کد خبر 1202913
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
جنگ داخلی در افغانستان

در حالی که درباره احتمال جنگ داخلی در افغانستان صحبتی نشده است، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که در صورت بروز جنگ داخلی در این کشور، واشنگتن حمایت‌هایش را از افغانستان متوقف می‌کند.

به گزارش مشرق، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که جو بایدن رئیس جمهور این کشور به پایان دادن به جنگ افغانستان متعهد است و تلاش دارد تا از تبدیل دوباره این کشور به پناهگاهی برای تروریست‌ها جلوگیری کند.

بلینکن به «ان‌بی‌سی» گفت که صلح پایدار و عادلانه در افغانستان تنها درصورت رهبری روند صلح توسط افغان‌ها تامین می‌شود و به همین منظور نیز ما در حال تقویت دیپلماسی خود هستیم تا طرف‌های مختلف از جمله طالبان، دولت افغانستان، دیگر بازیگران کلیدی و کشورهای منطقه را گردآوریم تا در این مسیر حرکت کنند.

وی افزود: «فکر نمی‌کنم هیچکس در افغانستان، چه طالبان و چه دولت و قطعاً نه مردم افغانستان منفعتی در این داشته باشند که این کشور به جنگ داخلی بیفتد».بلینکن ادامه داد که اگر طالبان رسمیت و حمایت بین‌المللی می‌خواهد، اگر جنگ داخلی در این کشور صورت گیرد این حمایت‌ها صورت نخواهد گرفت.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: «خواهیم دید که جناح‌ها چطور منافع خود را محاسبه خواهند کرد، فکر می‌کنم دیگر کشورها نیز باید در این راستا گام بردارند و به حرکت افغانستان در جهت مثبت کمک کنند».

بلینکن در حالی مدعی حمایت آمریکا از روند صلح افغانستان به رهبری افغان‌ها است که چند ماه پیش در نامه‌ای خارج از عرف دیپلماتیک و با ادبیات تهکمانه از رئیس جمهور افغانستان خواسته بود تا «فوراً» نقشه را برای یک دولت جدید را مشخص کند.

وی با وجود اشرف غنی و نادیده گرفتن کابل تاکید کرده بود که نشست استانبول برای نهایی سازی توافق صلح افغانستان برگزار خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    0 0
    می خواد بره ولی قبلش می خواد یه جنگ داخلی راه بندازه ، مثل سومالی لیبی عراق (البته داعش شکست خورد دوباره برگشت) و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس