در این شرایط تیم ملی هلند که شرایط خوبی هم داشت را رها کرد و به عشق دیرینه‌اش، بارسلونا پیوست. به تیمی آمد که گل اولین قهرمانی اروپایی‌اش را به ثبت رسانده بود. آمد که شرایط تیم را متحول کند و بارسلونا را به روزهای خوب بازگرداند. شاید کمتر کسی تصور می کرد که بارسلونا امسال اصلا جام بگیرد ولی این تیم نه تنها در کوپا دل ری به قهرمانی رسید بلکه اکنون این اشتیاق و انگیزه را دارد که قهرمان لالیگا شود. آنها 2 امتیاز از صدر فاصله دارند و 8 بازی باقی مانده است. 

چرا کومان شایسته تقدیر در بارسلوناست؟

*روزهای پر فراز و نشیب کومان با بارسلونا

کومان در این مسیر، روزهای به شدت سختی را تحمل کرد. در ابتدا بازیکنانی که درخواست کرده بود را باشگاه نخرید تا با جوانانی مثل پدری، ترینکائو، مینگزا و آرائخو به جنگ لالیگا برود. با آنسو فاتی درخشان بود که این بازیکن نیز خیلی زود مصدوم شد. کوتینیو که از قهرمانی با بایرن مونیخ به بارسلونا بازگشته بود نیز آسیب دید تا عملاً ستاره‌های نام آشنای تیم کنار بروند. جلسه‌ای با گریژمان گذاشت و گفت که می‌خواهد او را بیشتر در ترکیب قرار دهد ولی باید این ستاره فرانسوی انگیزه بیشتر داشته باشد. باعث شد دمبله که چند سالی در این تیم با مشکل بدنی روبه‌رو بود به ترکیب بارسلونا بازگردد و اثرگذار ظاهر شود. در حال حاضر آنتوان گریژمان 19 گل و 6 پاس گل و دمبله نیز 12 گل و 4 پاس گل به ثبت رسانده‌اند. 

آلبا دوباره به نقش اصلی حملات تیم بدل شد و اعتماد کومان از بین پیانیچ و بوسکتس باعث شد تا هافبک اسپانیایی نمایش بهتری انجام دهد. دی یونگ یک خط جلوتر رفت و توانست به تیم کمک کند و سرجینیو دست که تنها 20 سال سن داشت توانست در سمت راست بارسلونا نمایش‌های خوبی به ثبت رساند. 

و اما مسی؛ باعث بهتر شدن حال لئو نیز شد. آنقدر به او اعتماد داد تا این بازیکن نیز متحول شود و بتواند به مانند قبل برای باشگاه گلزنی کند. نقطه عطف درخشش مسی نیز مرگ تلخ مارادونا بود که انگیزه‌ای شد تا لئو در دیدار مقابل اوساسونا یک گل زیبا به مانند دیگو به ثبت رساند. مسی رختکن را در دستش گرفت و با کمک پیکه و دیگر ستاره‌های باتجربه بارسلونا به دستور کومان اتحادی در تیم شکل گرفت. این اتحاد در بازی برگشت مقابل سویا در نیمه نهایی جام حذفی به اوج خودش رسید. 

بیشتر بخوانید:

زلزله مهیب در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات

البته اینگونه نبود که بارسلونا همیشه درخشان بازی کند. این تیم نمایشی بسیار ضعیفی نیز از خود به ثبت رسانید که مهمترین آن شکست در هفته پایانی لیگ قهرمانان اروپا مقابل یوونتوس بود که باعث شد بارسا تیم دوم گروه شود و عملاً با قرعه‌ای سخت مقابل پاریس از لیگ قهرمانان اروپا خارج شود. آنها مقابل پاریس نیز در شب بازگشت پیکه از مصدومیت برابر درخشش امباپه زانو زدند تا یک شکست تحقیرآمیز دیگر در کارنامه بارسلونا ثبت شود. آنها در فینال سوپرکاپ اسپانیا مقابل بیلبائو شکست 3 بر 2 را تجربه کردند تا یک جام دیگر از چنگ کومان خارج شود. 

در گزارشی پیشتر گفته شد که بارسلونا در بیشتر بازی‌های خود مقابل تیم‌های با نام بزرگ بازنده از میدان بیرون آمده مثل 2 ال کلاسیکویی که نتیجه آن به سود شاگردان زیدان به اتمام رسید. نمایش بارسلونا همیشه با فراز و نشیب در این فصل همراه بوده ولی باید اشاره داشت؛‌ با اینکه بارسلونا مقابل تیم‌های بزرگ شکست خورده ولی در این مسیر کومان تیم را بهبود بخشیده و در روند فصل باعث پیشرفت آبی اناری‌ها شده است. تغییر سیستم بارسلونا در میانه فصل به چینش 2-5-3 ، باعث شد تا فرصت‌های بیشتری برای مهاجمانی که اول فصل بی دقت بودند ایجاد شود و عملا بارسلونا به یک راندمان خوبی دست یابد.کومان توانست تیمی که کمتر کسی از او انتظار درخشش داشت را با کمک مسی و بازیکنانی مثل پدری، دی یونگ، گریژمان و تراشتگن به مدعی اصلی قهرمانی لالیگا بدل کند. 

چرا کومان شایسته تقدیر در بارسلوناست؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا کومان می‌ماند یا اخراج می‌شود؟ با قهرمانی بارسلونا کمی از این انتقادات کاسته شد و به نظر می‌رسد سال آینده نیز کومان این تیم را هدایت خواهد کرد. روز گذشته  لاپورتا اطمینان داد که کومان کارش را خوب انجام داده و از ماندن مسی و تمدید با باشگاه صحبت کرد. 

از شکست 8 بر 2 بارسلونا مقابل بایرن مونیخ که در تاریخ 24 مرداد 99 صورت گرفت تاکنون نزدیک به 8 و 5 روز می‌گذرد، تیم بارسلونا از یک تیم آشفته و صدپاره شده به یک مدعی قهرمانی بدل شده است. در این روزها مسی، بازیکنان بارسلونا، طرفداران، لاپورتا نقش زیادی در این بهبودی ایفا کردند ولی نباید از نقش بزرگ کومان غافل شد. او که تیم ملی هلند را برای بارسلونا رها کرد اکنون سزاوار تقدیر در بارسلوناست.

اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که هدف بارسلونا برای فصل آینده چیست؟ این تیم آیا می‌خواهد یا اصلا می‌تواند برای قهرمانی در اروپا بجنگد، آن هم مقابل تیم‌هایی که بهترین‌های دنیا را در اختیار دارند؟ اگر بارسلونا سودای قهرمانی در اروپا را در ذهن دارد باید ستاره های بزرگ را نیز به نیوکمپ آورد. با آمدن ستاره‌ها آیا کومان می‌تواند بارسلونا را به یک قهرمانی مقتدرانه نزدیک کند؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس