بایدن: خروج نیروها از افغانستان از ۱۱ اردیبهشت آغاز می‌شود - کراپ‌شده

رئیس جمهوری آمریکا بر پایان ۲۰ سال حضور نظامیان این کشور در خاک افغانستان تاکید کرد و گفت از ۱۱ اردیبهشت ماه جدول زمانی خروج از افغانستان آغاز خواهد شد.

به گزارش مشرق، جو بایدن روز چهارشنبه با اعلام تصمیم خود برای خروج از افغانستان، با یادآوری حمله ۱۱ سپتامبر، افزود: هدف نخست این است که از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله به آمریکا استفاده نشود.

وی با بیان اینکه ما به این هدف دست یافتیم و کار اسامه بن لادن در ۱۰ سال پیش تمام شد، ادامه داد: از آن زمان تا کنون دلایل حضور ما در افغانستان نامشخص شد. تهدیدهای تروریستی در جاهای دیگر به شکل دیگری بروز کردند. با توجه به این تهدیدها، حفظ هزاران نیرو در یک کشور که میلیاردها دلار هزینه دارد، برای ما معنا ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: من مسئولیت خروج از نیروها را به رئیس جمهوری دیگری موکول نخواهم کرد. اکنون زمان پایان دادن به طولانی ترین جنگ آمریکا و بازگرداندن نیروها به خانه‌هایشان است.

بایدن اظهار کرد: وقتی به کاخ سفید آمدم، یک توافق دیپلماتیک را به ارث بردم که بین طالبان و آمریکا انجام شده بود. من این توافق را انجام نمی‌دادم اما مطابق آن باید تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان در یکم ماه مه خارج شوند.

وی افزود: من با توجه به این توافق و بنا بر منافع امنیت ملی، از یکم ماه مه امسال خروج را آغاز می‌کنم. این کار شتاب‌زده انجام نمی‌شود بلکه مسئولانه و همراه با ایمنی خواهد بود اما طالبان باید بدانند در صورت حمله به ما، با تمام ابزارهایمان از خود دفاع می‌کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: شرکای ما نزدیک به ۲۰ سال در افغانستان شانه به شانه برای این هدف مشترک، فداکاری کردند. برنامه این بود که با هم وارد و با هم خارج می‌شویم.

بایدن اضافه کرد: نیروهای آمریکایی و ائتلاف پیش از بیستمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر از آنجا خارج می‌شوند اما از تهدید تروریستی چشم بر نمی‌داریم و از ظهور دوباره آنها و تهدید کشور ما جلوگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما طالبان را در قبال  تهدیدها حتی در خاک افغانستان، مسئول می‌دانیم. حضور دیپلماتیک ما در افغانستان ادامه خواهد داشت. ما از دولت و نیروهای امنیتی افغانستان پشتیبانی خواهیم کرد.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد: تجهیز و آموزش نیروهای افغانستان ادامه خواهد یافت. ما از گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان تحت نظارت سازمان ملل متحد حمایت می کنیم. از روسیه، پاکستان، چین و هند می‌خواهیم که برای ثبات افغانستان بیش از پیش فعالیت داشته باشند.

بایدن تاکید کرد: می دانم هنوز کسانی هستند که معتقدند دیپلماسی بدون اهرم فشار نظامی کارایی نخواهد داشت، ۱۰ سال پیش این مباحث مطرح شد. دیپلماسی ما مبتنی بر چکمه و اسلحه ما نیست، نیروهای نظامی نباید به عنوان اهرمی برای چانه زنی استفاده شوند.

وی خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند خروج از افغانستان اعتبار آمریکا در جهان را آسیب می زند، من عکس آن را باور دارم. ما ۲۰ سال پیش برای پاسخ به حمله وحشتناک ۱۱ سپتامبر به آنجا رفتیم، دیگر آن توجیه وجود ندارد. ما باید به عملیات های تروریستی که فراتر از ۱۱ سپتامبر رفته است، متمرکز شویم.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین با تاکید بر اینکه ما باید بر رقابت با چین متمرکز شویم، گفت: ما باید برای همه‌گیری آینده آماده شویم. در بلند مدت بهتر می‌توانیم مقابله کنیم اگر بر روی جنگ‌های ۲۰سال آینده و نه ۲۰ سال گذشته تمرکز کنیم.

بایدن تصریح کرد: همه می‌گویند نباید در افغانستان بمانیم اما اکنون زمان خوبی برای خروج نیست. در سال ۲۰۱۴ ناتو بیانیه ای صادر کرد که نیروهای امنیتی افغانستان وظایف را برعهده خواهند گرفت، الان هفت سال گذشته است. پس چه زمانی مناسب است؟

وی یادآور شد: از روز اول ماه مه، جدول زمانی مشخصی برای خروج ترسیم می‌کنیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس