کد خبر 1203371
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
کمیسیون مشترک

ایران در یکی از شروط خود تاکید کرده است که مذاکرات وین نباید مشمول مرور زمان شود بلکه باید در فرصت فوری یا به نتیجه برسد و آمریکا را به اجرای تعهداتش ملزم کند و یا متوقف شود.

به گزارش مشرق، منابع مطلع در مذاکرات وین گفتند که ایران برای این مذاکرات ۴ شرط تعیین کرده است تا از دام تبلیغاتی و راهبردی آمریکایی‌ها اجتناب شود.

نخستین شرط ضرورت رفع کامل همه تحریم‌هاست و در این بین تفاوتی میان تحریم‌هایی که در دوره اوباما وضع شده و یا تحریم‌های ترامپ نخواهد بود. چه آنکه در دوران اوباما نیز تحریم‌های بسیاری علیه ایران وضع شده است.

همچنین در این بین بر ضرورت رفع همه تحریم‌ها تاکید شده تا آمریکا و شرکای اروپایی‌اش امکان بهره‌گیری از تفسیر ظالمانه‌ مبنی بر اینکه برخی تحریم‌ها منشأ یا علت دوگانه داشته و صرفاً هسته‌ای نیست، نداشته باشند و همچنین تحریمهای پیشین یا تحریم‌های جدید با برچسب‌های جدید بازنگردد.لذا آمریکا باید تمام تحریم‌ها را طبق وظیفه خود در مذاکرات هسته‌ای بردارد.

شرط دوم بر منتفی بودن کامل هرگونه اقدام گام به گام است. آمریکا کشوری است که از برجام خارج شده و لذا باید تمام تعهداتش را اجرایی کند. و در این بین تحت هیچ شرایطی اقدامات گام به گام در کار  نخواهد بود. بلکه آمریکا باید به تمام تعهداتش برگردد.

شرط سوم تاکید بر این گزاره مهم است که مذاکرات وین نباید مشمول مرور زمان شود بلکه باید در فرصت کوتاهی یا به نتیجه برسد یا متوقف شود.   آمریکا و اروپایی‌ها تمایل دارند ایران را در یک پروسه فرسایشی از مذاکرات قرار دهند تا اولاً ایران پله پله و به مرور از حقوق خود محروم شود و ثانیاً در صورت عدم نتیجه‌گیری در فاز پایانی، ایران به عنوان مسئول شکست مذاکرات معرفی شود.

امّا شرط چهارم بر ضرورت یک راستی‌آزمایی واقعی و نه عجولانه از ناحیه ایران است. ایران باید رفع کامل و واقعی تحریم‌ها (به نحوی که در عمل موجب انتفاع ملت ایران شود) و بازگشت ناپذیر بودن آنها را راستی آزمایی کند و سپس گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای را به عقب برگرداند.   بنابراین یک لغو محدود و صورتی تحریم‌ها و یا راستی‌آزمایی عجولانه و غیردقیق ممنوع خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • عبدالله مومن IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    10 0
    همه این حرفهای خوب و زیبا باشد برای نتایج انتخابات بعد از خرداد ماه 1400 .. چون تا این دولت ذلیل بر سر کار است تا بتواند سیاست ایران نابودکن را ادامه خواهد داد
  • محمد IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    5 0
    واقعا این شرایط را مذاکره کنندگان ما گذاشتن برای این تیم مثل افسانه میمونه!!!! اخه اگر اینا رو بگن خوب مذاکره تمام میشه وگرنه چرا مذاکره در حال انجامه جز التماس و ضعف تیم ما چیز دیگری نیست
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    6 0
    درمقام حرف قشنگ بود. ولی میدانیم که حرف با عمل خیلی فاصله دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس