کد خبر 1202699
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
آمریکا یوان دیجیتال چین را یک تهدید احتمالی برای دلار می‌داند

با تسریع روند راه‌اندازی ارز دیجیتال چین، مقامات آمریکا نگران تأثیر آن بر سلطه دلار به عوان ارز ذخیره دنیا هستند.

 به گزارش مشرق به نقل از بلومبرگ، دولت بایدن بررسی طرح‌های چین برای یوان دیجیتال را آغاز کرده است. برخی مقامات آمریکا نگرانند این اقدام چین تلاشی بلندمدت برای سرنگون کردن دلار به عنوان ارز ذخیره برتر دنیا باشد.

بیشتر بخوانید:

حمایت چین از بیت کوین با هدف تضعیف دلار آمریکا

 در شرایطی که روند راه‌اندازی ارز دیجیتال چین شتاب گرفته است، مقامات خزانه‌داری، وزارت کشور، پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا تلاش‌های خود را برای فهم پیامدهای احتمالی آن بیشتر کرده‌اند.

 مقامات آمریکا چندان نگران تاثیر فوری یوان دیجیتال بر سیستم مالی جهانی نیستند ولی می‌خواهند بدانند این ارز دیجیتال چطور توزیع می‌شود و آیا می‌توان از آن برای دور زدن تحریم‌های آمریکا استفاده کرد.

 هیچ کدام از مقامات آمریکا توضیحی در این مورد نداده‌اند.

 بانک مرکزی چین انتشار آزمایشی یوان دیجیتال را در شهرهای این کشور آغاز کرده و اولین بانک مرکزی بزرگ دنیا خواهد بود که یک ارز مجازی منتشر می‌کند.

 بسیاری از جزئیات کلیدی در مورد یوان دیجیتال مثل نحوه توزیع آن هنوز هم مبهم است. بسته شدن یک قرارداد مشترک بین چین و شبکه پرداخت بین المللی سوئیفت نشان می‌دهد این احتمال وجود دارد که یوان دیجیتال در همین ساختار مالی فعلی به کار گرفته شود.

مقامات چین بارها گفته‌اند هدف اصلی از انتشار یوان دیجیتال جایگزینی سکه و اسکناس های بانکی، کاهش تمایل به استفاده از ارزهای مجازی و تکمیل سیستم‌های پرداخت الکترونیک فعلی است. بانک مرکزی چین سال‌هاست بر روی یوان دیجیتال کار می‌کند و از ۲۰۱۴ یک تیم تخصصی برای بررسی آن تشکیل داده است.

 دولت بایدن در حال حاضر قصد انجام هیچ اقدامی را علیه تهدیدهای بلند مدت ارز دیجیتال چین ندارد ولی طرح‌های چین باعث افزایش تلاش آمریکا برای ایجاد دلار دیجیتال شده است.

 آخرین گزارش سازمان ملی اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد گستره تهدید هرگونه ارز مجازی خارجی برای سلطه دلار در سیستم مالی جهانی بستگی به قوانینی دارد که برای آن وضع می‌شود. به نظر می‌رسد سیستم مالی چین هنوز هم بسیار آسیب‌پذیر است و نمی تواند تهدید جدی برای موقعیت دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی ایجاد کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس