کد خبر 1205332
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: هفته گذشته اتحادیه اروپا در دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، فرمانده سپاه، رییس سازمان بسیج، فرمانده نیروی زمینی سپاه، فرمانده نیروی انتظامی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا، فرمانده سپاه خوزستان و رییس سابق زندان اوین را در کنار سه زندان به اتهام آن‌چه «نقض حقوق بشر» خوانده، تحت تحریم قرار داد.

 نکته مهم اینکه این اولین تحریم حقوق‌بشری اروپا علیه ایران از 2013 بدین‌سو است. نکته مهم‌تر اینکه بهانه‌های تحریم به حوادثی بازمی‌گردد که در دوران ترامپ رخ داده ولی اتحادیه اروپا در زمانه استقرار بایدن، تصمیم به افزایش تحریم‌های حقوق‌بشری گرفته است.

دلیل اصلی عدم اعمال تحریم‌های حقوق‌بشری علیه ایران در دوران ترامپ، انگیزه کشورهای اروپایی به حفظ برجام و جلب نظر ایران به عدم تخطی از تعهداتش در توافق هسته‌ای بوده است.

 استقرار دولت بایدن و انگیزه‌های مشترک آمریکا و اروپا در خصوص مقابله با مسائل حقوق‌بشری در روسیه که برای اروپا اهمیت بالایی دارد، همکاری‌های دو سوی اقیانوس اطلس علیه به‌ اصطلاح نقض حقوق بشر را در دیگر کشورها از جمله ایران افزایش داده است.

 در عین حال شعارها و مواضع لفظی دولت بایدن در خصوص احیای برجام، اهمیت موضوع  جلب نظر ایران را کاهش داده و به همین دلیل تصمیم به تداوم فشارها در پرونده‌های دیگر از جمله حقوق بشر علیه ایران گرفته‌اند.

با این روند، می‌توان در انتظار بود که فشارهای توأم و مشترک آمریکا و اروپا در دیگر پرونده‌ها از جمله مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی نیز افزایش یابد. امری که واکنش قاطع ایران، از جنس قطع گفتگوهای حقوق‌بشری با اروپا پس از تحریم‌های اخیر را می‌طلبد.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    0 0
    يعنى بى شرف تر از اين اروپايى ها فقط خودشون ! من نميدونم چرا قدرت هاى منطقه اى از جمله ايران و روسيه و چين چرا در مقابل غرب يه جبهه واحد تشكيل نميدن و يا مقابله به مثل نمى كنند ؟! واقعاً چرا ؟! البته ناگفته نمونه ماها هم كم بهونه نداديم دست شون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس