کد خبر 1202839
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
جزییات برنامه اقدام مشترک ۵ ساله ایران و عراق اعلام شد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جزییات برنامه اقدام مشترک ۵ ساله ایران و عراق را اعلام کرد.

به گزارش مشرق به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با همتای عراقی خود برنامه اقدام مشترک را امضا کرد. این برنامه اقدام مشترک که برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ تدوین و به امضای وزرای کار دو کشور رسید به توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کارآفرینی و اشتغال، روابط کار، رفاه اجتماعی و بیمه‌ها می‌پردازد.

بیشتر بخوانید:

سفر شریعتمداری به عراق برای همکاری در زمینه اشتغال‌زایی

محورهای برنامه اقدام مشترک برای دوره پنج ساله شامل برگزاری کمیته مشترک دو وزارتخانه در قالب تبادل هیئت یا به صورت مجازی، همکاری در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نظام مهارتی، تدوین و بومی سازی منابع و استانداردهای آموزشی برای مربیان و مهارت آموزان بر اساس استانداردهای جهانی و نیاز بازار کار کشور عراق خواهد بود.

در این سند همچنین بر همکاری و مشارکت در مسابقات ملی مهارت در دو کشور، برگزاری دوره‌های آموزشی ciu و kab برای مربیان عراقی، تبادل مربی در رشته‌های مورد نیاز تاکید شده است.

علاوه بر این دو طرف در حوزه روابط کار شامل طبقه بندی مشاغل بر اساس استانداردهای بین‌المللی، آموزش بازرسی کار، اجرای قوانین جاری کار، شیوه‌های مذاکرات دسته جمعی، گفتگوهای اجتماعی و مراجع حل اختلاف کار، قانون کار تبادل تجربه در زمینه کار شایسته، آینده کار و تبادل تجربه در رابطه با سه جانبه گرایی به همکاری می‌پردازند.

همکاری و تبادل تجربیات در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی شامل توان بخشی حرفه‌ای، برگزاری کارگاه‌های حمایتی، شیوه‌های خدمات مشاوره‌ای به معلولان و همکاری در زمینه تجهیزات کمک توانبخشی به معلولان، راهکارهای حمایتی در مورد زنان و کودکان بی‌سرپرست و تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه نحوه تشکیل، ثبت و فعالیت تعاونی‌های اشتغال‌زا برای کارجویان معلولین و زنان سرپرست خانوار از دیگر موضوعاتی است که در این سند بر آن تاکید شده است.

دو طرف همچنین در این برنامه اقدام مشترک در زمینه آموزش تخصصی توانبخشی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، رشد و تکامل یکپارچه کودکان و در حوزه تأمین اجتماعی از جمله نحوه تأمین مالی گسترش پوشش بیمه‌ای پوشش بیمه‌ای اقشار خاص و بخش غیررسمی برآیند وصول حق بیمه ارائه حمایت‌ها به آسیب‌دیدگان شغلی و پیشگیری از آن توافق کردند.

آموزش پیاده سازی شیوه‌های نوین دیجیتالی در حوزه بیمه‌های اجتماعی، برگزاری نشست میان تعاونی‌های اشتغال‌زا و معلولین به منظور انتقال تجربه و همکاری مشترک از دیگر موضوعات مورد توافق در این برنامه اقدام مشترک است.

همکاری و تبادل تجربیات در حوزه کارآفرینی و اشتغال شامل آموزش مربیان عراقی در زمینه آمارگیری و تحلیل بازار کار با استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی برای آموزش نیروی مورد نیاز در زمینه نظام اطلاعات بازار کار، طرح‌ها و برنامه‌های اولویت دار برای اشتغال و کارآفرینی مانند مشاغل خانگی، تعاونی‌ها و نیز راه‌های تقویت بخش‌های خصوصی و تعاونی برای ایجاد فرصت‌های شغلی، شیوه‌های تأمین مالی و سرمایه گذاری در فعالیت‌های کارآفرینی و کمک در ایجاد دفاتر یا صندوق‌های مالی برای رشد فرصت‌های شغلی و نیز نحوه نظارت بر مؤسسات کاریابی خصوصی آشنایی با شیوه‌های نوین کاریابی‌ها و مشاوره شغلی و حرفه‌ای و پیشگیری از اشتغال غیر رسمی از جمله محوری‌ترین موضوعاتی است که در سند برنامه اقدام مشترک میان دو طرف مورد تاکید قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس