کد خبر 1202641
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۷
دستوری برای داشتن توجه کامل در نماز

طبق آموزه اهل بیت علیهم السلام، دقت و توجه به ذکرهای نماز زمینه‌ای برای ایجاد و تقویت حضور قلب و دور کردن اندیشه‌های بد و گناه‌آلود از انسان خواهد شد.

به گزارش مشرق، امام صادق (ع) در روایتی فرموده‌اند که: «مَنْ صَلّی رُکَعتینَ یَعْلَمُ ما یَقُولَ فیهِما اِنْصَرَف وَ لَیس بَیْنَه و بَینَ اللهِ عزّوجلّ ذَنْبٌ اِلاّ غُفِرَ لَه» به این معنا که هر کس دو رکعت نماز به جا بیاورد و بفهمد و متوجه باشد که چه می‌گوید، از نماز خارج نمی‌شود، مگر اینکه گناهان او مورد مغفرت الهی قرار گرفته است.

چراکه بسیار اتفاق می‌افتد که انسان در حین نماز خواندن متوجه مفاهیم و نکات موجود در نماز و ذکرهای آن می‌شود، در حالی که در حالت غیر از نماز نمی‌توانسته به این رمزها پی ببرد. به همین علت است که نماز انسان را از فحشا و منکر بازمی‌دارد و وقتی انسان متوجه مفاهیم معنوی والا در نماز خود باشد، دیگر به خود اجازه نمی‌دهد که به سمت گناه برود و روحی را که در حین نماز شست‌وشو و صیقل داده، با گناه آلوده کند.

بیشتر بخوانید:

چرا این توصیه قرآن را فراموش کردیم؟

از این منظر، فهم و درک رمزهای نماز و معانی والای آن راهی برای دور کردن اندیشه‌ها و فکرهای زشت و منحرف‌کننده است که موجب می‌شود قلب انسان به فکر گناه مشغول شده و خاطرش پریشان شود. چون به طور طبیعی هر کسی که فکر و اندیشه خود را متوجه شخص یا موضوعی کند، به طور طبیعی از آن بسیار یاد می‌کند تا جایی که گاهی فراموش کردن آن شخص یا موضوع سخت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نحوه خواندن نماز جعفر طیار

همین نوع یاد کردن در حین نماز هم اتفاق می‌افتد و به طور غیرارادی انسان در حین نماز هم به یاد موضوعی خواهد بود در حالت قبل از نماز فکرش به آن مشغول بوده. در این حالت، توجه به معانی نماز به انسان کمک می‌کند تا آن خاطره‌ها و اندیشه‌های غیر الهی از انسان دور شود، هرچند که نمی‌توان انکار کرد ایجاد حضور قلب در نماز کار ساده‌ای نیست و نیاز به تمرین دارد. اما آن طور که علمای دینی تأکید کرده‌اند، انسان باید در حین نماز تا اندازه‌ای که می‌تواند متوجه ذکرهای نماز باشد تا این حضور قلب به مرور برای او به تثبیت شود.

بر همین اساس است که پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله فرموده‌اند: «رَکْعَتان خَفیفَتان فِی تَفَکُّرٍ خَیرٌ مِن قِیامِ لَیْلَهٍ» به این معنا که دو رکعت نماز سبک در صورتی که همراه با توجه و تفکر باشد، بهتر از عبادت سراسر یک شب است.

بر این اساس، وقتی انسان در حین نماز متوجه ذکرها باشد و به معنی آن‌ها توجه کند، لذت بیشتری از نماز خود می‌برد و در عین حال ذهن او به طور طبیعی از یادهای دیگر دور می‌ماند. تمرین توجه به ذکرهای نماز در ایجاد حضور قلب و دور کردن خواطر و اندیشه‌های بد بسیار مؤثر است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 1
    اول نماز بخونند بعد توجه در نماز داشته باشند.
  • سید جواد IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    می توان موارد دیگری را بر اساس قرآن و احادیث اضافه کرد. مانند اینکه نمازی که می خوانیم را آخرین نمازمان بدانیم(چه بسا که باشد)
  • DE ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    یک تمرین مفید و ساده اینه. موقع انجام وضوع چند دکر ساده برای خدا و چند تا صلوات برای سلامتی امام زمان (عج) دائم باخودمون تکرار کنیم. تمرین دوم مفید اینه نماز رو با آرامش کامل و شمرده بخونیم تا روی معنی هر ایه و ذکر تمرکزداشته باشیم. تمرین سوم اینه در مواقع عادی در فضای مجازی هر روز یک یا چند سوره مورد علاقه مون رو در سایت قران شیعه ویکی با تانی و ارامش مطالعه کنیم. انس با قران ترجمه فارسی و ترجمه کلیدهای قرانی در این سایت خیلی آرامش بخشه. بخصوص دراین ایام خانه نشینی برای دوری از کرونا ، فرصت طلائی کافی اول صبح یا اخر شب برای مطالعه فارسی و عربی قران در سایت شیعه ویکی فضای مجازی هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس