کد خبر 1203319
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
ریابکوف: نیروگاه بوشهر به کار خود ادامه می‌دهد/ تلاش آمریکا برای تحریک روسیه بی فایده است

معاون وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر ادامه همکاری مسکو در تجهیز نیروگاه اتمی بوشهر ایران، ورود کشتی‌های آمریکایی به دریای سیاه را تلاش برای عصبی کردن روسیه نامید.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، آمریکا با اعزام کشتی‌های جنگی خود به دریای سیاه، دست به اقدامی تحریک آمیز زده است. وی چنین اقدامی را تلاش برای "بازی کردن با اعصاب روسیه" نامیده که نتیجه‌ای نخواهد داشت.

ریابکوف امروز در جمع خبرنگاران در این باره تأکید کرد: «کشتی‌های نظامی آمریکایی در نزدیکی سواحل ما در دریای سیاه هیچ کاری برای انجام ندارند. حضور آنها، به معنای واقعی کلمه، اقدامی تحریک آمیز است. آنها سعی دارند با اعصاب ما بازی کرده و قدرت تحمل ما را آزمایش کنند، ولی در این کار موفقیتی نخواهند داشت.»  

به گفته وی، مانور ناوگان دریایی آمریکا در فاصله هزاران کیلومتری از پایگاه‌های آنها تنها یک ابزار ژئوپلیتیکی است. ظاهراً، ایالات متحده خود را صاحب دریاهای جهان می‌داند و این مسئله را انگلیسی‌ها به ارث برده است.

این دیپلمات بلندپایه ادامه داد: «ما به مقامات واشنگتن هشدار داده‌ایم تا کشتی‌های خود را از شبه جزیره کریمه و سواحل روسیه در دریای سیاه دور نگه دارد. این کار به نفع آنها خواهد بود.»

همکاری روسیه در تجهیز فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر ادامه خواهد یافت

معاون وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش تأکید کرد که توقف فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر در ایران غیرممکن است و همکاری روسیه برای تجهیز فاز دوم و سوم این نیروگاه همچنان ادامه خواهد داشت.

ریابکوف در تفسیر پیدا شدن اخباری در برخی رسانه‌های گروهی درباره امکان توقف کار نیروگاه اتمی بوشهر، توضیح داد: «این گزارشات صرفاً جنبه حدس و گمان داشته و مطابق با واقعیت نیست. به هیچ وجه فعالیت نیروگاه بوشهر متوقف نمی‌شود، این مسئله غیرممکن است و همکاری‌ها در این زمینه،  از جمله تجهیز فاز دوم و سوم نیروگاه که در مراحل مختلف توسعه قرار دارند، ادامه خواهد یافت و اقدامات در این زمینه متوقف نخواهد شد. ما دلیلی برای تغییر برخورد خود در این خصوص نداریم.»

وی در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که رایزنی‌های "آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در مسکو همچنان ادامه داشته و فعلاً زمان بازگشت وی به واشنگتن مورد بررسی قرار نگرفته است.

سرگئی ریابکوف همچنین اعلام کرد که دولت آمریکا باید تا پایان ماه مه (اوایل خرداد ماه) مواضع قطعی خود در قبال پیمان "آسمان باز" را مشخص کند. وی افزود: «اگر آنها چنین کاری را نکنند، این به معنای آن است که آنها علاقه‌ای به بازگشت به آن ندارند و طرف روسی خروج خود از این توافقنامه بین المللی را اعلام خواهد کرد.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس