نمکی: پیرو تقاضاهای مکرر ما، مردم از سفر پرهیز کنند

روزنامه ایران، ارگانی رسمی دولت به تازگی در مصاحبه با یک جامعه‌شناس اصلاح‌طلب پیرامون کرونا؛ انتقادات عجیبی را خطاب به وزارت بهداشت منتشر کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

رشد جامعه ایرانی پس از رأی به روحانی و اصلاح‌طلبان

"عملیات سرّی" در انتخاباتِ دولت سیزدهم/ رشد جامعه ایرانی پس از رأی به روحانی و اصلاح‌طلبان

غلامرضا انصاری، فعال چپ و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره انتخابات آتی ریاست‌جمهوری اظهار کرده است: بالندگی و سازندگی تولید نیروی انسانی کارآمد هم در یک بستر آزاد و رقابتی انتخابات به وجود خواهد آمد؛ قطعاً تلاش همه دست‌اندرکاران سیاسی باید برگزاری انتخابات آزاد و حذف نظارت استصوابی از ساختار انتخاباتی کشور باید جزء اولویت‌های اجتناب‌ناپذیر باشد.

او می‌افزاید: در چنین شرایطی امید به بستر جامعه تزریق خواهد شد و می‌توان یک انتخابات پرشور داشت و یک فرد کارآمد بر سر کار آورد که کابینه مقتدر تشکیل دهد. ما در کشور یک ملت داریم و تنها یک دولت منبعث از رأی ملت باید تصمیم سازی و تصمیم گیرنده تمام امور کشور باشد و این باید در دستور کار گروه‌ها و جبهه‌ای که حضور در عرصه انتخابات دارند، باشد. در چنین شرایطی قطعاً نامزدهای توانمند موجود انگیزه حضور در انتخابات را خواهند یافت.

وی در خصوص مشارکت مردم در انتخابات نیز بیان کرد: شهید مطهری فرموده‌اند که اگر می‌خواهید جامعه رشید داشته باشید، بگذارید تا مردم آزادانه انتخاب کنند ولو اینکه صد بار هم اشتباه کنند. بر همین اساس باید شرایط سیاسی جامعه به گونه‌ای رقم بخورد، تا قدرت سیاسی در خدمت مردم باشد و ابزاری برای ترقی پخمگان نباشد، تا نخبگان زمینه اظهار وجود کنند.[1]

*از تأمل در خواسته غیر عقلانی انصاری مبنی بر "حذف نظارت استصوابی"! که بگذاریم باید دانست که اشاره او به گفته‌های شهید مطهری درباره جامعه رشید و انتخاب مردم نیز یک قرائت من‌درآوردی در راستای فشار به شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت اشرار سیاسی و گزینه‌های بد سابقه است.

این در حالی است که بایستی به آقای انصاری توصیه کرد کتب شهید مطهری را با عقلانیت بایسته‌ای که شهید مطهری نیز بدان متصف بود، مطالعه کند و از نوشتار عقلانی نتیجه غیر عقلانی نگیرد.

منظور فیلسوف شهید مطهری این نیست که یک حکومت کسانی مثل جانیان بالفطره و اشرار سیاسی را در سبد انتخاب مردم بگذارد بلکه منظور اینست که مردم باید پس از هر انتخابی به قضاوت‌های بهتر برسند و در هر دوره جدید انتخاباتی به نامزدی رأی بدهند که ضعف‌های منتخب قبلی را نداشته باشد و البته دارای کارنامه بهتری هم باشد.

در این باره پر واضح است که بر اساس گفته شهید مطهری، تجربه نزدیک به 8 ساله مردم ایران از رأی دادن به آقای روحانی که توسط اصلاح‌طلبان در دامن رأی آنها قرار گرفت؛ آنقدرها دردناک و پر از خاطره‌های تلخ بوده است که هم‌اکنون جای این امیدواری هست که شاهد رشد و رشادت در منصه عمومی جامعه برای تمایل به سمت کارنامه جهادی و "گزینه کارآمد انتخابات" باشیم.

***

نباید اجازه داد بازی "تحریم خاموش" انتخابات مجلس یازدهم تکرار شود!

"عملیات سرّی" در انتخاباتِ دولت سیزدهم

"عملیات سرّی" در انتخاباتِ دولت سیزدهم/ رشد جامعه ایرانی پس از رأی به روحانی و اصلاح‌طلبان

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران و فردی که به دلیل دروغگویی علیه قالیباف به شلاق و زندان محکوم شد، طی یادداشتی در شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی با بیان اینکه هنوز فضا انتخاباتی نیست، گفته است: متاسفانه احساس می‌شود که  گویا یک عمدی در کار است که شرایط همینطور ساکت و ساکن بماند.

او همچنین در بخش پایانی یادداشت خود می‌نویسد: -مردم- با توجه به  حوادث سال‌های گذشته ،شرایط اقتصادی ،تورم و تلاطم‌های ارزی آنطور که می‌گویند معلوم است که حداقل بخشی در انتخابات شرکت نخواهند کرد. هر چند که دغدغه حضور مردم جدی است و نظرسنجی‌ها نیز تغییر نمی‌کند. تاکنون سابقه نداشته که در فروردین ماه قبل از انتخابات فضا اینگونه راکد باشد. ما فکر نمی‌کردیم که یخ انتخابات تا فروردین ادامه پیدا کند. البته شورای نگهبان نیز با خیال راحت به کار خود ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد که با همان دست فرمان سال 98 جلو خواهند رفت و اساسا کلمه یا جمله‌ای  که نشان از باز بودن و رقابتی بودن فضا باشد را نمی‌شنویم و گویا مسئولان در این بخش روزه اظهار نظر گرفته‌اند.[2]

*این اظهارات میرلوحی از آنرو حائز اهمیت است که مخاطبان محترم در حال رؤیت یک "عملیات فریب" هستند.

عملیات فریبی که قصد دارد مشکلاتی همیشگی مثل نوسان نرخ ارز، گرانی و... را عامل کاسته شدن از انگیزه مردم برای حضور در انتخابات معرفی و در ادامه نقش ستاد جریان سیاسی خاص بعنوان فرماندهان تحریم خاموش انتخابات را کتمان کند.

جالب است که اتفاقا وجود مشکلات مختلف همواره عاملی برای افزایش مشارکت است زیرا مردم دوست دارند به چهره‌های جدیدی که کارنامه‌های مشخص دارند و می‌توانند مشکلات فعلی را با مدیریت جهادی حل کنند رأی بدهند.

 هسته سخت اصلاحات در یکی از پروژه‌های خود علیه مردم و ایران قصد ایجاد فرایند مشارکت پایین در انتخابات‌ها و سپس بلند کردن بیرق نامشروع بودن نظام! را دارد.

پروژه‌ای که البته قرار است به بهانه ردّ صلاحیت نامزد چپ‌ها در انتخابات اجرا شود.

 چپ‌های ستادی که در جریان انتخابات مجلس یازدهم همین فرمول شریرانه را به اجرا درآورند و منجر به کاهش مشارکت در انتخابات شدند؛ در ایام قبل از انتخابات مجلس یازدهم نیز تقلای وسیعی را شکل دادند تا پروژه آنها از منظر مردم و خواص کشور دور بماند.

محسن آرمین و مجید انصاری در آن‌روزها و پس از برملا شدن این توطئه از این گفته بودند که بحث "تحریم خاموش انتخابات" را عده‌ای برای تهدید اصلاح‌طلبان و تهمت‌زنی به آنها گفته‌اند![3]

جالب است که بعدها و پس از انتخابات مجلس یازدهم رجالی از میان خودِ اصلاح‌طلبان مثل محسن هاشمی، بهزاد نبوی و محمدصادق خرازی پیدا شدند که صراحتاً در نقد این پروژه شوم سخن گفتند...[4]

***

کنایه به وزارت بهداشت در روزنامه رسمی دولت!

"عملیات سرّی" در انتخاباتِ دولت سیزدهم/ رشد جامعه ایرانی پس از رأی به روحانی و اصلاح‌طلبان

تقی آزادارمکی، از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه دولتی ایران پیرامون کرونا و آسیب‌های آن، اظهارات عجیبی را درباره وزارت بهداشت مطرح کرده است.

او در بخش پایانی مصاحبه خود می‌گوید:

"ما نمی‌توانیم حرف‌های قهرمانانه بزنیم در حالی که امکانات دست‌مان است و همه‌چیز را بیندازیم گردن دیگران. وزارت بهداشت باید شیوه‌هایش را پیدا کند، هیچ کسی حق ندارد نقش قهرمان را بازی کند. از نظام سلامت هم کار شاخصی ندیده‌ایم. در حالی که رهبری گفتند به حرف وزیر گوش کنید، کل صداوسیما نیز بیشتر محل وزارت بهداشتی‌ها بوده یعنی ابزار رسانه‌ای هم داشته‌اند اما چرا این چنین نشد؟"[5]

*این صحبت‌های آزادارمکی که فی‌الواقع کنایه‌های آشکاری هستند به وزارت بهداشت، جای تأمل بسیار دارد. بویژه اینکه خوانش‌گر این صحبت‌ها در روزنامه‌ای هستیم که ارگان رسمی دولت محسوب می‌شود.

چرا دولت انتشار این کنایه‌های بلاوجه در موقعیت کنونی را رواداری کرده است؟!

ما قضاوت درباره این اظهارات را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1062081

2_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/311724

3_ mshrgh.ir/1035158

4_ mshrgh.ir/1199718

5_ http://www.irannewspaper.ir/newspaper/page/7602/1/574245/0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    10 0
    در جواب طعنه روزی نامه ایران به انتقادات وزیر بهداشت از عملکرد دولت و رئیس دولت در مهار کرونا باید گفت: دولت تزویر و کوید به جای تدبیر و امید!!
  • SE ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    6 0
    رشد جامعه ایرانی پس از رأی به روحانی و اصلاح‌طلبان کاملا مشهوده برای همین در انتخابات خرداد فلاش تانک را رو اصحالات میزنند
  • مصطفی IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 3
    آدم درست و درمون معرفی نکنند انتخابات شرکت نمی کنم.
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    3 0
    اصلاح طلبا به وزیر خودشون هم رحم نمی کنن، مردم که جای خود داره. قرمز کردن کشور این حرف رو اثبات میکنه.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    5 0
    بنظرمیرسه برای حل۱۰۰روزه(برای بار۳)بهتره قوانین کشورکلاحذف وبانظرگروهی که۲۴سال کشوراداره میکنن ودرحقیقت مسئول وضع موجودن مجدداقانون گذاشت تاحضرات افاضه فرموده ومشارکت فرمایند؟!افتاد،
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 7
    اگر می خواهید بهانه را از دست اصلاح طلبان خارج کنید باید اجازه دهید یک کاندید اصلی انها تایید شود. بعد رای نمی اوره و عملا ابروی انها هم خواهد رفت
  • سيد ، IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    چرا هر روز يك واژه من دراوردي براى اظهار فضل از جاهايى كه اصلاً انتظار نيست را شاهد هستيم !؟ مثلاًاگر بنويسيم خواننده بهتر نيست كه واژه خلق كنيم !؟ مثل خوانشگر،،،،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس