کد خبر 1202685
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
سرنوشت بازار سرمایه در سایه کاهش نرخ ارز

کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورت افت نرخ ارز به ۱۵ هزار تومان، شاخص نباید در محدوده یک میلیون و دویست هزار واحد قرار گیرد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن به انتخابات و اخباری که در رابطه با کاهش نرخ ارز مطرح شده است، این اخبار چه تاثیری بر روند بازار سرمایه تا به حال داشته است؟ تصریح کرد: متاسفانه وضع موجود بازار سرمایه یک متولی مشخص ندارد. برخی از تحلیلگران، علت‌هایی را بیان می‌کنند و باعث دور شدن از دلایل اصلی می‌شوند. بحث برجام یکی از مباحث مهم است که باعث تاثیر روانی بر روی بازار شده است و با تصور کاهش نرخ دلار، باعث بروز رفتارهای هیجانی از سوی مردم شده است.

بیشتر بخوانید:

تحولات اثرگذار بر بازار سهام


او بیان کرد: در رابطه با برجام دو نکته وجود دارد، اول اینکه، با موضع گیری‌های، دو طرف، تحقق برجام هنوز مشخص نیست و حتی اگر بازگشت ایران به برجام اتفاق بیفتد و طبق گفته‌ها دلار در کانال ۱۵ – ۱۶ هزار تومان برسد، در این صورت نیز، شاخص بازار سرمایه، مانند اوایل تابستان ۹۹ که نرخ ارز ۱۵ – ۱۶ هزار تومان بود، باید به بالاتر از محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برسد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: ریزش‌های در حال حاضر بازار سرمایه اکثرا به علت رفتار هیجانی افرادی است که تحلیل درستی از بازار سرمایه ندارند. اما عامل‌های دیگری نیز در راستای ریزش بازار سرمایه دخیل هستند از جمله، عرضه آبشاری توسط حقوقی‌های بزرگ. با توجه به چارچوب قانونی بزرگ، نمی‌توان بر رفتار حقوقی‌ها خرده گرفت، چون روابط، طوری تعریف نشده که از رفتارهای پر خطر خودداری نکنند.

او گفت: عامل دیگر اثرگذار بر روند منفی بازار سرمایه، رفتارهای سیاستی پر نوسان مقامات مسئول است که در بورس اتخاذ شده، از جمله، بحث دامنه نوسان که در چند هفته اخیر، مواضع متفاوتی را اتخاذ کردند و چنین رفتارهایی، سبب آسیب به بازار سرمایه می‌شود و شخص حقیقی خرد این گونه برداشت می‌کند، که اگر هم اکنون اقدام به فروش سهام نکند، پولش از بین می‌رود.

به گفته میرزایی شناخت و علت مسئله، عامل مهمی برای ارائه راهکار درست است و هم اکنون علت ریزش بازار، دامنه نوسان نیست که بخواهد با تغییر دامنه نوسان درست شود.

میرزایی در پاسخ به این پرسش که در صورت به نتیجه رسیدن برجام و با گذر از انتخابات و کاهش دلار به نرخ ۱۵ – ۱۷ همت، آیا نرخ ارز می‌تواند بازار سرمایه را به ثبات برساند؟ گفت:  یکسری برآورده‌ها، نشان دهنده تحقق این موضوع است و بستگی به وضعیت کلان کشور دارد، اما نمی‌توان بسیار به افت نرخ ارز تکیه کرد.

او بیان کرد: در سال گذشته، تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کردیم، که روی سودآوری سهام، ارزش دارایی‌ها تاثیر دارد و سبب رشد قیمت سهام شد و امسال نیز لایحه بودجه بسته شده و طبق مکانیزم‌ها توقع تورم پایین را برای اقتصاد ایران نداریم.

کارشناس بازار سرمایه درخصوص تاثیر کاهش نرخ ارز بر روند بازار سرمایه گفت: تاثیر از دو مجرا است، یکی کاهش درآمد ارزی است، که باید تعداد بنگاه‌های صادر کننده بورسی بررسی شود، که افت دلار روی آن بنگاه‌ها اثرگذار است و دیگری عدم شناخت کافی از بازار سرمایه است.

میرزایی بیان کرد: متوسط هزینه تولید صادرات یک دلاری برخی از بنگاه‌ها، حدود ۹ – ۱۰ هزار تومان است و هم اکنون این بنگاه‌ها محصول دلاری خود را با نرخ ارز ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسانند و بالای ۲۰۰ درصد سود می‌بردند و حتی در صورت افت دلار باز هم سود می‌برند.

او افزود: تصمیمات شتاب زده و پی در پی مقامات ناظر و رفتار پر خطر حقوقی‌ها و عرضه آبشاری، سبب دچار شدن بازار به این افت پی در پی شده است.

میرزایی در رابطه با صنایعی که از افت دلار سود می‌برند، گفت: صنایعی هستند که، نهادهایشان ارز بر است، ولی صادر کننده نیستند، که گروه‌های خودرویی و بانکی از جمله این موارد هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    3 0
    جالبه نرخ ارز وقتی کم میشه ماشین ارزون نمیشه خونه ارزون نمیشه ولی زپی بورس می افته!!
  • رسول IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    3 0
    اون موقع که ارز از پانزده تومان رفت سی و سه تومان چرا بورس کاهشی بود، این چه تحلیل مسخره ایی که هر روز خورد مردم میدین؟
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    3 0
    خونه و ماشین و وسایل اگه ارزون بشه پس چجوری مسئولین ما سود کنن؟!!! همه ی ما مردم باید فدای دولت و مسئولین بشیم تا خدایی نکرده مسئولین عزیز اذیت نشن!!!! بچه هاتون اون ور آب اگه پول کم اوردن مدیونید اگه بهمون نگید
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    3 0
    جمع کن بابا! فعلا که همین خودرویی و بانکیتون هم دارن میدزدند و سیر هم نمیشن. هر روز منفی . به قول شما (مثلا کارشناس!) هم اگر ربط داشته باشه که نداره، ارز پایین اومده یا اصلا ثابت مونده. چرا این سهم ها از اون موقع تو ضرر هستند؟! دریغ از یک واکنش
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    اصلا بورس ربطی به ارز نداره که یک عده کارشناس سود جو ربطش دادن رشد بورس را با افزایش دلار با کاهش دلار تولید کننده مواد اولیه ارزانتر به دستش میرسه ومیتواند تولید بیشتر ومصرف کننده هم با افزایش قدرت خرید کالا خریداری میکند مازاد هم با قیمت رقابتی با بقیه کشورها مناسب صادر میشود لطفا یک عده چرند نگن کسانی که این حرفها را میزنند دلال هستند می خوان فقط با اختلاف فاحش بین دلار و ریال سود جویی کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس